* UKK    * Etsi

Tänään on 15.10.2018 11:15

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kirkkoetiketti
ViestiLähetetty: 08.03.2004 11:48 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Eli miten siinä tapauksessa kun sulhon vanhemmat ovat eronneet eikä tule toimeen entisten eikä uusien puolisoiden kanssa keskenää on kirkon istumajärjestys kirkossa?? :o
Eli istuisiko mahdollisesti äiti ja hänen miehensä ekassa penkkirivissä ja isä ja uusi vaimo toisessa rivissä vai kaikki samassa??
Viiminen vaihtoehto ei ehkä tule kysymykseen! :?

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.03.2004 13:47 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Olen ollut ainakin yksissä häissä joissa sulhasen vanhemmat olivat eronneet.. he istuivat peräkkäisissä penkeissä siten että tässä tapauksessa läheisempi eli äiti istui ensimmäisessä ja isä uusine puolisoineen seuraavassa.. en tiedä mitä etiketti sanoo, mutta tämä vaikutti ainakin minusta ihan mukavalta ratkaisulta.. ja perhesopu säilyi..

:bye:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.03.2004 14:54 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Minunkin vanhemmat ovat eronneet, mutta minä olen kyllä päättänyt, että jos he eivät voi yhteisen tyttärensä häissä käyttäytyä kunnolla niin olkoot vaikka tulematta. minä haluan, että isä ja äiti istuu uusine puolisoineen samassa penkissä ja myös juhlapaikalle he saavat istua samassa pöydässä. kiristelkööt vaikka hampaitaan, mutta ne on minun häät ja kerrankin he saavat vähän luistaa omista tiukista mielipiteistään. :evil:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.09.2005 14:15 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

chokolala kirjoitti:
Sulhanen havahtui aamukahvilla kysymään, että kuinka aikaisin hänen pitää olla siellä kirkossa.
Eikö joku 20-30 minuuttia riitä, vai?
Meinaatteko itse tulla koska? Suoraan autosta alttarille vai jossain morsiuskammarissa odottelua piilossa?
Choko :bye:

Xenia kirjoitti:
Meidän kirkossa on sakasti alttarin takana, jossa sulho voi ootella bestmanin kanssa rauhassa (no niin no rauhassa ja rauhassa...) H-hetkeä ja astua sitten vasta vaikka 5 min aikaisemmin siihen eteen. Ja pääovien luona, käytävän päässä taas on semmonen huone, jossa voi morsian ootella hetken, jos sinne paikalle ehtii paljonkin ennemmin.
Varmaan sinne vois yrittää ehtiä 30-20 min. aikaisemmin. :o

Ronja kirjoitti:
Meillä päin pappi haluaa morsiusparin kirkkoon 30 min ennen vihkimistä ja kaason/bestmanin viimestään 15 min ennen. Odotellaan sit alttarin takana olevassa huoneessa, mikä nyt sitten olikaan (sakasti?) Kaaso ja bestman menee alttarin kummallakin puolella olevista ovista yhtäaikaa kirkon puolelle (kanttori laskee oikein 1-2-3-nyt!)
Sillä aikaa morsiuspari ja mahdollisesti saattaja kiertää kirkon pääovelle

Hääpäivän onnea 30.7.2005
Juhannuspäivänä 24.6.06 kahdesta tuli kolme
Haikara tilattu vierailulle 24.9.2012

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.03.2006 16:39 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Mathilda kirjoitti:
Voi olla että tästä on jo viestiketju, mutta en nyt löytänyt.

Olin häissä joissa morsiammen ja sulhasen sukulaiset ja ystävät istuivat ihan "sikin sokin" kirkon penkeillä eli ei ollut mitään morsiammen sukua vasemmalla puolella ja sulhasen oikealla (takaa katsottuna), mutta en sitten tiedä oliko se ihan tarkoitus vai oliko vahingossa mennyt niin.

Kysymys kuuluukin, voiko kirkolla/papilla olla jotain sitä vastaan että laitetaan seurakuntaa sekaisin, koska meillä saattaa mennä niin että mun puolelta on 70 ihmistä ja miehen puolelta 10. Joten voiko niitä mixata? Tottakai vanhemmat ja veljet istuu etiketin mukaan mutta kuinkahan jyrkkä mielipide kirkolla/papilla asiasta on? (Niin no...eihän sille tarvi kertoa mutta siis) eihän se haittaa vaikka sekoittaa porukkaa?

Sunshine kirjoitti:
Mun mielestä yleinen ohje on, että (juurin niin kuin sanoitkin) morsiamen suku vasemmalle ja sulhon oikealle. Ystävien ja tuttavien pitäisi sitten tasoittaa mahdollinen ero.

En usko, että papille on mitään merkitystä miten ihmiset kirkossa istuu...

Mun mielestä voisitte vaikka mahdollisessa juhlaohjeistuksessa/juhlaohjesäännössä sanoa, että ihmiset saavat istua kirkossa "sikin sokin". Tapa on kuitenkin suomalaisilla melko pinttynyt. Tai sitten voisitte pyytää erikseen joitakin sinun sukusi ihmisiä istumaan oikealle puolelle.

Voihan se olla hiukan hassun näköistä, jos ero on noin suuri, mutta en tiedä haittaako se kuitenkaan niin paljoa?

Heinämorsio kirjoitti:
Istumajärjestyksestä kirkossa yms. asioista on oma ketju nimellä Kirkkoetiketti, jonne keskustelu siirtynee, kun tämän foorumin moderaattori ehtii paikalle, mutta vastattakoon sitä ennen, että tuo kirkossa istuminen on käsittääkseni enemmän etiketin ja tavan mukainen kuin kirkon sanelema järjestys. Kukaanhan ei tule teiltä tarkistamaan mitä sukua kukin on ja usein eroja suositellaankin tasattavaksi istuttamalla esimerkiksi ystäviä sinne "tyhjemmän" suvun puolelle. En usko, että kirkolla tai papilla on sanottavaa asiaan lainkaan.

nicepastori kirjoitti:
Kirkon ja pappien puolesta on ihan sama, missä ihmiset istuvat. Kunhan siis istuvat penkissä ja käyttäytyvät siivosti ;) . Olen itse ollut vieraana häissä, joissa on sukujen epäsuhta ollut suuri ja on kyllä kivemman näköistä, jos "puolet" ovat enemmän tasan.

teurokoski kirjoitti:
Yhden ystävämme häissä (jotka pidettiin hyvin kaukana sulhasen kotipaikalta, eli noin 800km päässä) oli sulhon puolella vain jotain 10 ihmistä ja morsiamen puolella monta kymmnetä. Oli vähän orpoa, eikä meitä kavereitakaan niin paljoa ollut kun vielä morsiamen kaverit meni hänen puolelleen. Eli siis tasaaminen on ehdottomasti hyvä idea!

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.03.2008 18:13 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Ööh. En nyt oikein tiennyt mihin tästä oisin kirjoittanut, mutta tämä Kirkkoetiketti-osio tuntui sopivimmalta.

Elikäs: sulhoni on joskus esittänyt, että hän haluaisi kenkiensä pohjaan kirjoittaa "apua" tai jotain vastaavaa, joka näkyisi, kun polvistumme alttarille. :point:

Aloin nyt kuitenkin miettiä, että oisko tällainen oikeasti sopivaa ja miltä se sitten vaikuttaisi, jos osa juhlaväestä alkaa tyrskimään naurusta kesken kaiken? :D
Ajatuksena ihan hauska ja kun molemmat tahdottaisiin häistä rennot ja kivat, mutta aloin kuitenkin tätä pohtia.

Mitä mieltä ootte?

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.03.2008 22:40 
Poissa
Rouva Palstanhenki
Rouva Palstanhenki

Mä ehkä miettisin "yleisön" kannalta, että jos on rentoa porukkaa - niin miksipä ei? Meillä pappi nauratti meitä ja yleisöä niin paljon, että joku "apua"-teksti kengässä ei ole paljoa enää haitannut! :wink:

Tietysti on hyvä muistaa, että ollaan kirkossa ja kaikkien mielestä teksti ei varmasti kuulu kirkkoon...mutta kyllä se varsinaisen vihkimisen ajaksi unohtuu ja kaikki muu muuttuu toisarvoiseksi.

Joskus näin kuvan, jossa oli pohjaan kirjattu "I <3 " ja nuoli morsiamen suuntaan. Sekin varmaan herättää hymyjä vieraissa, mutta on kuitenkin "söpömpää" kuin "apua".

Ei tästä viestistä mitään apua ollut, mutta kunhan pohdiskelin!

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.03.2008 15:45 
Minun mielestäni nuo tuollaiset pilajutut eivät sovi kirkkoon. Olkoon, että oon vähän siinä nipo, mutta niitä voi sitten ihan hyvin tehdä siellä juhlassa ja jos vaikka minkälaisia, mikä vaan itseä miellyttää.

Kirkko ei ole oikea paikka mennä nauramaan. Eräissä häissä, joissa bestman pilaili, kun piti tuoda sormusta ja näytteli seurakunnalle tyhjää rasiaa, niin kyllä siinä enemmänkin näytti vierailla ja vallankin papilla, kanttorilla ym. olevan vaivautunut olo, kuin, että se olisi ollut hauskaa, millaiseksi se aivan ilmeisesti oli kuviteltu.
Morsian oli myös aivan pihalla. Hyvä, ettei itkuun pillahtanut.
Ei tuntunut kivalta.

Kirkossa siis arvokkaasti ja juhlassa sitten nuo hauskuudet :wink:

Ylös Etusivu

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.03.2008 22:25 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija
Vihkimisen   asiantuntija

Mieluummin herttainen teksti sinne kengänpohjaan, kuin "apua" tms. Inhoan myös suuresti näitä vedonlyöntejä siitä, kuin kauan sulho pitkittään tahdon-sanan sanomista.

Mutta jos alttarilta on vähän matkaa ekaan penkkiriviin, ja jos siellä istujilla on samanlainen näkö kuin mulla, ei tekstit edes näy minnekään.

Jokaisen on itse nämä harkittava ja mietittävä, miten toimia niin, ettei aiheuta turhaa mielipahaa kenellekään.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.03.2008 22:31 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mä en tykkää noista "apua"-, "sulhasen elämä on ohi naimisiinmenon jälkeen- ajatus"- jutuista... ne on jotenkin tosi masentavia. Miksi kukaan haluaa leikkiä tällaisella asialla? En haluaisi nähdä moista sulhaseni kengässä kirkossa enkä kyllä missään muussakaan vihkimistilaisuudessa (maistraatti, käräjäoikeus, juhlapaikalla..).

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.10.2009 17:08 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

teena kirjoitti:
Ööh. En nyt oikein tiennyt mihin tästä oisin kirjoittanut, mutta tämä Kirkkoetiketti-osio tuntui sopivimmalta.

Elikäs: sulhoni on joskus esittänyt, että hän haluaisi kenkiensä pohjaan kirjoittaa "apua" tai jotain vastaavaa, joka näkyisi, kun polvistumme alttarille. :point:

Aloin nyt kuitenkin miettiä, että oisko tällainen oikeasti sopivaa ja miltä se sitten vaikuttaisi, jos osa juhlaväestä alkaa tyrskimään naurusta kesken kaiken? :D
Ajatuksena ihan hauska ja kun molemmat tahdottaisiin häistä rennot ja kivat, mutta aloin kuitenkin tätä pohtia.

Mitä mieltä ootte?

Eräs ystäväni oli häissä jossa oli tehty juurikin näin. En kyllä kuullut, että siitä mitään sen kummempaa "hälinää" olisi tullut. Lähinnä juhlakalun kavereita hieman hymyilytti. Mutta kukin tehköön tyylillään :wink:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.01.2011 14:55 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Kirjoitanpa tänne kysymykseni ja sanokaahan mielipiteenne.
Miten sulhoni vanhempien tulisi istua kirkossa. Hänellä on siis kasvattivanhemmat jotka ovat olleet hänen vanhempansa 6-vuotiaasta saakka ja sitten biologinen äiti (jonka kanssa mieheni on tekemisissä n.kerran vuodessa ja eivät ole siis läheisiä) Tulisiko tämän biologisen äidin istua siis myös eturivissä vai muiden vieraiden joukossa taaempana? :o

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.01.2011 19:32 
Poissa
Enkeli
Enkeli

Voisko ne istua samalla rivillä pienellä hajuraolla? Etiketistä en tiedä, mutta musta vois vaikka niinkin olla. Mitä sun tuleva miehes itse ajattelee asiasta?

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.01.2011 19:38 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

maalaismuikki, mun mielestä te saatte itse sopia sulhasesi kasvattivanhempien ja biologisen äidin kanssa, missä ja miten istuvat. Tottakai on luonnollista, että kasvattivanhemmat istuvat eturivissä, jos he ovat sulhasellesi läheisemmät. Jos tahdotte, että biologinen äiti ei tule siihen eturiviin, siitä on hyvä keskustella hänen kanssaan etukäteen (en tiedä, olettaako hän edes sitä, että istuisi eturivissä). Ja toki sekin on mielestäni ihan luonnollista, että kaikki nämä kolme istuvat eturivissä, ei sitä kukaan kiellä.

En siis tiedä, mitä etiketti sanoo, mutta kaikkeahan nykyään näkee muutenkin, joten en usko, että kukaan erityisesti ihmettelee ratkaisuanne.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Re: Kirkkoetiketti
ViestiLähetetty: 20.06.2011 16:23 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Maalaismuikki: Tämä vastaus tulee nyt todella myöhässä, mutta vastaanpahan kuitenkin jos vaikka jossain on joku muukin jota tällainen tilanne koskee :) Eli itse olen kasvanut kasvattiperheessä ja silloin kun biologiset vanhempani vielä olivat elossa pidin myös heihin yhteyttä. Äitiini (jonka kanssa vietin varhaislapsuuteni) enemmän ja isääni (johon tutustuin omasta aloitteestani vasta aikuisena) vähemmän.

Jos biologiset vanhempani olisivat vielä elossa meillä eturivissä istuisi kasvattivanhempani ja heidän lapsensa (kasvattisisarukseni) perheineen. Lisäksi etupenkissä istuisi biologinen äitini puolisoineen. Toisessa penkissä istuisi biologinen isäni puolisoineen ja hänen lapsensa (biologiset puolisisarukseni) perheineen. Näin siksi, että ihmisiä olisi yhteen penkkiin ihan liikaa ja sen lisäksi minusta tuntuisi itsestä oudolta "nostaa" biologinen isäni vastaavaan asemaan kuin muut vanhempani, kun hän ei oikeastaan ole juurikaan osallistunut kasvatukseeni missään ikävaiheessa. Biologisille vanhemmilleni tilanne voisi olla jossain määrin vaikea, koska he eivät olleet yhteydessä useampaan vuosikymmeneen... Mutta molemmat olisivat toki olleet tietoisia järjestelyistä etukäteen ja olisin pyrkinyt järjestämään jonkin epämuodollisen esim. kahvittelun ennen itse vihkimistä ja hääjuhlaa.

Etiketti ei kuitenkaan tunne tämäntyyppisiä erityistilanteita, joten istumavalinnat voi tehdä sen pohjalta mikä "lapselle" (morsian tai sulhanen) itselle tuntuu parhaalta vaihtoehdolta. Itse en olisi halunnut poiketa vallitsevasta käytännöstä niin paljoa, että isäni perheineen olisi istunut jossain takavasemmalla :D Olihan hänkin kuitenkin vanhempani, vaikkeikaan juuri muuten kuin perimän osalta. Istumajärjestykset ovat myös paljon kiinni siitä miten eri vanhemmat tulevat keskenään toimeen ja hyväksyvät roolinsa lapsensa elämässä. Useat lapset Suomessa asuvat muualla kuin vanhempiensa luona esim. päihde- ja&tai mielenterveysongelmien takia ja silloin tulee ottaa huomioon myös kyseisen vanhemman häiden aikainen kunto. Oma skitsofreenikko-äitini oli kuitenkin aina sellaisessa kunnossa ja halukas olemaan kasvattivanhempieni rinnalla, että perhejuhlat onnistuivat todella hyvin (esim. ripille pääsy ja ylioppilasjuhlat).

Nyt menee vähän off topic, mutta kirjoitanpa tämänkin :wink: Kun molemmat biologiset vanhempani ovat kuolleita, minulla on häissä läsnä vain kasvattivanhempani, joita voikin kutsua vanhemmikseni siinä varsinaisessa (arjessa läsnä olevassa ja vastuun kantavassa) merkityksessä. Vihkitilaisuudessa on kuitenkin muistohetki mm. biologisten vanhempieni muistamiseksi. Meillä on hääjuhlassa on esillä "esivanhempiemme" hääkuvia, joiden joukossa on myös äitini ja isäpuoleni hääkuva. Lisäksi äidiltäni perimät linnumuotoiset suola- ja pippurisirottimet symboloivat heidän läsnäoloaan häissämme.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

* UKK    * Etsi

Tänään on 15.10.2018 11:15