* UKK    * Etsi

Tänään on 25.06.2018 19:03

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 61 viesti√§ ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.09.2005 16:38 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Sirkkuliini kirjoitti:
Voi juomingit sentään....
Tästä asiasta ei olla vielä sulhon kanssa keskustelut, mutta pääpiirteet on selvillä. Molemmat olemme sitä mieltä, ettemme halua kuulla jupinoita, ettei juomista ollut tarpeeksi (sitä prosenttipitoista...) Minua itseäni kuitenkin ärsyttää muutamien (esim sulhon veljen 22vee) ajatus, ettei häissä ole muuta iloa kuin että saa vetää pään täyteen. Toisaalta, eihän tälläisiä tapauksia ole kuitenkaan kuin muutama joukossa (250 vierasta...).
Siis ne juomat:
Alkumaljat (mitä, vielä hukassa)
Ruoan kanssa vesi, mehu, maito, sahti (naistensahti ja vahvasahti)
Iltasella alkoholittomat sekä lisää sahtia ja jotain hyvää boolia (pohdituttaa kenet voi valtuuttaa boolin tekijäksi/ valjojaksi, että juomaa on riittävästi aina.. :o )
Viinit ovat meillä varmaankin pannassa, kun sulhon kanssa emme niistä välitä. Hienoahan se kyllä voisi olla...

haidi kirjoitti:
chokolala kirjoitti:
Meille tulee kuoharia tervetulomaljaksi, punkkua ja olutta ruoan kanssa ja jälkkärin kanssa konjakkia ja likööriä. Näiden lisäksi boolia, parit drinkit ja erikoisolutta.

Onko teillä viininä vaan punkkua? Omasta puolestani häissämme saisi olla myös vain punkkua, mutta tiedän että sukupolvea vanhemmat naiset eivät punkkua juo, vaan heille mee vain valkkari, olutkaan tuskin uppoaa.

chokolala kirjoitti:
Kun me laskettiin noita viinikustannuksia amon laskurilla, niin ei ne nyt p√§√§t√§ huimaa. Meill√§ arviolta (75 vierasta/ 4 lasia punkkua varataan ruoalle, jotta on tarpeeksi) menee 10 kanisteria viini√§, eli alle 300 ‚ā¨)

Aa, ei muuten tullut mieleen laskea, että punkkuahan ja valkkaria voi ostaa myös kanistereissa. Tulee ainakin jonnin verran edullisemmaksi.

haidi kirjoitti:
Meidän olisi tarkoitus hommata koko hela hoito Tallinnan luvatusta viinamaasta. Nyt heti vapun jälkeen saa kuitenkin tuoda viinaksia vaikka koko henkilöauton täydeltä, joten Alko saa tässä tapauksessa jäädä nuolemaan näppejään.

Aluksi tosissaan ne skumppa maljat, ruuan kanssa viinit - pitopalvelu hoitaa alkoholittomat, kahvin kanssa konjakki ja likööri, sekä illanjatkoksi oluet ja booli. Kaikki mahdollisimman hyvää edullista. Ei kuitenkaan esimerkiksi mitään tallinnan kolmen euron viiniä, siitä ei saa kuin päänsä kipeäksi.

salla kirjoitti:
Me ei tarjoiluja olla oikeestaan vielá lainkaan mietitty (mitá nyt minä vähán...) mutta on itsestäán selväá, että sekä ruoan että juoman pitää olla hyväá, ja sitä pitäá olla paljon! Määrállá en tarkota että juotais paljon, espanjalaiset yleisesti ottaen ei "vedä kännejä" ja onneks mun suku on myös aika "eurooppalaista" siinä mielessä.
Mutta juomapuolesta tajolle tulee kaiketi: alkumalja :cheers: (kuohviiniä, hyvää espanjaista mieluiten, oikeeseen ranskalaiseen tuskin on varaa) - ruuan kanssa puna- ja valkoviiniä ja ehkä olutta alkoholittomien lisäks (vissy ainakin ehdoton!) - kahvin keralla haluisin tarjota konjakkia (vaiks mun mielestä :yac: ) ja vaihtoehtona Baileys (tästá tykkää :nod: ) ja espanjalainen Pacharan likööri ja ehkä joku suomalainen marjaliköóri. Liiottelenkohan mä váhän jo... :nuts:
Täällä alkomahoolit, etenkin viinit on kohtuuhintasia, ja oliskin kätsyä jos sais táältä tuotua. Ongelma vaan on, ettei kovin paljoo jaksa raahata käsipakaaseissa, ja matkalaukkuun en kyl juomia uskalla laittaa. No, porukat tulee tässä keváállä käymään, ja ite tullaan syyskuussa Suomenvisiitille, että täytyy jo raahata niin paljon kun jaksaa. Mä vaan pelkäán että ennen kesáá 2005 meián porukat verottaa :que: varastoa...

-Salla-

Ketturouva kirjoitti:
Suunnitelmissa on tarjota alkumalja kuohuviini, ruuan kanssa punaviini + holittomat (1 plo viiniä/3 henkeä) ja illalla (mietoa) boolia (+alkoholitonta) tanssin kuivaamia kurkkuja kostuttamaan.

Mielestäni viini tuo juhlan tuntua, mutta konjakista tms. kahvin kanssa luovuttiin koska ei olisi ollut varaa tarjota mitään järin hyvää sellaista. En myöskään haluaisi, että häävieraat ovat ympäripäissään, siitä kun voi syntyä ikäviäkin tilanteita, koska kaikki ihmiset eivät juotuaan ole hauskoja ja joviaaleja. Siksi aiomme pitää boolin niin mietona, ettei siitä tule ongelmia.

Tuitsi kirjoitti:
Meille tulee alkoholipitoiset aineet Ven√§j√§lt√§. √Ąiti hankii onnittelujuomaks ryss√§shampanjaa (on ihan hyv√§√§) ja omppulimsaa. √Ąiti saa miehens√§ kanssa tehd√§ my√∂s boolin. Sit√§ en tied√§, mit√§ ja miten paljon siihen mit√§kin laitetaan. Luotan √§itiin t√§ss√§ asiassa. Ruuan kanssa ei tarjota viini√§. Eik√§ kahvilla konjakkia. Juomat saadaan h√§√§lahjaks.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.09.2005 16:43 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

tulpu kirjoitti:
Niin, onko teistä tökeröä/tylsää/hölmöä, jollei ruuan kanssa tarjota viiniä? Olisipa niin kiva jos siinä kohdin voisi säästää... :oops:

Admiina kirjoitti:
Ei ole mielestäni tökeröä, tylsää tai hölmöä :)

Henk. koht. riippuen ruoasta ja sen arvokkuudesta, nautin mielelläni lasillisen tai kaksi viiniä ruoan kanssa ja juhlistan aina juhlaruoat viinin kera, mutta yhtälailla on ruokia, joiden kanssa en juo viiniä lainkaan, jos saan valita jotain muuta.

Jos häissä ei ole viiniä ruoan kanssa, itselleni maistuu aivan mukisematta vaikkapa kivennäisvesi tai ihan raikas jäävesikin.. erityisesti jos siellä kelluu limen, sitruunan tai mustaviiniherukkapensaan lehtiä seassa.

Varsinkin pitonoutopöydän antimien kanssa mielestäni olut, jäätee, kivennäisvedet, jäävedet ja vaikka louhisaaren juoma maistuu oikein hyvältä.

:girl: Ad

tulpu kirjoitti:
Tähän keskusteluun olisi mukava saada vielä muutama hyvä kommentti... :o Onko joku esimerkiksi ehdottomasti sitä mieltä, että viiniä on tarjottava :bow: ? Hyviä perusteluja kiitos mietintöjeni pohjaksi! :girl:

Admiina, mitä on louhisaaren juoma? :o

Admiina kirjoitti:
Tulpu :bye:

Se on raikasta, hieman poreilevaa mustaviinimarjapensaan lehdistä tehtyä juomaa.

Siitä on erilaisia versioita ja se kulkee kahdella nimellä: Louhisaaren juoma - Marskin juoma (Marsalkka Mannerheimin kotipaikka oli Louhisaaren kartano)

Ohje 1

5 l vettä,
5 l mustaherukan lehtiä,
50 g sitruunahappoa (apteekista),
n. 1 kg sokeria.
Kaada kiehuva vesi puhtaiden lehtien päälle. Anna jäähtyä. Lisää happo ja siivilöi 12-24 tunnin kuluttua. Lisää sokeri, kiehauta ja jäähdytä. Lopuksi pullota.

Ohje 2

5 l vettä
1 l mustaviinimarjan lehtiä
1-2 sitruunaa
400 g sokeria
¬ľ tl hiivaa (herneen kokoinen)

1. Huuhdo lehdet, pese, kuori ja viipaloi sitruuna.
2. Kuumenna vesi kiehuvaksi ja kaada se lehtien ja sitruunaviipaleiden päälle. Lisää sokeri.
3. Jäähdytä juoma kädenlämpöiseksi ja lisää sitten hiiva.
4. Anna juoman käydä vuorokauden ajan, jonka jälkeen se on valmista pullotettavaksi.
5. Vie pullot viileään

On tosi namia :cheers:

teuusiva kirjoitti:
No kai mun sitten on olla se, joka uskaltaa olla eri mieltä: :oops:

Meille oli sulhon kanssa itsestäänselvää, että ruokajuomaksi tulee viiniä. Tämä siitä syystä, että meillä viini kuuluu ehdottomasti ruokapöytään silloin, jos tarjolla on jotakin muuta kuin ihan arkiruokaa. Samalla linjalla on suuri osa ystävistä ja sukulaisista, joten hekin olisivat varmasti ihmetelleet, jos olisimme tarjonneet esim. vain vettä.

Olen kuitenkin ollut myös sellaisissa häissä, joissa ei ole viiniä tarjottu, eikä se ole kyllä häirinnyt minua pätkääkään. Kukin tekee tyylillään.

Olen ylipäätään sitä mieltä, että häistä pitää tehdä hääparin näköiset, eikä miettiä sitä, mitä vieraat mistäkin yksityiskohdasta ajattelevat. Jos siis parin mielestä viini kuuluu asiaan, niin sitä tarjotaan, jos ei niin ei.

Admiina kirjoitti:
Kommentoinpa vähän lisää..

Näissä jutuissa, joissa pohditaan mitä on aiemmin kenenkin ystävä/sukulais ym. piireissä tehty kannattaa muistaa se, että eri alueilla juhlatavat todella ovat erilaisia jossain määrin. Ei enää niin kärjisteysti kuin menneinä vuosina, mutta kyllä niissä eroja on. Joskus kun lukee esim. plaseeraukseen liittyviä juttuja, sen huomaa aika hyvin. Esimerkiksi Etelä-Suomessa on juhlatapakulttuuriin kuulunut plaseeraus kun taas esim. Itä-Suomessa se ei ole perinteisesti kuulunut. Jos yhdessä suvussa ei ole ollut joku tapana, toisessa se yhtälailla voi olla tapana eikä sekään tarkoita sitä, etteikö tavasta voi halutessaan yhtälailla poiketa tai tapaa edelleen noudattaa :)

Jos juoma-asiaa miettii tuolta pohjalta niin sekin on vähän kaksipiippuinen juttu. Alkoholi on kuulunut hyvin suuresti suomalaisiin häihin, jopa siinä määrin, että sitä on lain voimalla jouduttu rajoittamaan. Tämä taas on kääntänyt suuntaa välillä täysin toiseen. Nyt taas viinit ja muut kuuluvat yhä useammin juhlapöytään.

Jos ajattelen ihan itseäni ja pohdin omaa lähipiiriäni niin meillä esimerksiksi viinit ja juhlajuomat ovat kuuluneet aina ruokapöytiin juhlissa. Lähispiirissäni viinit tai muut juhlajuomat juhlistavat juhlaa käytännössä poikkeuksetta.

Yhdyn kuitenkin täydestä sydämestäni teeuusivan kommenttiin:

"häistä pitää tehdä hääparin näköiset, eikä miettiä sitä, mitä vieraat mistäkin yksityiskohdasta ajattelevat. Jos siis parin mielestä viini kuuluu asiaan, niin sitä tarjotaan, jos ei niin ei."

Ja vaikka viini kuuluu omaan juhlapöytääni niin en ole moksiskaan siitä, jos olen saanut kunnian olla vieraana juhlissa, joissa se ei kuulu pöytään :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.09.2005 16:45 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

tulpu kirjoitti:
Hyviä pohdintoja :nod: :o

Vastakkaisia mielipiteitä on hyvä kuulla muodostaakseen oman kantansa katsottuaan asiaa mahdollisimman monelta kantilta. Admiina toi hyvin esiin eri puolella/eri suvuissa/piireissä Suomea vallalla olevat perinteet ja tottumukset. Eli yksi vinkkeli mistä aioin asiaa katsella: Onko minun piireissäni totuttu saamaan viiniä ruuan kanssa? Mitä juuri nämä vieraat saattavat ajatella viinittömästä ruokailusta? Toisaalta taas monet kuten esimerkiksi teuusiva haluavat ehdottomasti itse tarjota viiniä, mutteivat häiriinny joutuessaan juhliin joissa sitä ei tarjotakaan. Eli ovatko minun vieraani suvaitsevaisia asian suhteen ja kunnioittavat meidän tapaamme? Ja sitten täytyy vielä miettiä vieraiden odotuksia alkoholin nauttimisen suhteen. Haluavatko vieraat viiniä osaksi pelkästään humaltuakseen? Meillä on boolia tarjolla reippaasti, joten eiköhän siellä ilman viiniäkin voi perseet vetää :wink: . Tiiankin pointti on hyvä - minkä kanssa viiniä kannattaa tarjota? ei sitä viiniä ihan totta ehkä edes tarvita jonkun mummon lihapullasoosin kanssa... :D

Ehkä tärkeimmäksi nostaisin tässä toiveeni, että vieraat olisivat suvaitsevaisia. Vaikka itse pitäisivät selviönä viinin nauttimista hyvän ruuan kanssa, kykenisisivät ymmärtämään myös sen, etteivät kaikki näe asiaa niin. Ainakin tässä keskustelussa näyttäisi siltä, etteivät "viininkannattajat" pidä viinittömyyttä sentään etikettivirheenä... Mun iskä vaan närkästyi viinittömyysehdotuksesta ja alkoi jauhaa jotain Matti Vanhasesta ja omenamehusta... :doh: :?

Pohdinta jatkukoon :clap:

Sisi kirjoitti:
Meidän kotona on ollut tapana että viiniä on tarjolla aina pyhäaterialla ja pienissäkin juhlissa, joten minä en olisi voinut kuvitellakaan häitäni ilman viiniä. Sulhasen kotona taas viini (pl. kotiviini) ei ole kuulunut mitenkään kuvioihin. Häissämme siis tarjottiin viiniä, ja kyllä sitä melkein kaikki joivat, vaikka ajateltiin että sulhon suku ei ainakaan juo kun ei normaalistikaan juo. Mielestäni siis viini kuuluu olennaisesti juhlaan. Olen ollut kyllä monissa häissä (lähinnä tuolla maalla) missä viiniä ei ole tarjottu, ja menihän se tietty niinkin.

Admiina kirjoitti:
Noista kustannuksista vielä :)

Riippuen tietysti täysin siitä, missä juhlat vietetään, mutta jos juhlat vietetään paikassa, jonne juomat saa tuoda itse, yksi lasillinen kelpo-punaviiniä maksaa hieman alle euron/ lasi.

Esim. Kartonkipakkaus Chileläistä Fronteraa = 23,90 ja siitä siitä tulee 25 lasia viiniä.

:girl: Admiina

Minttura kirjoitti:
Käväsin alkon sivuilla ja sieltä löytyy viineille sellanen tuotehaku. Noutopöytään tarkotettuja viinejä saa punaviini alkaen 4,80 ja valkoviiniä noutopöytään 5,67. Se yksi valkkari oli entuudesta tuttu, ja voin sanoa että viineissä ei aina päde se että mikä on kalleinta on parasta. Oon huomannu et mun lemppari valkkari kuuluu halpoihin viineihin.
Niin sitten en tiedä mitä muita viinejä löytyy halvalla, mut nämä oli tarkotettu noutopöytään. Että jos joutuu ostaa 10 pulloa, niin kyllä siinäkin säästää jos ostaa 5 euron viiniä kuin esim. 8 euron.

sarah kirjoitti:
mun juhlapaikassa on b-oikeudet eli siellä ei ole viiniä. eikä sinne saa omia juomia tuoda. sieltä voi ostaa melko halvalla olutta siideriä, lonkeroa. mulle tää asia ei ole ongelma päästäänpähän halvemmalla. mutta mun äiti on ollut ihan närkästynyt tästä. se ei ole nimittäin varmaan että voi kuoharia tarjota, kun ei saa niin voimakkaita saa tarjota. mutta mulle kyllä kelpais siideri maljakin. luultavasti ostamme jonkun pikkumäärän noita mietoja juomia. tuli yöllä mieleeni,e ttä jos laittaisi kaikille juomalipukkeet. ja ne jokta ei halua juomia voi antaa ne muille, ja loput juomat vieraat sitten ostais omasta kukkarosta. mitenköhäns en laittaisi tiedoksi kutsuun :o

Maikki kirjoitti:
Mekin olemme pohtineet tuota viiniasiaa...Itse pidämme kyllä viineistä ja molempien kotona on viiniä ollut aina tarjolla "juhlallisimmilla" aterioilla. Mutta noin 1/4 vieraista ei käytä alkoholia ollenkaan, muistakin suuri osa on autolla tulossa 300 kilometrin päästä joten viinin menekkiä olisi tosi vaikea arvioida.
Mitä sanotte, olisiko tökerön näköistä jos noutopöydässä olisi laatikkoviinipakkaus tai pari, ja halukkaat saisivat siitä ottaa ruokaa hakiessaan? :o

..niin ja piti vielä sanomani, että en muista itse olleeni yksissäkään häissä joissa viiniä olisi tarjottu enkä ole pitänyt asiaa mitenkään kummallisena, joten Tulpu älä huolehdi, kelpo ruokajuomia on paljon muitakin kuin viini!

Minttura kirjoitti:
Hanapakkaus on hyvä idea! :yep:

Jos sinusta tuntuu että ne pakkaukset eivät ole kauniita, nii nehän voi päällystää kaunilla paperilla, tai jotenkin muuten koristaa.
Mut eihän se oo välttämätöntä. Toinen miten ne viinit voisi olla tarjolla olisi karahvit. Kaataa sieltä hanapakkauksen muovista ne viinit karahveihin. :wink:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.09.2005 16:46 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

tina36 kirjoitti:
Heippa! Olemme menossa maistraatissa naimisiin ja pidämme kotona häävastaanoton.Tarjoamme kaikenlaista pientä suolaista ja makeaa, mutta mites on alkumaljan suhteen? Olemme laittaneet että vieraat saapuisivat 12 alkaen, mutta kuitenkin 18 mennessä, ni milloin tarjotaan malja? annetaanko ainjavascript:emoticon(':?')
Confuseda kun tulee? Vai jättääkö vaan pois?Ja mikä juoma olisi hyvä ja edullinen?

xara kirjoitti:
Niin hieman hankalaahan tuo on jos vierailla on noin iso aikaväli tulla juhliin, siinä kerkeää ensimmäiset vieraat jo onnittelemaan ja lähtemään poiskin :o itse varmaankin vaan tarjoisin alkumaljan vieraille sitä mukaa kun tulevat ja siinä samalla saisivat onnitella, ei mitään 'yhteistä' onnittelua... jos joku pitää onnittelupuheen niin musta sellanen tehdään kuitenkin aika alussa juhlia, eli kaikkia vieraita ei kannata odotella :?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.09.2005 17:16 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

lune kirjoitti:
Mielestäni on ollut kamalaa olla häissä, jossa juhlapaikalle saavuttua istutaan kuivin suin pöydässä - ja suomalaisittain kankeana hiljaa - kunnes hääpari tulee ja skumpat kastelee kurkunpään :)

Voisiko pöydissä olla valmiina jotakin, joka ei ole alkupala eikä ruokaviini...mutta jotain..? Aperitiivi-viinit? Vettä tietenkin.

Jotain muuta kivaa, mikä saisi vieraat rentoutumaan tai juttelemaan keskenään ennen hääparin tuloa?

teuusiva kirjoitti:
Voihan sitä kuohuviiniä tarjota yhden lasin jo vieraiden tullessa, ja kaataa sitten toisen lasillisen, jolla skoolataan... Tämä vaihtoehto on meillä harkinnassa.

Ja kyllä sekin auttaa asiaa, jos pöydissä on kannuissa vettä, varsinkin jos on kuuma kesäpäivä. :)

Melkein Vaimo kirjoitti:
Meillä olisi tulossa helmikuiset häät. Kylmää kun luultavasti on, ainakin toiveissa olisi tarjoilla vieraille kuumaa odotellessa. "Enkelin suudelma" -nimisen napsun löysin täältä - siihen tulisi lämmintä maitoon tehtyä kaakaota, tummaa rommia ja mansikkalikööriä. Se voisi olla myös mikä tahansa kuuma juotava (glögi taitaa olla jo vähän liikaa?) Voisivat niitä sitten litkiä sillä aikaa, kun meikäläiset hankkiutuvat paikalle :) Sen jälkeen otettais vasta skumpat, ne voidaan tarjoilla pöytiin.

pikkuMyy kirjoitti:
Ajattelimme tehdä pienen, ei väkevän boolin siksi ajaksi, kun me vihkimisen jälkeen olemme kuvattavana.
On siihen järjestetty muutakin tekemistä ja ohjelmaa kaasojen toimesta, mutta pieni booli voi olla paikallaan.
Tietysti täytyy aina muista alkoholiton vaihtoehtokin.

maijuli kirjoitti:
Itse olin hetki sitten häissä, joissa vieraille oli katettu erillinen juomapöytä, jossa oli tarjolla siideriä, olutta, limsaa, mehua ja kivennäisvettä. Näitä oli valmiiksi jo kaadettu laseihin, joita yksi tarjoilija sitten kaatoi lisää menekin mukaan. (Eli kun käytetään laseja, niin juomamääräkin pysyy pienempänä=halvempaa :wink: )

Näitä juomia vieraat sitten nautiskelivat etsiessään omaa pöytäänsä tai muuten vain pyöriessään ympäri ja tutustuessaan toisiinsa ja juhlapaikkaan. Varsinainen kuohuviini tarjoiltiin sitten, kun hääpari saapui kuvauksesta.

xara kirjoitti:
Juu virvoitusjuoma tai melkein alkoholiton booli odotellessa on ihan hyvä varsinkin kesä kuumalla :wink: meille tulisi ainakin. Mitään syötävää ei tarjota koska runsas buffet-ruokailu alkaisi kuitenkin tunnin kuluttua onnitteluista yms.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 23.09.2005 16:41 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Hieman meidän juomatarjoilustamme,
aikuista juhlaväkeä oli hieman alle 80 hlö ja juhlapaikalle veimme omat alkoholitarjottavat:

*Alussa alkumaljana kuohuvaa + alkoholiton vaihtoehto myös.

*Ruokajuomia mietimme pitkään, lopulta päädyimme hankkimaan myös viiniä ruokajuomaksi.
Viinit olivat laatikkoviinejä ja juomapöydällä kunkin itsenäisesti haettavissa, varasimme 4x3ltr valkkaria ja 4x3ltr punkkua, yllätykseksemme valkkari loppui :shock: (tosin vasta illalla :D ) kun taas punkkua on tuolla kaapissa edelleen :D
(Ruuan kanssa tarjolla myös vesi, mehu ja kotikalja, moni joikin näitä ja otti viiniä vasta ruuan lopulla ohjelman ajaksi)
Viinit olivat ruokailusta eteenpäin koko illan nautittavissa,
moni tykkäsi kun sai jotain nautiskella myös ohjelman ja puheiden aikana.

*Kahvin kanssa oli avecit (konjakki / lakkalikööri)
Näitä oli myös varattu hieman ylimääräistä, jotka jätettiin juomapöytään illan aikana tuhottavaksi.

*Boolit kannettiin pöytään häävalssien vaihtuessa yleiseksi tanssiksi ja seurusteluksi, n. klo 20 pintaan siis.
Tarpeita oli 70 boolilitran tekemiseen, mutta niitäkin pulloja on kaapissa edelleen :D

Miesvierailla oli lähes poikkeuksetta ihan "tavan vuoksi" takumatit (papillakin :D ), mutta mitään ryyppäjäisiä ei häissä ollut.
Veikkaan, että ihmisten hiljalleen siemailema non-stop viini rentoutti tunnelmaa ja toi hieman suunkostuketta niin, että edes boolimaljojen tuominen saliin ei aiheuttanut mitään suurta ryntäystä ja kilpajuontia :wink:

Hääpäivän onnea 30.7.2005
Juhannuspäivänä 24.6.06 kahdesta tuli kolme
Haikara tilattu vierailulle 24.9.2012

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 23.09.2005 19:17 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Jees, eli häissämme tarjottiin alkumalja - nothing more.
Vierailla oli mahdollisuus ostaa juotavaa, mutta kukaan ei näyttänyt tiskillä käyvän - itsekin heräsin siiderin janooni juuri ennen hotellille lähtöämme :D

Kotikaljaa oli tarjolla, mutta :o en tiedä, käykö se nuppiin :?
Toni väitti näin käyneen. Hän hermostuksissaan veteli lasillisia useamman peräperään... :D

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 23.09.2005 20:07 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Meillä oli...

- onnittelumalja
- ruokajuomina valko- ja punaviiniä, olutta, siideriä, lonkeroa
- ruoan jälkee ja ennen häätanssia tarjottiin hienona showna ryypyt, jotka oli mun tekemiä sitruunavodka ja kahvivodka.
- boolia

Viiniä, olutta, siideriä ja lonkeroa oli siis koko ajan tarjolla boolin lisäksi.

Tietysti meillä oli alkoholittomiakin ruokajuomia, limsoja, vichyä, lähdevettä ja ryypyjen alkoholiton vastike oli hedelmä nektariinia.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 23.09.2005 21:00 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Meillä tulee olemaan (vaikka emme sulhon kanssa juo):
- alkumaljat
- viiniä ruoan kanssa
- boolia illalla
Meistä tarjolla enemmän kuin tarpeeksi alkoholipitoisia juomia.

Nelli :bye:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 24.09.2005 08:32 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Meidän häissä oli:

-onnittelumaljat (kuoharia)
-ruoan kanssa sahtia, mehua, vettä, maitoa
-boolia (ja sahtia)

Kaikki booli meni, mutta sahtia jäi.
Me ei tahdottu liikaa juottaa porukkaa, mutta juotua tais kumminkin tulla! :D

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 24.09.2005 19:52 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Meillä oli myös aika runsaasti vaihtoehtoja, mutta mikään pakko ei tietysti ole. Alkumaljan tarjosi juhlapaikka, mutta ruuan kanssa tahdoin tarjota viiniä ja kahvin kanssa konjakki/likööri. Ruuan kanssa taisi olla vähän oluttakin tarjolla, kun muutama kaveri ei viiniä juo.

Illalla sitten oli kahta eri boolia (kahdessa eri paikassa) ja lisäksi olutta, siideriä ja lonkeroa.

Näin oli meillä, mutta edelleen korostan että jokainen tavallaan, mitään normeja ei ole. Meillä valittiin juhlapaikka osittain sen mukaan, että saatiin viedä omat juomat, ravintolahinnoilla ei tuohon määrään oltais ryhdytty.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 25.09.2005 10:22 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

Yksi tapa tarjota vain osa "iltajuomista" paikassa, jossa on käytössä baari, siis jossa vieraat voivat halutessaan ostaa itse juomia:

Boolin sijaan vieraille annetaan haluttu määrä "drinkkilippuja" vaikka vain yksi, jonka jälkeen vieraat voivat ostaa loput juomat juhlapaikalta niin halutessaan.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 02.07.2006 19:26 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Heippa!

Me ollaan ajateltu tarjota:

alkumalja
puna/valkoviiniä ruokailun yhteydessä
kahvin kanssa likööri/konjakki
illalla boolia, olutta ja siideriä

Oisko kellään mitään käytännön tietoa kuinka paljon mitäkin kannattaa hankkia?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 03.07.2006 10:34 
Poissa
Amoriini
Amoriini

Meillä suunnitteilla:

- alkumaljat (pimm's tai kuoharia)
- viiniä ja kaljaa ruoan kanssa
- konjakkia/likööriä kahvin kanssa
- lisää viiniä, olutta ja siideriä illalla :cheers:

kun käsikädessä kulkea saa.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 01.08.2006 18:37 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Paljonhan täällä on jo pohdittu tätä asiaa mutta vähän lisää pohdintaa tässä... Eli meidän hääjuhlamme tulee olemaan n. 10km kirkosta, "korvessa" johon ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla. Ollaan ajateltu, että tarjotaan alkumaljat sekä ruoalla viiniä, kun itse viinin ystäviä olemme.
Nyt aloin sitten itse miettimään sitä boolin tarvetta... toisaalta en tosiaankaan halua häistäni ryyppäjäisiä (paikalle tulee joitain ihmisiä joilla on mahdollista että mopo karkaa käsistä). Ja taas toisaalta, jos on kunnon tarjoilut niin kait sitten pitäisi jotenkin ihmiset kuskata juhlapaikalle ja sieltä poiskin?! Vai onko typerää ajatella niin, että esim. pariskunnasta toinen voi ottaa ja toinen ei?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 01.08.2006 18:59 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

kesämorsian07 kirjoitti:
Paljonhan täällä on jo pohdittu tätä asiaa mutta vähän lisää pohdintaa tässä... Eli meidän hääjuhlamme tulee olemaan n. 10km kirkosta, "korvessa" johon ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla. Ollaan ajateltu, että tarjotaan alkumaljat sekä ruoalla viiniä, kun itse viinin ystäviä olemme.
Nyt aloin sitten itse miettimään sitä boolin tarvetta... toisaalta en tosiaankaan halua häistäni ryyppäjäisiä (paikalle tulee joitain ihmisiä joilla on mahdollista että mopo karkaa käsistä). Ja taas toisaalta, jos on kunnon tarjoilut niin kait sitten pitäisi jotenkin ihmiset kuskata juhlapaikalle ja sieltä poiskin?! Vai onko typerää ajatella niin, että esim. pariskunnasta toinen voi ottaa ja toinen ei?

Meillä oli kirkolta juhlapaikalle n. 20-30 kilometriä. Meillä tosin oli yöpymis mahdollisuus juhlapaikalla, mutta ei kaikki jäännyt yöksi. Toisilla oli se perinteinen että toinen pariskunnasta ajo kotia, mutta enimmikseen oli niitä joilla oli kuski joka toi ja tuli hakemaan. Yleensä kyllä ihmiset saavat itse sumplittua nuo kuljetukset.

Tietty se on aina erittäin huomaavaista järjestää linja-auto kuljetus, mutta monilla tuo raha tulee siinä vaiheessa vastaan. Kannattaa varmaan miettiä että kuinka monilla on mahdollisuus järjestää oma kuljettaja illalle... tietysti yksi mahdollisuus on sekin jos tuntee/tietää nuoria poikia jotka ovat innoissaan siitä että pääsevät ajamaan autolla ja saavat pienen korvauksenkin siitä vielä. :wink: Meidän häiden juhlapaikalle saapui pikkuveljeni kavereita autollinen ajamaan krapulaisten ihmisten autoja kotia.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 02.08.2006 11:25 
Poissa
Amoriini
Amoriini

Olen ollu monissa häissä missä hääpari järjestäny bussikuljetuksen juhlaan ja takasin yöllä :clap: mutta itse olemme kuljetuksen maksaneet. Eli ne jotka haluaa kuljetusmahdollisuutta käyttää ja juhlia ilman huolta autosta maksavat myös siitä. Ihan hyvä ja toimiva systeemi, eikä kenestäkään ole tuntunu rahastukselta... Summa peritään menomatkalla, niin ei tarvitse hiprakassa takasin tuloa miettiä :)

Sorkke, ei nyt oikein kuulu mun kommentti tälle osastolle :oops:

kun käsikädessä kulkea saa.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 19.08.2006 20:58 
Poissa
Kerubi
Kerubi

Meidän juhlaamme tulee todennäköisesti suht runsas alkoholitarjoilu. Ainakin alkumaljat, ruuan kanssa puna- ja valkoviiniä sekä illaksi olen ajatellut normaalia boolia sekä jotain lämmintä alkoholipitoista juomaa (meillä on talvihäät). Sitä ei olla vielä päätetty, tarjotaanko kahvin kanssa avecina konjakkia ja/tai likööriä.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 23.09.2006 21:13 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Mulla ois tällainen dilemma :?

Meillä tulee olemaan häissä noin 10 vierasta ja boolia ois tarkoitus tarjota + tietenkin alkumaljat ja kahvia...

Mietin vaan, että paljonko pitäis juomista varata kaiken kaikkiaan??? :?

Jos jollakulla ois kokemusta, niin...

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 24.09.2006 01:04 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Itse kokemusta ei ole tuon kokoisista häistä, mutta olen juuri kaverilla illanistujaisissa, paikalla 10 hlö. Boolia kului 12 litraa noin 8 tunnin aikana. :bye:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 24.09.2006 10:57 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

KIITOS SARZU :worship: :worship: :worship:

NYT TIED√ĄN SITTEN VARATA REILUSTI TUOTA JUOMAPUOLTA :wink:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.07.2007 23:44 
Ajattelinpa herätellä tätä hiljaista keskustelua...

Meillä vihkiminen on klo 15.30 ja juhlapaikalla onnittelumaljat (kuoharia) kohotettaisiin varmaankin n. 17.30, koska hääpari käy pienellä kuvauskierroksella vihkimisen jälkeen. Ruokailun aluksi halukkaille on suunnitelmissa tarjoilla tervasnapsi ja ruokajuoma alkoholittomien vaihtoehtojen lisäksi juomapöydässä on valko- ja punaviiniä. Vesikannut löytyvät pöydistä koko illan. Kahvilla n. klo 20 on tarjolla avec (konjakkia ja likööriä) ja kahvin jälkeen kannetaan boolimalja esiin. Boolista on tarkoitus tehdä n. 6%:sta ja lisäksi tarjolla on viinejä.

Miltä tämmöinen tarjoilu teistä kuulostaa? Entäs onko tyhmää jos ruokailun jälkeen viinit kannetaan juomapöydästä pois ja tuodaan takaisin vasta boolin kanssa samaan aikaan vai olisiko parempi jos viiniä olisi tarjolla koko illan? En haluaisi, että juominen on häissä pääasia, lapsivieraitakin on paikalla ainakin kahviin asti ja osan sukulaisten juomatavoista on tullut saatua hieman neg. kuva. Pieni hiprakka ei haittaa, mutta en haluaisi ihmisten olevan kännissä ennen kymmentä, jolloin kaikkia ohjelmiakaan ei ole ehditty pitää.

Yl√∂s Etusivu

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 23.07.2007 08:59 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Vaikka ne viinit olisivatkin esillä juomapöydässä kahvin aikana, tuskin niitä silloin kukaan juo :? Eli luulen, että vaikka viinit olisivat esillä koko ajan, ei niiden kulutus merkittävästi lisäänny.

Mutta voihan ne poiskin viedä, jos tahtoo. Siinä välissä myös pitopalvelulla on hyvä hetki "yhdistellä puolikkaita pulloja", jos sille on tarvetta. :wink:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 29.03.2008 21:17 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

Maksullinen baari = kuivat häät?

Olemme päätymässä juhlapaikan valinnassa ratkaisuun ravintola A-oikeuksilla. Ruokailu (sis. alkoholittomat ruokajuomat) kustantaa jo mukavasti, joten mietimme tässä, olisiko kovinkin törkeää vain tarjota onnittelumalja ja muut juomat voisi kukanenkin kustantaa baarin puolelta? Meneekö ruokailu aivan hulinaksi kun ihmiset kuljeskelevat hakemaan buffasta ruokaa ja baarista juomaa? Kenelläkään kokemuksia häistä, joissa ollut maksullinen baari? Oliko minkälainen meininki ja mitä kaikkea hääparin pussista kustannettiin? Esim avecit kahville, ruokaviinit? Aika paljon kysymyksiä, mutta kaikenlaiset vastaukset otetaan kiitosten kera vastaan :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 26.01.2009 13:21 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Taitaa tämä vastaus tulla hentiiralle vähän myöhässä, mutta jos jollekulle toiselle olisi apua...

olisiko kovinkin törkeää vain tarjota onnittelumalja ja muut juomat voisi kukanenkin kustantaa baarin puolelta?
Mielestäni ei todellakaan ole törkeää tarjota vain onnittelumalja! Ja jos joku haluaa enemmän kurkun kostutetta niin ainahan on se baari.

Meneekö ruokailu aivan hulinaksi kun ihmiset kuljeskelevat hakemaan buffasta ruokaa ja baarista juomaa? Kenelläkään kokemuksia häistä, joissa ollut maksullinen baari?
Samalla tavallahan usein vieraat hakevat ruuan ja hakevat sitten vasta juoman. Olen ollut pari kertaa sellaisissa häissä, joissa alkolliset juotavat itse haettiin baarista ei ainakaan ole ollut tällaista ongelmaa. Loppujen lopuksi kovin moni ei välttämättä edes holillista juotavaa ruuan kanssa kaipaakaan.

Oliko minkälainen meininki ja mitä kaikkea hääparin pussista kustannettiin? Esim avecit kahville, ruokaviinit?
Niissä häissä joissa itse olin hääpari tarjosi vain onnittelumaljan. Humalaista käytöstä esiintyi huomattavasti vähemmän, mutta johtuiko se siitä että suurin osa vieraista oli lapsiperheitä vai siitä ettei alkoholia ollut maksutta tarjolla? :?

Mielestäni asiaa kannattaa ajatella vieraidenne kannalta! Jos kutsutte paljon nuoria, lapsettomia aikuisia niin alkoholia saatetaan kaivata enemmän kuin perinteisissä sukuhäissä, joihin kutsutaan sedät ja tädit eli vieraat ovat suurimmaksi osaksi hiukan vanhempia. Ja jos te itse ette välitä viinistä tai oluesta ruuan kanssa niin minun mielestäni teidän ei tarvitse sellaisia tarjota muillekaan.

Omissa häissämme vanhempamme tarjosivat kahvin avecit, koska me ei kumpikaan juoda konjakkia tai likööriä. Olisimme jättäneet ne pois kokonaan jollei vanhemmat oli niitä halunneet kustantaa.

Sunista tuli rouva 19.8. 2006
Pienen pojan äidiksi 15.9. 2008
"Iita" syntyi 8.4. 2010

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 61 viesti√§ ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 25.06.2018 19:03