* UKK    * Etsi

Tänään on 23.09.2018 02:21

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.06.2008 11:57 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Kertokaahan hieman viisaammat kauanko tuo ortodoksivihkiminen kestää??

ihan sillä kyselen kun veljeni menee naimisiin ortodoksin kanssa, heillä vihkiminen ensin ortodoksikirkossa jonka jälkeen siunaaminen luterilaisessa kirkossa..

ja saako Uspenkin katedraalissa kuvata?? :o

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.06.2008 14:59 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Itse varasin juuri n. viikko sitten kirkon ja kysyin ihan samaa, että kuinka kauan vihkiminen kestää ortodoksikirkossa. Minulle vastattiin, että n.30 minuuttia, korkeintaan 45 minuuttia.
Meillä myös vihkiminen ortodoksikirkossa ja siunaaminen luterilaisessa, tai sitten jos suostuvat niin luterilainen pappi tulisi ortodoksikirkkoon ja siinä samalla olisi siunaus, olisi helpompaa vieraiden kannalta...
Sitä en tiedä saako Uspenskin katedralissa kuvata, uskoisin että saa...

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.07.2008 18:12 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Päivittelen tänne vähän meidän tilannetta :bye: Meille on siis tulossa ekumeeninen vihkiminen, joka tapahtuu luterilaisessa kirkossa. Papit puhuivat joku aika sitten puhelimessa keskenään ja sopivat, että luterilainen aloittaa ja ortodoksinen lopettaa. Eli ilmeisesti meille tulee

1) Luterilainen vihkiminen lyhyen kaavan mukaan + ortodoksinen avioliiton sakramentti eli kruunaus

Mietin sellaista, että joudutaankohan me kiertämään se lut.kirkon iso alttari siinä ortodoksiosuudessa :o Menee kamalan hankalaksi kun mulla on iso laahus...

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.07.2008 10:06 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

Meillä myös papit päätyivät vaihtoehtoon

1) Luterilainen vihkiminen lyhyen kaavan mukaan + ortodoksinen avioliiton sakramentti eli kruunaus

näin kummankin kirkolla on tärkeä osa vihkitoimitusta, maksimissaan kestää tunnin ja onnittelut otamme vastaan tod näk vasta juhlapaikalla. Meillä ortodoksipappi tuo mukanaan vihipöydän, joten luulen että kierrämme sitä.

Hentiiran maja

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.07.2008 17:12 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Noni, häät on ohi! Olivat aivan täydelliset vaikka minä välillä astuin helman päälle alttarille kävellessä ja sulhasella oli sepalus auki koko toimituksen ajan :lmao2: Saimme arkkipiispa Leolta henkilökohtaisen tervehdyksen ikonin mukana :shock:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.08.2008 12:55 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

Oiskohan tää nyt oikea paikka kysellä vinkkejä.... Ite olen ortodoksi ja mies ns. tapaluterilainen. Mulle olis hirmutärkeetä saada ortodoksinen vihkiminen "mun" kirkossa, jossa olen lapsesta asti käynyt ja ollut jopa oppaana. Mies kuitenkin kokee asian vieraana. Onko jotain ehdotuksia? Seurustelun alkuaikoina, kun oli leikkimielellä puhetta häistä, sanoi toivovansa morsiamelleen juuri sellaista hääpäivää, kun on halunnut. Tätä ei ilm. lasketa....

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.12.2008 13:20 
Poissa
Suojelusenkeli
Suojelusenkeli

Moi vaan! Huomasin vasta nyt koko topicin... :bye:

Muakin harmittaa ihan vietävästi etten saa oikeaa ortodoksista vihkimistä, kun mieheni ei kuulu kirkkoon. tää on siis NIIN väärin.... :(
Miestä ei ole siis edes kastettu! Mä en tajua miten kukaan voi olla kastamatta lapsiaan. Meidän Mitja on ainakin ortodoksi ja toivon että saan kokea ortodoksi häät sitten edes kun Mitja vihitään...

Ottaa aivoon......... :x

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.01.2009 13:32 
Poissa
Kerubi
Kerubi

Ihan ot tähän topikkiin, mutta pakko kommentoida edellistä viestiä.

Kaikki perheet eivät ole uskonnollisia, jolloin uskontoon (mihin tahansa) kastaminen on oman maailmankatsomuksen vastaista. Ethän sinäkään kasta omaa lastasi mihinkään muuhun kuin omaan uskontoosi kuuluvaksi, miksi siis uskonnoton kastaisi lastaan ollenkaan?
Jos miehesi olisi kokenut asian oman maailmankatsomuksensa mukaiseksi, olisi hän tietenkin voinut ottaa aikuiskasteen ja liittyä kirkkoon.

Niin kauan kuin elän, ei sydämeni läiky kenellekään muulle.
Olipa kuinka kaunis tai hyvä, urhea, luja, rikas tai hellämielinen tahansa.
Olen valintani tehnyt, enkä halua ketään toista.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.02.2009 23:15 
Poissa
Suojelusenkeli
Suojelusenkeli

No tottakai mä sen näin järjellä ymmärrän eikä sitä mulle tarvitse selittää... Edellisessä viestissäni viittasin vain siihen että tuntuu pahalta miten voi olla että ei kasta lasta lainkaan.
Vanhemmat ovat kuuluneet kirkkoon aiemmin mutta ovat päättäneet erota aikuisiällä. Heidän poikansa eivät ole käyneet uskonnon tunneilla ikinä, eivätkä tiedä uskonnosta juuri mitään, joten eivät sitä osaa elämäänsä kaivatakaan.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.03.2009 11:35 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Täälä ort. morsian kans PÄIVÄÄ!!

Mäkään en saa ort.kirkossa vihkimistä sulhon nihkeilyn takia. No meil on tyttö kastettu ort. kirkkoon nii jos nyt sit kompromissina suostun lut. kirkossa vihkimiseen. Mut siin on ehto:D Sinne on ( mikäli papit suostuu ) niin ort. siunaus heti perään. Eli molempien kirkoista tulisi jotain.

Mies ei oo tyrmänny ideaa ja eipä sillä varaakaan koska muuten ei häitä tule! Tässä asiassa en anna periksi. :girl:

Hei jos joku jolla on kyseinen toimitus ollut niin kertoa kulusta tarkemmin ja jos kuvia olis niin olisin enemmän kuin kiitollinen!!

voi laittaa joko yksärinä tai os. crisss_1981@hotmail.com

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.05.2009 19:52 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Täällä myös uusi ortodoksimorsian! :bye: Mies on tapaluterilainen, mutta menemme naimisiin ortodoksisessa kirkossa (muuhun en olisi suostunutkaan... :o ). Suurin osa häävieraista on myös ei-ortodokseja, joten vihkimisestä tulee kuulemma erittäin mielenkiintoinen, ainakin mummoni mukaan. :lmao2:

Niin, ja häät ovat siis 13.2.2010 täällä Rovaniemen Pyhän Andreaksen kirkossa. Täällä ei taida ollakkaan muita kyseisessä kirkossa naimisiin menneitä...?

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.09.2009 20:21 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

:bye: Uusi ortodoksimorsian täällä. Mies on luterilainen mutta ymmärtää mun halun ortodoksihäihin, muihin en ois suostunu ees :D Eli meidät vihitään 2010 Tampereen ort.kirkossa :kiss:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.11.2009 14:28 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Kertokaa nyt joku, että minkälainen ortodoksinen vihkiminen siinä tapauksessa on, jos molemmat ovat olleet jo kerran aiemmin naimisissa?

Puuttuuko siitä silloin kaikki nämä perinteiset ortodoksiset "erikoisuudet"? :o

Onko se aina automaattisesti niin vai voiko asiasta kenties neuvotella?

Meillä on nimittäin siitä jännä tilanne, että mies on ortodoksi ja minä olen aikeissa kääntyä ortodoksiksi, jotta saamme "Jumalaa lähempänä" olevat häät.
Jotenkin tuntuu väärältä, että meitä ikäänkuin rangaistaan vihkikaavaa supistamalla, koska satuimme nuoruudessamme naimaan itsellemme väärät ihmiset...

Asia on minulle TÄRKEÄ, joten sanallinen ilmaisuni ei välttämättä ole ihan kohdallaan kiihkeänä riehuvan ihmetykseni vuoksi. Pyydän sitä anteeksi.

Auttakaa tyhmää...

<3 TG

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01.12.2009 10:17 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Tein tutkimusta ja löysin seuraavan artikkelin, jonka luettuani sain mielenrauhan.

Muillekin tiedoksi:

http://www.ortodoksi.net/index.php/Toiseen_avioliittoon_vihkiminen

<3 TG

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Hei kaikille!
ViestiLähetetty: 16.02.2010 07:34 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Täältäkin löytyy yksi ortodoksimorsian :) Ollaan suunniteltu häitämme elokuulle ja päivä sattuisi juuri paaston ajalle. Ilmeisesti luvan vihkimiseen voi kumminkin saada? Mistä tätä lupaa voi hakea? Kysynkö vain meidät vihkivältä papilta vai täytyykö oikein täyttää joku hakemus? :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.02.2010 15:56 
Poissa
Vihkimisen asiantuntija
Vihkimisen   asiantuntija

Lueskelin tätä ketjua tuolta alkupäästä, ja siellä joku mainitsee luvan pyytämisen piispalta paastonaikana tapahtuvaan vihkimiseen. Ja ainakin jollain oli kokemus asioiden hyvästä sujumisesta näin:

heelni kirjoitti:
Ehdittiin huolestua turhaan, asia onneksi ratkesi. Seurakunta hoitaa luvan pyytämisen, ja me päästään ihan normaalisti naimisiin. :)

Eli nyt kannattaa ottaa yhteyttä sinne omaan seurakuntaan, he osaavat sieltä neuvoa :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.02.2010 17:17 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Näin minä tänään viisaasti päättelinkin ja soitin omaan seurakuntaan. Kuulemma ei mitään ongelmaa, pappi pyytää luvan piispalta ja sillä selvä! :)
Mutta Kiitos silti Teepappi!! :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.04.2010 03:12 
Poissa
Suojelusenkeli
Suojelusenkeli

Täällä myöskin yksi ortodoksimorsio!

Mieheni on kastettu luterilaiseen kirkkoon (kuten minäkin aikanani, ennen kääntymistä), ja käynyt rippikoulunkin, mutta sittemmin eronnut kirkosta. Kysyimme vihkimismahdollisuutta, ja ihana kirkkoherramme vastasi, että kun T on kerran kastettu, on hän siten kristitty, eli meidät vihitään! :clap:

Nyt kuitenkin toinen juttu. Kysyimme myös mahdollisuutta vihkimiseen luonnonsiimeksessä, tarkemmin Kuusiston linnanraunioilla, lähellä Turkua. Tämä käy kuulemma oikein hyvin, ja kaikki menee siis toiveidemme mukaan. Mutta mites, onko täällä muita ortodokseja, jotka olisivat nähneet/olleet/tulisivat olemaan tällasissa luonnonhelmassa vihkimisissä? Eroaako kovin tavallisesta kirkkovihkimisestä?

28.7.2011 :pope: :pari:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

* UKK    * Etsi

Tänään on 23.09.2018 02:21