* UKK    * Etsi

Tänään on 20.08.2018 16:51

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 30 viesti√§ ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiL√§hetetty: 20.03.2005 12:15 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

Eli mä en itse kuulu kirkkoon, Ville taas kuuluu. Jotta me saadaan kirkkohäät niin pitäiskö munkin liittyä kirkkoon? Askarruttaa vaan tuo asia :(

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 20.03.2005 21:38 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija
Vihkimisen   asiantuntija

Amoriinin hääoppaasta löytyy varmasti myös tämä tieto mutta lyhyt kertaus: Saadakseen kirkollisen vihkimisen on MOLEMPIEN kuuluttava kirkkoon ja oltava rippikoulun käyneitä. Toinen voi kuulua myös muuhun krist. kirkkoon kuin evlut. Jos toinen ei kuulu kirkkoon, silloin pari vihitään maistraatissa, mutta kirkossa voidaan toimitaa avioliiton siunaaminen.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 20.03.2005 21:39 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Jos haluatte kirkollisen vihkimisen, teidän molempien tulee kuulua kirkkoon ja olla käynyt rippikoulun. Jos et kuitenkaan liity kirkkoon ja suorita rippikoulua, voitte silti saada avioliiton siunauksen kirkossa. Siitä on juttua enemmän täällä.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 20.03.2005 22:11 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Jeee!! Voitin Emmin minuutilla! Tosin se minuutti meni varmaan siihen, että Emmi vaivautui etsimään luon linkin :D

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 21.03.2005 13:18 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

kiitos kiitos :) eli kai mä sit liityn kirkkoon :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 16.11.2006 11:01 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

tsuki kirjoitti:
Yritin hääoppaasta etsiskellä, mutta en ehkä tunne termistöä tai jostain syystä ei osunut silmään..

Siis.. Tuleva puolisoni tahtoo, että vietämme sekä hänen uskontonsa mukaisen Shintolaisen hääseremonian, että suomalaistyyliset häät.

Nyt tässä on hieman pohdittavaa.. Japanissa hääseremonia on aina erillään vihkimisestä, ts. pari menee naimisiin jopa vuosi-kaksi ennen hääseremoniaa. Suomessahan taas hääseremoniassa tapahtuu vihkiminen.

Lisäksi kumpikaan meistä ei kuulu suomalaisiin kirkkoihin. Minä en mihinkään ja tuleva puolisoni taas on sekä shinto, että buddha.

Kysymys kuuluukin, onko suomessa olemassa jokin instituutio tms. joka järjestää tuollaisia puhtaasti seremoniallisia "kirkkohäitä"?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 16.11.2006 23:18 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Teidän tapauksessanne teidät vihitään maistraatissa. Sitten onkin ihan omasta halustanne kiinni, millaisen seremonian haluatte. Shintopappia ei Suomesta taida löytyä. Shintoseremonia on todella kaunis, olen sellaisen Japanissa nähnyt. Mutta rakentakaa seremonia, joka teistä tuntuu hyvältä, sisällyttäkää siihen teille tärkeät elementit. Ehkä löytyy joku buddhalainen, joka voi toimittaa teille jotain. Pro-Seremonioista saa puhujan, ehkä myös lähipiiristänne löytyy puhujaa tms.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.11.2006 08:43 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

nicepastori kirjoitti:
Teidän tapauksessanne teidät vihitään maistraatissa. Sitten onkin ihan omasta halustanne kiinni, millaisen seremonian haluatte. Shintopappia ei Suomesta taida löytyä. Shintoseremonia on todella kaunis, olen sellaisen Japanissa nähnyt.

Ajatus olisikin käydä shintolainen seremonia nimenomaan japanissa, hänen sukulaisilleen ja etenkin vanhemmilleen jotka eivät terveydellisistä syistä pääse matkustelemaan.

Suomen puolella ilmeisesti tuo avioliiton siunaaminen olisi oikea ratkaisu?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.11.2006 08:53 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Seuraava kysymys! :wink:

Olen menossa naimisiin katolisen belgialaisen kanssa ja nyt minua askarruttaa muutama asia:

Millainen vihkimisen voi tulla kysymykseen kohdallamme? Haluaisin morsiusmessun ehtoollisineen, mutta tällöin katolisille ei periaattessa annettaisi ehtoollista, koska katolisella ja luterilaisella kirkolla ei ole ehtoollisyhteyttä.

Olisiko sitten mahdollista saada luterilais-katolinen vihkiminen luterilaisessa kirkossa niin, että molemmista seurakunnista olisi pappi paikalla? Voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto, myös vieraiden kannalta.

Ja entäs sitten paperisota ja "laillisuus"? Onko vain kirkossa solmittu avioliitto lainmukainen myös Belgiassa, vaikka kyseisessä maassa yleensä vaaditaan myös siviilivihkiminen?

Tällaisen tiedon löysin tuolta hääoppaan puolelta tällaisen tiedon, mutta olen kuullut myös tästä poikkeavia versioita:

"Katolisen kirkon mukaan koko avioliitto on sakramentti, ei vain avioliittoon vihkiminen. Avioliiton perustana on vihittävien ilmaisema tahto antaa itsensä toisilleen keskinäisesti ja lopullisesti voidakseen elää rakkauden liitossa. Katolilainen voi solmia pätevän avioliiton vain ja ainoastaan katolisessa kirkossa. Tämä tulee ottaa huomioon myös niissä tapauksissa, joissa tuleva aviopuoliso on ei-katolilainen tai itse avioliitto halutaan solmia jossakin muualla. Kuitenkin painavista syistä vihkiminen voidaan piispan antamalla luvalla suorittaa myös muualla tai muun kirkkokunnan toimesta. Silloinkin katolinen pappi voi osallistua vihkimiseen siunaamalla sormukset, antamalla vihkiparille siunauksen tai muulla tavalla.

Katolisen kirkon mukaan kristillinen avioliitto kestää kuolemaan asti, siksi katolinen kirkko ei vihi avioliitosta eronneita."

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.11.2006 13:25 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

tsuki kirjoitti:

Kyllä, juuri näin. :nod:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.11.2006 16:25 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

tsuki kirjoitti:

Jos teistä kumpikaan ei kuulu kirkkoon, avioliiton siunaaminen on minusta aika outo valinta. Mutta silloin sitten ehkä joku muu seremoniakuvio korvaisi sen. Tästä asiasta ei ole kirkossa käsittääkseni mitään virallista päätöstä, mutta minä ja moni muu pappi on sitä mieltä, että mikäli pariskunnasta kumpikaan ei kuulu kirkkoon, eikä kummallakaan ole kristillistä vakaumusta, suositeltavampaa on miettiä jotain muuta, kuin avioliiton kirkollista siunaamista. Toki nämä ovat tapauskohtaisia juttuja.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.11.2006 16:40 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

karokar kirjoitti:
Millainen vihkimisen voi tulla kysymykseen kohdallamme? Haluaisin morsiusmessun ehtoollisineen, mutta tällöin katolisille ei periaattessa annettaisi ehtoollista, koska katolisella ja luterilaisella kirkolla ei ole ehtoollisyhteyttä.

Olisiko sitten mahdollista saada luterilais-katolinen vihkiminen luterilaisessa kirkossa niin, että molemmista seurakunnista olisi pappi paikalla? Voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto, myös vieraiden kannalta.

Vastaan sen, mitä osaan ja tiedän :)

Ensinnäkin hääopas kertoo ihan totuuksia: katolinen kirkko hyväksyy VAIN katolisen vihkimisen, joka toki voidaan toimittaa muuallakin, kuin katolisessa kirkossa. Eli vihkiminen voi olla luterilaisessa kirkossa, mutta vihkijän pitää olla katolilainen, pappi tai sitten joillain diakoneilla on myös vihkioikeus. Vihkimisessä voi olla katolisen papin lisäksi myös luterilainen, joka voi toimittaa osia, mutta katolisen kirkon näkökulmasta vain katolisen papin katolisella kaavalla toimittama vihkiminen on pätevä.

Mitä sitten juridisesti vaaditaan Belgiassa vihkimiseltä, on toinen asia, ja siitä ehkä suurlähetystö tms voisi olla avuksi? Aika monessa maassahan vaaditaan joka tapauksessa siviilivihkiminen, kirkolliset kuviot on juridisesti extraa, mutta katolisen kirkon kannalta välttämättömyys.

Mikäli teidät vihitään luterilaisesti, joka siis Suomessa on ihan pätevä vihkiminen teille, teillä voi olla morsiusmessu, ja täällä pappi ei kiellä ehtoollista katolilaisilta. Luterilaisen opin mukaan papin tehtävä ole kysellä ihmisten uskoa tai kirkkokuntaa. Toinen asia on sitten se, että katolilaisille on opetettu, että vain oman kirkon ehtoollinen on pätevä, ja jos katolinen pappi tietäisi ehtoollispöydässä jonkun olevan luterilainen, hän ei ehtoollista antaisi. Ei tämä siis ihan yksinkertainen juttu ole, vaikka periaatteessa se sitä on. Mutta meidän kirkkomme näkökulmasta kaikki häävieraat olisivat siis ehtoolliselle tervetulleita.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 27.11.2006 14:18 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Hmmm... Tämä menee vähän yli hilseen... :o :D

Siis - jos häät pidetään Suomessa, voidaan saada ihan luterilainen vihkiminen luterilaisessa kirkossa, vaikka sulhanen on katolinen? Ja silti avioliitto on "pitävä" ja lainmukainen, ainakin Suomessa?

Mitens sitten tuo "katolinen kirkko hyväksyy VAIN katolisen vihkimisen, joka toki voidaan toimittaa muuallakin, kuin katolisessa kirkossa. Eli vihkiminen voi olla luterilaisessa kirkossa, mutta vihkijän pitää olla katolilainen"-kuvio? Jos vihkiminen tapahtuu "luterilaisesti" ja se on luterilaisen kirkon sekä lain mukaan OK, onko sillä enää mitään väliä, hyväksyykö katolinen kirkko tuota vihkimistä vai ei...? :o Siis jos saadaan Apostille-leimat ja -todistukset Suomesta ja kiikutetaan ne Belgian maistraattiin hyväksyttäväksi olen ymmärtänyt, että heitä ei kiinnosta mikään muu kuin se, että siinä on ne leimat ja lain mukaan ollaan naimisissa. Olenko tulkinnut oikein?

Anteeksi, mutta minulle tämä asia pitää vääntää rautalangasta - tai ratakiskosta... :oops:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 27.11.2006 17:49 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

karokar kirjoitti:
Hmmm... Tämä menee vähän yli hilseen... :o :D

√Ąl√§ v√§lit√§, aika usein menee minultakin ;)

Lainaa:
Siis - jos häät pidetään Suomessa, voidaan saada ihan luterilainen vihkiminen luterilaisessa kirkossa, vaikka sulhanen on katolinen? Ja silti avioliitto on "pitävä" ja lainmukainen, ainakin Suomessa?

Kyllä ja kyllä.

Lainaa:
Mitens sitten tuo "katolinen kirkko hyväksyy VAIN katolisen vihkimisen, joka toki voidaan toimittaa muuallakin, kuin katolisessa kirkossa. Eli vihkiminen voi olla luterilaisessa kirkossa, mutta vihkijän pitää olla katolilainen"-kuvio? Jos vihkiminen tapahtuu "luterilaisesti" ja se on luterilaisen kirkon sekä lain mukaan OK, onko sillä enää mitään väliä, hyväksyykö katolinen kirkko tuota vihkimistä vai ei...?

No lähinnä sillä on merkitystä kunnon katolilaiselle. Ja toki siis katolisen kirkon kannalta merkitystä, mutta eivätpä he teille pannabullaa lähetä.

Lainaa:
Siis jos saadaan Apostille-leimat ja -todistukset Suomesta ja kiikutetaan ne Belgian maistraattiin hyväksyttäväksi olen ymmärtänyt, että heitä ei kiinnosta mikään muu kuin se, että siinä on ne leimat ja lain mukaan ollaan naimisissa. Olenko tulkinnut oikein?

Käsittääkseni olet tulkinnut oikein, tosin Apostille-leima oli mulle ihan uus sana. Mikäs se on? :o[/quote]

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.11.2006 08:13 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Hienoa, kiitoksia nicepastori, tämä helpottaa mieltäni kovasti! :clap:

Minä kun olen se ns. vakaumuksellisempi kristitty meidän "perheessä", niin miehelle tuolla "katolinen vai luterilainen vihkiminen?"-kysymyksellä ei ole mitään väliä.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuo Apostille-leima on hankittava esim. vihkitodistukseen, jotta se olisi lainmukainen myös (tässä tapauksessa) Belgiassa. Tätä asiaa pitää itsekin vielä tutkia, että kaikki menee sääntöjen mukaan! :wink:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.11.2006 08:56 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Juu, nuo paperiasiat kannattaa selvittää maistraatista, kirkkoherranvirastosta, lähetystöistä yms minua viisaammista tahoista. Suomessahan ei ole käytössä vihkitodistusta, joten tällaisia tilanteita varten on sitten omat paperinsa. Mutta viisaat tietävät kyllä. En enää edes muista, miten toimittiin silloin, kun vihin Suomessa katolilais-luterilaisen parin, joista toinen oli suomalainen ja toinen portugalilainen ja he asuivat Luxembourgissa... :o

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.11.2006 09:18 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

Apostilleasioista kannattaa hauttaa maitraatti.fi sivua. Laittamalla sanan apostille hakukenttään, saa kaiken mahdollisen asiaan liittyvän esille :)

Lyhyesti:

Apostille-todistus

Maistraatin julkinen notaari voi antaa todistuksen siitä, että tietyn asiakirjan allekirjoittaneella henkilöllä on ollut allekirjoitusoikeus. Tällaista todistusta kutsutaan apostille-todistukseksi. Apostille-todistus koskee yleisiä asiakirjoja, eli viranomaisten antamia asiakirjoja ja todistuksia.

Apostille-todistus on välttämätön, jos asiakirja on esitettävä sellaisen valtion viranomaisille, joka on ratifioinut Haagin yleissopimuksen (Convention de La Haye du 5 octobre 1961). Tietoja Haagin yleissopimuksesta sekä englanninkielinen luettelo siihen kuuluvista jäsenvaltioista löytyy Internet-osoitteesta:
http://hcch.e-vision.nl/index_en.php?ac ... ies&cid=41

Myös virallisten kääntäjien käännöksille sekä lääkärien allekirjoittamille asiakirjoille annetaan pyydettäessä apostille-todistus. Apostille-allekirjoitus todistaa oikeaksi asiakirjan allekirjoituksen, allekirjoittajan aseman sekä asiakirjaan liitetyn sinetin tai leiman aitouden.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.11.2006 21:36 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Aina sitä oppii vanhakin...

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 18.03.2008 16:05 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

Hei!

Meillä morsian ortodoksi, sulhanen luterilainen. Olen kuulllut tästä ekumeenisesta vihkimisestä, mutta mitenhän se käytännössä toimii. Olen jokseenkin varma siitä, että ortodoksista avioliiton sakramenttia eivät toimita muualla kuin ortodoksisessa kirkossa.(Korjatkaa, jos olen väärässä) Eli onko käytännössä niin, että ekumeeninen vihkiminen suoritetaan ev.lut.menoin ev.lut.kirkossa ja ortodoksipappi on vain mukana. Jos jollakin tietoa/kokemusta asiasta, laittakaahan viestiä.
Kiitos ja kumarrus jo etukäteen :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 23.03.2008 17:00 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

hentiira kirjoitti:
Hei!

Meillä morsian ortodoksi, sulhanen luterilainen. Olen kuulllut tästä ekumeenisesta vihkimisestä, mutta mitenhän se käytännössä toimii. Olen jokseenkin varma siitä, että ortodoksista avioliiton sakramenttia eivät toimita muualla kuin ortodoksisessa kirkossa.(Korjatkaa, jos olen väärässä) Eli onko käytännössä niin, että ekumeeninen vihkiminen suoritetaan ev.lut.menoin ev.lut.kirkossa ja ortodoksipappi on vain mukana. Jos jollakin tietoa/kokemusta asiasta, laittakaahan viestiä.
Kiitos ja kumarrus jo etukäteen :)

Samaa kyselisin minä :bye: Olisi kiinnostavaa tietää myös kruunujen käyttö/ käyttämättömyys. Voitaisiin ajoissa suunnitella meidän näköiset seppeleet kruunujen tilalle (sekin ilmeisesti mahdollista) jos tietäisi :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 26.04.2008 11:42 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

Vaihtoehtoja esittämiisi vihkimisiin on monenlaisia. Herranäidin paaston aikana vihkimiseen tarvitaan piispan lupa. Ekumeeniset vihkimiset ovat hyvin tavallisia. Täällä vihkimisiä on erittäin vähän, mutta Helsingin ja Joensuun ajoilta muistan hyvin, miten ne menevät. Rovaniemellä vihkiminen voi olla joko ortodoksisessa kirkossa tai luterilaisessakin. Sekin on mahdollista että teidät vihitään avioliittoon luterilaisessa kirkossa ja sitten viiveellä ortodoksisessa kirkossa myöhemmin. Kirkkojemme avioliitto käsitysten erilaisuuden vuoksi se käy hyvinkin päinsä.

Mieluiten toimittaisin tosiaan ortodoksisen avioliiton sakramentin, olipa se sitten yhdessä luterilaisen vihkimisen kanssa tai erikseen. Avioliiton siunauksessa on hieman " tappion maku ".

Hei Hasufel :bye: ja muutkin asiasta kiinnostuneet. Näin vastasi Rovaniemen ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra kysellessäni ekumeenisesta vihkimisestä. Hieman jäi jotain epäselvää tästäkin minulle, mutta seuraavaksi aiomme olla yhteydessä ev.lut. pastoriin, joka toivottavasti osaa selvittää omaa näkemystään asiasta.

Hentiiran maja

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 21.07.2009 09:47 
Poissa
Ylienkeli
Ylienkeli

Mitenkäs jos on vihkiminen katolisessa kirkossa, voiko silti saada luterilaiselta kirkolta siunauksen?

Mies kun on katolinen ja minä luterilainen.
Vihkiminen olisi italiassa, mutta se että onko se kirkollinen vai siviilivihkiminen on nyt sitten isoin kysymys, koska haluan siunauksen täällä suomessa.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 21.07.2009 22:52 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Jos on siellä Italiassa kirkollinen seremonia niin siinä jo tapahtuu se avioliiton siunaaminen. Tietysti jos Italiassa on siviilivihkiminen, silloin siunaaminen on Suomessa ihan luonnollinen asia.

Toisaalta, siunaus ei ole asia, joka olisi jotenkin kertakäyttöjuttu. Mikäli Italiassa on jo ollut kirkolliset menot, mä käyttäisin Suomessa kaavaa joka on Rukoushetki avioliiton vuosipäivänä. Ei siis oo pakko olla vuosipäivä. http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/B013B ... nt&lang=FI Mutta silloin se kaava on siis erilainen kuin avioliiton siunaamisessa.

Hmm... väsyneen selityksiä, toivottavasti oli jotain hyötyä.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 24.07.2009 12:44 
Poissa
Ylienkeli
Ylienkeli

Kiitos, ymmärsin kyllä :)

Periaatteessa siis helpompaa ja yksinkertaisempaa olisi se siviilkivihkiminen siellä italaissa ja unohtaa vain koko katolilainen vihkiminen.
Tai unohtaa kirkollinen tapahtuma täällä suomessa.

Tosin ei tuo rukous hetkikään tunnu kovin huonolta vaihtoehdolta, jotenkin vain toivoisin oman kirkkoni osuutta meidän avioliiton alkutaipaleelle, joten tämäkin olisi kyllä minun mieleeni oleva vaihtoehto.

nyt sitten vain selvittämään tarvitsisiko meidän käydä avioliitto koulua jos vihkiminen olisi kirkossa Ialaissa. Espanjassa tiedän että meidän pitäisi..

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 24.07.2009 14:23 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Mä luulen, että avioliittokoulu on aina osa katolista vihkimistä. Ainakin serkkuni Irlannissa kävi semmoisen.

Sekin kannattaa huomioida, että onko kenellekään ongelma se, että katolinen kirkko ei pidä oikeana avioliittona muuta kuin katolisesti solmittua.

Tuo rukoushetki on ihan kiva juttu Suomessa hääjuhlien alussa, vaikkei se olekaan ihan samanlainen kuin vihkiminen, niin siitä saa tehtyä oikein kivan toimituksen. Ja se muistuttaa siitä oleellisesta: Jumala siunaa.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 30 viesti√§ ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 20.08.2018 16:51