* UKK    * Etsi

Tänään on 18.08.2018 10:49

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 235 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 29.12.2003 12:52 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Miten muut menevät alttarille? Meillä on se tilanne että isääni tai hänen sukuunsa en ole ollut missään yhteydessä 25 vuoteen eikä häntä tai heitä häihimme kutsuta. Olemme olleet yhdessä jo 9 vuotta ja meillä on 7 ja 3 vuotiaat lapset. Olisiko ihan hölmöä jos kävelisin alttarille ihan yksin.
Haluaisin kaikesta huolimatta että mies näkee minut juhlapukuisena vasta kun kirkon ovet aukeavat. Taitaa minussa semmoinen pienen pieni feministikin asua kun en halua itseäni "luovutettavan".

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.12.2003 12:59 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Kävele ihmeessä yksin. Rohkea ja tyylikäs vaihtoehto! :yep:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.12.2003 13:46 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Itse menen isän käsipuolessa ja yritän olla kompuroimatta, mutta en näe mitään syytä mikset yksin voisi kävellä alttarille. Tuleehan sulhanen kumminkin perinteisesti vastaan ainakin vähän matkaa. jos hän tässä tapauksessa tulisi "puoliväliin vastaan" ja jatkaisitte sitten siitä yhdessä?

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.12.2003 18:25 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Yhdyn mielipiteeseen. Anna mennä vaan. Toisaalta vois olla söpöä jos lapset saattaisivat tai kulkisivat jotenkin mukana. 7-vuotias ainakin on jo niin iso, että voisi jopa tykätä siitä. Musta koko luovutusidea on vähän hassu (luin jostain ettei se ois edes luovuttamista, tälltä jostain :o ). Mun mielestä voisi olla symppis idea jos koko perhe tavallaan kokoontuisi yhdessä sinne puoliväliin laivaa ja siten tavallaan symboloisi perheen sitoutumista uudella tavalla.

:oops: herkistelee :D

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.12.2003 18:29 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Joo, oli se Usko tai älä -artikkelista. Eli alunperin saattaminen ei ole luovuttamista. Siinä toisessa pitkässä jutussa mainitaan, että suomessa saattaminen on kumminkin aina ollut sitä luovuttamista tai ainakin sen liiton hyväksyntää.

Lainaa:
Isä luovuttaa tyttärensä miehelleen kirkossa

Ei ole koko totuus, sillä syy miksi isä saattoi tyttärensä alttarille alunperin, ei ollut tässä mielessä luovuttamista. Alkuperäisenä syynä saattamiseen oli se, että morsiamen huntu oli niin paksua kangasta, ettei morsian olisi saattamatta ikinä alttarille asti omin neuvoin sokkona päässyt. Morsiamen perheen päähenkilönä isä luonnollisesti talutti tyttärensä alttarille. Saattajana saattoi toisaalta toimia joku muukin lähisukulainen, ei vain isä.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02.01.2004 15:15 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Toi puolitiehen vastaan tuleminen kuulostaa hyvältä. Sillä on symbolinenkin merkitys. Ihan yksin alttarille käveleminen on varmaan harvinaisempaa, mutta mun mielestä ihan jees. :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.01.2004 20:38 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Isäni on kuollut eli kävelen yksin, jos kanttia riittää hääpäivänä.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: ...
ViestiLähetetty: 05.01.2004 21:13 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Koska itselleni ei tule koskaan olemaan kirkkohäitä, niin en näe itseäni luovutettavan. Olen lähtenyt kotoa jo ennen häitä, joten sinänsä koko luovutus-juttu ei sovi minulle. Vaikka olenkin "isin pikku tyttö", niin kuitenkin olen sen verran moderni, että luovutusta en halua. Minusta on ihan yhtä hienoa kävellä alttarille yksin kuin isän käsipuolessa *hymy*

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.01.2004 18:13 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Me kävellään alttarille yhdessä sulhasen kanssa. Ollaan kuitenkin asuttu jo vuosikausia yhdessä, joten tuntuisi oudolta että isä saattais. Varmuuden vuoksi kyllä kysyin isältäni jos hän välttämättä haluaa saattaa mut, mutta hän oli sitä mieltä että se on ihan oma valintani miten teen. Pääasiahan on kai se ettei loukkaa kenenkään tunteita tässäkään asiassa.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.01.2004 20:57 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Hämärästi muistellen keskusteluani kauan kauan sitten äitini kanssa...
Vaikka ihan ihan ennen vanhaan tuo isä taluttikin tyttärensä alttarille säkkiin verhoiltuna (joka tarinana/historiana on hulvaton), niin äitini puhui jotain että ennen vanhaan = Suomalainen perinne on se, että morsian kävelee yksin alttarille sulhon luo, ja että tuo isän saattaminen olisi tullut sitten enemmän tuolta ameriikasta päin...
Enhän sitten tästä tiedosta ole todellakaan varma, mutta näin muistelisin. :?:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.03.2004 16:15 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Isukki saattaa alttarille,vaikka sulhon kanssa ollaa oltu yhdessä jo useampi vuosi enemmän tai vähemmän!

Jos on jo lapsia niin suloistahan olisi myös sellainen että kävelet lasten kanssa altarille,vaikka niin että poikasi pitää kädestä kiinni ja ikäänkuin luovuttaisi sinut!? :oops:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.03.2004 09:20 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Me kävellään sulhasen kanssa yhessä tai sitten veljeni saattaa... mutta isä nyt ei kumminkaan.
Minusta kuulosta hienolta jos kävelisit lastesi kanssa.. olen nähnyt sellaisen tapauksen jossa morsiammen saattoi isä ja sulhasen saattoi puoleen väliin hänen teini ikäinen tyttönsä, oli kuule itkussa piättemistä niin herkältä se näytti :(

Esikoisen LA 19.5.05

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Heii!
ViestiLähetetty: 08.03.2004 10:37 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Minusta yksin käveleminen alttarille on aika rohkea teko.
Ja sitten jos sulho tulis vastaan puoleen väliin niin ainaki mulla kostuis silmän aluset....

Meillä isäni saattaa (toivottavasti, en oo viellä sitä kysyny) alttarille minut. Pitää varmaan laittaan huntu kasvojen eteen ettei meikkien leviäminen näy...

minä oon niin herkkä, sniif :faint:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.03.2004 10:43 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

En ole vielä varma miten tahtoisin tehtävän. Iskä kyllä kysyi jo: Pitääkö sitten taluttaa?

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.03.2004 11:19 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mä oon aina halunnu, että sulhanen näkis mut vasta alttarilla ekaa kertaa hääpuvussa. Mutta koska kuvaus kuitenkin meillä tulee ennen vihkimistä, niin se ei onnistu... Ja isän saattamisesta en oikein tiiä. Isä inhoaa ajatusta, koska se on niin "jenkkiä", mutta hän kyllä tekisi sen silti jos pyytäisin. Vois olla että mun meikit tuhraantuis, jos isä mut luovuttais, oon niin kova herkistelemään. Kun isin tyttö oon. Että ehkäpä kävelemme sulhon kanssa alttarille...

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.03.2004 15:42 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mä toivoisin tietty, et iskä mut sinne papin eteen saattais...mut en tiiä onnistuuko. Kerran se isukki jo kielsi...mut tiiä sitten josko mieli muuttuu, kunhan toi heinäkuun neljäs lähestyy... :)
Yhtenä vaihtoehtona ois sitten toi meijän jätkä, mun rakas hulttioveljeni ( = lempinimi, ettei nyt ihan sen mainetta pilata :) ) ja tietty toi yhdessä käveleminenkin kuullostaa aikasta ihanalta...

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.03.2004 15:47 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Me ei olla vielä päätetty mut ajattelin et jos noi mun tytöt mut saattas ja luovuttas tulevalle isäpuolelleen tai sit kävellään sulhon kans yhes ja tytöt meiän edellä ripottelis ruusun terälehtii. Sulhon poika varmaan tuo meiän sormukset sitte alttarille.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.03.2004 21:15 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mut saatteleepi isukki. Luulisin, että se pitää sitä ihan itsestäänselvyytenä. Saa nähä mitä siitäkin sitten tulee... :D

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.03.2004 21:35 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Minun isi on onneksi luvannut saattaa minut alttarille. Minäkin haluaisin, että mies näkee minut vasta sitten mekossani, kun kirkon ovet aukeaa, mutta saa nyt nähdä, mitenhän käy valokuvan kanssa.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.03.2004 21:41 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Itse olen jo päässyt saattajan rooliin :D .
Olin parhaan ystäväni kaaso ja koska hänen isänsä on kuollut, ystäväni oli tarkoitus kävellä ensin yksin, mutta kuinkans kävikään. Ystäväni on yleinsäkkin hermoilevaa tyyppiä ja hääpäivän aamuna kävi ilmi että ystäväni ei pysyisi pystyssä ilman apua, ja minä sitten satuin väärään paikaan väärään aikaan :D .

Itseasiassa, koska olemme ystäväni kanssa erottamattomat lapsuuden ystävät, jotenkin saattaminen sopi siihen tilanteeseen hyvin :) ja häätkään eivät olleet niin viralliset.

Minut saattaa isä, joskin hän ei sitä vielä itse tiedä :D
-May-

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.03.2004 21:46 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Venla!

WAU! :faint: Kävele ihmeessä yksin! Toi kuulostaa todella hyvältä.

Mä oon aina ollu isäni kanssa tosi läheinen, joten haluan hänet saattamaan.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.03.2004 22:42 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Jos minulla/meillä olisi lapsia haluaisin kävellä heidän kanssaan alttarille ja tuo yksin käveleminen on käväissyt mielessäni. Eli joko kävelemme yhdessä mieheni kanssa alusta saakka tai kävelemme toisiamme puolitiehen vastaan. Kirkko on ristin muotoinen ja käytävä on vaaaaaaaaaaltavaaaaan pitkä, joten uskon että tarvitsen miehen tueksi :faint:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.03.2004 08:48 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Venla

Aivan ihana idea että, lapset kävelevät kanssasi alttarille :clap: :clap:

Ehdotin tuota samaa miehelleni mutta, hän ei ollut innostunut asiasta... :auts: joten ei auta kuin väsytystaktiikka :D :D

Isäni kanssa minulla on jonkunlaiset välit soitellaan jne. mutta, hän on ollut niin sanotusti pois elämästäni jonkun aikaa...ja miheni kanssa olemme olleet yhdessä 13 v syksyllä... toisin sanoen olen vieraantunut :?

Yksin en haluaisi kävellä...jännittää kummiskin niin pirusti :faint: :faint:

-syys

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.03.2004 10:57 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mä odotan kuumeisesti että meidän poika vihdoin oppisi kävelemään vain yhdellä kädellä tukien... kolme viikkoa aikaa... ei taida onnistua :?

Olisin niin kovasti halunnut että poika minut alttarille saattaisi, edes vähän matkaa.

Isäni taitaa siis saattajaksi kuitenkin "joutua". Yksin jotenkin olisi hassu kävellä.

VENLA, täältä siis saat kannatusta lasten kanssa kävelemiseen! Mulla taitaa haaveeksi jäädä.

Rouva since 03.04.2004

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.03.2004 10:53 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Heippa! Minut saattaa veljeni 17v. ja 14v. Pienempi sanoi, että onhan jonkun huolehdittava, etten kompuroi, joten pojat tulee kumpaankin käsipuoleen :D Mahdetaan olla melkoinen näky :tiptap:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 235 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 18.08.2018 10:49