* UKK    * Etsi

Tänään on 18.06.2018 21:10

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 165 viesti√§ ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Siviilivihkiminen
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 10:51 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

Tämä ketju on varattu siviilivihkimiseen liittyviin ideoihin ja keskusteluun :) Amoriinin tietopaketti siviilivihkimisestä löytyy täältä!

Huom!

Toukokuussa 2005 voimaan tulleen avioliittolain muutoksen mukaisesti siviilivihkimisistä, jotka tapahtuvat virka-ajan jälkeen, voidaan veloittaa 200 euroa.

Edelleen vihkimisen tapahtuessa muualla kuin vihkijän toimitiloissa, valtiolle suoritetaan korvaus vihkijän matkakustannuksista. Vihkijälle aiheutuvat matkakustannukset peritään vihittäviltä myös silloin, kun vihkiminen tapahtuu vihkijän toimitiloissa virka-ajan ulkopuolella.

:bye:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 11:15 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Ahava kirjoitti:
Onko kellään erikoisia ideoita millaisen vihkipaikan voisi järjestää puutarhaan?Joku kaari tai katos?

Aino kirjoitti:Viime kesänä kaverin häissä heiteltiin vastavihityn parin päälle kuurollinen ruusunterälehtiä. Ne siviilivihittiin kartanon pihalle järjestetyllä "alttarilla". Alltarin virkaa toimitti valkoisella liinalla peitettu pöytä ja sen pöytälevyn laitoja pitkin meni ruusu-viherköynnös. "Alttarille" johti matto, joka oli melkeen peitetty ruusunterälehdillä.

Lisää vinkkejä kaivataan! :)

chokolala kirjoitti:
Jes, tässäpä näitä. En ihan kaikkia löytänyt, joten jatkoa seurannee..

Mulle tulis lisäksi mieleen tällaisia juttuja:
Katos on hyvä idea..Kannattaa ehkä varata sateenvarjoja kaiken varalta? Työkaverin häissä viime elokuussa satoi kaatamalla ja silti suunnilleen puolet vieraista juoksi kirkosta autoon kun se jo aamulla alkanut sade ei vakuuttanut kaikkia varjon tarpeesta. Jos vihkiminen on ulkona, tilanne voi olla vielä pahempi ;-)En nyt löytänty yhtä kuvaa, mutta mulla on jossain kuva tavallisista valkoisista sateenvarjoista, jotka toimi kuumuutta ja aurinkoakin vastaan. Vihkiohjelmat vois olla hauskoja viuhkaohjelmina kesähäissä...jossain täällä oli ketju niihin liittyen. Jossain mulla on kuva ruusunlehtipolustakin..pitää katsella vielä.

Monet näistä kuvista on tosi ylitsevuotavan grandeja, mutta voi niistä aina idean tai pari ottaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Choko :bye:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 11:20 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

retu kirjoitti:
Meillä on vihkiminen kartanon puutarhassa eritäin kauniissa miljöössä. Ajateltiin tehdä kaari vihkipaikalle ja sitten joku matto ettei korot uppoa nurmeen.
Mitä mieltä olette, pitäisikö olla lisäksi joku pöytä siinä edessä (meillä on siis siviilivihkiminen, ja uskontoon liittyviä asioita pyritään vähän välttämään sulhon vakaumuksen vuoksi)?
Entä tuoleja? Niitä ei joka tapauksessa voi hommata kaikille vieraille, mutta jos vähän siihen eteen vanhuksille. Aluksi ajattelin että kyllä kaikki jaksavat seisoa sen vähän aikaa jonka vihkiminen kestää, mutta jos eivät jaksakaan? Onko se ihan tyhmää että vain osalle vieraista on tuoleja?

Admiina kirjoitti:
Mielestäni pöytä ei kyllä ole mitenkään välttämätön. Pöytä on mukava jos halutaan vihkimiseen jotain sellaisia somisteita, joita ei ilman pöytää voi käyttää. Yksi vaihtoehto vihkipaikan "merkitsemiseksi" on vihkikaari, jonka voi tehdä itsekin.

Jos vieraiden joukossa on sellaisia, joille istuminen on tärkeää, heille voisi varata tuolit ja laittaa tuoleille vaikka nimivarauslapun painon alle, jolloin "oikeat" vieraat voivat ottaa paikansa. Vihkiminen kestää niin lyhyen aikaa, että sen kyllä kestää seisoenkin, mutta tietysti jos vieraiden joukossa on hyvin iäkkäitä tai muuten tuolia kaipaavia vieraita, heille on tuoli mukava olla.

:bye: Ad

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 11:22 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

pinjami kirjoitti:
Onko kukaan ollut häissä jossa vihkiminen on suoritettu juhlapaikalla sisällä? Meille siis tulee joko vihkiminen tai jos ei siviilivihkijää saada tuoksi lauantaiksi niin sitten muu seremonia (ja vihillä siis käydään sitten maistraatissa ennen juhlaa) juhlapaikalla. Onko ideoita miten se olisi hyvä suorittaa? Ollaan ajateltu että ihmiset voisivat joko istua pöydissään seremonian ajan tai sitten seistä lähempänä vihkimispaikalla. Mietin vaan että jos istuvat pöydissä niin näkevätkö kaikki ja jos taas seisovat niin jaksavatko niin kauan? Mites sitten jos istuvat pöydissä niin esim. konfetin heitto? Tilaa ja varsinkaan tuoleja ei taida siis riittää niin että saataisiin ihmiset istumaan vihkimisen ajaksi siihen vihkipaikan "taakse" siis sillä tavalla kuin kirkossa tai amerikkalaisissa elokuvissa näkee puutarhahäissä vieraiden istuvan...

pikkupossu kirjoitti:
Meidän talvihäissämme vihkiminen oli sisällä juhlapaikalla.

Meillä homma toimi niin, että juhlapaikassa oli erikseen ruokasali jossa syötiin ja alakerrassa kaunis juhlasali, jossa oli vihkiminen, ja myöhemmin ohjelmat ja tanssit.

Vieraita vihkimistä todistamassa oli satakunta ja tuoleja oli varattu vajaalle parille kymmenelle vanhimmalle, mutta loppujen lopuksi noita istumapaikkoja jäi tyhjäksikin. Hyvin ihmiset jaksavat seisoa sen vartin verran mitä seremonia varmaan keskimäärin kestää.

Ja varmasti mukavampaa, intiimimpää ja tunnelmallisemaa olisi, että teidänkin tapauksessanne ihmiset seisoisivat/istuisivat mahdollisimman lähellä teitä/vihkipaikkaa. Ja siitä läheltä on sitten poistuessa hyvä heitellä päällenne konfettia tai puhaltaa saippuakuplia kuten meillä tehtiin, suosittelen! Oli seremonian paras osuus heti vihkikaavan jälkeen.

Meillä upea, ihana seremoniamme koostui seuraavasti:
-musiikkia stereoista: Lupaus (Kokkonen/vonHerzen)
-morsiamen äidin tervetulosanat ja käytännön järjestelyistä
-sisääntulomusiikki stereoista: Romanssi (Wirtanen)
-morsiuspari saapuu
-vanhemmat sytyttävät kynttilät musiikin soidessa
-sulhasen äidin puhe
-morsiuspari sytyttää yhteisen kynttilän
-morsiamen tädin lauluesitys pianosäestyksellä
-vihkikaava
-sormusten vaihtaminen
-vihkijän loppusanat
-sulhasen siskon runoesitys
-poistumismusiikki stereoista: Walking in the air (Nightwish)
-vieraat puhaltelevat ilmaan saippuakuplia
-morsiuspari poistuu yläaulaan onniteltavaksi

Itseasiassa kun taas noita kuvia sillä silmällä katsoo, niin tuolillisetkin ihmiset taisivat loppujen lopuksi seisoa koko vihkiseremonian ajan eli ne eivät todellakaan ole välttämättömiä, paitsi ehkä joillekin todella vanhoille ja huonojalkaisille.

Ja vielä jatkan vähän tuosta vihkipaikan koristelusta, joka oli meillä aika yksinkertainen. Mitään alttaria/pöytää ei mihinkään tarvittu. Vihkipaikkaamme kahden (joulu)valoin koristellun pylvään välissä merkkasi tuo vanha valkoinen mummuni pitsiliina, jonka alla oli punainen kangas. Ja vieressä kaunis kynttelikkö. Ja seisoimme siinä vihkialustallamme pääasiassa sivuttain toisimme päin kääntyneinä, ei vihkijää tai muuta puhujaa tuijottaen selkä vieraisiin päin.

Ketturouva kirjoitti:
Meillä oli vihkiminen (kirkollinen) juhlapaikalla samassa salissa kuin missä muutenkin juhlittiin. Homma meni meillä niin, että siskoni soitti pianolla häämarssin, jonka tahdissa tulimme sisään. Vihkipaikalle olimme laittaneet pöydän jolla oli kynttilät ja maljakossa pihlajanoksia ja orapihlajia. Lattialle oli levitetty vihkihuopamme jonka päälle jäimme seisomaan. Emme seremonian kuluessa missään välissä polvistuneet, koska se olisi ollut hankalaa, mutta vihkitoimitus meni muuten niin kuin kirkossakin. Siskoni soitti välissä kappaleen ja lopuksi (yllätyksenä meille) yksi ystävä lauloi. Vieraat istuivat pöydissä koko toimituksen ajan ja uskoisin että sillä tavalla he kuitenkin parhaiten näkivät ja kuulivat mitä tapahtui.

pinjami kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista. Tämä pohdituttaa edelleenkin kovasti meitä. Harmi ettei juhlapaikassamme ole mitään erillistä tilaa jossa voisi vihkimisen suorittaa. Pitää käydä kesällä katsastamassa vielä juhlapaikkaa ja pohtia mikä olisi siihen tilaan sopivin ratkaisu. Salihan on kyllä riittävä jopa 200:lle vieraalle ja meillä vieraita tulee n. 100 joten tilaa jäisi vihkimisellekin. Ehkä siihen kohtaan mihin loppuillasta sitten sijoitetaan tanssilattia. Nyt ainakin tuntuu siltä että päädytään siihen että vieraat seisovat seremonian ajan.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 11:25 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

miimii kirjoitti:
Milloin varata maistraattiaika ja voiko sen tehdä emaililla?

Kuinka paljon ennen toivottua vihkimispäivää kannattaa aika varata ja kuinka aikaisin sen kehtaa edes tehdä :? ? Kyseessä on marraskuu pienessä kaupungissa eli ei mitään ruuhka-aikaa.

Voiko maistraattiajan varata ihan vain sähköpostilla (osoite löytyy kyllä) vai pitääkö sinne soittaa tai käydä siellä paikan päällä?

Sunflower kirjoitti:
Tietenkin hyvissa ajoin kannattaa varata, niin ainakin saa toivotun ajan. Vaikka heti, niin saa asian pois päiväjärjestyksestä :). Itse en tarkalleen muista, millon varasin... heinäkuussa kuitenkin oli vihkiminen. Soitin, joten ei tarvitse käydä varta vasten. Voithan laittaa s-postia asiasta ja varata sitä kautta. Kyllä he varmaan ilmoittavat, jos jostain syystä pitäisikin soittaa :o.

CeriInTheMist kirjoitti:
Mä itse asiassa lähetin e-mailin maistraattiin ja sain vastaukseksi, että silloin kun on esteet tutkittu niin sen jälkeen voi hyvin varata vasta ajan. Tietysti jos haluaa vihkijän johonkin muualle kuin maistraatin tiloihin, niin sitten kannattaa varmaan aikaisemmin varata. :wink:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 11:37 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

puhjatöpö kirjoitti:
Apua! Siviilivihkimisest√§ virkaajan ulkopuolella pit√§isi maksaa toukokuun alusta 200‚ā¨!!!! +matkakulut :x. Voisimme k√§yd√§ arkip√§iv√§n√§ maistraatissa vihitytt√§m√§ss√§ meid√§t. Ja juhlat sitten pyh√§p√§iv√§n√§. Kysymys kuuluisikin ett√§ mit√§ ohjelmaa voisi olla vihkiohjelmanumerona juhlissa? :?

sarah kirjoitti:
pro seremoniasta saa juhlapuhujia tälläisiin tilaisuuksiin ainakin.
http://www.juhlitaan.net/proseremoniat/

pikkupossu kirjoitti:
Taitaa tuo proseremonioiden puhujapalvelu maksaa lähes saman verran kuin oikea vihkijä.

Mutta seremonia ilman varsinaista vihkijää omin voimin voisi mennä vaikka näin:

-morsiusparin saapuminen musiikin tahdissa
-jonkun läheisen ihmisen puhe
-sormusten vaihtaminen ja molempien lupaukset sen yhteydessä
-kynttiläseremonia (morsian ja sulhanen sytyttävät yhteisen kynttilän omilla liekeillään)
-jonkun läheisen laulu/soitto/runoesitys
-morsiusparin poistuminen musiikin tahdissa
-vieraat puhaltavat saippuakuplia/heittävät konfettia/riisiä

-ja tämän jälkeen sitten onnittelut ja onnitelumaljat

Tuo tietysti edellyttää että läheiset ovat valmiita ja halukkaita osallistumaan seremonian toteutukseen.

pinjami kirjoitti:
Pro-seremonian puhujapalvelu maksaa 150 euroa, mutta ovat käytössä useamman tunnin itse juhlassa ja käyvät samaan hintaan kotonasi suunnittelukäynnillä keskustelemassa mitä pari seremonialta/puheelta/tapahtumalta haluaa. Siis parempaa ja henkilökohtaisempaa palvelua on ainakin luvassa kuin tuo maistraatin 3 minuutin vihkiminen. Me päädyimme pro-seremonian palveluihin juuri tuon takia että tuntuvat olevan selvästi palveluhalukkaampia ja he suunnittelevat jokaiselle parille puheensa henkilökohtaisesti.

SarZu kirjoitti:
Me käydään maistraatissa arkipäivänä ennen oikeita häitä. Meille se maistraatissa käynti ei oo mitää muutaku virallista nimeä paperiin -juttua. Avioliitto alkaa siitä ku meijät kirkossa siunataan. (Ollaan helluntailaisia molemmat ja meijän pastori ei ehdi saamaan vihkimisoikeutta siihen mennessä ni siks noin.)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 11:42 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Maistraattimorsian kirjoitti:

Heippa ja hyvää huomenta! :bye:

Tänään mulla on seuraavanlainen "onkelma": eli mikä kappale sopisi maistraatissa kuultavaksi "häämarssiksi"?!? Siis tarkoitan tietysti sitä tilannetta, kun morsian ( = minä) kävelen sieltä jostain vihkijän eteen sulhoni viereen. Haluaisin (ja tarvitsenkin, ehdottomasti) siihen jonkun kauniin rakkauslaulun, mutta minkä?!!? :?
Ensin ajattelin, ett√§ sen T√ĄYTYY olla joku ihan oikea h√§√§marssi, mutta milt√§ kuulostaa urkumusiikki soitettu cd:lt√§?!!! Hyv√§ min√§! Niinp√§ p√§√§tin hyl√§t√§ kyseisen idean, mutta nyt multa siis taas puuttuu se sopiva kappale... :oops:
On mulla itsellänikin mielessä yksi, nimittäin laulu, jonka nimi on ilmeisesti (en ole ihan 100% varma) "Romanssi" ja sanat menee suunnilleen näin "Sinua vain yli kaiken mä rakastan..." Kyseessä on siis todella kaunis ja herkkä laulu mutta sopiiko se tarkoitukseeni?!!? Auttakaa nyt hyvät ihmiset tätä tulevaa Bridezillaa! :wink:
Oon kiitollinen kaikista vastauksista ja kommenteista! :girl:

:chat: MM.

Admiina kirjoitti:
Huomenta Maistraattimorsian :)

Kyllä iki-ihana Leif Wagerin esittämä Romanssi ainakin minun mielestäni sopii maistraattivihkimiseen oikein hyvin. Tuo kappale on vuodelta 1943, elokuvasta Katariina ja Munkkiniemen kreivi ja henk. koht. olen sitä mieltä, että se edustaa Suomalaista romantiikkaa edelleenkin mitä parhaiten :)

Maistraatissa matka "ovelta alttarille" on usein lyhyen lyhyt, joten kannattaa ajatella musiikkia senkin kautta ja käydä tutustumassa siihen maistraatin tilaan etukäteen. Joskus musiikilla alkavaa maistraattivihkimisen alkua on "venytetty", jotta kauniista musiikista saa nauttia hieman kauemmin. Hääpari voi vaikka sopia vihkijän kanssa, että musiikin soidessa hääpari sytyttää yhdessä kynttilät palamaan vihkijän pöydälle. Tilaisuudessahan pitää olla todistajat, joten musiikkia voi myös "miksata" heidän avullaan: Kun hääpari tai morsian saapuu vihkihuoneeseen ja on vihkimisen aika, musiikkia hiljennetään niin, että se soi vaan aavistuksen verran taustalla.

Aurinkoista torstaita :bye:

:girl: Admiina

Morsian -04 kirjoitti:
Ei häämarssin tarvitse välttämättä olla uruilla soitettu. Itselläni oli kirjastosta lainassa CD-levy (nimi taisi olla Kauneinta häämuusiikia tai jokin sellainen) ja siinä oli häämarsseja viihdeorkesteri soittamana. Kuullosti ihan kivalta.

Terveisin

Morsian -04

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 11:48 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

morsian05 kirjoitti:
Pulmani olisi tällainen:

Olemme suunnitelleet siviilivihimistä, mutta vihkiminen maistraatissa kuullostaa niin persoonattomalta. Millä vihkimiseen saisi vähän näyttävyyttä? :o Vihkiminen ulkona? Tai juhlapaikalla? Kaipaisin neuvoja, ideoita ja mielipiteitä, kiitos! :)

Elohiiri kirjoitti:
Mulle tuli mieleen tällaisia:

- Järjestäkää vihkiminen johonkin kauniiseen paikkaan silleen että vieraat on siinä teidän ympärillä. Ulkona se ois hienoa, jos sää sallii
- Lausukaa toisillenne sormusvalat tai runo
- Tilatkaa joku soittamaan selloa, viulua tai huilua /laulamaan vihkimisen päätteeksi
- Skloolatkaa maljoilla heti kun teidät on vihitty :cheers:
- Sytyttäkää yhdessä kynttilät toistenne kynttilöiden liekeistä

Jotain tällaista

Sohvi kirjoitti:
Miten ois kyyhkysten vapauttaminen tai ruusunlehtien heittäminen vihkimisen jälkeen? :bird:

Riepu kirjoitti:
Myös meidät vihitään siviilisti. Sitten juhliin tulee pappi joka siunaa avioliiton. Ajattelimme, että vieraat voisivat pitää kynttilöitä joiden alaosassa on mansetti suojaamassa käsiä valuvalta steariinilta. Tuo toisten kynttilöistä sytyttäminen on loistoidea :clap: Taidammekin lainata sitä!

Jään mielenkiinnolla odottelemaan lisää ideoita :)

Nella kirjoitti:
Kuulostaisiko tyhmältä, jos vaikka kirjoittaisitte jonkinlaiset "puheet" toisíllenne. Kertoisitte kauniin sanoin rakkautenne toisianne kohtaan. Puhehan voisi sisältää myös jonkin runon tai ajatelman. :)

morsian05 kirjoitti:
:clap: Kiitos hyvistä vinkeistä. Joku puhe voisi olla tosiaan kiva juttu. Pitää sopia kai asiasta vaan meidän vihkijän kanssa.

:bird: Kyyhkysiä ja kynttilöitä!! Mistä sellaisia tipejä saa?

Elohiiri superiso kiitos! niin on monta hyvää ideaa :clap:

Kiitos kaikille :hug: *innoissaan*

Laittakaa lisää vaan jos tulee mieleen :)

Häiden järjestely on niiiiiiiiin kivaa!

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 11:50 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Aino kirjoitti:
Viime kes√§n√§ kaverin h√§iss√§ heiteltiin vastavihityn parin p√§√§lle kuurollinen ruusunter√§lehti√§. Ne siviilivihittiin kartanon pihalle j√§rjestetyll√§ "alttarilla". Alltarin virkaa toimitti valkoisella liinalla peitettu p√∂yt√§ ja sen p√∂yt√§levyn laitoja pitkin meni ruusu-viherk√∂ynn√∂s. "Alttarille" johti matto, joka oli melkeen peitetty ruusunter√§lehdill√§. Ruusun ter√§lehdet oli musta yll√§tt√§v√§n edullisia. Muistaakseni sellainen iso laatikollinen k√§sittelem√§tt√∂mi√§ ruusuja maksoi 20 ‚ā¨ :o ja siit√§ riitti kakkuun ja onnittelumaljoihinkin. Ruusut haettiin suoraan ruusutilalta.

Julia kirjoitti:
Jos teille ei tule ruusuja niin ruusunterälehtien sijaan teidän päälle voisi heitellä pieniä kukkia. Niitä ei tarvitse olla paljon yhtä vierasta kohti (katso kuvaa) En tiedä miten kestävät, mutta itse voisin haluta vaikkapa kielon kukkia tai hyasintin kukkia, jotka tuoksuu ihanasti ja varmaan näyttävät kauniimmilta hiuksissa kuin riisi :D
Toinen mitä tulee mieleen, jos se vihkiminen on talvella, että vieraille jaettaisiin tähtisadetikkuja tai kynttilä lyhtyjä. Ne tikut voisi sytyttää heti vihkimisen jälkeen tai miksei jo sen aikanakin. Vieraat voisivat muodostaa kunniakujan hääparille, joka juoksee tähtisateessa autoon/juhlapaikan sisälle.

Fenkoli kirjoitti:
Siviilivihkimysläinen ilmoittautuu :hat: Me luemme toisillemme sormusvalat vihkimisen aikana ja sen jälkeen molemmat lukevat toisille jotain :roll: Minä varmaan luen miehelleni tämän tuntemattoman kirjoittajan ajatelman:

Sinun ei tarvitse kertoa minulle kuinka suuresti minua rakastat, jos vain jaksat hidastaa askeltasi omiini sopiviksi, kun aika tekee minusta hitaan ja vanhan. Sinun ei tarvitse myöskään kertoa, että olen sydämesi valittu, jos vielä vuosienkin jälkeen silmilläsi jaksat väkijoukosta etsiä minun silmäni, ja jäädä niihin kiinni. Jos vain jaksat ymmärtää minua silloin, kun en itsekään itseäni ymmärrä, ja pysyä samassa huoneessa kanssani silloin, kun itse itsellenikin olen sietämätön, en koskaan vaadi sinua todistamaan rakkauttasi minuun. Sinun ei tarvitse kertoa minulle, kuinka suuresti minua rakastat, mutta kerro Rakkaani silti. Kerro usein, jotta rakkauden kipeä korvani kuulisi sen, mitä vapiseva sydämeni jo tietää.

Ahava kirjoitti:
Toi oli tosi kaunis! :) Tietäiskö joku jotain kaunista englanninkielistä puhetta, jonak voisi lausua sulhaselle siinä siviilivihkimisessä?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 11:54 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

morsmaikku kirjoitti:
Vihkimisenne tapahtuu ymmärtääkseni maaliskuussa, joten nämä kesäiset ideat eivät taida silloin oikein onnistua :wink:
Mutta ulkona vihkimisenhän voi toteuttaa ulkona vuodenajasta riippumatta, sillä ideoitahan on! :yep:

Yksi kaunis idea olisi järvenjäällä vihkiminen. Maaliskuussahan on yleensä vielä mukavat pakkaset... Mutta näin realistisena ihmisenä täytyy vielä korostaa, että Suomessa ulkovihkiminen on kyllä semmonen "kiikun-kaakun" juttu, sillä maamme sääthän ovat todella arvaamattomat.

Ulos suunnitellut juhannushäätkin voivat mennä täysin myttyyn ilman varasuunnitelmia, sillä taivaaltahan voi sata vaikka pieniä mummoja jos oikein huono tuuri käy.

Mutta kauneimpia ideoitahan ne ovat, jos kaavailee häitä ulkoilmaan järjestettäviksi! :good:

Myös sisällä suoritettu siviilivihkiminen onnistuu yhtä mahtipontisella tavalla, kuin kirkossakin :wink: Jos kukaan teistä on katsellut tuota lemppari sarjaani "Frendejä", niin niissä oli mm. Monican ja Chandlerin häät tehty sisälle eikä kirkkoon. Ja ne olivat todella upean näköiset. Niissähän myös käytettiin tuota vala-ideaa!
Paljon vain pieniä valoja tai kynttilöitä, tai vaikkapa kumpiakin!
Ja mikä ihaninta, häämarssin ei tarvitse olla perinteinen "urku-marssi", vaan ihan minkä itse haluaa!
...tosin vaikka meidät vihitään kirkossa, ei meillekään tule urku-marssia, vaan lemppari kipaleeni soi cd:ltä. :clap:

Baskeri kirjoitti:
Ahava :) Tässä on muutama linkki.

http://www.best-love-poems.com/love_poems.html
http://www.lovepoemsandquotes.com/
http://www.lovepoetry.com/
http://www.poetry.com/greatestpoems/listlove.asp
http://www.1lovepoems.com/

Meidän sormusvala, mikäli se sopii vihkijälle, tulee loppumaan Beethovenin rakkauskirjeestä mukaeltuihin sanoihin:

My angel, my love, my all. From this moment, all I am, all my love, my very self, Forever yours, forever mine, forever ours.

:happy:

Kapi kirjoitti:
Täällä ilmoittautuu kanssa yksi jolla siviilivihkiminen :bye: Meillä vihkiminen tapahtuu juhlapaikalla 3.7.04 :) Olen itsekkin ajatellut jotain ajatelman lukemista tai sormusvalaa tai jotain sellaista.. Se olisi vähän erikoisempaa ja sillä sais pituutta vihkimiseen.. Mutta ongelma on tämä! Olen ihan varma että siellä en sitte kumminkaan pystyisi mitään lukemaan.. Itkeä pillitän varmaan muutenkin koko tilaisuuden niin siinä sitten vielä lukemaan mitään :(

Varsinkin kun Frenkoli kirjoitti tuon ajatelmaan niin tuli jo nyt kyyneleet silmiin kun luin, se oli niin kaunis :( Olenkohan minä vähän liian herkkä :shock:

Sunflower kirjoitti:
Meillä on vihkiminen maistraatissa, ei saatu vihkijää virka-ajan tai maistraatin vihkitilan ulkopuolelle. Meillä kerrottiin, että vihkijä (tuomari) voi lukea jonkin runon, jos niin haluamme (teksti on toimitettava hänelle mieluusti ennakkoon). Tai sitten voi olla musiikkia. Tai todistaja(t) (meille tulee kummankin vanhemmat) voivat sanoa sanasen. Tai sitten voidaan kohottaa maljat seremonian jälkeen. Eli onhan tuossa jonkin verran vaihtoehtoja. Olisihan se kiva saada siviilivihkijä juhlapaikalle, mutta ei välttämättä mahdollista... riippuu tietenkin, minkä maistraatin toimialueella asuu. Kannattaa toki aina kysyä :).

wolferin kirjoitti:
Meillä kans "sivari" :bye: Kanssa vähän pelottaa, että meneekö se koko vihkiminen yhdeksi vollottamiseksi, kun on tällainen itkupilli, että pelkästä ajatuksesta jo silmät vuotaa... Siksipä ajattelin, että sovimme sulhon kanssa, ettei mitään erikoisia juttuja tartte tehdä siellä vihkimisessä, kun siitä ei kuitenkaan tule mitään ja vastaavasti sitten juhlapaikalla pidetään puheita toisillemme ja häävieraille. Silloin voi olla jo suurin tunnelataus purkautunut ja paljon helpompi puhua ilman niiskutusta. Ja kun tiedän, että ei meidän enää siinä vaiheessa tarvitse oikeastaan sanoa toisillemme mitään, koska se sormuksen pujottaminen sormiin kertoo ihan kaiken. Nyt jo tulee tippa linssiin, kun edes ajattelee sitä tilannetta... :( :wink: :doh:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 11:57 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Aurinkotyttö kirjoitti:
Onhan näistä puhetta ollut mutta ajattelin aloittaa oman viestiketjun kun olisi kiva saada hieman apua..

Me ollaan (5 vuotta yhdessä, minä 21, mies 29) ihan kamalan tunteellisia ja tykätään kaikesta söpöstä, pelkkä virallinen ja kylmähkö osuus meidän siviilivihkimisessä tuntuu vieraalta..

Ollaan varattu valokuvausaika Valokuvaamo Laurilta (koirakin pääsee miljöö-kuviin mukaan) ja Vantaan maistraatista vihkijä kotiin (lauantai toukokuun lopulla).

Meillä on pieni, ihan tavallinen koti. Pihakin löytyy, mutta mieluummin itse vihkiminen tapahtuisi kuitenkin sisällä. Paikalle on tulossa vain meidän molempien vanhemmat. Isäni lupasi, että järjestävät äidin kanssa grillausta sitten illaksi omalle pihalleen ja sinne on tulossa muutama läheisin sukulainen (mummot ja sellaiset)..

En vain tiedä kuinka saisimme itse vihkimisestä pienessä olohuoneessamme juhlavan.. Kynttilöitä ja kauniita kukkia..? Nehän vois osittain kuskata sitten illaksi sinne vanhempien pihalle.. Siellä on aika ihana uusi iso terassi ja iso pöytä ja kauniit lyhdyt pitkin ristikkoseinää valmiina..

Entä kuinka siinä vihkimishetkellä kotona olisi mukavin asettaa vanhemmat? Istumaan taakse perinteiseen tyyliin vai seisomaan viereen.. Siinä melkein mieluiten olisi kahden kuitenkin vihkijää päin, itku tulee herkemmin jos näkee vanhempien ilmeet..

Entä millaista lisää voisi laittaa, että olisi romanttisempi toimitus..? En tiedä onko meistä sormusvalojen lukijoiksi, mutta onko henkikirjoittajilla tapana heittää lyhyehköä puhetta tms. alkuun ennen sitä virallista kohtaa..? Toisaalta molemmille tulee sormukset joten olisi se sormusvala aika otollinen.. Tapaamme henkikirjoittajamme joskus toukokuun alussa, kai siinä sitten vähän suunnitellaan...

Kokemuksia siviilihäistä ja varsinkin Vantaan maistraatin väestä?

chokolala kirjoitti:
Teidän suunnitelmat kuulostaa tosi hurmaavilta ja lämpimiltä. Vihkimiseen sopii mun mielestä just noi kukat ja kynttilät, ehkä joku vihkipöytä kauniin liinan kanssa ja matto sen eteen. Joku katoskin vois olla kiva, koristeltu "hyttysverkko-kaapu" vaikka. Vanhemmat vois seistä teidän takana hieman viistosti. :o

Rohkaiskaa vaan mielet ja lukekaa sormusvalat :) Taustalle vois laittaa jotain kaunista musiikkia soimaan. :)

Neonilla kirjoitti:
Meillä myös siviilivihkiminen. Löydettiin aivan ihana hääpaikka - paikka lammen rannalla, ja lammella kauniinnäköinen laituri, joka on kuin tehty vihkimiselle. Häävieraat voivat todistaa tapahtumaa rannalta, mistä on hyvä näkyvyys pienltä rantatöyräältä. Minä olen myös tuollainen tunteellinen siili eli en pysty kyllä mitään kaunista lausumaan rakkaalleni, mutta ajattelin laittaa kaasoni laulamaan jotain kaunista. Katsotaan nyt mitä voisi keksiä seremonian pidentämiseksi.

kiukkupassi kirjoitti:
Vihkimisemme on paikallisessa käräjäoikeudessa Marraskuun 19 pv.
Olen koittanut kysell√§ saisko kuitenkin aika koruttomaan tilaisuuteen jotain ekstraa, mutta EI MIT√Ą√ĄN!
Ei musiikkia edes cd:ltä, ei puheita, ei runoja - vain vihkikaava ja tarvittaessa kynttilöiden sytytykset.
Tietenkään juhlapaikalle vihkijää emme saaneet emmekä lauantailla 20.11, kun olisin tahtonut.
Nyt hieman masentaa - vaikka olen rippikoulun käymätön ja kirkkoon kuulumaton, niin pitääkö minun "kärsiä" koruttomista häistä. Emme siis tahtoisikaan kirkkoa, sillä kyllähän sinne pääsisi, jos tahtoisi käydä rippikoulut ym. kirkkoon liittymiset.
Olen vain kuullut mukavia tarinoita onnistuneista siviilivihkimisistä, mutta omiini en vastaavaa saa.
Asumme aika pienellä paikkakunnalla, ja vihkijää on kai lähes mahdotonta löytää.
Ajattelin silti pukeutua kuin morsian - en aivan perinteiseen morsiuspukuun vaan vaaleansinisen ja vaaleanlilan väriseen juhlapukuun (ostettu pensylvanialaisesta morsiusliikkeestä aikanaan) hankkia tiaran ja kaunistautua. Juhlimme hyvin intiimillä porukalla, emmekä halua mitään "sirkusta", mutta jotain kaunista ja erityistä.
Kertokaa nyt joku, miten saan päivääni edes jotain spesiaalia....
Kaiken koruttomuuden korvaamiseksi.
Tietysti ajatus sitoutumisesta on romanttisin ja tärkein, mutta jotenkin sitä haaveilisi jostakin ekstrasta.

Admiina kirjoitti:
Kiukkupassi :bye:

Voi mikä harmi :( Kyllä jokaisen vihkitilanteen pitäisi saada olla erityinen ja ainutlaatuinen, eikä siinä ole mitään hävettävää, että niin toivoo.

Sitten:
Jos saan kysyä, niin miksi ei musiikkia? Onko tälle annettu joku syy?

Mutta, se ongelma oli, että mitä.

Jos ei kerta kaikkiaan onnistu musiikin soittaminen oven sisäpuolella. Soitauttakaa sitä ulkopuolella. Kävelkää päät pystyssä kulkueena soittajan perässä ovelle saakka ja musiikki siinä seis.

Sytyttäkää ne kynttilät.

Pyytäkää hieman lisäyksiä vihkikaavaan. Vihkikaavasta ei voi jättää pois mitään, mutta joitakin lisäyksiä voi tehdä kunhan niistä sovitaan. Lausutte vaikka toisillenne sormusvalat.

Kun poistutte paikalta, juoskaa ulkona tähtisadekujaa pitkin, antakaa ruusunlehtien lentää, heitelkää lumipalloja jos siltä tuntuu! Poksauttakaa kuohuvat heti tilaisuuden jälkeen ja heittäytykää onniteltaviksi toivottavasti ensilumisessa maisemassa :)

:bye: Ad

kiukkupassi kirjoitti:
Sitten:
Jos saan kysyä, niin miksi ei musiikkia? Onko tälle annettu joku syy?

Sitähän minäkin kyselin, mutta kun heillä (Forssan käräjäoikeus, lähin maistraatti Hämeenlinna, josta ei tulla Forssaan hoitamaan sivareita) kuulemma vaan ei ole koskaan soitettu musiikkia edes cd:ltä, niin sitä ei tehdä nytkään - minkäänlaisia puheita ei olla pidetty siis kenenkään osalta. Tuntuu tosi ankealta. Tuntui kaikkiaan, että viemme vaan heidän kallista aikaansa. No, ainakin ruusunterälehdet ja lumipallot tuntuivat suloisilta ;) Kiitos vinkeistä ja lisää saa laittaa

Admiina kirjoitti:
Kiukkupassi, tuo on todella ikävää. Jos jotain ei ole koskaan tehty, ei sitä koskaan voi tehdäkään jos sille ei koskaan ole mahdollisuutta :(

Kuule vilkaise vielä Pro-Seremonian hääsivua. He eivät siis voi vihkiä, mutta tarjoavat tietoa ja palvelua uskontokuntiin sitoutumattomille.

Heillä on hyvin infoa ja ideoita sekä eri palveluita tarjolla - hyvin kohtuulliseen hintaan! Esimerkki:

Puhujapalvelu

Lainaa:
Pro-Seremoniain puhujapalvelun perushinta on 150 ‚ā¨, joka sis√§lt√§√§

puhujan ty√∂n 8 tuntiin saakka (ylimenev√§ aika 10 ‚ā¨/tunti),
kirjallisen puhe/seremoniakopion,
mahdolliset seremoniaan kuuluvat todistukset sekä
matkakulut puhujan toimialueella.
Taustajärjestöjen (vapaa-ajattelijat, humanistit ja protulaiset) jäsenmaksunsa maksaneille jäsenille myönnetään puhujapalvelusta lisäksi 20 % jäsenalennus.

Seremoniaan kuuluvasta el√§v√§st√§ musiikista (esim. urut, piano/cembalo; viulu/alttoviulu, sello; yksinlaulu; harmonikka) veloitamme niin ik√§√§n matka- ym. kuluineen vain 80 ‚ā¨/muusikko.

Tarvittaessa kauttamme järjestyy edullisesti myös seremonian valo- ja videokuvaus.

Lisätietoa: http://www.pro-seremoniat.fi/palvelut

Heiltä voi tilata myös sympaattisen häätodistuksen 6 eurolla!
Toimitus on postitse (tämä on irrallinen palvelu- ei tarvitse tilata heiltä puhujaa tai muusikoita) ja sisältää postituskulut! Häätodistuksen allekirjoittamisesta voi tehdä vaikkapa ohjelmanumeron heti vihkitilaisuuden jälkeen. Häätodistuksen allekirjoittaa kaikki tilaisuudessa läsnä olevat vieraat :) Se voisi olla kiva lisä koruttomalta tuntuvaan vihkitilaisuuteen :)
Häätodistus näyttää tältä suuremmassa koossa, mutta on kaksisivuinen (kuvassa näkyy tuo 1-sivuinen kummitodistus)
http://www.pro-seremoniat.fi/kuvat/kummitodistus.jpg
Tutustu tähän ideaan täällä:
http://www.pro-seremoniat.fi/palvelut/haatodistus.phtml

Ja tässä vielä ko. paikan päälinkki - suosittelen tutustumaan :)
http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/haat.phtml

Muistorikkaita häitä toivottelee taasen
:girl: Ad

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 12:00 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Uikku kirjoitti:
Tääläkin yksi volottaja ilmoittautuu. Ihan ihmeellistä miten pala ilmestyy kurkkuun ihan pienestä, normaalisti romantiikka ei vaikuta silleen).

Meilläkin siviilivihkiminen. Olen miettinyt kovati tuota vihkimistä. Mahdollisesti olemme saamassa vihkijän juhlapakalle.
Nyt sitten olen miettinyt että onko ollenkaan etikettiä siviilivihkimeen. Eli esimerkiksi onko ihan outoa jos isä saattaa niin kuin kirkossa on tapana? Taikka jokin musiikki. Elikkäs onko ihan mautonta tällainen "kirkko häistä" kopioiminen?
En ole isältä vielä kysynyt tuosta saattamisesta.
Olen itse yhden ainoan kerran ollut siviilivihkimisisessä maistraatissa siskoni häissä ja tällöin kaikki meni omalla painollaan.

kiukkupassi kirjoitti:

Hei!!
Hääpäivän tosiaan pitäisi olla jokaiselle spesiaali, ja mielestäni olisi kohtuullista jos maistraatit ym. edes hieman voisivat joustaa.... ainakaan meilläpäin se ei tunnu tulevan kysymykseenkään.
Minun isäni on valitettavasti menehtynyt jo, mutta olisin varmasti pyytänyt häntä saattajaksi... musiikin aiomme nyt sitten laittaa edes kotiin / hääautoon (kaason ihastuttava idea), vaikka ne pirut eivät anna sitä siellä siviilivihkimisen aikana soittaa.....
Kehotan kuuntelemaan ihan omaa sydäntä ja värkkäämään päivästä sellaisen, josta unelmoit - ettei myöhemmin kaduta.. ideoita kovasti mietin itsekin. Koska Uikku, on sinun päiväsi? ;)

Uikku kirjoitti:
Heippa kiukkupassi ja muut

ajatuksena on viettää juhlaa 13.8.2005 myös 20.8.2005 tulee kyseeseen.
maistraattia pääsemme varaamaan 11.1.2005 joten pitäkääpäs peukkua :bye:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Vihkipaikka
ViestiL√§hetetty: 10.10.2005 20:09 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Meillä olis häät kesällä 2007. Paikkaa häille ollaan mietitty, ja ennenkaikkea vihkipaikkaa. Useimmiten juhlapaikassa on ainoostaan sali ruokailua ja tanssimista varten, joten tuntuis vähän hassulle pitää vihkitilaisuus ruokapöytien ääressä. Suosittu vaihtoehto tuntuu olevan ulkotilat, mutta en oikein tiiä haluunko ottaa sen riskin että tuleeki vettä kaatamalla. Tietäisköhän joku jonku hyvän paikan vihkimiseen pääkaupunkiseudulta, mieluiten Vantaalta? Minkälaisia maistraatin tilat on jos homman hoitais siellä (vaikkakin virka-ajan ulkopuolella)? Olis ehkä kiva jos vihki- ja juhlapaikat ei olis samat niin sulhanen sais hommata meille hääauton mistä se kerkes jo innostua kunnes hoksas että eihän meille perinteisiä kirkkohäitä tulekaan...

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 09.11.2005 21:19 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Tulipa vaan yhtäkkiä mieleeni, että kai siviilivihkimisen saa myös, vaikka sekä morsian että sulhanen kuuluisivatkin (vielä) kirkkoon?
En oikein mistään ole löytänyt informaatiota tästä asiasta :?. Kirkosta eroamista olemme monesti jo pohtineet, mutta päätimme lykätä eroamisen siihen että (siviili)vihkijä on saatu varattua. Varman päälle siis, että pappikin olisi vielä mahdollista hommata :oops: . Saattaa kuulostaa karmealta, mutta meille vaan on loppujen lopuksi tärkeämpää että pääsemme naimisiin haluamanamme päivänä ja haluamassamme paikassa, kuin että vihkitoimitus toteutetaan juuri elämänkatsomuksemme mukaisesti... Ei kai siitä toimituksesta kuitenkaan mitään muista kun niin jänskää :D
No hyppäsin jo hieman aiheen viereen, mutta jos jollain on tietoa/kokemusta asiasta niin saapi laittaa viestiä!

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 09.11.2005 22:03 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Kyllä mun käsittääkseni siviilisti voi vihkiä vaikka pari kuuluisikin kirkkoon ja vaikka ei edes olisi suunnittelemassa kirkosta eroamista.
Että ihan rohkeasti eteenpäin suunnitelmissa vaan! :)

Rouvana 30.7.2005 lähtien, Poju syntyi 25.7.

√Ąl√§ ota el√§m√§√§ liian vakavasti: et koskaan selvi√§ siit√§ hengiss√§.
- Elbert Hubbard

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 09.11.2005 22:34 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Kiitos Oskuoona!
Näin itsekin ajattelin, tuli vain yhtäkkinen paniikki kun melkeinpä kaikki juhlapaikasta kampaajaan ja bändistä pitopalveluun on jo varattu :wink: , se olennaisin eli vihkijä vaan puuttuu. Ja vihkijän kun pystyy (Hyvinkään maistraatista) varaamaan vasta tammikuussa.
Melkoinen epäkohta muuten tämäkin: Varsinkin näin pääkaupunkiseudulla / muualla Etelä-Suomessa (?) kun useimmat muut häähommelit joutuu varaamaan jo melkeen vuotta ennen häitä ettei jää nuolemaan näppejään, niin vihkijää saakin sitten jännätä melkein h-hetkeen asti... Noh, siitä tammikuustakin on kyllä vielä reilu puol vuotta aikaa häihin... Mutta kismittää kyllä ihan toden teolla jos ei saadakaan haluamaamme vihkiaikaa :x

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 10.11.2005 12:52 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Me varattiin eilen vihkijä tammikuulle. Ei saatu ihan niin myöhästä aikaa ku oltais haluttu, mut meille se ei ookaan se tärkeä asia.
Kyllä sen vihkimisen saa myöhäänkin.. :bye:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 10.11.2005 20:33 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija
Vihkimisen   asiantuntija

Voin nyt vielä ihan virallisen varmasti sanoa, että kirkkoon kuuluvat voidaan aivan hyvin vihkiä siviilimenoin avioliittoon.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 19.11.2005 13:10 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

millalah kirjoitti:
Olisi ongelma.
Meillä on varattuna jo juhlapaikka, mutta tahtoisimme vaihtaa valat muualla kuin juhlapaikalla. Juhlapaikka sijaitsee Helsingissä. Kysyin Viikin Gardeniasta jos siellä olisi mahdollista tehdä vihkiminen, mutta meni niin monimutkaiseksi ja kalliiksi ettei onnistunut.(Elokuussa 2006) Keksiikö joku paikkaa missä voisi kauniissa ja tunnelmallisessa paikassa tehdä vihkiminen. Mieluiten sisätiloissa, en tahdo ottaa riskiä sateen sattuessa.
Pää lyö itelläni täysin tyhjää. :?
Kiitos teille jos jotain keksitte!!!

Kaverit tekivät sen vuokratussa laivassa, joten ei samaa paikkaa...

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 11.12.2005 00:08 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

amapola no saat kuitenkin varata jo tammikuussa... mä olen soitellut Rauman maistraattiin jo muutaman kerran ja sanoivat viimeksi että ei saa varata ennen kuin kolme viikkoa aikaisemmin :doh: Vakuuttivat että kyllä sieltä saa haluamansa päivän ja melko varmasti ajankin, mutta silti harmittaa odotella viime tippaan asti :?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 11.12.2005 00:28 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Ja kun tämä ketju on vähän hiljainen, niin voisin kertoa että miten olemme oman vihkimisemme ajatelleet suoritettavaksi.

- Juhlaa edeltävänä päivänä, perjantaina käymme maistraatissa vihillä. Mukana vain perheet, sekä kaasot ja bestman. Vihkimisen jälkeen käymme ottamassa kaason ja bestmanin avustuksella valokuvia (näitä tulisi näytille jo seuraavan päivänä juhlassa) jossakin kauniissa paikassa. Koko seurueen kanssa mennään syömään joko ravintolaan tai sitten jomman kumman kotiin.

- Itse hääjuhlan alussa on sormusseremonia. Juhlapuhuja tulee pro-seremoniasta. Vieraitten sijoittelusta ei vielä tiedetä. Joko seisovat morsiuskaaren ympärillä tai sitten istuvat pöydissään.

- Tulemme sisään häämarssin soidessa. Haluaisin isäni pääsevän saattamaan minua, mutta en oikein tiedä onnistuuko se maistraatissa ja sitten sormusseremoniassa se on jotenkin hölmöä koska silloin olemme jo naimisissa :o Eli luultavasti kävelemme sulhon kanssa yhdessä.

- Sormusseremonia sisältää ainakin tahdon-lupaukset, sormustenvaihdon ja jonkun musiikkiesityksen.

- Seremonian jälkeen on onnittelut ja vieraille tarjotaan onnittelumaljat.

Haluamme seremoniasta mahdollisimman juhlavan, sillä mielestämme meillä on siihen oikeus vaikka menemmekin vihille "vain" maistraatissa. Tämä järjestely on tuottanut hirveästi päänvaivaa ja joskus olen miettinyt että ymmärrän kyllä niitä jotka menevät kirkossa naimisiin vain sen helppouden vuoksi. Juhlavat puitteet ovat valmiina, eikä tarvitse kenellekään selitellä mitään.

Odotan kovasti palaveria juhlapuhujamme kanssa. Uskon että hänellä on kokemuksesta antaa meille hyviä vinkkejä siviiliseremoniaa vsilmällä pitäen.

Vieraille emme aio turhaan mainita kyseessä olevan siviilivihkimisen, jotta eivät pidä juhlaamme sitten vähemmän arvokkaana. Kyllä heille asia sitten seremonian aikana viimeistään valkenee.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.12.2005 22:32 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Heippahei! Täällä kans yksi pariskunta jotka vihitään siviilisti :bye:

Meillä on vihkijä varattu jo, häät siis 1.4. :) Rovaniemen maistraatista tulee Haaralan Eino meidät vihkimään lauantaina kello 15 Ounasvaaran pirteille.

Lueskelin noita aiempia tekstejä, ja jotenkin en nyt saanut selvää kuvaa siitä, että onkos se nyt jotenkin "väärin", ja ei-etiketin-mukaista, jos siviilivihkimisessä soittaa häämarssina esim. Prinsessa Ruususen? Sen siis haluaisin soivan taustalla, stereoista, kun isäni (jolta en kyllä ole asiasta vielä kysynyt.. :D ) saattaa minut talvihämärässä sulhaseni luo..

Mukavaa kun tällainenkin keskustelu ketju on olemassa :girl: :nod:

Kuvapankkiin

Päiväkirjaan

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 18.12.2005 10:07 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

Siviilihäiden ainoa ero kirkollisiin häihin on, että siviilihäissä ei tunnusteta uskontoa. Kaikki muu rekvisiitta sopii yhtälailla siviilihäihin!

Laita Ruusunen vaan soimaan ja kävele isän käsipuolessa sulhasen luo :nod: Tuo musiikkivalintasi ei missään mielessä ole etiketin vastainen, eikä myöskään lainkaan hengellinen. Kappaleen oikea nimi on Juhlamarssi ja se on sävelletty Prinsessa Ruususen näytelmään.

Muutenkaan valtaosa näistä "häämarsseista" ei ole hengellisiä ollenkaan. Ne on esim. oopperoista, baleteista ja näytelmistä.

:bye:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 30.12.2005 20:14 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Ja taas olen onnistunut kehittämään ongelman itselleni... :nuts:
Meillä vihkiminen tapahtuu puutarhassa, ja häämarssit sun muut tilpehöörit kuuluvat tietysti ohjelmaan. Ei-kirkollisista vihkimisistä ei juurikaan ole kokemusta ja olenkin pohtinut, että meneekö hieno viululla soitettu loppumarssimme ihan plörinäksi (toisin sanoen kuunteleeko sitä kukaan), jos heti marssin alkaessa lähdemme käpöttelemään pois. Vieraiden kun olisi tarkoitus viskoa riisit tai muut vastaavat elintarvikkeet päällemme tässä vaiheessa, siis heti vihkimisen jälkeen, "käytävää" pitkin astellessamme.

Lähinnä kaipailen kokemuksia vastaavista tilanteista, miten muut ovat toimineet? Olisi ihan kiva, että loppumarssin alkaessa vieraat hoksaisivat toimituksen olevan ohi, mutta malttaisivat toisaalta pysyä aloillaan sen aikaa, että "marssin" ensimmäiset sävelet ovat vingahtaneet ilmoille. Kyseinen kappale kun on aika tärkeä meille. Tuntuisi hölmöltä jäädä pällistelemään siihen juhlaväen eteen :pari: , aivan kuin kyseessä olisi vain yksi ohjelmanumero, mutta heti ei voi paetakaan. Riisinheittoon kun kuuluu tietynasteinen möykkä, niin marssimme hautautuisi sen alle... :o

En nyt oikein enää tiedä mitä kysyinkään, mutta joka tapauksessa
ONNELLISTA UUTTA VUOTTA kaikille amoriinilaisille!!!

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 30.12.2005 21:56 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Voisitteko mahdollisesti tehdä niin, että kuuntelisitte osan kappaleesta paikallanne ja jostain tietystä kohdasta lähtisitte sitten kävelemään. Riisin tms. jakajat voivat siinä vieraiden paikalle tullessa sanoa "heiteltävän" ottajille, että se on tarkoitus heittää teidän lähtiessä "alttarilta". Sitten siinä voisi vanhemmat tai muut eturivissä olijat näyttää esimerkkiä. Jos sama musiikki siinä kävellessänne jatkuu en usko kovin monen alkavan kauheasti möykkäämään.. näin sen voisi kaikki ymmärtää.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 165 viesti√§ ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 18.06.2018 21:10