* UKK    * Etsi

Tänään on 20.09.2018 19:12

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viesti√§ ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pappipohdinnot
ViestiL√§hetetty: 22.04.2004 10:24 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Meillä kun ei ole ketään tiettyä pappia joka haluttaisiin vihkimään ni silloinhan kuka tahansa seurakunnan papeista voi tulla. Mutta kun varasin kirkon ni sanottiin että pappi ottaa sitten yhteyttä paria viikkoa ennen vihkimistä. Niin myöhään? :o

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 29.04.2004 18:14 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Osaakohan joku kertoa mitä se pappi kyselee kun hänet tapaamme?
Meillä pitäisi olla ensin vihkiharjoitus ja sitten kuulemma jäämme vielä papin kanssa juttelemaan...

-krisu-

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 29.04.2004 19:48 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Heips

Meillä oli harjoitukset viime viikon keskiviikkona. (häät oli lauantaina 24.4) Minua jännitti jo harjoituksissa ihan kauheesti.

No joka tapauksessa, mekin jäimme harjoituksen jälkeen jutustelemaan papin kanssa. Hän kyseli meiltä kaikenlaista. Ensinnäkin että kuinka olimme tavanneet ja kuinka kauan olimme yhdessä olleet. Miten kuvailisimme suhdettamme ja mitä arvostamme toisissamme. Sitten hän kysyi, että mitä odotamme hääpäivältä ja miten olimme päätyneet kirkolliseen vihkimiseen.
En edes muista kaikkea mitä hän kyseli. Mutta keskustelu oli kuitenkin mukava ja välillä piti oikein miettiä että mitä vastaa. Oli kuitenkin sellaisia kysymyksiä, mitä ei tule itse ehkä ajateltua. Että pisti ihan miettimään välillä.

Jokainen pappihan on tietysti erilainen ja kysyy varmaan eri asioita.
Meidän pappi oli tehnyt "puheen" ennen saarnaa, missä hän kertoi koko kirkkoväelle perusasioita meistä. Hän oli vielä tulostanut sen erikseen paperille, jonka saimme häneltä muistoksi.

Tsemmppiä :yep: On hyvä varautua aina kaikkeen :)

-smallgirl :bye:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 15.09.2004 16:15 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

elokuun morsian kirjoitti:
Kävimme eilen tapaamassa pappia. Minua ihmetytti, että kun meille on molemmille tulossa uudet sormukset niin haluaisimme lausua pienen sormusvalan siinä kun laitamme ne sormeen niin pappi oli ettei ole koskaan edes kuullut sellaisesta. Ihmettelen suuresti asiaa! Ja aluksi yritti saada meidät tyytymään siihen että sulhanen vain laittaa sormuksen sormeen ennen vihkimistä siihen en ainakaan suostu.

nicepastori kirjoitti:
No johan nyt sormusvala eli sormuslupaus on käsikirjassakin! Se lausutaan ennen sormusten pujottamista ja pidetään yhdessä sormuksista kiinni. Joten käskekää kollegani katsoa käsikirjaa. Lisäksi voitte sanoa hänelle, että uudessa käsikirjassa, joka virallisesti tulee käyttöön adventtina, puhutaan esim sormusrukouksessa sormuksesta/sormuksista. Eli että kirkkokin tuntee tämän koko ajan yleistyvän käytännön että mieskin saa sormuksen vihkimisessä, joko sen ensimmäisensä tai sitten vihkisormuksen kihlasormuksensa seuraksi.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 15.09.2004 16:18 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

sari1 kirjoitti:
Eli, meillä kirkko varattuna ja kuulemma omaan seurakuntaan pitäis ottaa yhteyttä :? Eli siis milloin? ja minkä asian puolesta(papin valinnassa?)?

nicepastori kirjoitti:
Oletan että vihkikirkkonne ei ole oman seurakuntanne kirkko? Eri seurakunnissa tavat vaihtelevat hiukan, mutta suosittelen, että soitapa oman seurakuntasi päivystävälle papille/ kirkkoherranvirastoon vaikkapa samantein. Kerro, että teillä on häät silloin-ja-silloin siellä-ja-siellä ja että tarvitsette sitten papin. He sitten kertovat mikä on homman nimi. Eli ottavatko varauksen nyt heti muistiin vai pitääkö palata myöhemmin. Omassa seurakunnassani teemme heti toimitusvarauslapun ja talletamme sen omalle paikalleen.

Teidän si siis tarvitse sen kummemmin valita pappia itsellenne, mutta toki seurakunnassa täytyy tietää pappistyövoiman tarve.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 15.09.2004 17:41 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Sunshine kirjoitti:
Eli tuleeko kenellekään tuttua pappia vihkipapiksi? Haluaisin vihkipapikseni saman papin joka on minut kastanut ja ollut vielä rippipappinikin...mutta hän ei ole samassa seurakunnassa pappina, jossa aion vihille mennä... Onnistuuko?

Missä vaiheessa tällaisesta pitäisi sopia? Papin ja seurakunnan kanssa. Kirkkoa varattaessa? Liian myöhäistä?

Meneekö se sitten niin, että jos haluammallani papilla on omassa seurakunnassaan samana päivänä töitä niin ne menevät edelle?

Kenelläkään kokemuksia? Turussa asustelen ja täällä olisi tarkoitus myös avioliittoon astella.

Tiivistettynä: Moni on pyytänyt tuttua pappiaan ja haluaisi juuri kaste-/ rippipappinsa vihkimäään. Seurakunnassa tuntuu olevan hyvin erilaisia käytäntöjä, kuinka paljon papin valintaan voi vaikuttaa. Suosittelen jokaista siis kysymään vihkiseurakunnastaan.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.02.2005 15:47 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Tuohon Sunshinen viestiin vastaisin näin: Mulle tulee tuttu pappi vihkitoimituksen toimittamaan, ja vielä ihan toiselle puolelle maata... Siis onnistuu periaatteessa kyllä, mikäli hänellä ei työ- tai muuta estettä ole. Kysy vaan rohkeasti! Minä kysäisin tulevalta vihkipapiltamme n. puoli vuotta ennen häitämme, mutta olen hänen kanssaan normaalisti muutenkin yhteyksissä. (Eikä ketale meinaa edes matkakuluja ottaa... :x Mutta lupasin riidellä hänen kanssaan tästä asiasta viimeistään häissämme!! :D )

Vihkipappisi voi toki yrittää sovitella omassa työyhteisössään töitään sinun häittesi hyväksi, mutta kyllä ne papit ovat ensisijaisesti oman seurakuntansa palveluksessa... (korjaa mua, Nicepappi, jos tämä diakoni/nuoriso-ohjus antaa nyt tässä ihan väärää informaatiota... :) )

"Ei kauneus ole kaikki, Jaska Jokunen. Minä rakastun aina tyttöihin jotka tuoksuvat kirjastolta."-Eppu-

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.02.2005 15:57 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija
Vihkimisen   asiantuntija

Juu, kyllähän me ensisijaisesti hoidetaan työt omassa seurakunnassamme. Usein järjestelyt onnistuvat, mutta enimmäkseen olen itse tuttujen ja sukulaisten häät ja ristiäiset hoitanut vapaapäivinäni. Sekin on enemmän oma tapani, kuin työpaikkani käsky. Mikään ei estä kysymästä, jokainen pappi olkoon sen verran aikuinen, että osaa arvioida tilanteensa ja sanoa myös "ei".

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 03.03.2005 10:48 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Meille tulee todennäköisesti papiksi perhetuttu, joka asuu Thaimaassa.
Nyt hän vaan selvittää pääseekö silloin tulemaan ja saako lomaa sille ajalle! :)

Teemu -98
Emma -06

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.03.2005 01:03 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Me ollaan toivottu vihkipapiksi pappia joka on kastanut meidän molemmat tytöt..Tammikuussa soittelin kirkkoherranvirastoon ja sanoivat että asia varmistuu vasta maalis-huhtikuussa :nyyh: Silloin vasta saavat lomat selvitettyä :) Mulle on alkanu tulla "pientä" ressiä siitä, että mitä jos me ei saadakaan sitä pappia mitä halutaan :o

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.03.2005 10:09 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Ehkä ei kannata liikaa laittaa sen varaan, että pitää saada joku tietty pappi. Niin monet asiat kun vaikuttavat asiaan ja pappikin voi sairastua yms. Naimisiin pääsee joka tapauksessa, ja ehkä stressiä voi vähentää siten, ettei tee asioista liian ehdottomia eikä tavoittele liian täydellistä palapeliä. Sillä palapelihän hääpäivä on: monen monta osasta ja siten myös monen monta mahdollisuutta, etteivät asiat mene niin kuin oli ajatellut - ja silti ne menevät ihan hyvin.

Voihan käydä vaikka niin, että sillä omalla suosikkipapilla ei ole ihan paras päivänsä, puhe om pliisu yms mutta uusi pappistuttavuus voi olla oikein skarppina tuottaa mukavan yllätyksen.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 19.05.2005 18:26 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

ruska kirjoitti:
Onko jollakulla tietoa, maksaako seurakunta papille palkan vihkimsestä, jos hän suostuu vihkimään vapaapäivänään? Vai tuleeko palkanmaksu vihittyjen kukkarosta? Kirkko ja pappi ovat samasta srk:sta.

angora kirjoitti:
Pappien toimittamat toimitukset (kuten vihkiminen) ovat ilmaisia (se kirkollisvero näet :wink: ). Myös silloin, jos sovit hänen kanssaan, että hän tulee vapaapäivänään teidät vihkimään. On itse kunkin seurakunnan työntekijän oma asia, jos haluaa vapaapäivänään "töitä" tehdä, eli pappi toimittaa vihkimisen... Silti toimitus on ihan yhtä pätevä kuin papin virka-ajalla toimittama :wink:

Mikäli olisit hänet pyytänyt vihkimään satojen kilometrien päähän, olisi mielestäni ollut kohteliasta tarjota matkakorvaus, mutta näinhän ei teidän kohdallanne ole.

Näin neuvoo sinua diakoni-Angora, mutta saman vastauksen antanee myös Nicepastori :)

(By the way, seurakunnan hengellisillä työntekijöillä on kiinteä kuukausipalkka, eikä määrättyä työaikaa, joten mitään ylityökorvauksia ei edes ole olemassa viranhaltijoilla :? )

nicepastori kirjoitti:
Joo. Näin se on. Aiheesta on jossain muussakin ketjussa.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 12:48 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

uni kirjoitti:
Nyt meni hermot!! Soitin eilen oman seurakuntani kirkkoherran virastoon varatakseni vihkiajan papilta. Esitin toiveen, etta pappi olisi englannintaitoinen. Pappi oli kylla ystavallinen langan toisessa paassa ja lupasi tehda parhaansa, mutta kuulemma takeita ei ole, kun kesalla on ripareita ym. niin paljon. Lopputulos saadaan tietaa muutaman viikon paasta. Vaan kutsut pitaisi jo lahettaa pikkuhiljaa. Raakaisin siihen sitten, etta "mita jos han ei osaa englantia?" Tilanne olisi katastroofi, kun sulhanen ei ymmartaisi edes, mihin vastaa "tahdon". Vastaus oli:"sitten pitaa miettia vaihtoehtoja." Viime tipassa vaan ne vaihtoehdot taitaa olla aika vahissa. :(

Tunnetteko tai tiedatteko paakaupunkiseudulla pappia, joka pystyisi vihkimaan suomeksi+englanniksi?
Olisin tosi kiitollinen heidan yhteystiedoistaan! Lahettakaa vaikka priva-viestia, jos teista ei ole sopivaa julkaista tietoja kaikille... vaikka tuskinpa taalla kukaan niita kayttaisi vaarin. uni

nicepastori kirjoitti:
Hmmm.... siis periaatteessa papin kuin papin pitäisi sen verran kyetä englantia käyttämään, että sulholla ja vieraskielisillä häävierailla on mukava olo. Luulen, että kyse on enemmänkin perisuomalaisesta arkuudesta käyttää vierasta kieltä. Olen itse seurakunnassa, jossa on 10 pappia, ja meistä ainakin 7 tiedän toimittaneen englanniksi, lisäksi ruotsi, saksa ja hollanti ainakin sujuvat, itse opettelin taannoin lauseen portugaliakin. Tekstejä kuitenkin löytyy englanniksi, papin ei tarvitse itse ryhtyä käännöstöihin.

Laitapa uni mulle privaviestiä, missäpäin pk-seutua tiedät vihitään, pohditaan asiaa eteenpäin sitten. Aivan varmasti asia onnistuu, jos ei muuten niin lykkäätte papille valmiit tekstit eteen ja sanotte että OPETTELE. Papiksi päästäkseen ihminen on kuitenkin opiskellut myös latinaa, kreikkaa ja hepreaa ...

Marko kirjoitti:
Helsingissäkin tietääkseni toimii kansainvälinen seurakunta, joka siis pitää messuja muilla kuin kotimaisilla kielillämme. En ole varma, mutta luulisin, koska Turussakin on. Sieltä löytynee monia kieliä taitavia pappeja.

Kamomilla-81 kirjoitti:
Kuusankosken seurakunnassa on aivan ihana, mukava, huumorintajuinen pappi rapakon takaa, eli siis amerikkalainen, mutta puhuu täydellistä suomea. Jos matka ei ole ongelma, kysy ihmeessä! David hän on etunimeltään.

teurokoski kirjoitti:
Tuli vaan mieleen, että voisikohan toimituksessa käyttää tulkkia, jos ei pappi osaa kieliä?

uni kirjoitti:
Olen tuota tulkki-vaihtoehtoa miettinyt, mutta minusta se ei tunnu kovin sujuvalta. Tarkoitukseni on, etta osa toimituksesta on suomeksi, osa englanniksi ja etta kaikkea ei kaanneta molemmille kielille. Muuten koko jutusta tulee aika pitkapiimaista, varsinkin kun suurin osa vieraista ymmartaa englantia. Mutta ehka tulkkiin pitaa lopulta taipua.
uni

nicepastori kirjoitti:
Itse kun toimitan kaksikielisesti niin teen nimenomaan niin, että välillä vaihdan kieltä. Hyvin harvoin otan saman asian molemmilla kielillä. Systeemi toimii oikein sujuvasti. Ja kyllä se kielitaitoinen pappi löytyy, rohkaiskaa vielä pappia, että se kielitaito riittää, mikä hänellä on. Tämä on mun mielestäni vain sitä suomalaista arkuutta.

Hääpäivän onnea 30.7.2005
Juhannuspäivänä 24.6.06 kahdesta tuli kolme
Haikara tilattu vierailulle 24.9.2012

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.09.2005 12:53 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Lissu2005 kirjoitti:
Kertokaa kokemuksenne hyvästä papista!
Mistä niitä löytää??! En halua,e ttä pappi puhuu mitä sattuu, eikä kukaan jaksa kiinnostaa. Haluan papin, joka on humoristinen ja herkkä.

teurokoski kirjoitti:
Oliko jommankumman rippipappi mukava? Onko jommankumman suvussa/perheessä suku/perhepappia? Muuten tuttua pappia? Onko jonkun muun kaste/vihki/rippi/muu pappi jäänyt mieleen?

Jos kaikkiin kysymyksiin vastaus on ei, niin sitten pitää kysellä kavereilta, sukulaisilta ja kaikilta mahdollisilta ehdotuksia. Jos ei vieläkään tärppää niin sitten ei auta kuin toivoa parasta.

Pääsääntöisesti kaikki papit kaiketi ovat ihan ok, harvempi kait etenkään toimituksissa puhuu läpiä päähänsä (vaikka onhan näitäkin jotka saidan vanhuksen haudalla puhuvat anteliaasta auttajasta ja surevista omaisista kun kaikki suunnilleen oottaa että koskas se testamentti paljastetaan...). Jos siinä "toimituskeskestelussa" alkaa pappi tökkiä niin voi pappia varmaan vaihtaakin.

Sanoisin kuitenkin että kaikki papit on ihan hyviä pappeja, ja hoitaa teidät naimisiin, mutta mukavaa olisi tietysti jos olisi joku tuttu pappi, tai edes tutuntuttu, joka jollain lailla tuntisi vihkiparin.

nicepastori kirjoitti:
Ensisijaisesti hyvä pappi on se, joka hoitaa työnsä. Siis huolehtii asiallisesti siitä, että pari tulee vihityksi. Mutta ymmärrän, että nyt kysytään vähän muutakin.

Papin työssä on iso kipukohta siinä, että se, mikä ihmisille on ainutlaatuinen hetki, on papille työn arkea ja rutiinia. Samalla kuitenkin nämä juhlahetket ovat usein papillekin herkistäviä tilanteita. Mutta kun kesähelteellä ensin perjantaina ollut hautajaisissa, lauantaina on 2-3 vihkimistä ja sunnuntaina odottaa vielä kaste, niin pappi, joka on ihminen, hyytyy välillä. Kurjaa on se, että tuo hyytyminen tapahtuu toisten juhlahetkenä. On vaikea ymmärtää toisen inhimillisyyttä silloin, kun tuntuu että oma tärkeä juhla meni pilalle. Mutta menikö se sittenkään? Sitäkin voi miettiä.

Kirkollinen vihkiminen on jumalanpalvelus. Se tarkoittaa sitä, että pappi puhuu myös Jumalasta. Pappi on ammattilainen ja ammattitaitoinen ja tekee työssään ratkaisuja siltä pohjalta. Ammattitaitoon kuuluu ottaa huomioon ne ihmiset, joita toimitus koskee. Ammattitaitoon kuuluu myös se, että pappi ei suostu ihan mihin tahansa eikä anna laittaa sanoja suuhunsa.

Me papit olemme erilaisia, aivan niin kuin ihmisetkin ovat erilaisia. Toiset ovat hitaampia, toisilla on vauhtia. Joku osaa asetella sanansa näppärämmin kuin toiset. Joku on hyvä kuuntelija, toinen höseltää. Toisten kanssa juttu natsaa, toisten kanssa ei. Elämä vain on joskus tällaista.

Ehkä pappi tuntuu toimituskeskustelussa "ei-niin-kivalta". Laitetaanpa ventovieraat ihmiset kohtaamaan toisensa ekan kerran missä tahansa - vaikka kaikki olisivat oikeasti tosi mukavia, niin sujuuko se kohtaaminen aina niin hyvin? Joskus natsaa, joskus ei. Minä olen hullu ja huumorintajuinen - ja aina välillä tajuan, että vihkipari edessäni on p*skanjäykkänä ja ihan ihmeissään jutuistani. Pieleen menee niin että humisee vaan. Minä olen monia vihkipareja naurattanut puheillani, mutta ihan yhtä varmasti olen joidenkin vihkimisen myös pilannut, tahtomattani. Parhaansa sitä pappiparka tekee, mutta aina se ei riitä/ kelpaa. Voisiko siis myös laskea hieman vaatimustasoa? Kuunnella sitä pappia ja iloita kaikesta, mitä hän vihkimisessä sanoo. Ajatella, että juuri nuo sanat on tarkoitettu juuri meille juuri nyt.

Osallistukaa seurakunnan toimintaan! Menkää sunnuntaina messuun, vaikkapa. Näin ne papit tulevat tutuiksi. Käykää erilaisissa tilaisuuksissa tai muuten vain pappien juttusilla. Olettehan te seurakunnan jäseniä, joten olisi ihan hyvä, että antaisitte seurakuntanne papeillekin mahdollisuuden tutustua seurakuntalaisiinsa! Minut bongasi eräs seurakuntamme pari vihkipapikseen sillä, että olivat olleet toimittamassani messussa sekä kauneimmissa joululauluissa, jotka juonsin. Ja armahtakaa sitäkin pappia, joka ei ihan heti tunnu niin ihanalta. Kannattaa käydä useamman kerran kirkossa kuuntelemassa samaakin tyyppiä. Kas kun meilläkin on välillä parempia ja välillä huonompia päiviä.

Ok, myönnän: on myös mänttejä pappeja, jotka hoitavat toimitukset ala-arvoisesti. Mutta naimisiin hekin kaikki hoitavat. Iso osa tämän kirkon papeista on kuitenkin ihan riittävän hyviä. Ja pappikin pääsee paremmin ehkä "vauhtiin" jos kokee, ettei hänelle aseteta liikaa vaatimuksia. Nämä hommat voi tehdä niin monella eri tavalla mutta silti riittävän hyvin.

Tämä oli vastaus Lissulle (teurokosken hyvän vastauksen lisäksi) mutta myös suunnattu kaikille häitään suunnitteleville.

Megis kirjoitti:
Itse tykkään, että "hyvä" pappi on itselle/miehelle/molemmille entuudestaan tuttu henkilö, joka parhaimmillaan tuntee pariskunnan taustoja vaikkapa pidemmältäkin ajalta.

Maika kirjoitti:
Itse olen tilanteessa, että en valitettavasti tunne nykyisestä kotiseurakunnastani yhtään pappia. Ajatus mikä minulla on papista on se, että tahtoisin tilaisuudesta sellaisen lämpimän, henkilökohtaisen, miksei vähän huumoriakin. Kävin tuhkakeskiviikon iltajumalanpalveluksessa kuuntelemassa yhtä naispappia josta olen kuullut positiivista palautetta, ja nyt tämä kyseinen pappi on tulossa meidät vihkimään. Ajattelin kyllä käydä vielä uudestaan kuuntelmassa häntä, vaikka olenkin melko vakuuttunut että saamme hyvän papin. Meidän seurakunnassa menee niin, että pappi sitten lähempänä ajankohtaa soittaa meille, ja sovimme tapaamisen.

Sinänsä Nicepastorin kommentti oli taas herättävä, että tosiaan ihmisiä tässä ollaan kaikki. Kukaan ei tietysti tahtoisi, että se huono hetki sattuisi juuri omiin juhliin.

Nyt on silti pakko kertoa yksi juttu. Ystävälle kävi niin, että kun olivat keskustelemassa papin kanssa, ei pappi oikeasti halunnut tietää mitään itse hääparista. Ja sitten kävikin niin, että pappi puheessaan kertoi avioliiton vaativan vakaan perustan, ja sanoi sitten että kuten te monet rakennusinsinöörit ja muut vastaavat siellä penkissä tiedätte kuinka tärkeää hyvä perusta on, mutta tästä nyt kaikille selvisi, että pappi ei tiennyt sulhasenkin olevan sellainen. No, tällä papilla oli muutenkin vauhti päällä, ja herkkyydestä ei ollut tietoakaan. Aloitus oli: "No niin, olemme nyt täällä kirkossa ja te siellä penkissä mietitte, että menisipä tämä kirkko-osuus nopeasti läpi, että päästäisiin juhlimaan, mutta ei tämä nyt niin vakavaa ole..." Vihkipuheessa otettiin kantaa homo-avioliittoihin (eduskunta oli tuolloin miettimässä asiaa), mikä on minusta täysin sopimatonta vihkipuheeseen. Sormuksia pyydettäessä puhuttiin jalometallikuljetuksesta (monien mielestä hauska juttu), ja yhdessä vaiheessa hän oikein läimäytti raamattua kädellään, pyörähti ympäri ja huusi: "Kirjojen kirja, Holy Bible!" Tuli sellainen olo, että vain gospel-kuoro puuttui taustalta... Morsian oli äärettömän pettynyt, kun mikään ei vastannut hänen ennakkoajatuksiaan.

Hääpäivän onnea 30.7.2005
Juhannuspäivänä 24.6.06 kahdesta tuli kolme
Haikara tilattu vierailulle 24.9.2012

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.10.2005 14:17 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Varasin keväällä vihkikirkkomme ja samalla tuli puhetta papistakin. Täällä meilläpäin pappien lomat varmistuvat vasta toukokuussa joten sitten vasta tietää kuka meidät vihkii. Toivoin naispappia ja langan toisessa päässä ollut naishenkilö vastasi, että "vai niin" ja äänensävy oli kyllä sellainen, että pisti miettimään vähän. Tuli mieleen, että hän ei niin hirveästi perusta naispapeista. Yritin tällä naispappitoiveella eliminoida sen riskin, että meidät vihkisi hyvin paatoksellinen lestadiolaispappi, itse kun emme ole kovinkaan uskovaisia vaan lähinnä tämmöisiä tavan tallaajia, jotka käyvät kirkossa vain häissä ja hautajaisissa ja jouluna laulamassa joululauluja. Mutta toivossa on hyvä elää, jospa saisimme mieluisan papin. Hirveätä stressiä en asiasta kuitenkaan aijo ottaa.

Kuvapankkiin

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.10.2005 15:57 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

pmnman kirjoitti:
Varasin keväällä vihkikirkkomme ja samalla tuli puhetta papistakin. Täällä meilläpäin pappien lomat varmistuvat vasta toukokuussa joten sitten vasta tietää kuka meidät vihkii. Toivoin naispappia ja langan toisessa päässä ollut naishenkilö vastasi, että "vai niin" ja äänensävy oli kyllä sellainen, että pisti miettimään vähän. Tuli mieleen, että hän ei niin hirveästi perusta naispapeista. Yritin tällä naispappitoiveella eliminoida sen riskin, että meidät vihkisi hyvin paatoksellinen lestadiolaispappi, itse kun emme ole kovinkaan uskovaisia vaan lähinnä tämmöisiä tavan tallaajia, jotka käyvät kirkossa vain häissä ja hautajaisissa ja jouluna laulamassa joululauluja. Mutta toivossa on hyvä elää, jospa saisimme mieluisan papin. Hirveätä stressiä en asiasta kuitenkaan aijo ottaa.

Tuo äänensävy saattoi viitata myös siihen, että toiveita on seurakunnissa aika hankala toteuttaa, koska kesällä tosiaan pyörii lomat kaikilla. Yleinen käytäntö on, että hääpari voi valita virkavuorossa sinä päivänä olevista papeista. Tämä siis, jos on tosiaan ajoissa liikkeellä, että valinnan mahdollisuuksia vielä on. :wink:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 10.11.2005 16:03 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Hippi kirjoitti:
Meillä on sellainen tilanne, että haluaisimme kaksikielisen vihkimisen, koska sulhasen äidinkieli on ruotsi ja osa vieraista on ruotsinkielisiä. Kuitenkaan meidän paikkakunnalta ei luultavasti löydy kaksikielistä pappia, joten meidän täytyisi varata pappi Tampereelta.

Onko kellään kokemusta papin varaamisesta oman kunnan ulkopuolelta? Miten onnistui? Varatessani kirkkoa kysyin asiasta kirkkoherranvirastosta ja sieltä sanottiin kierrellen ja kaarrellen että sitä ehtii sitten myöhemmin katsoa ja että luultavasti meidän omassa seurakunnassakin löytyy pappi joka tarvittaessa pystyy vihkimään myös ruotsiksi. Emme kuitenkaan haluaisi pappia joka ei kunnolla hallitse molempia kieliä vaan kaksikielinen pappi on haussa. :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 10.11.2005 20:30 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Hippi, aina voi kokeilla, mutta kenelläkään papilla ei ole velvollisuutta lähteä naapuriseurakuntaan vihkimään. Lueskele tätä ketjua, niin löydät joitain asiaan liittyviä tietoja.

Mikäli omassa seurakunnassasi joku pappi voi kaksikielisesti homman hoitaa, on sitten vain kestettävä papin heikompi kielitaito. Yllättävän moni pappi on arka vieraita kieliä puhumaan vaikka osaa niitä ihan riittävän hyvin. Toki voi kysyä, että olisiko seurakunta valmis maksamaan toisen seurakunnan papille siitä, että tämä tulee vihkimisenne toimittamaan, mutta on epätodennäköistä että siihen suostutaan. Minusta parasta olisi rohkaista oman seurakunnan pappia puhumaan ruotsia - sitäpaitsi tekstit löytyvät valmiiksi ruotsinkielisestä käsikirjasta, ei tarvitse itse ruveta kääntämään.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.11.2005 12:31 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Menemme maaliskuussa naimisiin nykyisen kotipaikkakuntamme kirkossa, joka ei kuitenkaan ole kotiseurakuntamme kirkko. Kuulostaapas monimutkaiselta :o
Lapsuusseurakuntani pappi on pyynnöstä lupautunut meidät vihkimään. Hän siis saapuu noin 100 kilometrin päästä.
Asian kanssa ei ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään ongelmia. Kirkko on varattu ja pappi tulossa, kanttori ainoastaan puuttuu. Kirkkoa varatessani sanoivat että hän tulee joko kotiseurakunnastamme tai sitten vihkikirkkomme seurakunnasta.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 09.12.2005 12:12 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

minttu_maria kirjoitti:
Haluaisin tietää, että kun varaa kirkon, niin tuleeko pappi automaattisesti samassa paketissa vai täytyykö pappi "varata" erikseen? Jos ei halua ketään tiettyä pappia. :o

Maika kirjoitti:
Jos varaat kirkon omasta kotiseurakunnasta, tulee pappi usein automaattisesti, mutta varauksen yhteydessä kannattaa asiasta silti mainita (taitavat kyllä kysyäkin).

Jos teidät taas vihitään eri seurakunnan kirkossa, pitää pappi tilata erikseen omasta kotiseurakunnasta.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 09.12.2005 21:35 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

Joo, omasta seurakunnasta kun varaa kirkon, pappi ja kanttori kuuluvat pakettiin. Mutta kaikkea voi, saa ja pitää kysyä, kun sinne seurakuntaan soittelee.

Jos vihitään toisen seurakunnan kirkossa, pappikuvio vähän vaihtelee. Esim. pk-seudulla tulee pappi aina omasta seurakunnasta. Jos vantaalainen menee naimisiin vaikkapa Temppeliaukion kirkossa Hesassa, pappi tulee sieltä Vantaalta, mutta kanttori Taivallahden seurakunnasta. Jos taas pertunmaalaiset haluavat vihille Raumalla, pappi tulee sieltä Raumalta - noin suunnilleen toimitaan siis näin mutta AINA kannattaa kysyä ja varmistaa. Kirkkoherranvirastot ovat yleensä viisaampia kuin nettipalstat.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.02.2006 13:41 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Meidän avioliittomme siunataan Helsingin Tuomiokirkossa. Tuleva mieheni ei kuulu kirkkoon. Minä taas kuulun toiseen seurakuntaan (en siis tuomiokirkkoseurakuntaan). Meille tulee pappi lapsuuteni seurakunnasta, ei siis nykyisestäni. Joten tosiaan kannattaa kysellä - aika harvoin nämä asiat ovat aivan ehdottomia :) . Tosin meillä tuo pappi on tuttu minulle jo lapsuudesta ja äitini ystävä...

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 05.03.2006 12:24 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

jomasi kirjoitti:
Help, please kanssaihmiset meitä...Ollaan miettimässä kivaa pappia vihkimään meitä, mutta kun ei tunneta ketään pappia Turusta sillai, et vois sanoa, et se ja se on tosi kiva. Sulhasen rippipappi on kuulemma niin pölö, ettei tuu kyseeseen... :? Haluttais löytää sellainen rento, kivasti puhuva ihminen, jolla olis ihan oikeesti jotain sanottavaa. Mä haluaisin kaikista mieluiten oman kastepappini kotikunnastani, mutta siinä täytyy sitten miettiä kustannuksia, koska kuitenkin joutuis kustantaan hänen matkat ja yöpymisen...Turusta tunnetaan yks naispappi Mikaelin srk:sta ja häntä pyydetään, jos ei paremmasta tiedetä. Toi nyt ehkä kuulosti vähän hassulta, hän siis on ihan oikeesti kiva, se mitä häntä tunnetaan... :lmao2:

Sunista tuli rouva 19.8. 2006
Pienen pojan äidiksi 15.9. 2008
"Iita" syntyi 8.4. 2010

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 05.03.2006 15:15 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija

jomasi luepa tuosta hieman yleenpä tekstini, joka on tuodussa viestissä, se alkaa sanoilla Ensisijaisesti hyvä pappi on se, joka hoitaa työnsä.

Toiveeni on, ettei tällä palstalla ryhdytä tekemään mitään suosikkipappilistoja. Toivon, että te morsiusparit jaksatte olla avoimin mielin meidän pappiparkojen suhteen.

Lisäksi tähän tulee ihan käytännöllinen, työnjaollinenkin asia. Sijoitan esimerkkini nyt sitten Turkuun. Pekka ja Liisa kuuluvat Martinseurakuntaan, mutta pyytävät Henrikistä Kallea vihkimään heidät. Kalle ei voi noin vain lähteä tätä työtehtävää tekemään, koska hänen työpaikkansa on on Henrikinseurakunnassa. Hänen esimiehensä ja työtoverinsa eivät ilahtuisi, jos mies kävisi hoitamassa naapuriseurakuntien töitä. Eli siis eihän Osuuspankissakaan tykätä siitä, jos heidän työntekijänsä käy hoitamassa Nordean kassalla hommia?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 05.03.2006 19:04 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

:bye: jomasille vielä sanoisin, että käykää tsekkailemassa niitä oman seurakunnan pappeja vähän salaa erilaisissa tilaisuuksissa ja ottakaa sitten pärstäkertoimen mukaan yhteyttä. Kirkko ja me -lehdestä voi kattella, mitä elämää siellä teidän seurakunnassa olisi. Meilläkin on nyt pappivakoiluhommat edessä, kun kansainvälisen seurakunnan pappi onkin työmatkalla häidemme aikaan!

Onnellisesti avioon - kertomus ja häämatkat

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viesti√§ ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 20.09.2018 19:12