* UKK    * Etsi

Tänään on 18.06.2018 17:34

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 69 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.08.2006 10:51 
Poissa
Suojelusenkeli
Suojelusenkeli

Mulle tulee ainoastaan yksi sormus, vihkisomus. Yhdessä ollaan päätetty, että loppuelämämme yhdessä vietämme eli kaipa sitä kihloissa ollaan, kun häitäkin jo suunnitellaa. :) Mitään sormuksia sen merkiksi ei olla ostettu, koska kihlautuminen on munkin mielestä menettänyt vähän merkityksensä. Ja jos sulho haluaa "virallisesti" kosia, luulen ettei silti tule mitään "kosinta"sormusta.
En juurikaan käytä koruja ja panostan mieluummin tyylikkääseen vihkisormukseen ja otan sen "kihla"sormuksen sitten vaikka kultahääpäivänä. :D Ja näin sulhokin saa uuden sormuksen hääpäivänä ja kirkossa voidaan molemmat pujottaa sormukset toistemme sormiin.

Suunnitelmiin...
Haavekuviin...

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.08.2006 10:56 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Miulla on kihla ja sen kaveriksi tulee vihki.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.09.2006 16:58 
saara80 kirjoitti:
Miulla on kihla ja sen kaveriksi tulee vihki.

sama täällä :)

Ylös Etusivu

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.09.2006 21:55 
Poissa
Enkeli
Enkeli

Mulla on kihlasormus ja olen harkinnut teettäväni vihkisormuksen omasta kihla-, äitini vihki- ja ehkä mummoni perintösormuksesta. Siis nämä yhteen yhdeksi.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.09.2006 18:40 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mulla tulee myös olemaan kaksi sormusta: kihla- ja vihki. En ole koskaan kuullutkaan sellaisista "kosintasormuksista".. :shock: :oops:
Mutta eipä haittaa, kun sormeen ei olisi edes kolmea sormusta voinut laittaa, kun ei nivel enää taipuisi.. :lmao2:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.09.2006 19:58 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mulla on kihla ja sen kaveriksi tulee vihki.

Kosintasormuksesta en myöskään minä ole kuullut; mielestäni kihloihin mennään, kun kositaan ja silloin ostetaan myös kihlat.
Yleensä kai lisää sormuksia ostetaan hääpäivänä tai kun saadaan lapsia. Sopisi mulle kyllä hyvin. :wink:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02.10.2006 18:45 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Maijjis! :bye:
Niin mullekin sopisi..lisää sormuksia sitten synttärinä ja hääpäivinä.. :bounce: Mitäköhän tuo meikäläisen sulho tykkää ajatuksesta, kun tuleva rouva on näin "dimangien" perään.. :o :oops: Toisaalta, kyllähän se jo kävi taannoin ilmi, kun käytiin sormuskaupoilla katselemassa. :clap:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.12.2006 16:40 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

anteeksi nyt vain, mutta ihan älytön juttu tuo "kosintasormus" :D

mitä siinä nyt erillistä kosintasormusta enää tarvitaan jos kihloissa kerran ollaan ja näin ollen on jo kosittu?
Tää on kyllä niin hauskaa tää morsianten logiikka välillä.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.12.2006 17:13 
Poissa
Amoriini
Amoriini

Ursu kirjoitti:
anteeksi nyt vain, mutta ihan älytön juttu tuo "kosintasormus" :D

mitä siinä nyt erillistä kosintasormusta enää tarvitaan jos kihloissa kerran ollaan ja näin ollen on jo kosittu?
Tää on kyllä niin hauskaa tää morsianten logiikka välillä.

Kosintasormus :shock: :o

No just tuostapa huomaa tän nykyisen suomalaisen trendin kuinka helpposin eväin mennään kihloihin...ensimmäinen 'kihlasormus' siis on ollu sormus ihan yhtä kuin "hei, me seurustellaan jee jee..." :shock:

Kyllä meillä ainakin kosinta tarkoittaa oikeeta kosintaa ja samalla päätetään naimisiin menosta :auts:

kun käsikädessä kulkea saa.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.12.2006 17:20 
Poissa
Amoriini
Amoriini

Menja kirjoitti:
Mä sain juuri "kosintasormuksen". Kihloihin mentiin aika yhteisesti ja mies oli huolissaan "mikä se on se sormus jonka annan sitten kun sovitaa hääpäivä ja kosin ihan oikeasti ". Nyt sitten ilmeiseti kosittiin ihan oikeasti ja sain 4mm leveän puolipyöreän kihlan viereen samanlaisen mutta pienellä kivellä... En ole tosin käyttänyt niitä yhtä aikaa, tuntuu kummalta. Mitä tykkäätte onko ok pitää kahta kihlaa yhtä aikaa? Yleensä käsittääkseni avioituneet pitää niitä kahta ja muut yhtä... :o

Menja

Anteeks nyt vaan vielä, mutta miten musta toi kuulostaa nyt jotenkin ihan käsittämättömältä :o Siis mikä tän ensimmäisen kihlasormuksen virka oikein on jos vasta myöhemmin OIKEESTI kositaan ja siitä saa kosinta sormuksen???? :shock:

Kyllä sillä kihlasormuksella pitäisi ihan se kunnon kosinta mun mielestä hoitaa eikä jollain ihme sormuksella mennä "leikisti, silleen puoliks vaan- kihloihin" :x Eihän sellasella ole mitään virkaa tai oikean kosinnan kanssa tekemistä :o

Anteeks vaan purkautumiseni mutta niinku tossa aikasemmassa viestissäni sanoin, niin Suomessa varsinkin mennään kyllä ihan liian hepposin eväin kihloihin... samaa taitaa tarkoittaa monelle vaan kun "me seurustellaan nyt ihan vakavasti" ja tollasilla sormuksilla ei ole mitään virkaa tällä foorumilla :x Ugh, olen puhunut :x

kun käsikädessä kulkea saa.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.12.2006 17:32 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Muakin ihmetyttää tuo kosintasormus, mutta toisaalta erään hyvän ystäväni sulhanen kosi tätä ystävääni timanttisormuksella jonka oli ostanut itsekseen. Sulhanen ei hyväksynyt sitä kihlasormukseksi, joten nyt tällä ystävälläni on "tavallinen" kihlasormus ja sitten tuo kosintasormus. Kosintasormus on oikeassa nimettömässä. Sitten lisäksi tulee vielä vihkisormus.

Sveitsissä on tapana, että kun seurustelu on vakavaa, niin molemmat ostavat toisilleen vasemman käden peukaloon sormuksen (ei yleensä mikään kallis) merkkinä seurustelusta. Sitten kihlasormus on merkkinä avioliittolupauksesta ja lopuksi tulee vihkisormus. Kaksi sveitsiläistä serkkuani kertoivat tämän kun ihmettelin heidän peukalosormuksiaan. Molemmat luopuivat seurustelusormuksesta kun menivät kihloihin.

Tuosta, että suomalaiset menevät liian heppoisin perusteisin kihloihin, niin olen aikalailla samaa mieltä. Eräs mun entinen kaveri oli kaks kertaa ollut kihloissa ja eronnut ennen kuin oli kirjoittanut ylioppilaaksi..:roll: Mulle kihlaus on aina ollut lupaus avioliitosta niin siihen nähden mielestäni suomalaiset kyllä menevät liian heppoisin perustein kihloihin. Mutta toisaalta jokainen tallaa tavallaan. :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.12.2006 19:37 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

:shock: Tä, kosintasormus :o
Enpä tuommosesta oo ikinä kuullutkaan.
Aikas höpön kuuloista, kyllä kihlasormus on se kosintasormus, ainaki niin sitä luulis.
Meillä on kihlasormukset ja kihloissa ollaan ja kosittu juu vaikka päivämäärä päätetään sitten myöhemmin kun kulta "kosasee" paremmin :o :D
Sillon en odota saavani sormusta sillä semmonen mulla jo on.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.12.2006 20:38 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Vasemmassa nimettömässäni komeilee nuo kaksi sormusta sekä kihla- että vihkisormus. Kihlani on sen verran leveä ettei kolmas tuntuisikaan enää hyvälle.. ja minäkään en koskaan ole kuullut kosintasormuksesta, jotenkin kuvittelen vanhanaikaisesti kihlasormuksen sellaiseksi...

-Atlas

Jos menet naimisiin, kadut.
Jos et mene, kadut jälleen.
-Sokrates-

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.12.2006 12:25 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

En olekaan käynyt kirjottamassa tänne. Täältä löytyy kosintasormuksen omistaja! :bye: Eli kannan vasemmassa nimettömässä kihla- ja vihkisormustani ja oikeassa nimettömässä tätä kosintasormusta.

Mentiin kihloihin vuoden seurustelun jälkeen ja luvattiin toisillemme menevämme jonain päivänä naimisiin. Siinä tilanteessa ei kuitenkaan puhuttu hääpäivästä mitään eli mun mielestä (ja myös mieheni mielestä!) annettiin "vaan" lupaus avioliitosta toisillemme. Kun avioliitto alkoi tulla ajankohtaiseksi ihana mieheni kosi minua ja päätimme hääpäivän. Tällöin sain siis kosintasormuksen.

Mun mielestä ihan loogista, koska ehdittiin kuitenkin olla monta vuotta kihloissa ennen kuin ruvettiin ajattelemaan jotain tiettyä päivää. Mun mielestä kosiessa täytyy olla mielessä jo hääpäivä eikä vaan yhteinen tulevaisuus!

Sunista tuli rouva 19.8. 2006
Pienen pojan äidiksi 15.9. 2008
"Iita" syntyi 8.4. 2010

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.12.2006 13:10 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Eipäs eipäs nyt aleta dissaamaan kosintasormuksen omistajia tietämättä mitään syistä tms! :wink:

Itselleni ei koko kosintasormus-idea ollut tullut mieleenkään, ennenkuin sulhaseni kertoi, että hänen tuleva vaimonsa saa hänen isoäitinsä vanhan kihlasormuksen ja että hän haluaa kosia minua sillä, vaikka se onkin niin arvokas ja etenkin tunnearvoltaan mittaamattoman arvokas, ettei sitä voi edes ajatella jokapäiväiseen käyttöön. Eli kun mies kosi, hän laittoi tuon isoäitinsä kihlasormuksen sormeeni, mutta heti seuraavana päivänä mentiin etsimään "arkikihlasormusta" minulle ja kihlasormusta miehelle. Ja samalla kun mies kosi, mentiin siis kihloihin ja päätettiin häiden ajankohta kuukauden tarkkuudella. Eli periaatteessa voidaan sanoa, että minulla on joko a) kosintasormus ja kihlasormus tai b) kaksi kihlasormusta.

Kysyn siis teiltä, jotka kokevat koko kosintasormuksen aivan älyttömänä / naurettavana tms, oletteko samaa mieltä myös tässä tapauksessa?

Olen sitä mieltä, että jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiinsä, mutta myös omiin toimintatapoihinsa ja niistä on turha alkaa kovin jyrkkäsanaisesti kiistelemään... Eikös? Tapoja, perinteitä, näkemyksiä jne kun riittää joka lähtöön... :yep:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.12.2006 17:43 
Poissa
Ylienkeli
Ylienkeli

Hehhee, mulla on vasemmassa nimettömässä kosintasormus :wink: ja vihkisormus. Kihla tuli, kun mies kosi, joten eikös se sitten ole kosintasormus :D

Mutta siis... Aika usein tuo kihlasormus tuntuu monen sormessa olevan vain merkkinä seurustelusta, ei niinkään avioliittoaikeista :o Minähän olen naimisissa toistamiseen saman miehen kanssa, jos joku ei sitä tiennyt, ja ensimmäistä kertaa kihloihin mentäessä oltiin ehditty seurustella jo ikuisuus. Kihla ilmestyi vasempaan nimettömään miehen kysymyksen, meetkö mun kanssani naimisiin, jälkeen. Sama juttu myös toisella kerralla. Meille se kihlasormus on ollut merkkinä avioliittoaikeista, ei niinkään merkki seurustelusta...

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.12.2006 18:56 
Poissa
Suojelusenkeli
Suojelusenkeli

Minulla on nyt (vihdoinkin) kihlasormus sormessa ja hääpäivänä tulee siihen viereen vihki, eli kaksi sormusta tulee olemaan. Naimisiinmenosta on päätetty jo keväällä 2006 ja kirkkokin varattiin toukokuussa. Silti, kun nyt joulukuussa vasta hankittiin nämä kihlat niin ihmiset ovat kommentoineet "Ai nytkö te menitte kihloihin!" Siis sellaiset ihmiset jotka ovat häistä tienneet jo kesästä asti. :o Vähän on ihmetyttänyt, että eikö me heidän mielestään olla oltu kihloissa, kun hääpäivä on päätetty ja uutiset kerrottu koko lähipiirille. :? Sitä se minustakin tarkoittaa, että kihloissa ollaan kun naimisiinmeno on varma juttu, oli sormuksia tai ei.

Toisaalta, en kyllä ole ihan samoilla linjoilla kaikkien kanssa siitä että olisi jotenkin tyhmää hankkia kihlasormukset "vain" vakavan seurustelun merkiksi ilman että naimisiinmenoa vielä olisi kummemmin mietitty. Kihlaus nyt kuitenkin on ihan tasan tarkkaan kahden ihmisen välinen sopimus, jolla ei ole mitään juridista, yhteiskunnallista tai muutenkaan muille kuuluvaa merkitystä. Jos kaksi ihmistä haluaa pitää kihlasormuksia ihan vaan sen takia, että heillä on kivaa yhdessä, ei sen pitäisi olla keneltäkään muulta pois. Ihmetyttää että mitä se nyt kellekään pitäisi kuulua, jos kaksi ihmistä sopivat keskenään sormusten pitämisestä. Paljon parempi niin kuin että rynnättäisiin naimisiin, ostamaan yhteistä omistusasuntoa tai vaikka hankkiutumaan raskaaksi. :roll: Sitä paitsi monille kirkkohäät tai edes naimisissaoleminen ei ole mitenkään tärkeä juttu ja heille voi hyvinkin riittää sitoutumisen merkiksi se, että pidetään sormuksia sormessa eikä kaivata mitään sen kummempaa härdelliä todistamaan muille että ollaan tosissaan yhdessä.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.02.2007 12:27 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Mistelina: laissa on kyllä määritelty, mitä kihlaus tarkoittaa. Kun mies ja nainen ovat sopineet menevänsä naimisiin kekenään, he ovat kihlautuneet. Useimmiten kihlautuminen tapahtuu, kun toinen kosii ja toinen vastaa myöntävästi (nykyään toki asiasta usein sovitaan yhdessä ilman varsinaista kosintaa).

Eli kosinta+myöntävä vastaus = kihlaus eli avioliittolupaus

Eli jos on jo kihloissa, niin on jo luvannut mennä naimisiin toisen kanssa eikä mitään kosintoja enää tarvita, ei edes silloin, kun hääpäivää ei ole päätetty kihlauksen yhteydessä. Päivän sopiminen ei ole kosinta.

On tietysti totta, että kihlauksella ei ole juurikaan juridista merkitystä (tosin tietyissä tilanteissa sillä on hiukan painoarvoa viranomaisten silmissä). Jos joku haluaa puhua porkkanasta perunana niin ihan vapaasti, mutta ei kannata yllättyä, jos ihmiset ihmettelevät eivätkä ymmärrä :) Kihlaus ja kosinta kun ovat oikeasti ihan selkeästi määriteltyjä käsitteitä.

Tästä syystä kosintasormus on minusta aika hullunkurinen ajatus. Poikkeuksena ehkä tilanne, jossa halutaan käyttää kosiessa a) epäkäytännöllistä sormusta, jolla on tunnearvoa, mutta jota ei voi käyttää päivittäin, b)kindermunasormusta, koska halutaan yllättää, muttei uskalleta valita oikeaa sormusta yksin. Tällöin kuitenkaan ei ole mitään erillistä kihlausta, jota seuraa kosinta vaikka ensi vuonna, vaan pian kosintatilanteen (eli kihlauksen solmimisen) jälkeen otetaan se varsinainen kihlasormus käyttäöön ilman eri seremonioita. Näin minusta.

PS. Kaiken maailman "hei me seukataan"-sormuksia voi toki hankkia, ja niitä voi pitää missä sormessa tykkää, mutta jos ne eivät ole merkki avioliittolupauksesta, ne eivät ole kihlasormuksia.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.02.2007 13:00 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Itse kanssa ihmettelen tuota kosintasormusjuttua, kun en sellaisesta ollut kuullutkaan, mutta tuo Maria83:n analyysi oli viiltävä: kosintasormus voi olla, mutta silloin kihlasormus tulee perästä käytännön syistä.

Ymmärrän kyllä että tilanteet on monet ja käytännöt sitä myöden kanssa. Jokainen tietysti tekee, kuten parhaaksi katsoo, enkä minä ole mikän heitä arvostelemaan. Omalle kohdalleni kuitenkin ajattelen, että hittoon tuollaiset kosintasormukset. En tartte. :D

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.02.2007 21:33 
Poissa
Kerubi
Kerubi

:bye: :bye:

Kolme sormusta tulee tänne. Kihlani on 4mm paksu, sitten tulee vihkisormus, joka koostuu kihlasormukseni kanssa identtisestä sormuksesta ja 5-timanttisesta sormuksesta. Nämä kaksi, sileä- ja timanttisormus sulatetaan yhteen vihkisormukseksi, mutta alunperin siis olleet erillisiä. Olen symmetrisyyden ylinystävä, joten siksi tuli kaksi identtistä sileää, timantit keskelle.

Viherkasvini kuvineen ^^.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.05.2007 20:08 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mulle tulee kans kaksi sormusta. kihla & vihki. Mieki oon tosiaan niitä, jotka on ihan vasta kuullu, että on olemassa kosintasormus... tuossa kohtaa tuntuu myös minusta siltä, että mikä merkitys kihlalla sitten enää on? :o Okei, mutta mie oon jo vanaha, en voi aina kaikkea ymmärtää.
:)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.05.2007 21:15 
Poissa
Kaaso
Kaaso

Kaksi sormusta tulee vasempaan nimettömään, eli kihla saa kaverin.

Me mentiin yhteisestä sopimuksesta kihloihin, joten mies hoiti sitten kosimisen myöhemmin, jolloin päätettiin sitten hääpäivästä. Kyllä silti kihlat oli meillä avioliittolupaus, mutta aikamäärettä avioliiton alkamiselle ei ollut vielä tiedossa. :wink:

Näistähän tykätään väitellä, mutta vaikka on sormus vasemmassa nimettömässä, ei tarkoita automaattisesti, että on kihloissa ja vaikka ei oo sormusta, voi olla kihloissa. :D Eiköhän jokainen voi päättää ite. :)

Poika 04/06
Tyttö 05/08
Poika 08/11

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.05.2007 10:42 
kihlasormus on lupaus avioliitosta ja sen kaveriksi tulee vihkisormus, mutta jos haluaa voihan sitä olla näitä tälläisiä sormuksia, mutta ne ei ole kihloja....

pome ja maria83 sanoivat sen mitä ajattelen...
jenkeissähän on tapana ostaa tuollaisia "hei me seukataa" sormuksia, en nyt vaan tiedä siitä sen tarkempaan....

Ylös Etusivu

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.05.2007 17:57 
Poissa
Kaaso
Kaaso

Sormuksiahan ei tarvita mun käsittääkseni ollenkaan, vaikka on kihloissa ja menee naimisiin. :o

Poika 04/06
Tyttö 05/08
Poika 08/11

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.05.2007 21:27 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Kaksi sormusta tulee, yksi kun mentiin kihloihin ja yksi kun mennään naimisiin. Eiköhän se kihlasormus juuri ole se kosintasormus? :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 69 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 18.06.2018 17:34