* UKK    * Etsi

Tänään on 18.07.2018 01:22

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 27 viesti√§ ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Allergiat ja ruokavaliot
ViestiL√§hetetty: 13.03.2012 21:59 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Juu, ja salaateistakin saa kuitenkin niin helposti eläimettömät vaihtoehdot... Joskus olen ollut sellaisissa juhlissa, joissa jokaisessa salaatissa oli kanaa/kalaa/katkarapua tai jos ei niitä, niin ainakin juustoa, joka ei taas vegaanille käy. Itse olen siis myös lakto-ovo-vegetaristi ja tykkään kyllä syödä juhlavastikin. Meillä oli ainakin erilaisia kasvispateita, täytettyjä paprikoita (täytetyt tomaatit myös hyviä) ja monenmoista hyvin maustettua kasvisruokaa. Täytetyt paprikatkin välillä jo alkaa olla hieman "nähty". En tiedä, mikä sit olis sellainen helppo erikoisuus "juhlalihan" tilalle oleva kasvisvaihtoehto. Hyvin maustettu tofu tai maitotuotteita syöville paistettu halloumi (en tiedä, miten käy buffetpöytään, pysyykö hyvänä) juhlavina vaihtoehtoina ois mainioita!

Kasvisten ei oo pakko olla tylsiä ja maustamattomia. :D Itse toivon, että laitosruokaloista tuttuja juures- ja kasvispihvejä ei käytettäisi, vaan tuollaisetkin voisi tehdä itse (siis pyytää sitä pitopalvelua tekemään), jos vaan jaksaa panostaa. Intialaisesta ruoasta saa myös hyviä vinkkejä maittavan kasvisruoan laittoon! ...tosin kaikki ei välttämättä tykkää intialaisesta ruoasta... :o

Itse järjestin noin 40 henkilölle joulukuussa kahvikestit, miehelläni oli juhlat ja otin kunnia-asiakseni tehdä itse tarjottavat (en ikinä leivo), paitsi täytekakut tilasin ystävältä. Kaikki tarjottavat oli kasvisruokailijoille sopivaa ja laktoositonta (okei, joku juusto oli laktoosillista, kun meillä oli juustoja). Kukaan ei kyllä tainnut ihmetellä, miksi liha puuttui tarjoiluista. Niin ja pitkämatkalaisille (noin 10) oli ennen juhlaa ruoka ja se oli ihan jotain makaronia ja soijarouhemössöä, mutta hyvin maistui, kun vaan maistoi hyvin! :yep: ...tai sit kaikki vaan oli hirveen kohteliaita... :D

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Re: Allergiat ja ruokavaliot
ViestiL√§hetetty: 14.03.2012 09:31 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

Halloumipesto on simppeli, mutta herkullinen vaihtoehto.

√Ėljyst√§, valkosipulista ja basilikasta tehd√§√§n pesto. Halloumi kuutioidaan ja minitomaatit puolitetaan. Halloumit paistetaan ja tomaskut haudutetaan pestossa paistettujen halloumien kera. Lopuksi sekaan laitetaan kermaa tai soijakermaa ja kasvisliemikuutio tai muu vastaava mausteinen tuote. Sopii erinomaisesti pastan, perunan ja vaikkapa bataatin kaveriksi.

Ja salaateissa salaatti-oasis on kätevä, sillä valmiiksi sekoteltujen salaattien sijaan salaattiainekset, siis lihat, äyriäiset, juustot, kasvikset, kalat, krutongit, pähkinät jne laitetaan kukin omaan astiaansa ja niistä saa kukin valita haluamansa aineet.

Bataatista mainittuani lisätään ehdotuksiin vielä bataattiruoat. Bataatista saa monenlaista hyvää. Sitä voi valmistaa kuutioituna uunissa, tarjoilla uuniperunamaisina herkkuina, lohkoina, kiekkoina tai mikäli muna ja kerma eivät ole esteenä, bataattikakkuset ovat todella hyviä. Bataatti ja peruna valmistetaan tiiviiksi muusiksi, siihen lisätään keltuaisia ja massa pursotetaan pellille keoiksi, jotka paistetaan uunissa.

Lopuksi vielä juhlava Yoklshire-pudding, joka maistuu likimain kaikille. Normaalistihan tuo kastikkeella täytettävä vannike on ajateltu paistin kaveriksi, mutta se on sen verran hyvää, että menee ilman paistiakin.

Kuva

Yorkshire pudding

Tästä määrästä tulee noin 12 vanukasta normaalikokoisissa muffinssivuosissa.
Yorkshiren vanukas

3 kananmunaa
3 dl maitoa
2 dl vehnäjauhoja
Noin 1,5 dl tuoreita salvian lehtiä / persiljaa
Reilu teelusikallinen hienoa merisuolaa
Noin 70 g sulatettua voita

Sekoita munat ja maito omassa ja jauhot, suola ja hienonnetut yrtit toisessa kulhossa. Sulata voi kattilassa ja kaada muffinssivuokien pohjalle. Sekoita jauho-yrttiseos munamaitoon ja kaada taikina vuokiin. Täytä vuoat vain noin 2/3, sillä vanukkaat paisuvat valtavasti. Paista vanukkaita 15 minuuttia 200 asteessa ja sen jälkeen toiset 15 minuuttia 180 asteessa, kunnes ne ovat paisuneet ja kultaisen ruskeita.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 27 viesti√§ ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

* UKK    * Etsi

Tänään on 18.07.2018 01:22