* UKK    * Etsi

Tänään on 24.06.2018 22:01

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viesti√§ ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiL√§hetetty: 04.03.2004 13:54 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Laitan omaksi ketjuksi

Sormusvaloja

Hyvinkään maitraatin sivuilta, siviilivihkiminen:

Minä MM annan sinulle NN sormuksen, jolla tahdon liittää elämäni sinun elämääsi jakaakseni ilot ja surut, toiveet ja pettymykset kanssasi.
Haluan tukea ja kannustaa sinua ja luottaa rakkautemme voimaan.

Minä MM pujotan tämän sormuksen sinun NN sormeesi ja tahdon näin osoittaa yhteenkuuluvuutemme.

Minä MM tahdon ottaa sinut NN puolisokseni ja siksi haluan antaa sinulle sormuksen, joka sinetöi liittomme.

Minä MM haluan (lupaan) olla sinulle NN hyvä puoliso, läheinen ystävä ja uskottusi ja siksi pujotan sormeesi tämän sormuksen.

Tällä sormuksella minä MM otan sinut NN puolisokseni kunnioittaakseni ja rakastaakseni sinua niin kauan kuin elän/ikuisesti.

Amon hääoppaasta

Vihkitoimituksen vaihtoehdoista suosiotaan on lisännyt niin kutsuttu sormusvala. Sulhanen saa sormuksen papilta ja pujottaa sen morsiamen vasempaan nimettömään. Uusissa kaavaehdotuksissa on mahdollista, että sormus pujotetaan myös sulhaselle. Sormusvala voi olla esimerkiksi seuraava:

Minä XX otan sinut XX aviovaimokseni ja tahdon rakastaa sinua hyvinä ja pahoina päivinä.
Merkiksi annan sinulle tämän sormuksen.

Hääsuudelman perinteinen paikka on heti sormuksen luovuttamisen jälkeen. Vihkitoimitus voi jatkua yhteisellä ehtoollisenvietolla. Erilaisista vaihtoehdoista morsiuspari sopii papin kanssa.

Onko joku miettinyt omaa sormusvalaa? Kerätään vaihtoehtoja :clap:

Choko :bye:

Yksi heistä! - Choko -

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 04.03.2004 17:58 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mun mielestä sormusvalan lausuminen on todella kaunis ja romanttinen ele. Meillä ne kuitenkin jää pois. Luulen, että sormusvalan lausuminen vain lisäisi jännitystä ja sanojen ulossaaminen voisi olla vaikeaa siinä tilanteessa. Pelkkä "tahdon" on jo toooosi romanttinen... :kiss:

Pohjanneito

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.04.2004 08:47 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Me ollaan suunniteltu otettavaksi tuo sormusvala vihkikaavaan. Emme ole vielä tarkemmin puhuneet minkälainen se tulee olemaan, mutta luultavasti lyhyt, mutta sitäkin enemmän kertova vala. :oops: :oops:

Saattaahan se olla että sormusvala ei kuulu mihinkään, mutta mielestäni se on paljon henkilökohtaisempi lupaus kuin pelkkä "tahdon". :?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 27.07.2004 17:42 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Meillä on häät 28.8 ja me aiomme lausua sormusvalan mieheni kanssa.Jännittää ja itkettää varmasti, mutta itse olen kirjoittanut lyhyen, seuraavanlaisen valan:"Minä xx lupaan olla tukenasi hyvinä ja huonoina päivinä, lupaan sinulle uskollisuutta ja ikuisen rakkauteni ja siitä annan sinulle merkiksi tämän sormuksen"..Eli, molemmat lausumme saman valan papin ensin lausuessa lause kerrallaan.Halusimme molemmat erilaiset, "omannäköiset" häät ja tämä sopii ainakin meille:)))

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 29.07.2004 16:37 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Meillä oli muutama viikko sitten häissämme sormusvala. Aluksi mies oli hieman sitä vastaan, mutta lopulta vala oli todella kaunis. Eikä kyse ole kuin lyhyestä värssystä, joka kuulostaa ääneen sanottuna todella juhlavalta.

Eikä se jännittäminen mielestäni haittaa, siinähän todetaan vain toiselle, että rakastaa ja lupaa rakastaa. Kaunis, ainakin omasta kokemuksesta :hug:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 30.08.2004 20:32 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Myö suunniteltiin seuraavaa:
Koska meidät vihitään maistraatissa kirkon siunausta edeltävänä päivänä, niin luetaan sormusvalat maistraatissa. Tilaisuus tulee olemaan aika lailla koruton, ei musiikkia tms...joten meistä tuo sormusvala on kaunis lisä siihen. Ja tuleepahan vanhemmillekin jotain ekstra muisteltavaa sitten myöhemmin :D

"Ilmeisesti me keksimme vastauksen SIIHEN kysymykseen..."

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 14:59 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Kastelukannu kirjoitti:
Meillä ei siis bestmania tule, joten voiko sulhanen pitää sormuksia?

kippe kirjoitti:
:yep: Voi pitää. Olen ollut monissakin häissä joissa ei ole ollut bestmaniä tai kaasoa, silloin ollut sulhasella tai papilla.

Hääpäivän onnea 30.7.2005
Juhannuspäivänä 24.6.06 kahdesta tuli kolme
Haikara tilattu vierailulle 24.9.2012

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 15:02 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Maistraattimorsian kirjoitti:
Jos MOLEMMILLE tulee sormukset, niin pitääkö sulhanen tai BM sitten molempia?!? :o

kippe kirjoitti:
Minusta pitäisi molempia...en ole kyllä varma, mutta jotenkin niin sen mieltäisin.
Voisikohan sormukset laskea esim. tyynyn päällä alttarin reunalle? :o

miryam kirjoitti:
Meille tulee molemmille sormukset ja toivon, että kaaso huolehtii miehen sormuksesta ja bestman minun sormuksestani.
Jos kys henkilöitä ei ole, kuuluu minusta sulhasen huolehtia molemmista. Hääpuvuissa kun ei ole taskuja...

Eliza kirjoitti:
Meillä oli sormukset sormustyynyllä, jota piti kädessään meidän 4- vuotias kummipoika, joka antoi sormukset tyynyllä papille kun pappi niitä pyysi. Hyvin meni!

nicepastori kirjoitti:
Kuka sitä sormusta sitten pitää - no ihan kuka vaan, kunhan se helpolla löytyy sitten kun sitä tarvitaan. Itse olen törmännyt varmaan kaikkiin muihin vaihtoehtoihin paitsi siihen, että sormus olisi kaasolla. Useimmiten kaaso pitää kukkia eikä naisihmisen juhlavaatetuksessa ole taskuja. Bestmanin tai sulhon taskusta ne löytyvät tai sulhaspojan tyynyltä tai sitten ne ovat alttarilla rasiassa.

Hääpäivän onnea 30.7.2005
Juhannuspäivänä 24.6.06 kahdesta tuli kolme
Haikara tilattu vierailulle 24.9.2012

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 29.04.2006 21:48 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Saralee kirjoitti:
Nyt tarvittaisiin ehdotuksia ja esimerkkejä sormusseremonian tai muun oman avioliittoseremonian rakentamiseksi. Niitä voisi hyödyntää niin siviilivihkimisessä kuin aivan omassa seremoniassa. Voisi olla kynttilän sytytystä, runoa, viiniä jne., mutta millä sanoilla? Ja jos morsiuspari on tunteellista porukkaa (kuten me), niin sormusvaloja tms. ei pysty ääneen lausumaan (ei tule mitään, itkettää kuitenkin niin :oops: ). Joten mikä neuvoksi?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 02.07.2008 10:25 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

-ASP- kirjoitti:
Hei!
Tyhmä kysymys ehkä, mutta miten toimia noiden sormusten kans vihkimisessä? En tiedä hommaanko sormustyyny/t. Jos, tarviiko vain yhden tyynyn vai kaksi? Eli onko molemmille sormuksille oltava oma tyynynsä? Ja onko bestman se, joka tuossa tyynytapauksessa ne luovuttaa papille?
Oleellista ois siis tietää, tarvitsenko kahdelle sormukselle yhden vai kaksi tyynyä? Ja on kaiten mahdollista hoitaa homma ilman tyynyjä, annetaanko tuolloin sormukset papille missä vaiheessa (jolloin ovat kai alttarilla valmiina)?

thänks.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 07.07.2008 00:03 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija
Vihkimisen   asiantuntija

phoenix kirjoitti:
-ASP- kirjoitti:
Hei!
Tyhmä kysymys ehkä, mutta miten toimia noiden sormusten kans vihkimisessä? En tiedä hommaanko sormustyyny/t. Jos, tarviiko vain yhden tyynyn vai kaksi? Eli onko molemmille sormuksille oltava oma tyynynsä? Ja onko bestman se, joka tuossa tyynytapauksessa ne luovuttaa papille?
Oleellista ois siis tietää, tarvitsenko kahdelle sormukselle yhden vai kaksi tyynyä? Ja on kaiten mahdollista hoitaa homma ilman tyynyjä, annetaanko tuolloin sormukset papille missä vaiheessa (jolloin ovat kai alttarilla valmiina)?

thänks.

Olen nähnyt käytettävän vain yhtä tyynyä, sormukset on olleet siinä höllästi nauhalla kiinni. Itse toimin yleensä niin, että bestman antaa sormuksen/-t ensin sulholle ja sulho sitten papille. Ja tahdon-kysymysten jälkeen pyydän ne selkeästi. Jos ei ole tyynyä, sormukset voivat olla bestmanin taskussa. Kun käytetään kahta sormusta, ihan ok olisi myös se, että toinen sormus on kaasolla, toinen bestmanilla ja he tuovat ne sitten kun pappi pyytää. Eli pitää miettiä mikä itsestä tuntuu kivalta.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 16.09.2008 14:14 
Poissa
Kerubi
Kerubi

Meille ei tule sormusvaloja, mutta vihkijä lausuu jotain seuraavan tyylistä:

Sormus symboloi jatkuvuutta: sen kehällä ei ole alkua eikä loppua. Ympyrämuoto viittaa myös ikuisuuteen. Vihkisormus on rakkauden ja yhteyden vertauskuva, joka kestää kuolemaan asti. Se on niiden lupausten symboli, jotka Te tänään teette toisillenne. Pitäkää sormusta muistutuksensa tästä hetkestä, jolloin tulevaisuudentoiveenne ja -pyrkimyksenne yhdistyvät.

Ota (naisen nimi) liittonne merkiksi sormus mieheltänne.
Ota (miehen nimi) liittonne merkiksi sormus vaimoltanne.

Niin kauan kuin elän, ei sydämeni läiky kenellekään muulle.
Olipa kuinka kaunis tai hyvä, urhea, luja, rikas tai hellämielinen tahansa.
Olen valintani tehnyt, enkä halua ketään toista.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 23.09.2008 16:01 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mä muistan joskus häähuuman alkuaikoina halunneeni ehdottomasti sormusvalan meidän häihin, mutta nyt ollaan päätetty, että se jää pois. Syynä se, että mä todennäkösesti en pysty onnen kyyneliltäni puhumaan enempää kuin sen pakollisen "tahdon". Tultiin myös siihen tulokseen, että eihän se muuta sitä avioliiton merkitystä yhtään, sanotaanko niitä asioita ääneen vai ei.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Valani
ViestiL√§hetetty: 18.08.2009 16:37 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Moi! päätimme morsiammeni kanssa tehdä omat sormus valat ja nyt kysynkin mielipidettänne kelpaisiko tämä mielestänni valaksi?

morsian, maailman on hullu paikka.
Sinun kanssasi se tuntuu vähemmän hullulta.
Rakastan sinua ja tahdon viettää kanssasi loppuelämäni.
Sinä olet osa minun elämääni, olet sen tarkoitus, nyt ja aina.
Merkiksi ehdottomasta rakkaudestani sinua kohtaan,
minä sulho annan sinulle tämän sormuksen.

kiitokset vastauksistanne jo etukäteen

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.08.2009 15:57 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

^ Kaunis vala :(

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 04.04.2010 19:02 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Niinu1liinu2 kirjoitti:
Meillä molemmille tulee vihkisormus.
Minulla kihla sormessa valmiina, mies ei käytä, kun jäänyt pieneksi.
Marssimmeko siis kirkkoon toisella sormus sormessa ja toisella ei? Tässä tilanteessa miehenkin sormus ilmeisesti pujotetaan alttarilla sormeen, kun kaikki miehethän ei vihkisormusta halua vaan menevät kihlalla...

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 04.04.2010 21:38 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Niinu1liinu2, niin te sitten menettelette: morsian tulee kihlasormus sormessa kirkkoon ja sulhanen ilman sormusta. Aika yleistähän tuo nykyisin on, että molemmille tulee vihkisormus. Pappi varmaan kysyy toimituskeskustelussa, tuleeko sormus vain morsiamelle vai molemmille. Eikä kukaan varmaan ihmettele, jos sulhanen tulee ilman sormusta alttarille. ;) Moni mies myös käyttää vihkisormuksena sitä "vanhaa" kihlasormustaan (eli sulhanen tulee ilman sormusta kirkkoon, mutta saa sen vihkimisen aikana sormeensa).

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Re: Valani
ViestiL√§hetetty: 18.04.2010 23:38 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija
Vihkimisen   asiantuntija

mr.M kirjoitti:
Moi! päätimme morsiammeni kanssa tehdä omat sormus valat ja nyt kysynkin mielipidettänne kelpaisiko tämä mielestänni valaksi?

morsian, maailman on hullu paikka.
Sinun kanssasi se tuntuu vähemmän hullulta.
Rakastan sinua ja tahdon viettää kanssasi loppuelämäni.
Sinä olet osa minun elämääni, olet sen tarkoitus, nyt ja aina.
Merkiksi ehdottomasta rakkaudestani sinua kohtaan,
minä sulho annan sinulle tämän sormuksen.

kiitokset vastauksistanne jo etukäteen

Tämä on hyvin kaunis teksti. Onko teillä kirkollinen vai siviilivihkiminen? Kirkollisen vihkimisen kaavassa on valmiiksi kaksi vaihtoehtoa sormusvalaksi, ja minun tulkintani mukaan nämä muodot ovat sitovia, eli niitä ei voi muokata. Toisaalta, valat eivät toki ole juridisesti merkittäviä.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viesti√§ ] 

* UKK    * Etsi

Tänään on 24.06.2018 22:01