* UKK    * Etsi

Tänään on 17.07.2018 02:07

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 115 viesti√§ ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 10.03.2005 09:03 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

turtimi kirjoitti:
Olen ompelemassa pukuuni irrotettavaa laahusta. Laitetaanko laahukseen vuori vai voiko vaan huolitella ja kääntä reunan? Miten yleensä on tehty?
Helmassa mietin myös, että kumpi olisi parempi. Huoliteltu ja käännetty reuna vai saatiininauha siihen reunaan?

Riippuu laahuksen mallista ja materiaalista. Jos päällikangas tuntuu sopivan tukevalta ja näyttää hyvältä muutenkin, ei siihen ole pakko laittaa vuorta. Vuori tuo kuitenkin jämäkkyyttä ja sopii hyvin tietynlaisiin laahuksiin.

Helmaan tekisin vain kapoean päärmeen. Ainut, jos haluat tehdä tehosteen värillisellä satiinivinokanttinauhalla, silloin sen käyttö on paikallaan.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 10.03.2005 14:04 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Emmi joku sulla on puku valmis?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: korsettiyl√§osaan luut?
ViestiL√§hetetty: 14.03.2005 13:02 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Kai tämä oikeeseen paikkaan nyt tulee, enkä mielestäni vastausta vielä aikaisemmista löytänyt.

Itse siis ollaan tekemässä puku ja nyt mietin, että mistä löydän korsettimaiseen yläosaan ne tukiluut tai mitä nyt sitten ovatkaan? Onko samaa materiaalia kuin vannehameeseenkin vai mitä? Ja miten ne siihen korsettiin tulevat? Ommellaanko niille omat kujat vuoriin vai miten ja mihin kohtiin ne tulevat (joka puolelle, kylkiin vai miten?)?

Kiitos vastauksesta jo nyt!

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.03.2005 20:25 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

turtimi kirjoitti:
Laahus niinkuin koko pukukin on paksua morsiussatiinia. Laahus ei ole kovin pitkä.
Eli jos ompelen helman ensin saumurilla (4-lankainen) ja sitten käännän sen saumuriompeleen nurjalle ja ompelen aivan reunasta suoralla!? Olen joskus nähnyt että siinä helman päärmeessä on joku vahvike nauha laitettu. Mitähän se on ja onko siitä hyötyä? Jos vahvike nauhaa ei ole, niin kestääkö helma nättinä? Siis ettei päärme lähde vääntelehtimään joka suuntaa. Olen joskus kaupassa nähnyt juhlapuvuissa, että kun helmassa on kapea päärme, niin se tahtoo vääntää nurjaa puolta oikealle. Mahdollisimman epäselvästi neuvottu.
Emmi joku sulla on puku valmis?

Kestää se eikä vääntelehdi, kun sen tekee huolella. Ei musta mitään nauhoja tarvita. Muista ommella suora ommel aivan saumuriompeleen reunaan.

En oo edes aloittanu omaa pukuani. Mun puku on listalla vuorossa suunnilleen toukokuussa. :D

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 15.03.2005 11:58 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Iltalaukkujen ohjeita löytyy Suuresta Käsityölehdestä 10/99. Morsiuspussukoiden ohjeita saattaa löytyä hääpukuohjeiden lisäksi myös vanhojentanssipukujen ohjeiden lisäkeinä.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Korsetin ompeleminen?
ViestiL√§hetetty: 15.03.2005 14:31 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Olisko kenelläkään kokemusta vastaavasta jaettavaksi? Pohdin pitäisikö sitä yrittää itse.. olen kyllä ommellut jonkin verran. Sitten noista kaavoista.. osaako joku kertoa mistä sellaiset löytyisi korsettiin..? Lähinnä etsin sellaista alle tulevaa ja rintojen yli menevää mallia.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 16.03.2005 11:01 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

turtimi kirjoitti:
Kirjoitit Emmi, että Muista ommella suora ommel aivan saumuriompeleen reunaan.
Siis se suoraommel ommellaan aivan siihen taitteen reunaan!? Ei kankaan reunaan!??? Ymmärsinhän oikein???
|
| | Ei tähän
|_| Eli jos kangas taitetaan noin niin tähän reunaan se ommel

En nyt hiffannut tuota kuvaa, mutta... Siis kankaan reunaan! Ei taitteen reunaan, muutenhan saumanvara kääntyy oikealle.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 16.03.2005 13:11 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Emmi kirjoitti:
Siis kankaan reunaan! Ei taitteen reunaan, muutenhan saumanvara kääntyy oikealle.

Siis kankaan reunaan!

Tässä vielä ohje tuolta hääoppaasta:

Lainaa:
Päärmeet: - Puvun helmaan kannattaa aluksi jättää reilusti päärmevaraa. - Helmapäärme tehdään vasta, kun puku on muuten valmis. Laita yllesi oikeat alusvaatteet, oikeat kengät, mahdollinen alushame ja puku. Pyydä kaveria merkitsemään helma suoraksi. Nyt et saa kurkkia alaspäin. Selkeintä on, että kaveri leikkaa helman oikeaan pituuteen puvun ollessa ylläsi. Helman tulisi olla joka kohdasta yhtä kaukana maasta. Päärmettä varten tulee jättää n. 1,5 cm:n päärmevara.

- Ompele ihan kankaan reunaan huolittelu saumurilla tai monipisto-siksakilla.
- Taita hieman yli saumurihuolittelun levyinen päärme nurjalle (n. 1,3 cm). Neulaa nuppineuloilla kiinni.
- Ompele päärme kiinni ihan kankaan reunasta, jolloin päärmeen yläreuna ei jää repsottamaan.

Päärmevaraa siis tarvitaan se 1,5 cm. Kun reuna ensin huolitellaan saumurilla, siitä leikautuu pari milliä pois.

Tämän jälkeen reuna käännetään nurjalle hieman yli saumurihuolittelun verran eli vähän reilu 1 cm.

Suora ommel ommellaan aivan kankaan reunaan, eli suunnilleen 1 cm:n etäisyydelle taitereunasta.

Kyseessä on siis aivan tavallinen 1-taitteinen päärme.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.03.2005 07:31 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Väännetään rautalangasta kun muuten ei ymmärretä......

Kiitos :oops:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 04.04.2005 23:35 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Lainaa:
Lainaus:
Kannattasko ensin laittaa koko yläosaan tukikangas/liimakangas? Taakse varmaan ainakii, ku meinasin laittaa sinne vetoketjun.

Yläosan muotokaitaleisiin voi laittaa tukikankaan, jos saa sen siinä pysymään. Harva tukikangas jää edes kiinni satiiniin. Päällikankaaseen ei kannata missään tapauksessa laittaa tukikangasta - se voi alkaa kupruilemaan. Vetoketjua varten morsiussatiinia ei tarvitse vahvistaa.

Tästä vielä kyselen. Itselleni tehtiin vanhojentansseihin puku satiinista ja yläosassa on tukikangas kiinnitettynä. Ompelijani aikoo tehdä yksiosaisen pukuni yläosan "tuennan" tukikankaalla. Nyt rupesi epäilyttämään, että riittääkö tukikangas? Ja entäs sen kiinnittyminen kankaaseen? Mitä meinaa, ettei saa kiinnittää tukikangasta päällikankaaseen? (pitänee vielä tutkia sitä vanhojentanssipukua) Olen hyvin hoikka, joten puku tuntuisi turvallisemmalta, jos se ei olisi vain kankaiden varassa. Vai auttaisikohan jos alla on korsetti?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 05.04.2005 10:08 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

zocka kirjoitti:
Tästä vielä kyselen. Itselleni tehtiin vanhojentansseihin puku satiinista ja yläosassa on tukikangas kiinnitettynä. Ompelijani aikoo tehdä yksiosaisen pukuni yläosan "tuennan" tukikankaalla. Nyt rupesi epäilyttämään, että riittääkö tukikangas? Ja entäs sen kiinnittyminen kankaaseen? Mitä meinaa, ettei saa kiinnittää tukikangasta päällikankaaseen? (pitänee vielä tutkia sitä vanhojentanssipukua) Olen hyvin hoikka, joten puku tuntuisi turvallisemmalta, jos se ei olisi vain kankaiden varassa. Vai auttaisikohan jos alla on korsetti?

Itse teen omaan pukuunikin tuennan todennäköisesti pelkällä (kangaspohjaisella) tukikankaalla, jonka kiinnitän vuoriin. Teen yksiosaiseen pukuuni vuorin ihan lakanakankaasta, jotta se pysyy paremmin päällä (ei olkaimia). Helmaosan vuoren teen sitten ihan vuorisatiinista. Alle laitan itse korsetin, mutta se ei sinun tapauksessasi ole välttämätön. Itse laitan sen lähinnä kropan ylimääräisiä kurveja suoristamaan. :wink:

Hommahan riippuu aika paljon kankaista. Kannattaa ensin tukeminen tuolla tukikankaalla ja katsoa sitten, vieläkö puku kaipaisi tukea. Jos lisätuen tarvetta on, seuraavana kannattaisi käyttää kapeaa, taipuisaa Riglene-nauhaa saumojen kohdalla yläosassa. Jäykkä vannenauha ei ole hyvä, koska se tuntuu aika ilkeältä istuessa.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.04.2005 11:11 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Miten lyhkänen hääpuvun helma pitäisi olla?
Lattiaan asti vai sentin kaksi lattiasta?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

ViestiL√§hetetty: 16.04.2005 12:44 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Hei! Olen ompelemassa a-linjaista pukua morsiussatiinista, mutta tällä hetkellä tuntuu tältä :auts: . Kaava on tehty minulle mittojen mukaan. Ongelmana on se, että vatsan kohdalle muotolaskosten päättymiskohtien väliin jää pussi, jonka johdosta sivuprofiilista voisi päätellä, että olen raskaana. Koska en haluaisi herättää sukulaisissa ennenaikaista toivoa, haluaisin pussin pois.
Sivuista sisäänottaminen ei tunnu auttavan, ellei ota sisään niin, että puku suorastaan soi lantion kohdalta. Muotolaskosten loppumiskohdan olen mielestäni ommellut riittävän loivasti. Mikä siis neuvoksi?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.04.2005 16:58 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

turtimi kirjoitti:
Miten lyhkänen hääpuvun helma pitäisi olla?
Lattiaan asti vai sentin kaksi lattiasta?

Pari senttiä lattiasta. Siis kengät jalassa mitattuna.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

ViestiL√§hetetty: 17.04.2005 16:59 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

keskle-d kirjoitti:
Hei! Olen ompelemassa a-linjaista pukua morsiussatiinista, mutta tällä hetkellä tuntuu tältä :auts: . Kaava on tehty minulle mittojen mukaan. Ongelmana on se, että vatsan kohdalle muotolaskosten päättymiskohtien väliin jää pussi, jonka johdosta sivuprofiilista voisi päätellä, että olen raskaana. Koska en haluaisi herättää sukulaisissa ennenaikaista toivoa, haluaisin pussin pois.
Sivuista sisäänottaminen ei tunnu auttavan, ellei ota sisään niin, että puku suorastaan soi lantion kohdalta. Muotolaskosten loppumiskohdan olen mielestäni ommellut riittävän loivasti. Mikä siis neuvoksi?

Kuva auttaisi... :o Haluaisin nähdä, millainen puvun malli on kokonaisuutena.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 20.04.2005 18:55 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

kaipa tää kuuluneen tänne...

ompelija kertoi, että kankaan on hyvä ola aina rullassa, koska muuten siihen melkein jää jäljet (jos on taitettuna) taitoksista. Ja jäljet ei oikein lähde silitykselläkään... Onko kellään kokemusta?
Paikka josta kankaani meinasin hankkia, kankaat oli taiteltuna , joten jääkö siihen taitejäljet, vai pitäiskö metsästää vielä rullana samaa?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 20.04.2005 21:14 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

zocka kirjoitti:
kaipa tää kuuluneen tänne...

ompelija kertoi, että kankaan on hyvä ola aina rullassa, koska muuten siihen melkein jää jäljet (jos on taitettuna) taitoksista. Ja jäljet ei oikein lähde silitykselläkään... Onko kellään kokemusta?
Paikka josta kankaani meinasin hankkia, kankaat oli taiteltuna , joten jääkö siihen taitejäljet, vai pitäiskö metsästää vielä rullana samaa?

Riippuu toki materiaalista, mutta kyllä ne yleensä saa pois. En muista olisko mulle jäänyt koskaa mihinkään ompelemaani vaatteeseen tuota taitetta näkyviin. :o Mitä kangasta sulla olis tulossa mahdollisesti tuollaiselta pakalta?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.04.2005 07:39 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

kyseessä olisi satiini, (ihan morsiussatiini kait) eli selliasta keskipaksua kangasta?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.04.2005 08:58 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

zocka kirjoitti:
kyseessä olisi satiini, (ihan morsiussatiini kait) eli selliasta keskipaksua kangasta?

Kyllä siitä luulin taitejäljet pois saavan. Mikäli kuitenkin epäilet, Eurokankaan morsiussatiinit myydään ainakin rullissa.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.04.2005 09:15 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

:romeo:
Eeeeeemmiiiiiiiii tuu neuvomaan,
täällääää huutaa Rrrrambo!

:D Juu, miun täti on ompelemassa miulle alushametta ompelukoosteen ohjeen mukaisesti, vanteina on sitä korsettiyläosissa käytettävää systeemiä. (alan terminologia vahvasti hallussa :nod: )
Mutta se ei pysy nätisti, vaan lingertää pahasti. Eli kun mie lähen kävelemään, alushame humpsahtaa edestä miun jalkojen väliin. :o

Millä tilanteen voisi pelastaa?
Kiitos miljoonasti jo etukäteen. :worship: :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.04.2005 14:26 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Rambo kirjoitti:
:romeo:
Eeeeeemmiiiiiiiii tuu neuvomaan,
täällääää huutaa Rrrrambo!

:D Juu, miun täti on ompelemassa miulle alushametta ompelukoosteen ohjeen mukaisesti, vanteina on sitä korsettiyläosissa käytettävää systeemiä. (alan terminologia vahvasti hallussa :nod: )
Mutta se ei pysy nätisti, vaan lingertää pahasti. Eli kun mie lähen kävelemään, alushame humpsahtaa edestä miun jalkojen väliin. :o

Millä tilanteen voisi pelastaa?
Kiitos miljoonasti jo etukäteen. :worship: :)

Onhan kysymyksessä se paksu vannenauha (eli ei-Riglene-nauha)? Vannenauhaa ei saa laittaa hirveän tiukalle kujaan, vaan kuja saa jäädä hieman rypylle. Laittoihan tätisi hameen alosaan kaksi vannetta vierekkäin (kahteen kujaan) ja ylemmäksi vielä yhden?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.04.2005 20:32 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Vanteen nimestä ei kyllä ole tietoa... :?
Helmassa on kaksi kujaa ja ylös on laitettu vielä toinen vanne samaan kujaan jäykistämään. Kujat on rypyillä, eli ei tiukalla.

BTW, sie oot kyllä Emmi oikea enkeli kun jaksat neuvoa. :nod:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.04.2005 21:14 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Rambo kirjoitti:
Vanteen nimestä ei kyllä ole tietoa... :?
Helmassa on kaksi kujaa ja ylös on laitettu vielä toinen vanne samaan kujaan jäykistämään. Kujat on rypyillä, eli ei tiukalla.

Tuolla oikealla vanteella ei olekaan nimeä se on sellaista paksua, ei mitään nauhamaista, kuten se Riglene on. Riglene on se, joka on liian löysää ja menee mutkille vaikka tekisi mitä. :?

Vanne on oikeata jos se on sitä, joka on niin paksua, ettei sen päältä voisi kuvitella ompelevansa.

Vanteen päät tulee laittaa päällekkäin n. 20 - 30 cm:n matkalta ja kiinnittää renkaaksi maalarinteipillä.

Rambo kirjoitti:
BTW, sie oot kyllä Emmi oikea enkeli kun jaksat neuvoa. :nod:

Kiitos! :oops: :girl:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 24.04.2005 11:51 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

julianne kirjoitti:
Tiedättekö pääkaupunkiseudulla tai kohtuullisen matkan päässä sillkimikoa vastaavia paikkoja, jossa pääsis sovittamaan pukua ja voisi ostaa pelkät kaavat? Netistä olen yrittänyt etsiä mutten ole löytänyt. Ei jaksaisi rampata kaikkia Helsingin hääliikkeitä ihan vaan tuota kysyäkseni!

Kertokaa jos tiedätte, saatte minut ainakin onnelliseksi! :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.04.2005 13:40 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Timipi kirjoitti:
Siinäpä se kysymys jo tulikin. Onko jollain linkkejä tai tietoa missä olisi tummalle puvulle ompeluohjeet tai jopa kaavoja? Muistaako joku kaavansa lehdestä kopioinut, mikä lehti se oli? Kiitos!! :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 115 viesti√§ ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 17.07.2018 02:07