* UKK    * Etsi

Tänään on 21.07.2018 07:46

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 78 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 09.06.2012 21:21 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

G5 kirjoitti:
Meillä on häät Helsingissä ja koska ulkopaikkakuntalaisten liikkuminen keskustan julkisilla vähän mietityttää niin olen koittanut puhua itselleni, että vihkiminen juhlapaikalla ois kiva. Ongelma vaan on se, että me haluttais morsiusmessu niin se ei taida onnistua muualla kuin kirkossa. Tuskin pappi voi tuoda viinejä ja leipiä kirkosta kainaloon. :o

Vietetäänhän niitä ehtoollisia muuallakin kuin kirkossa niin voi olla hyvinkin mahdollista että onnistuu. Kannattaa kysellä ajoissa. :)

Erika 1.4 2013 <3

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 10.06.2012 20:31 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Kyllä ehtoollinen voidaan pitää muuallakin kuin kirkossa. :nod:

Toki juhlapaikalla morsiusmessun pitämisessä tulee sitten huomioida ehtoolliseen liittyvät käytännön asiat. Tässä pari juttua, jotka itselläni tuli ensimmäiseksi mieleen:
- Pappi tuskin tuo juhlapaikalle ehtoollispikareita mukanaan, joten luultavasti käytössä olisi tuolloin intinktio, eli leipä "dipattaisiin" viiniin ja sitten jaettaisiin seurakuntalaiselle.
- Luultavasti myös ehtoollisen vastaanottaminen tapahtuisi seisten, sillä alttarikaiteen rakentaminen juhlapaikalle voisi olla haastavaa.

Itse olen ollut montakin kertaa messussa, jossa olemme käyneet ehtoollisella seisten ja jokainen on sitten viinissä dipatun leivän nautittuaan pysähtynyt hetkeksi alttaria kohti ja sitten mennyt takaisin paikalleen. Ehtoollinen on aivan yhtä pätevä tuolloin ja ehtoollinen myös sujuu nopeammin. Toki morsiusmessu varmasti on vaikuttavampi niin, että se pidetään kirkossa/kappelissa, mutta ei mikään estä pitämästä morsiusmessua juhlapaikalla.

Itse olin juuri viikonloppuna mökkihäissä! Järven rannalle oli tehty alttari (pöytä, jolla valkoinen liina, risti, kukkakimppu ja Raamattu) ja alttaritauluna oli mitä upein maisema! Pariskunta vihittiin heille tärkeässä paikassa ja mukana oli perhe ja lähimmät ystävät, vihkimässä oli tuttu pappi. Vihkimisen jälkeen otettiin valokuvia ja sitten vihkipari vaihtoi mökkivaatteet päälle ja grillattiin. Oli todella viihtyisä ilta. :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 10.06.2012 22:30 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Olempas muuten fiksusti kirjoittanut tohon aiempaan viestiin...

Pitääpä neuvotella siskon kanssa tästä aiheesta, mutta kyllä minä taidan kirkon haluta. Tuossa lähellä on meidän oman seurakunnan kappeli ja vaikka se ei varmasti pärjäisi missään kaunein kirkko äänestyksissä niin minusta se on intiimin ja rauhallisen näköinen paikka. Ja siitä pääsisi ratikalla kohtuu kätevästi juhlapaikalle.

Hääpäikky

Ylös Etusivu
 Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 78 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

* UKK    * Etsi

Tänään on 21.07.2018 07:46