* UKK    * Etsi

Tänään on 23.06.2018 08:09

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 68 viesti√§ ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kirkko & pukeutuminen
ViestiL√§hetetty: 01.02.2005 13:05 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

En löytänyt keskustelua aiheesta joten aloitinpa ihan itse sen :)

Siis, onko soveliasta esiintyä kirkossa avonaisessa hääpuvussa vai pitäisikö varustautua hartiahuivilla tms.

Kuulin nimittäin, että Turun Tuomiokirkossa ainakin on morsiammille juuri ennen vihkimistä huomautettu asiasta.
Onko kukaan törmännyt ko. asiaan ja miten asiaan pitäisi varautua.

Ainakin Italiassa on päivänselvää, ettei kirkkoon mennä olkapäät paljaana, miten meillä?!

Apuva!

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 01.02.2005 13:06 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Etelä-Euroopassa on tosiaan nuo säännöt, mutta en ole koskaan kuullut että Suomessa olis asiasta huomautettu. Halterneck-yläosaa olen itse laittamassa ilman huiveja tai muuta.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 01.02.2005 13:18 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Filosofian maisteri, tapakulttuurin ja etiketin opettaja Markus H. Korhonen kertoo hääetiketissään näin:

"Kirkossa tulisi aina käyttää vaikka hartialiinaa avarien näkymien suojana. Kirkko ei ole kulissi tyylittelyn ja muodin esittelylle, vaan "syvällisempi näyttämö".

Tämä ainakin sai minut ajattelemaan hartiohuivin laittamista kirkkoon... :nod:

Rouvaksi 210505
√Ąidiksi 311006
Kaasona 250807 ja 280608
Tuplaäidiksi 150409

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 01.02.2005 13:25 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Minä en pitänyt omissa häissäni eikä kukaan huomauttanut asiasta.Kirkossahan se puku tavallaan esitellään kaikille niin miksi sitä aletaan peittelemään :?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 01.02.2005 13:37 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Tuo Toukomorsiamen teksti on ihan totta, mutta itse tulkitsen sen enemmän vieraiden osalta kuin itse "päivänsankarin". Erivapaus :D

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 01.02.2005 13:48 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Kyllä se tuossa tekstissä tarkottaa just morsianta. :D

Mutta jokainen tulkitkoon miten haluaa. :wink:

Ja eihän kaikille kirkon tapahtumat ole "saman arvoisia", olen huomannut sen myös omassa tuttavapiirissäni! Enkä tarkoita sitä että olisin mitenkään erityisen aktiivinen kirkossa kävijä, mutta kunnioitus on aina kunnioitus ja mielestäni etikettiäkin on ihan hyvä noudattaa, jos haluaa hoitaa homman kunnialla läpi.

Rouvaksi 210505
√Ąidiksi 311006
Kaasona 250807 ja 280608
Tuplaäidiksi 150409

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 01.02.2005 14:01 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija
Vihkimisen   asiantuntija

Minusta olisi korrektia peittää hartiat kirkossa. Ihailen ortodoksisen kirkon tiukkuutta tässä kohden: turisti ei mene kirkkoon shortseissa tai topissa. Valamon portilla on tarjolla kietaisuhameita niille, jotka ovat liian paljastavasti pukeutuneet.

Tuo oli hyvin sanottu, ettei kirkko ole mikään kulissi muodin esittelylle, vaan syvempi näyttämö. Onhan sitä koko loppujuhla sitten aikaa esitellä pukua. Minä iloitsen jokaisesta morsiamesta, jonka puvussa tämä on otettu huomioon, huivilla tai pikkuisella jakulla, jossa ei paljon muuta ole, kuin hihat.

MUTTA: Kertaakaan en ole kenenkään puvusta huomauttanut enkä paheksuen katsonut, vaikka joskus tuntuu, että puku pysyykin yllä lähinnä nännien avulla.

Jokainen harkitkoon asiaa omalla kohdallaan ja ainahan tässä pappipahanen voi toivoa, että joku ajattelisi asiasta samoin kuin nicepastori ja Markus H. Korhonen. :wink:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 01.02.2005 15:05 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Riittäisikö huntu peittämään olkapäät? Siis jos se lähtee pään päältä, ja sen asettelisi laskeutumaan sivuilta käsivarsien päälle?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 01.02.2005 15:05 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Itselläni oli olkaimeton puku kirkossa ja mietin silloin samaa asiaa. Päädyin laittamaan hunnun, joka suojasi sitten olkapäitä, koska jossain kasvatuksessa minunkin päähäni on taottu se, että kirkossa ei olla paljain olkapäin. Mutta en minäkään ketään kieroon katso, jos näin tekee ja morsiamelle tuon antaisin anteeksi :D

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 01.02.2005 22:26 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Kiitos nicepastori taas kommenteista. Itse en ole tuollaisiin liian paljastaviin pukuihin morsiamilla törmännyt, enkä ole asiaa sen enempää sitten pohtinutkaan. Mutta itse on kuitenkin vieraana kiinnittänyt asiaan huomiota, eli taas tuli se morsiamelle mielessä myönnetty erivapaus.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 02.02.2005 00:33 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Valitettavan usein vieraiden joukossakin ollaan hyvin avonaisissa asuissa. Erityisesti toivoisin, että kaasoilla jo mekko pysyy päällä muutenkin kuin ajatuksen voimalla. Että on sitä pipo kireällä meikäläiselläkin! :D

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 12.02.2005 15:24 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Meitä ei vihitty kirkossa, vaan juhlapaikalla, mutta käytin vihkimisen ajan pukuuni kuuluvaa stoolaa koska pukuni on hyvin avonainen ja mulla on sellainen vanhanaikainen käsitys, että paljastavuus ei kuulu arvokkaisiin tilanteisiin - ja mikäpä olisi juhlallisempaa ja arvokkaampaa kuin oma naimisiinmeno?

Lisäksi olen sitä mieltä, että vaikkei itse kirkonmenoja arvostaisikaan (jos näin on hääparin kohdalla, voi tietysti kysyä miksi pari ylipäätään valitsee kirkkovihkimisen?), voisi tiettyjä käytöstapoja noudattaa ja kunnioittaa niiden tunteita, joille kirkko on pyhä paikka. Pipo taitaa kiristää täälläkin...

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 12.02.2005 20:05 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mä olen myös sitä mieltä, että ihan tosi avonainen puku ei kuulu alttarille, eli ainakin huivi tai vähintään se huntu pitäisi olla. Mutta kukin tietysti tyylillään.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 12.02.2005 20:17 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Ihan vaan selvyyden vuoksi, mitä tarkoitatte avonaisella puvulla? Eli onko olkapäät paljaaksi jättävä puku avonainen? Sillä suurin osa kesän puvuista on kuitenkin hihattomia, toisissa on olkaimet, joissain halterneck-malli, toisissa offshoulders, jossain taas ei olkaimia lainkaan.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 13.02.2005 11:08 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Mulle avonainen on ainakin ehdottomasti puku, jossa ei oo olkaimia eli tuosa tissien yläpuolelta menee ja selkäpuoltakin jättää näkyviin. Halterneckejä olen nähnyt ihan asiallisiakin. Kyllähän avoin on sellainen, jossa olkapäät on paljaat, tosin avonainen olis sekin puku, jossa olkapäät on peitetty, mutta kaula-aukko uurrettu napaan asti.

En isommin ole muunlaisia pukuja nähnyt kuin olkapäältä avoimia, joten huivi/huntu/stoola -systeeminhän ne vaatisivat. On se ihan fiksua ja tyylikästä kirkossa olla korrektisti pukeutunut. Se on kuitenkin kirkko eikä seremonialukaali.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 13.02.2005 11:31 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Ihan totta, ja hyvä että näistäkin asioista täällä puhutaan. Moni ei varmasti ajattelisi asiaa muuten.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 13.02.2005 11:56 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mulla on avoin puku, ei siis olkaimia lainkaan. Olen ajatellut kyllä laittaa vihkimisen ajaksi huivin hartioilleni.. Mutta näytänkö siltä että minulla on ulkovaatteet päällä vihkimisen ajan, jos huivini on angoravillainen :o Ei siis mitään satiinia tai sellaista..

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 13.02.2005 12:04 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

Jos katsotaan pukeutumisetikettiä kirkkohäiden osalta, siinä sanotaan ihan yksiselitteisesti, että Suomessa ei hyvää makua noudattaen kirkkoon mennä paljastavissa vaatteissa, jollaisiksi lasketaan avokaulaiset ja hihattomat asut, sekä muuten paljastavat asut. Etiketti ei siis mitenkään tee eroa morsiamen tai juhlavieraan välille.

Mutta, tuo onkin hyvä pointti, että pohditaan sitä, mikä sitten on paljastavaa ja mikä ei.

Ehkäpä kuitenkin se raja on helppo löytää katsomalla itseään peilistä puku päällä.

:bye: Ad

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 13.02.2005 17:15 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

kazu, minusta tuo kuulostaa ihan hyvältä. Pikemminkin näytät siltä, että olet ymmärtänyt asustautua tilanteen vaatimalla tavalla.

Karkeesti aattelisin, että hartiat ja käsivarret kyynärpäihin asti pitäis ainakin olla peitossa. Ja etumuksensa jokainen osannee arvioida itsekin. Voisko yks ajatus auttaa määrittelyä: "Haluanko että 15-vuotias tyttäreni menee tämännäköisenä kymmenen nuoren miehen seuraan?" Tuli nyt vaan mieleeni.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 10.03.2005 21:40 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Miten sattukin että mä just mietin eilen tätä asiaa ja heti löyty täältä vastaus... Eli joudumpa nyt sitten mäkin hommaamaan jonkun hartiahuivin... No selvis sekin sitten!

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.03.2005 16:51 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Minun pukuni on avonainen eikä se muuksi muutu. Ja aion kävellä alttarille se ylläni. :D

Teemu -98
Emma -06

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.03.2005 17:49 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mä kyllä aion jotenkin olkapääni peittää kirkkoon... En varmaan nuorempana (heh, oon jo 24 vuotias vanhus :wink: ) ois tähän asiaan niin kiinnittäny huomiota, mut nyt sitä jo ajattelee ettei halua loukata muita käytöksellään, eikä se että ihmiset näkis mun puvun hyvin ole enää niin tärkeetä. Kerkeää sitä myöhemminkin hääjuhlassa. Ennen vastustin aika rankasti mielestäni "tyhmiä" perinteitä ja ajattelin että kirkossa sisäinen on tärkeintä ja me vaan mietitään jotain pukuja. Mutta entä jos se puku onkin liian sensuelli kirkkoon? En ollu pienenpänä miettiny kauheesti et miten miehet naista kattoo, et ei oo varmaan kivaa jos jollain morsiammella on vihkitilaisuudessa liian seksikkään näköinen puku. Se voi olla häiritsevää jos ei voi ajatuksilleen mitään vaikka haluais ajatella "pyhiä" ajatuksia.. :D Enkä nyt tarkota et tää koskee vain naisia, mutta miehet ei tuppaa tulemaan kirkkoon napit paidassa avoimina.. Muutenkin tykkään syvään uurretuista selkäaukoista, niin se en ois voinu kyllä sellasta todellakaan laittaa ilman jotain päällistä. Onhan se kiva et juhlassa voi pitää sitten ihan sellasta kolttuu kun haluu ja ihmisten ihailevat katseet ei ole niin pahitteeksi kun tyypit ei yritä keskittyä taivaallisiin asioihin.
Mutta tuo on kans kiinnostava, et lasketaanko huntu tarpeeks peittäväksi, jos se siis peittää olkapäät ja tulee hartioiden etupuolelle asti.
Olin ajatellu et saattasin jopa pistää hunnun sillai koko pään yli eli et sitte se nostettais ku suudeltais, eli silloin ei kyllä näkyis ainakaa olkapäitä...
Ite kyllä varmaan pistän muutakin kuin hunnun, ehkä joku söpö jakku, mutta noista huntutiedoista vois olla apua yleisesti.
Juu, tämmöstä ajatusvirtaa tässä ja tänä seksuaalisuutta ylikorostavana aikana on kiva jos kuitenkin kirkko säilytetään sellaisena paikkana jossa kaikilla on helppo hengittää.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 18.03.2005 22:23 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Hmm.... :o Pisti miettimään,itselleni tulee puku jossa ei ole hihoja tai mitään,siis korsetti yläosa.Kuitenkin laitan pitkät hanskat (jos vain löytyy niin koko pitkät kainaloon asti :doh: olipa tyhmästi kuvailtu...) kun mulla typyä oottaessa tuli käsiin raskausarpia ja jos ja kun ressaan ennen häitä saan taipeisiini ihottumaa :nuts2:
Huntua en haluaisi laittaa,kun tuo lapsikin jo valmiiksi löytyy (vaikka joo,tiedän ei se oikeasti ole mikään este) onkohan asu liian paljastava?Missään nimessä en mitään huivia harteilleni halua....

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 03.04.2005 15:37 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Mulle tulee puku, jossa korsettiyläosa eikä mitään hihoja tai vastaavaa. Laitan ilmeisesti päistään yhteen ommellun sifonkihuivin, koska onhan se aika paljas olo muutenkin, jos mitään ei ole hartioilla.

Olen lukenut ja kuullut monelta taholta vuosien varrella, että kirkkoon EI ole soveliasta mennä olkapäät/"ylin yläkroppa" paljaana. Onko sitten kuitenkin toinen asia, jos häät ovat keskellä kesää..? Monta eri mielipidettä, tähänkin.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 03.04.2005 15:46 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Kyllä körttiseuduilla varsinkin osa katsoo kieroon avointa pukua, mutta uskoisin, että niin monta on mielipidettä, kuin on ihmistäkin!
Minulle oli tärkeintä ne lähimpien ajatukset soveliaasta ja ne onneksi menivät yksiin oman mielipiteeni kanssa :)

Totta tuokin, että nykyään on hirveästi avoimia pukuja. Ei kai niitäkään turhaan tehdä :evil:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 68 viesti√§ ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 23.06.2018 08:09