pikkuMyy kirjoitti:
Hei,
häihin on vielä aikaa reilu pari viikkoa, mutta nyt huolettaa saanko pahan punoituksen iholtani pois ennen sitä.
Vinkkejä ja poppakonsteja siis kaivataan!
Niistä olisin kovin kiitollinen

Ketturouva kirjoitti:
Erilaisia auringonoton jälkeen ihoa rauhoittavia voiteita on saatavilla, ja ne voivat nopeuttaa punoituksen lieventymistä. Itselläni on (ja olen mielestäni hyväksi havainnut) Body Shopin Save Our Skins -aaloevoidetta, mutta eiköhän noita samantapaisia löydy kaikista kaupoista joista aurinkovoiteitakin. Pahin punoitus asettunee parissa päivässä. Meikkivoiteella ja puuterilla voi myös yrittää tasoitella väriä.
Admiina kirjoitti:
Aurinkoarka tervehtii
Mulla toimii hyvin apteekista saatava Eucerin-suihke. Se on auringonoton jälkeiseksi hoidoksi tarkoitettu tuote, joka hellii ja viilentää auringon ärsyttämää ihoa. Sisältää paljon E-vitamiinia.
Tässä on ohjeita Yliopiston apteekin sivuilta:
http://www.yliopistonapteekki.fi/displa ... cleId=2152Lainaa:
Palaneen ihon hoito
Jos iho pääsee palamaan auringossa suojauksesta huolimatta, elimistössä kehittyy tulehdustila (inflammaatio). Palaneen ihon hoito perustuukin ihon tulehdustilan lievittämiseen. Hoidon perustan luovat viileä suihkuttelu, viileä kylpy ja viileät kääreet. Runsas veden juonti on tärkeää nestetasapainon säilyttämiseksi.
Jos ihon punoitus on lievää, eikä iho ole pahasti palanut, voi ihoa auringonoton jälkeen hoitaa after sun -voiteilla, jotka viilentävät, kosteuttavat ja rauhoittavat ihoa.
Jos iho on selvästi palanut eli se punoittaa, kuumottaa, kipuilee ja on tulehtunut, kannattaa paikallishoitona käyttää mietoa hydrokortisonivoidetta. Hydrokortisoni nopeuttaa ihossa vallitsevan tulehdustilan paranemista. Voide levitetään puhtaalle iholle illalla ja huuhdellaan pois aamulla. Aurinkoon ei hydrokortisonin kanssa pidä mennä, eikä auringonotto sovellu palaneelle iholle ennen kuin iho on täysin parantunut.
Tarvittaessa voi ottaa tulehduskipulääkettä (esim. ibuprofeeni tai ketoprofeeni) sisäisesti lääkepakkauksen annostusohjeen mukaan 2 - 3 päivän ajan, kunnes ihon tulehdustila hellittää ja mahdollinen kuume laskee. Jos iho on palanut pahasti tai jos ihossa (esim. luomissa) tapahtuu myöhemmin ihomuutoksia, pitää aina ottaa yhteys lääkäriin.
Kun iho on palanut kerran, siihen jää muistijälki ja se palaa uudelleen entistä helpommin. Älä mene aurinkoon ennen kuin ihosi on täysin parantunut ja muista suojautua polttavia säteitä vastaan aiempaa paremmin!

Admiina
Xenia kirjoitti:
Mä olen todennut että jos iho on pahasti palanut, paras ensiapu on luonnonjogurtti tai bulgarian jogurtti. viilentää, ravitsee, parantaa. Seuraavaksi levitän Bepanthenia, joko emulsiota tai jopa sitä paksumpaa voidetta kannattaa kokeilla, on tosin aika tahmeaa. Bepanthen on mielesytäni todela tehokas apu. Itse sain viime viikolla pahan palovamman ja olen beopanthenilla sanut sen parantumaan jo nyt lähes kokonaan!
After-suneja voi kokeilla ja muitakin rasvoja, jokaisella on varmaan omat suosikkinsa.
Kamomilla-81 kirjoitti:
Apteekista saa myös Favorin-sarjaan kuuluvaa viilentävää voidetta joka sisältää mm. Aloe Veraa. Se poisti meiltä molemmilta punoituksen Espanjan reissulla aina yhdessä yössä ja kirjaimellisesti hieman viilentää iholla!
ouskari kirjoitti:
Ite oon todennut, että melkein saman asian kuin Bepanthen ajaa toi Bepanthol jota myös saa apteekista. Se viilentää ihanasti ja on kevyt levittää, etenkin jos iho oikeesti sattuu niin ettei tekis mieli koskea...
jokeri kirjoitti:
Joo, muutaman päivän kun jaksat oikein lotrata jotain hyvää voidetta, itse suosin Bepantholia, niin alkaa se punoitus ja kipeys häipymään eikä mielestäni iho edes ala kesiä niin kauheasti.
Ketturouva kirjoitti:
Varoituksen sana sitten: kortisonia sisältäviä voiteita ei kannata palaneelle iholle käyttää, varsinkaan kasvojen alueelle. Kortisoni voi laajentaa pintaverisuonia (kokemusta on).
hopsu kirjoitti:
Lueskelin tossa lomalennolla lehdestä, että sitruunamehu auttaa, jos pelkää että ihoalkaa kuoriutua. Siis mehua pitäisi levittää iholle.