* UKK    * Etsi

Tänään on 22.09.2018 21:06

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ristiriitaa vihkimismuodosta
ViestiLähetetty: 20.05.2004 22:17 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Miehelleni tuosta asiasta jouduin taas meuhkaamaan, eli kun ite haluaisin kirkkohäät ja mies ei kuulemma jaksais kuunnella papin pöpinöitä.. :auts: Pienen jankuttamisen jälkeen hän sitten sano, että katsellaan sitä ny, onhan meillä vielä aikaa..

Onko kellään teistä ollu samanlaista tilannetta? Kultani kun kirkkoon ei kuulu, mutta itse kuulun, eli miten tätä ny pitäis alkaa pähkäileen? Kovasti yrittää vaan jankuttaa kirkon puolesta, kun varmaan kultasen muuttaan mielipiteensä? :o

Rouvapäikky

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.05.2004 22:21 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Meillä ei mies kuulu kirkkoon, joten mennään maistraatissa naimisiin ja sen jälkeisenä päivänä meidät siunataan kirkossa ja on varsinainen hääjuhla. lyhyen kaavan mukaan kun menee, niin ei siinä kauaa mene. ja onhan ne juhlalliset puitteet :faint:
Kerro miehellesi hyvistä puolista, niin kyllä se siitä...siun pitää olla oikein kiltti ja käyttää koiranpentu katsetta :D

"Ilmeisesti me keksimme vastauksen SIIHEN kysymykseen..."

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.05.2004 22:27 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Voishan sitäkin vaihtoehtoo tietenkin miettiä, siis että maistraatissa ihan omissa oloissa, siis tietysti kaikki tarvittava, eikös siinäkin todistajia pidä olla? Ja sitten joku pienimuotonen siunaustilaisuus jonne sitten käskis nää kaikki muut, ketkä ny niihin hippaloihin ois kutsuttavana... :D

Täytyy vaan olla sitkee ja kattoo, että mitä tästä tulee kun mies ensin Suomeen Italiasta kotiutuu ja sunnuntai-iltana pääsee kainaloon käpertyyn ja kertoon suunnitelmia.. :wink:

Rouvapäikky

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.05.2004 22:42 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Koskapa miehesi ei kuulu kirkkoon, ei pappi teitä voi vihkiä. Eli silloin voitte mennä maistraatissa vihille ja järkätä kirkollisen siunauksen (jolloin saat papin paikalle :)).

- 9.7.2004 -

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.05.2004 22:44 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Eikö muka ollu sillain, että jos toinen kuuluu kirkkoon, nii sit saa kirkko vihkimiset? Ainaki joku joskus noin on puhunu.. :doh:

Rouvapäikky

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.05.2004 22:47 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Meillä mies (tuleva sellainen :)) ei kuulu kirkkoon, joten menemme maistraatissa vihille. Oli mullakin ollut sellainen kuva, että kunhan toinen kuuluu kirkkoon tai johonkin uskonnolliseen yhteisöön, voi pappi vihkiä. Vaan eipäs se sitten käynytkään. Itsekin sitten erosin kirkosta, kun en siellä koskaan muutenkaan käy. Ja meille tuntui kaikista omimmalta tuo siviilivihkiminen.

- 9.7.2004 -

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.05.2004 22:49 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Ärr murr... :auts: Kai sitä sit joskus tarvii tyytyä kohtaloonsa, maistraatti+kirkkokäynti ja sit nostaa kytkintä ja erota kirkosta..

Rouvapäikky

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.05.2004 22:55 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Voihan se olla, että nämäkin kiemurat muuttuvat lähivuosina, joten älä vielä masennu :).

- 9.7.2004 -

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.05.2004 22:57 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Muuttuiski.. Tai saiskohan suhteitten kautta jotenkin onnistuun, kun perhetuttu on mun vanha ripari-pappi ja sen poika on mun kaveri.. :?

Rouvapäikky

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.05.2004 23:35 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Eivät taida nuo papit suostua suhteilla tekeen mitään, mikä ei istu heidän ajatusmaailmaansa :). Eli tuskin vihkii, vaikka kuinka olisi hyvä tuttu... Kirkon sivuilla http://www.evl.fi on asiaa vihkimisestä, aika kaikenkattavasti. Sieltä löytyi myös tämä:

"Kirkollisesti vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Jos vain toinen vihittävistä on evankelis-luterilaisen kirkon jäsen, kirkollinen vihkiminen on mahdollinen, kun ev.lut. kirkkoon kuulumaton osapuoli on jonkin muun kristillisen kirkon tai uskontokunnan jäsen. Samoin kristillinen vihkiminen voidaan toimittaa myös silloin, kun toinen kihlakumppaneista kuuluu ulkomailla toimivaan kristilliseen kirkkokuntaan."

- 9.7.2004 -

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.05.2004 11:07 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Toinen vaihtoehtohan olis, että mies liittyis ainakin siks aikaa kirkkoon, että saatte ne kirkkohäät, ja sitten eroaa uusiksi. Mutta ainakin täällä Lappeenrannassa saa kuulemma aika kovin madella papin edessä, jos aikoo liittyä. Kaverin tuttu oli joutunut liittymään häitä varten kirkkoon ja pappi oli siellä huudellu muille seurakunnan työntekijöille, että tulkaa ny kattomaan kun täällä on yksi eksynyt lammas joka haluaa palata herran huomaan ja pistäny sen lukemaan kaiken maailman rukouksia :x :doh: Että nöyryytystä saattaa olla luvassa...

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.06.2004 17:10 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Wendy kirjoitti:
Kaverin tuttu oli joutunut liittymään häitä varten kirkkoon ja pappi oli siellä huudellu muille seurakunnan työntekijöille, että tulkaa ny kattomaan kun täällä on yksi eksynyt lammas joka haluaa palata herran huomaan ja pistäny sen lukemaan kaiken maailman rukouksia :x :doh: Että nöyryytystä saattaa olla luvassa...

Mitäh??!! Toihan on sairasta, kirkon työntekijöidenhän tulisi olla iloisia jos joku haluaa liittyä takaisin kirkkoon!! Vai johtuikohan nöyryytys siitä, että arvasivat syyn liittymiselle olevan vain halu kirkkohäihin? Tosi epäasiallista käytöstä jokatapauksessa :x

Neitonen: mun mies ei myöskään jaksaisi kuunnella papin löpinöitä (toistaiseksi kuuluu kirkkoon, häihin asti ainakin), mutta toisaalta ajattelee vihkitilaisuuden olevan kuitenkin kirkossa paljon juhlavampi kuin maistraatissa...olen siis ihan hyvilläni että hän malttaa lykätä kirkosta eroamistaan vielä pari vuotta :worship:

Toisaalta jos mieheni olisi jo ehtinyt eroamaan kirkosta, en tosiaankaan painostaisi häntä liittymään takaisin pelkästään häiden takia. Teidän tapauksessa kannattaa sitten panostaa sitäkin enemmän hääjuhlapaikkaan, Suomi on täynnä upeita ihania tunnelmallisia juhlapaikkoja. Se vihkitilaisuushan on lopulta vain lyhytkestoinen tapahtuma, hääjuhla on tuntikausia kestävä ja jää aina enemmän ihmisten mieliin. Tsemppiä teille!! :wink:

Maikki & Muru saivat toisensa 10.6.2006

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.06.2004 13:20 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Me olemme samassa tilanteessa, eli mieheni ei kuulu kirkkoon, minä kuulun ja halusin kirkkohäät, jossa koko iso sukuni pääsee tanssimaan ja juhlimaan yhdessä. Mieheni taas halusi pienet intiimit häät, hänen sukunsakaan ei ole tottunut pitämään yhteyttä toisiinsa, toisin kuin minun sukuni, joten sukujuhlat ovat minulle tärkeämmät.

Ratkaisimme asian niin, että viime kesänä meidät vihittiin siviilisti.. emme kuitenkaan halunneet maistraattiin pieneen koppiin, vaan vihkiminen tapahtui mökillä laiturilla perheiden ja muutaman parhaan kaverin todistaessa. Sen päälle ruoka ja kahvit ja illalla kavereittemme kanssa mökkibileet samalla mökillä. Eli sulho sai pienet intiimit juhlansa :)

Olosuhteiden pakosta kirkko-osuus siirtyi tähän kesään ja nyt tulevana 1-vuotishääpäivänä on liittomme siunaus kirkossa ja varsinaiset hääjuhlat. Vieraita n. 100, eli nyt saan sukuni paikalle tanssimaan ja juhlimaan oikein kunnolla! Vasta tänä kesänä meillä on hääpuvut päällä ja minulle tulee sormus. Viime kesänä vihkiminen tapahtui ilman juhlavaatteita, sormuksia, häälahjoja ym. tavallisia "symboleja". Molemmat juhlat ovat meille kummallekin tärkeitä eikä miehenikään enää protestoi tuota kirkko-osuutta vastaan. :dance:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.10.2004 14:07 
Poissa
Enkeli
Enkeli

Meillä taas toisinpäin. Minä en kuulu kirkkoon, enkä toisaalta haluaisi avioliiton siunaamistakaan. Mies haluaa joko vihkimisen tai siunauksen kirkossa sen juhlallisuuden ja arvokkuuden vuoksi. Ei siis ole uskonnollinen ihminen, vaan haluaa kirkkohäät muista syistä.

Pitäisi löytää joku tarpeeksi hieno paikka, jossa meidät voisi vihkiä. Niin molemmat saisivat sitä, mitä haluavat. Eri asia vaan, löytyykö sellaista paikkaa..

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.10.2004 14:26 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija
Vihkimisen   asiantuntija

Jos vain toinen kuuluu kirkkoon, silloin on toimitettava siviilivihkiminen ja kirkossa voi olla sitten avioliiton siunaaminen. Tässä ei auta papin tuttuus eikä mikään, laki on laki, ei tässä virkavirheitä kukaan tee.

Minusta on hyvä toimia niin kuin itsestä ja puoliskosta hyvältä tuntuu. Kompromissejä joutuu välillä etsimään, mutta ajan kanssa asiat selkiintyvät.

Voi toki liittyä kirkkoon vain siksi aikaa, että häät on hoidettu, mutta eikö se ole vähän itsen pettämistä? Niin tai näin, ei papilla ole lupa käyttäytyä asiattomasti kenenkään kirkkoon liittyvän tai siitä eroavan kohdalla. Ja asia hoituu paperilla niin ettei siinä tarvi pappia edes tavatakaan. Jos asiattomaan käytökseen törmää, kannattaa ottaa yhteys kirkkoherraan.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.09.2005 02:07 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

meilläkin minä kuulun kirkkoon ja mies ei. hän on eronnut kirkosta oman vakaumuksensa vuoksi (siis ateisti). Minä olisin aluksi halunnut meille avioliiton siunaamisen, mutta nyt vaikuttaa silta että se menee liian vaikeaksi. eli olemme päätymässä tulokseen että menemme perjantaina maistraatissa vihille, jolloin paikalla olisi vain meidän vanhemmat ja mahdollisesti mieheni lapset jos he haluavat tulla. juhlat sukulaisille ja ystäville pitäisimme sitten lauantaina.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22.01.2006 16:01 
Poissa
Kerubi
Kerubi

Ammatin puolesta vielä semmoinen reunahuomautus, että jos ei ole eronnut kirkosta vasta riparin jälkeen, on kirkkoon liittymisen ohella edessä myös rippikoulun käyminen, ennen kuin kirkollinen vihkiminen on mahdollista. Edellytyksinä on siis sekä kirkkoon kuuluminen, että rippikoulu ja konfirmaatio. Rippikoulun voi suorittaa yksityisesti, eikä se kokemukseni mukaan vaadi erityisen kovaa ponnistelua. :) Sitä en ihan ymmärrä, miksi kuulua kirkkoon häihin asti ja sitten erota? :o

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22.01.2006 16:28 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Pieni tarkennus. Kirkolliseen vihkimiseen riittää rippikoulu, konfirmaatio ei ole siihen välttämätön. Ja jos nuoruudessa on rippikoulu jäänyt käymättä, se suoritetaan aikuisena ns. aikuisrippikouluna, jonka sisältö eri seurakunnissa vähän vaihtelee. Joskus on pieni aikuisrippikouluryhmiä, usein on kahdenkeskisiä tapaamisia papin kanssa. Aikuisrippikoulun kestoksi määritellään muistaakseni 20-30 tuntia eli 5-6 tapaamista ja pari kirkkokäyntiä ja joku kirja ainakin meillä tuohon sisällytetään.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.01.2006 16:46 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Meillä ei ole tullut ongelmia siitä, että toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei. Käymme varsinaista hääjuhlaa edeltävänä päivänä hoitamassa virallisen osuuden maistraatissa. Astelemme sitten yhdessä alttarille avioliiton siunaamista varten ja juhlimme ystävien ja suvun kesken häitämme. Molemmat saavat mitä haluavat, eikä kummankaan tarvitse tehdä myönnytyksiä, jotka olisivat omia arvojaan vastaan.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.01.2006 17:22 
Poissa
Amoriini
Amoriini

Suurin osa meidan kavereista taalla Englannissa jotka ovat menneet naimisiin ei kuulu kirkkoon, mutta yhta juhlalliset (ellei jopa juhlallisemmatkin) 'siunaukset' on aina vietetty juhlapaikalla erillisessa juhlatilassa jossa tuolit rivissa ja edessa maistraatin henkilo odottamassa niinkuin kirkossakin, musiikkeineen paivineen :) Ei se kirkollisuus sita juhlallisuutta takaa...

kun käsikädessä kulkea saa.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01.02.2006 22:23 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Meillä minä olen, se joka haluaisi skippaa kaikki hengelliset löpinät. Se on myös suurin syy, miksi olemme asiaa veivanneet 11 vuotta, ennen kuin olemme saaneet naimiaisasian edes suunnitteluasteelle.

Loppujen lopuksi molemmat tekivät kompromissin: siippa saa papin ja minä pienimuotoiset bileet, vain lähimmät sukulaiset (hän alunperin halusi 200 hengen juhannushäät.... uh....). Ja meillä paikkanakaan ei onneksi ole kirkko.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31.03.2009 10:20 
Poissa
Suojelusenkeli
Suojelusenkeli

Tätä olen alkanut itsekkin pohtimaan :o Mies ei kuulu kirkkoon, minä kuulun. Todennäköisesti ensin on siviilivihkiminen maistraatissa ja myöhemmin kirkossa avioliiton siunaaminen. Olen koittanut miettiä, että minkä takia haluan kirkon osaksi häitämme, onko se vain puitteiden takia vai onko sillä minulle suurempaakin merkitystä? Mies on sanonut, että liittyy takaisin kirkkoon siksi aikaa, jos haluan vihkimisen tapahtuvan kirkossa, "kunnon kirkkohäät" niin kuin hän sanoo :D Sen verran olen saanut itsestäni selkoa, että "kunnon kirkkohäät" voidaan mun puolesta unohtaa. Tuntuisi kauhean tekopyhältä seistä siellä alttarilla ja katsoa miten mies koittaa vaan antaa puheen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.. Ei se vaan tunnu oikealta. Itsekkään en ole mikään kirkossa kävijä, vaikka Jumalaan uskonkin. Jotenkin musta tuntuu, että olen itsekkin tekopyhä, kun kirkkoon haluan sen luoman tunnelman vuoksi. Tosin, liiton siunaaminenkin tuntuu tärkeältä asialta, mutta en voi kieltää ettenkö yhtä paljon kaipaa sitä ympäristöä. Vaikeita asioita :doh:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31.03.2009 14:32 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Kimkim, musta jo tuo, että mietit kirkon merkitystä (siis muutenkin kuin pelkkänä tilana), kertoo siitä, että et todellakaan ole tekopyhä. :) Musta on hyvä miettiä tuollaista ja tutkia itseään, että miksi haluaa kirkon olevan osa teidän liiton virallistamista: oli se sitten vihkiminen tai siunaus. Kyllä se siunauskin on ihan yhtä juhlallinen kuin kirkkovihkiminen, eli ei sun miehes kannata häiden takia kirkkoon liittyä, jos ei kirkko hänelle mitään merkitse. Hän kuitenkin selvästi kunnioittaa sun tahtoas, joten ehkä se siviilivihkiminen+siunaaminen kuulostais teidän jutulta.

Ja eihän se kirkon tunnelmakaan ole pelkästään siitä tilasta kiinni: monessa kirkossa on historian tuomaa tunnelmaakin ja ehkä sitä vuosikymmenten tai -satojen rukouksen "henkeä", tai jotain sellaista. :o

Itse en varmastikaan olisi mennyt kirkossa naimisiin, jos se ei olisi itselleni ja miehelleni merkinnyt. Vihkikirkkommekin on aika simppeli, moderni ja ei-niin-vihkikirkkomainen, niin varmasti olisimme löytäneet paremman vihkipaikan muualtakin. MUTTA kun se merkitsi, niin nimenomaan halusimme avioliittoon vihkimisen kirkossa ja juuri siinä "epäromanttisessa" kirkossa, jossa molemmat olemme saaneet uskoomme vahvistusta.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31.03.2009 17:52 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

phoenixia komppaan, hienoa että Kimkim mietit näitä asioita! Minä ajattelen, että jo se kaipuu sinne kirkkoon kertoo siitä, että sinne voi hyvillä mielin mennä ilman että tarvitsee tuntea itseään tekopyhäksi. Siunaus merkitsee hyvän toivomista ja toivottamista, ja eiköhän meille jokaiselle se hyvä ole tarpeen ja tervetullutta. Ajattelen myös, että ehkä siellä kirkossa teidän läheisennekin voivat erityisellä tavalla kokea, että ovat teille kahdelle haluamassa kaikkea hyvää. On aika paljon tilanteita, joissa ihmisen sisältä nousee hiljainen rukous Jumalan puoleen.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02.04.2009 09:14 
Poissa
Suojelusenkeli
Suojelusenkeli

Kiitos paljon kommenteistanne, phoenix ja nicepastori! Ette uskokkaan miten paljon autoitte sanoillanne :girl: Uskon, että päädymme maistraattiin ja kirkossa avioliitonsiunaamiseen. Kun tätä asiaa mietin (jälleen kerran), niin tulin myös siihen tulokseen, että mua harmittaisi varmaan lopun elämäni, jos kirkko jätettäisiin kokonaan pois häistämme.

Syy, miksi alunperin aloin pohtimaan tätä asiaa, oli eräät häät joissa pari vuotta sitten olimme. Pari liiittyi kirkkoon häiden ajaksi ja itse hääseremonia oli (mielestäni) hyvinkin vanhoillinen ja miespapin ääni kumisi isossa kirkossa aika pelottavasti :D Jotenkin se tuntui niin hullulta, kun ei se tapahtuma ollut lainkaan hääparin näköinen ja itsekkin olivat sitä mieltä. Mä en vastaavaa tilannetta halua, kun muutenkin tarkoitus on tehdä hääjuhlasta meidän näköinen. Luulen, että miehellekkin on jäänyt tuttaviemme häistä tietynlainen mielikuva (ei ole juurikaan muissa häissä ollut) ja hän on ollut positiivisesti yllättynyt kun olen kertonut, että on muitakin tapoja mennä naimisiin ja järjestää juhlat, kuin se ihan perinteinen :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ] 

* UKK    * Etsi

Tänään on 22.09.2018 21:06