* UKK    * Etsi

Tänään on 23.09.2018 19:39

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viesti√§ ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.02.2010 00:17 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija
Vihkimisen   asiantuntija

Atsa kirjoitti:
Kysymys lähinnä nicepastorille:

Minulla on Australiassa asuva eno, joka on siellä luterilaisen kirkon pappina. Hänellä ei siis ole vihkimisoikeutta Suomessa. Meillä ei ole (enää) ketään "läheistä" pappia Suomessa, jonka toivoisin olevan vihkipappina.

Olisiko papille kamala loukkaus, jos kysyn, voiko hän antaa enolleni jonkinlaisen roolin vihkiseremoniassa? Ja millaiseen myönnytykseen pappi voisi olla valmis? Jotenkin kokisin tilanteen vielä merkityksellisempänä tutun ihmisen toimiessa vihkijänä (mikä ainakaan täysin ei ole mahdollista tässä tapauksessa, ainakin nimen täytyy papereissa olla virallisen vihkijän ja toki hänen täytyy olla läsnä tilaisuudessa), kuin uppo-oudon. Toisaalta en haluaisi pappiakaan loukata, etenkin kun hänen tulisi virallisena vihkijänä toimia.... :o

Minun mielestäni voit aivan hyvin kysyä enollesi roolia seremoniaan. Pitää olla aikas niuho pappi, jos kokee sellaisen loukkauksena. Minulla mm. on ollut tällä tavalla kollegoja mukana. Oleellisinta on, että suomalainen pappi kysyy kysymykset ja julistaa teidät aviopuolisoiksi sekä hoitaa paperiasiat. Enosi voi lukea raamatuntekstejä, rukoilla, pitää puheen. En näe siihen mitään estettä.

Enemmänkin ajattelen itse niin, että jos pari on minulle outo, pääsen "helpommalla" ;) jos joku parin läheinen pitää puheen, koska se on taatusti henkilökohtaisempi kuin minun puheeni.

(nicepastorin nimi vaan on vaihtunut, täällä siis edelleenkin sama tuttu pastori vastailee ;) )

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viesti√§ ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

* UKK    * Etsi

Tänään on 23.09.2018 19:39