* UKK    * Etsi

Tänään on 15.10.2018 10:13

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viesti√§ ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Harjoitukset
ViestiL√§hetetty: 05.08.2005 09:30 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Onko teillä "harjoitukset" ennen varsinaista vihkimistä, joissa käytäisiin vihkikaava läpi ja treenattaisiin mahdolliset raamatunluvut yms? Ja jos, niin milloin, viikkoa ennen, edellisenä päivänä,..? Ketkä ovat paikalla, pelkästään morsian ja sulhanen vaiko koko porukka (bestman, kaasot, isä...)?

Käytäntöjä tuntuu olevan monenlaisia, itse mietiskelen, että "pärjääkö" ilman treenejä, sillä meidän kaasot ja bestman eivät varmaankaan pääse mahdollisiin harjoituksiin.

Kokemuksia!

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 05.08.2005 09:59 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

:bye:

Meillä oli "harjoitukset" n. viikkoa ennen häitä. Paikalla oli papin ja meidän lisäksi bestman ja toinen kaaso. Pappi kävi kanssamme ihan suullisesti vihkikaavan läpi sekä kyseli toiveitamme eri osioiden suhteen ja opasti kaasoa ja bestmania heidän toimissaan ja milloin on heidän vuoro ym.

Kun vihkikaava oli käyty läpi bestman ja kaaso poistuivat ja jatkoimme jutustelua papin kanssa. Hän kyseli meiltä historiastamme ja tämän hetken tilanteesta ym. Antoi myös neuvoja parisuhteen hoitamiseen ja kertoili rohkaisevia tarinoita vihkimisestä

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 05.08.2005 18:21 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija
Vihkimisen   asiantuntija

Itse en harjoituksia juurikaan pidä, riittää että parin ja minun aikataulut saadaan sopimaan. Ohjeistan etukäteen parin tavatessani, sakastissa ennen vihkitoimitusta sekä toimituksen aikana niin selvästi, että kaikki pärjäävät ilman harjoituksiakin. Kunhan väki osaa seistä, kävellä, polvistua ja lukea, niin hyvin menee. Mutta kuten todettua, käytäntöjä on hyvin monenlaisia.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 05.08.2005 18:36 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Me pidimme vihkiharjoituksen kirkossa vihkimistä edeltävänä iltana, paikalla olivat myös isä, kaaso ja bm.
(myöskään eivät olisi pääseet paikalle aikaisemmin, kuten emme mekään)

Papin kanssa oltiin käyty käytännön jutut läpi jo aikaisemmin tavatessamme, mutta varsinkin avustajista oli hyvä käydä toimitus vielä pikaisesti läpi ihan paikan päällä. Ja toihan se tunnelmaa :wink:

Eipä ainakaan me morsiuspari juuri niitä polvistumisia ym. enää itse toimituksessa muistettu, vaikka harjoitus oli niinkin tuoreessa muistissa (sen verran taisi jo jännittää :D ), onneksi pappi nyökkäili ja piti meistä huolta myös pienin käsimerkein.

Hääpäivän onnea 30.7.2005
Juhannuspäivänä 24.6.06 kahdesta tuli kolme
Haikara tilattu vierailulle 24.9.2012

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 03.09.2005 11:28 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Meillä oli harkkarit häidenalusviikolla, ja tykkäsimme että siitä oli hyötyä.
( Silti esim. se suukottelu siinä lopussa jäi, koska emme muistaneet, koska sen sai tehdä...)

Meilläkin paikalla olivat kaaso, bm, molempien vanhemmat sekä Pinjan lastenhoitaja. Jokainen oli tyytyväinen mukanaolostaan.

Vihkikirkkomme oli entuudestan tuttu Tonin vanhemmille ja Tonille entisenä työpaikkanaan, minullekin jollakin tapaa. Vanhemmilleni mm. lähisukulaisten istumapaikat olisivat olleet aivan vieras asia, elleivät olisi olleet paikalla.

Ko. kirkossa siis on perinteiset penkkirivit, sekä lähisukulaisten penkit toisiinsa nähden vastatusten.
Keskellä käytävää on paksuja pylväitä, ja vain toista reunaa pitkin saattoi kulkea - tällä puolella käytävää penkkejä voi siirtää ja täten tehdä tilaa hääparille.

Kävimme vielä ennen h-hetkeä lyhyesti läpi kaavan ja mitä-kukakin-tekee-missäkin-kohtaa. Helpotti, ja rauhoitti.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 03.09.2005 15:38 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Meillä oli sama juttu häitä edeltävänä päivänä, kun kaasokin saapui kaupunkiin. Katsottiin kaikki paikat läpi (missä kukakin odottaa, mistä kävellään/missä seistään, mihin kävellään odottomaan riisinheittoa varten, jne.). Käytiin myös kaava ja polvistumiset läpi, ja sen jälkeen juteltiin papin kanssa. Koin kyllä hyödylliseksi tapaamiseksi.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 03.09.2005 18:57 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Tottakai jos tapaaminen koko väen kanssa onnistuu, se on ok. Mutta jos lauantaina on papilla kolme vihkimistä, sovittelemista jo riittää. Minusta on hyvä, että porukka käy sitten vaikka ilman pappia vielä kirkossa katsomassa vähän askelmerkkejä.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 03.09.2005 19:24 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Me ei reenattu (vaan lahjattomat kun vaan reenaa :wink: ) ja ihan hyvin naimisiin päästiin. Ainoat "mokat" olivat kun viulistimme ei osannut virren melodiaa ja soitteli ihan hatusta (ja hänelle maksettiin soitosta mansikoita :shock: ) ja veljeni luki oman osuutensa esirukouksesta hieman vääräsä kohtaa... mikä ei todellakaan ole mikään kardinaalimoka, ihan samahan se on, kumpi ensin osansa esirukouksesta lukee, kummi vai sisarus - kunhan tulee luettua :D

"Ei kauneus ole kaikki, Jaska Jokunen. Minä rakastun aina tyttöihin jotka tuoksuvat kirjastolta."-Eppu-

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 12.05.2006 14:30 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Haluan ehdottomasti harjoitukset, koska se lievittää jännitystä. Enkä koe että liikun ko krikossa kuin kala vedessä.

Paikalla vähintään minä ja tuleva puoliso. Mielellään kaaso ja bestman, ehkä jopa eno joka luovuttaa minut.

Harjoituksista huolimatta on tärkeää että pappi vihkimsien aiakna antaa esim. käsi merkkejä koska polvistutaan ja koska noustaan ylös.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 12.05.2006 15:15 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mä olen myös sellainen jännittäjä että jo sen takia haluan harjoitella. Onneksi pappi on tuttu (mun serkku) joten voin luottaa että antaa hyvät merkit ja muut :) Tosin tämä pappi asuu kaukana, joten vihkikaavan sopimisia ja harjoituksia ym. varten pitää tehdä miehen kanssa pienimuotoinen kesäreissu, ja harjoitella omassa kirkossa sitten toisen kerran kaason, bm:n ja isän kanssa.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 13.05.2006 12:04 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Jos vihkimistilanne jännittää kovin paljon, ja harjoittelu tuo turvallisuutta, niin vaatikaa ihmeessä ne harjoitukset - myös minulta ;)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 07.12.2006 15:44 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Meille tod näk tulee jonkun sortin reenit,vaikk me vihittävät emme katso itsellemme tarpeellisiksi, kun kokemusta asiasta jo on :wink: , mutta tälle avustajakaartille ne on paikallaan. Mennään ihan siltä pohjalta, että esim lapset tietävät, mitä tehdään missäkin vaiheessa ja varsinkin kuka tekee.

aika monia harjoituksia nähneenä olen kanssa sitä mieltä, että ne on paikallaan varsinkin jos seremoniaan osallistuu lapsia, heidän on hyvä tietää mitä tapahtuu. Itse muistan elävästi, kun olin 5-vuotiaana morsiusneitona, ja minulle sanottiin, että nämä ovat harjoitukset. Sitten oli kuin olikin itse juhla kyseessä, ja minä menin lähes takalukkoon, että miksi harjoituksissa on näin paljon ihmisiä, enkä meinannut suostua menemään kirkkoon lainkaan, kun pelästyin sitä väkimäärää.

Kaisamaria

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 09.01.2007 13:39 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Me haluttaisiin treenata, mutta odotellaan vielä tässä vaiheessa papin yhteydenottoa.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 09.01.2007 14:00 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Hemulitar: Me varattiin vihkiharjoitusta varten aika edellisellä viikolla.. Eli en nyt ihan vielä suosittele yhteydenottoa sinne pappiin päin. Heilläkin kuitenkin kun on aika paljon töitä tässä vielä ennen kesää ja asia voi unohtua täysin. Mielummin sitten lähempänä kun pappikin ehtii ajatella ja keskittyä teidän häihin paremmin. ;)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 09.01.2007 15:59 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Joo, yleensä vihkiharjoitus on vasta n. viikon sisällä ennen vihkimistä. Monet papit käyvät vihkikeskustelun hääparin kanssa sitten samalla kertaan.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 09.01.2007 19:18 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Todennäköisimmin harjoituksista muistaa vielä jotain, jos ne ovat olleet max viikkoa ennen vihkimistä. Eikä useimmissa seurakunnissa vielä tiedetä kesähäiden pappeja.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 09.01.2007 21:41 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Juu, mie tiiän että olen hätähousu :oops:.
Mutta kun asutaan eripaikkakunnalla kuin missä häät on, niin on hyvä koettaa varata kaikki mahd. ajat ajoissa-

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: reenit
ViestiL√§hetetty: 30.06.2008 22:41 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Me joudutaan reenaamaan jo kuukautta ennen koska vihkiminen on kotipaikkakunnalla 250km päässä ja näin on ainut mahdollisuus saada kaasot ja bestman myös mukaan. Kaupunki on senverran pieni että siellä on kaksi pappia ja meillä on se joka ei ole lomalla elokuussa :lmao2:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 01.03.2009 13:37 
Poissa
Kerubi
Kerubi

Itse haluan (luulen että myös onnistuu) harjoitukset..Joihin tulisi mukaan myös mun iskä (saattaja),bestman,kaasot sekä morsiuslapset. Voitaisi käydä koko toimitus jotenkin läpi..Jos jotain jäisi päähän suureen päivään,vaikka silloin jännittääkin :wink: Me saatiin täällä Turussa ohjeeksi soittaa papille n.2 kk ennen äitä,jolloin päästään jo juttelemaan :clap:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 10.07.2009 21:10 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Saako siviilivihkimiseenkin jonkun sortin harjoitukset, jos vihkijä tulee juhlapaikalle? :o Vai sovitaanko vihkimisen etenemisestä ym. vain puhelimitse vai miten?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.07.2009 04:56 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Meillä on harjoitukset tänään, vaikka häät on vasta kahden kuukauden päästä. Liekö mitään muistissa silloin? Mutta menen sillä ajatuksella, että kyllä pappi sit vihkimisen aikana ohjaa, että mennäänkö alas vai ylös jne..

Hääpäiväkertomus: http://keskustelu.amoriini.com/viewtopic.php?f=45&t=21760
Stiina 9.6.2011
Kreetta 13.11.2012

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 25.07.2009 23:13 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Meillä on kirkkoharjoitukset 1,5viikkoa ennen häitä papin järjestäminä. Eli vihkipappi oli yhteydessä ja ehdotti kyseistä päivää. Keskustellaan alkuun papin ja sulkin kanssa ja sitten treenataan kaason ja bestmanin kanssa viel kuviot kuntoon.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viesti√§ ] 

* UKK    * Etsi

Tänään on 15.10.2018 10:13