* UKK    * Etsi

Tänään on 22.06.2018 15:00

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 276 viesti√§ ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.06.2009 09:34 
Poissa
Rouva Palstanhenki
Rouva Palstanhenki

no on kyllä hankala tilanne. ihan samaa meinasin ehdotella, kun akariinakin.

mulla vaihtui etunimi ihan vahingossa, kun muutin ruotsiin :D kun en tajunnut, että täällä on sukunimi-toinennimi-etunimi! noh. vaihtelu virkistää :doh:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.06.2009 16:24 
Poissa
Administraattori
Administraattori

Akariina tuo on kyllä oikeasti harkitsemisen arvoinen idea! Miten en näiden vuosien pähkäilyjen aikana ole hoksannut että noinkin voi tehdä.. Toinen nimi on Johanna, kyllähän siitä vähän pitkä etunimi tulisi, mutta silloin voisi yhdistelmän pitää virallisena etunimenä ja Anun pitää edelleen kutsumanimenä.

Kiitos tuosta ideasta, pistän ehdottomasti harkintaan! :clap:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.07.2009 10:15 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

miulle jää oma sukunimeni, koska olen meidän sukuhaaran ainoa sukunimen jatkaja. siskon lapset kun saivat isänsä sukunimen.

tosin, miehellä on aivan älyttömän hieno sukunimi, puoliksi itävaltalainen kun on ja haluaisin myös sen! :D

kaksiosaista sukunime√§ oon kanssa miettiny, mutta jos joskus teen lapsia, niin sitten niitten nimi ei kuitenkaan ois minun sukunimi.. √Ą√ĄH!

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 21.07.2009 11:33 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Meillä syitä mun ottaa yhdysnimi on itseasiassa monta...
Lapseni edellisestä avioliitostani ovat minun nimelläni (silloin pidin oman, että mahdolliset lapset saisivat minun sukunimeni, koska meitä on alle 300 Suomessa), ja nyt toista kertaa, vanhempana ja kypsempänä avioituessani olen valmis ottamaan mieheni sukunimen... mutta haluan olla myös se "yhdistävä silta" tässä uusperheessä... ja kun sulhasenikin "salaa" toivoo mun ottavan hänen sukunimensä, niin päädyin sitten ainoaan loogiseen ratkaisuun.. ja vihkimisen jälkeen mulla on aivan uniikki nimi, jota ei todellakaan ole kellään toisella... :lmao2:
Oon jo ilmoittanu maistraattiin, et vihkisen jälkeen olen rouva Yhdistelmä-nimi.
terv. 7 vko päästä rouva Ruottinen-Fagerström

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 21.07.2009 11:42 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Anuii: Minäkin kannatan Akariinan ehdotusta! Anu-Johanna myös kuulostaa todella hyvältä ja sointuvalta nimeltä. :)

Minulla oli yläasteella opettajana Anu Saukkonen, ei olisi voinut huonompaa yhdistelmää ehkä olla! :doh: Mutta eipä se kauaa jaksanut huvittaa edes yläasteikäisiä murkkuja. :) Eli mielestäni Anu S... -nimisenä oleminen ei todellakaan ole nykyään ongelma, enkä suosittele mitään radikaaleja muutoksia (ts. koko etunimen vaihtamista tms.) nimessä, varsinkaan kun pidät nykyisestä etunimestäsi. :nod:

Lisää häähöpötystä hääblogissani: AikaJana häihin

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 01.12.2009 10:47 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Lain mukaan ilmeisesti (?) on niin, että JOS päädytään ottamaan
morsiammen sukunimi, niin tällöin sukunimeksi tulee morsiammen
tyttönimi, niinkö?
Olenko ymmärtänyt oikein?

Minulla kun on käytössä ex-mieheni nimi, niin pitääkö minun muuttaa sukunimeni ennen häitä takaisin tyttönimekseni vai muuttuuko se sitten vihkimisen jälkeen molemmilla?

AUTTAKAA... :worship:

<3 TG

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 09.05.2010 20:47 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Minulla kanssa sukunimiongelma päällä. Oma sukunimeni on melko harvinainen (Suomessa tällä hetkellä 51:llä henkilöllä) Miehelläni taas on erittäin yleinen sukunimi. Haluaisin siis erittäin paljon pitää oman sukunimeni ja samalla haluan myös vähintään yhtä paljon meille ja tuleville lapsille yhteisen sukunimen. Mieheni ei kuitenkaan voi omien sanojensa mukaan edes harkita nimenvaihtoa ja yhdistelmänimi kuullostaa aivan kamalalta. Että tiedä sitten, mitä tässä pitäisi päättää. :?

(Asiaan vaikuttaa myös se seikka, että meidän suvusta ainoastaan pikkuveljeni voisi nimeä enää jatkaa ja voihan se olla, ettei hän saa koskaan lapsia tai lapset ovat tyttöjä.. tai tai)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.05.2010 11:07 
Poissa
Kaaso
Kaaso

TuGGummi kirjoitti:
Lain mukaan ilmeisesti (?) on niin, että JOS päädytään ottamaan
morsiammen sukunimi, niin tällöin sukunimeksi tulee morsiammen
tyttönimi, niinkö?
Olenko ymmärtänyt oikein?

Minulla kun on käytössä ex-mieheni nimi, niin pitääkö minun muuttaa sukunimeni ennen häitä takaisin tyttönimekseni vai muuttuuko se sitten vihkimisen jälkeen molemmilla?

AUTTAKAA... :worship:

<3 TG

Suomen nimilaki sanoo näin:
3 LUKU
Puolison sukunimi
7 §
Puolisoiden yhteinen sukunimi

Avioliittoon aikovat voivat avioliittoon mennessään yhdessä päättää, että he ottavat yhteisen sukunimen. Yhteiseksi sukunimeksi voidaan ottaa se sukunimi, joka jommallakummalla heistä viimeksi oli naimattomana ollessaan. Yhteinen sukunimi on ilmoitettava ennen vihkimistä vihkijälle.

Eli ette voi ottaa yhteiseksi sukunimeksi nimeä, jonka olet saanut avioliiton kautta. Siitä taas en tiedä täytyykö sinun ennen vihkimistä muuttaa sukunimesi takaisin tyttönimeksesi, vai voitteko ottaa vihkimisen yhteydessä automaattisesti tyttönimesi. Kannattaa kysellä maistraatista!

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 23.05.2010 10:36 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

perinteisesti tahtoisin ottaa miehen sukunimen, mutta jos mieheni sukunimi olisi hieman erilainen, niin sitten sen varmaan ottaisinkin. ( Mieheni sukunimi herättää suurta hilpeyttä muissa ihmisissä.) huoh :auts:

Vaihdoin tosin vuosisitten äitini tyttönimen omaksi sukunimekseni ja enkä kyllä sitä korttien vaihto rumbaakaan jaksaisi taas.

Eli päädyttiin siis, että molemmat pitää omat sukunimensä, ellei mies nyt sitten ota minun sukunimeä? :O

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.05.2010 20:06 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Ei tarvitse vaihtaa sukunimeä tyttönimeksi, jollet ole sitä jo tehnyt (siis muista syistä kuin uusi avioliitto). Puolisosi ei voi kyseistä nimeä, siis ex-miehesi nimeä ottaa, mutta jos sinä päätät säilyttää nimesi niin silloin voit pitää tuon nimen. Musta tää on aina tuntunut vähän hassulta, olla nyt toisen miehen vaimo edellisen sukunimellä, mutta niin se vaan on. Ja olis tosiaan monimutkaista ruveta muuttamaan nimeä ensin tyttönimeksi jne.

Mutta jos haluat yhteisen sukunimen miehen kanssa, täytyy sinun siis ottaa hänen nimensä tai voitte molemmat ottaa sinun tyttönimesi.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.05.2010 21:11 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mie pohdin ja pähkäilin pitkään miten teen sukunimen kanssa. Koska oma on jo itsessään harvinainen, ja vieläpä suhteellisen hankala tavata.. Ja sen takia en olisi tahtonut siitä luopua. Mutta, jos siihen olisin lisännyt mieheni nimen, niin olisi ollut aikamoinen nimihirviö missäpäin maailmaa tahansa!
Itseasiassa aamulla ennen maistraattiin menoa vielä pähkäilin mielessäni, ja kulutin entisestään vihkon sivuja.. Mies ja kaikki muutkin olivat kaksoisnimen kannalla...Mutta, jotenkin siinä tilanteessa kun sitä kysyttiin vaihtuuko kenellä nimi vai ei, pökäisin sitten vain miehen sukunimen itsellenikin.. Jos olisin päättänyt soinnin mukaan, tietysti olisin ottanut molemmat (ja olis aika hieno tullutkin) :D .. Mutta tässä nyt tuo käytännöllisyys voitti. En meinaan pidemmän päälle olisi jaksanut joka paikassa vielä tätä enemmän tavailla kuinka kirjoitetaan!

LaGrandeFinale02072010

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.07.2010 21:54 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Olen aina ajatellut että haluan miehen sukunimen mennessäni naimisiin ja niin ajattelin siis kun kihloihin mentiin viime vuonna mieheni kanssa.
Eilen kuitenkin rupesin ajattelemaan asiaa tarkemmin ja rupesi tuntumaan että menetän osan itsestäni sukunimen vaihtuessa. Haluaisin kovasti ottaa mieheni nimen mutta se ei vain kuulostaa minulta eikä asiaa helpota sekään että hänen sukunimensä on ainoastaan hänen suvulleen kuuluva (19 kpl) ja hänen serkullaan on jo sama etunimi kuin minulla. En haluaisi olla täysin samanniminen kuin hänen sukulaisena.
Yhdistelmänimi tulisi olemaan liian pitkä ja perinteiden takia haluaisin siis mieheni nimen. Onhan tässä vielä kuukausi aikaa päättää mitä teen.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 07.07.2010 08:05 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

tuiha Mulla oli ihan samanlaisia ajatuksia! Varsinkin sen vuoks, kun oma sukunimi on miehen nimeä harvinaisempi (omaa nimeä kantoi n. 150 henkeä ja miehen nimeä n. 270 henkeä). Lisäks miehen serkulla on mun kanssa sama nimi. Mietin myös yhdistelmänimeä, mutta ei se kuulostanut omalta. Mies taas ei halunnut omaa nimeäni ottaa, kun hän ei pysty takaamaan, että sukunimelle on jatkajia (isänsä puolelta ainoa poika serkkunsa lisäksi). Päädyin sitten perinteen mukaan ottamaan miehen nimen. Onhan se nimi kauniskin. Olin myös aina ajatellut ottavani mieheni nimen, mutta jotenkin ennen häitä mietin, että mun koko identiteetti katoaa. Kaikki tunnistivat aina tyttönimeni, koska se tosiaan oli erikoisempi ja harvinaisempi. Varsinkin nyt, kun meillä on lapsikin on ihanaa, että koko perhe on samalla nimellä. En ole lopulta kertaakaan katunut päätöstäni! :) Eikä identiteettini muutunutkaan :wink:

Toivottavasti löydät itsellesi sopivan ratkaisun! :hug: Ja jos tuntuu, niin voittehan pitää eri sukunimet ja vaihdat sitten myöhemmin jos siltä tuntuu :wink:

√Ąidiksi 02/10 & 01/12

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 07.07.2010 09:36 
Poissa
Kerubi
Kerubi

---

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 07.07.2010 12:15 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Meillä on häihin pari kuukautta, mutta päätöksiä ei olla vielä tehty. Mun sukunimeni on harvinainen, meitä on noin 70. Miehen sukunimi on todella yleinen. Yhdysnimeäkään en huoli. Mies voisi ehkä olla taivuteltavissa vaihtamaan nimeä, vaikka se tuntuukin hänestä aika omituiselta ajatukselta. Toisaalta taas musta vois olla ihan kiva, että oma nimi olisikin ihan "tusinatavaraa" eikä sitä aina tarvisi sanoa monta kertaa joka paikassa ennen kuin ihmiset tajuavat :x

Kramppeja ja nyrjähdyksiä.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 07.07.2010 17:26 
Poissa
Rouva Palstanhenki
Rouva Palstanhenki

me kanssa tänään taas keskusteltiin tästä aiheesta. mies ei jotenkin käsitä sitä identiteetin kadottamis-fiilistä ollenkaan. kait se onkin miehille jotenkin outo, kun on vielä niin tavallista että nainen on aina se joka muuttaa nimen.
mun oma sukunimi on suht yleinen enkä nyt sinänsä tunne mitään aivan mieletöntä lämpöä sitä kohtaan, mutta jotenkin mua vaan potuttaa aina välistä se, että miksei miehet voi vaihtaa sitä nimeä :oops: tod. näk. kyllä otan miehen nimen sitten kun sen aika koittaa.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 07.07.2010 18:07 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Me pidettiin omat sukunimet. Sen takia en haluu miehen nimeä kun sitä saa olla joka paikassa tavaamassa, vaikka onkin ihan suomalainen nimi :x Viimeks eilen mies tavas varmaan kymmenen minuuttia sitä nimeä puhelimessa kun toinen ei tajunnut mikä se on :D

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 08.02.2011 13:10 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

Meillä minä otan miehen nimen. Asiasta ei ole edes keskusteltu, niin selvä juttu on.

Tosin meidän molempien nimet on yleisiä (ei sentään top10:ssä, mutta eipä kaukanakaan siitä). Lisäksi ne alkavat samalla alkukirjaimella ja päättyvät -nen. Joten minun nimmarikaan ei juuri muutu, koska se muutenkin on ollut "eka kirjain ja epämääräinen koukero" -tyyliä.

Joskus tuntuu, että loukkaan omaa isääni, kun nimen vaihtaminen tuntuu näin luontevalta ja helpolta...

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 08.02.2011 13:20 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mulla on harvinainen sukunimi ja miehellä melko yleinen ja tavallinen. Ennen miehen tapaamista olin sitä mieltä, että jos joskus menen naimisiin, pidän oman nimeni. Nyt kuitenkin ajatus siitä, että koko perheellä on sama nimi, tuntuu jotenkin mukavalta, joten otan mieheni nimen. Miehelle tämä asia tuntuu lisäksi olevan tärkeä, joten siitäkin syystä näin :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 08.02.2011 15:13 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Meillä on ollu aika selvää että mä otan miehen sukunimen. Sillä on onneksi hieno ja tosi harvinainen nimi (18 nykyisenä nimenä) joten oon ihan tyytyväinen jos mut huolitaan porukkaan :D Mutta jos mies olis vaikka Virtanen niin voisin kuvitella pitäväni oman nimeni tai mistäs sitä tietää.. :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Re: Sukunimen valinta
ViestiL√§hetetty: 15.06.2011 15:01 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Itse vaihdan sukunimen. Ei ollut kovin vaikea päätös, oma sukunimi ollut aina hankala. Vaikka käyttäjiä löytyykin noin 7000 kpl, aina kun sen lausuu jossain se sekoitetaan yhden kirjaimen erolla olevaan 27000 käyttäjää omaavaan sukunimeen. Tuskastunut joka kerta korostamaan että se neljäs kirjain on V eikä M, ei edes tajua miten ne voi sekoittaa.

Miehen sukunimi on kaunis ja omistajia vain 60kpl joten ei tulisi koko ajan vastaan.

Erika 1.4 2013 <3

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

ViestiL√§hetetty: 15.06.2011 20:49 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Meillä tulee varmaan vielä joku kädenvääntö tästä nimiasiasta. Toisaalta joo haluaisin vaihtaa nimen, mutta kun miehen sukunimi on ihan tuikitavallinen ja omalla sukunimelläni on vain about 70 käyttäjää ja mun nimenvaihtoon periaatteessa sammuisi meidän koko sukuhaara. :? Toisaalta sukunimeni on jokseenkin hankala ja aina sitä saa olla selittämässä, että ei noin... :o

Hääpäikky

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Re:
ViestiL√§hetetty: 15.06.2011 21:32 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Amanda0880 kirjoitti:
Mä oisin aika mielissäni kaksoisnimestä, koska omani on osa identiteettiäni ja kuitenkin "isältä perittyä". :o Molempien sukunimet ovat harvinaisia, omaani kantaa Suomessa 37 henkilöä ja äRrän nimeä 50 henkilöä.

√ĄRr√§ ei ole innoissaan kaksoisnimest√§ ja nyt onkin noussut yhdeksi vaihtoehdoksi ottaa molemmille √§Rr√§n √§idin tytt√∂nimi, jota ei ole t√§ll√§ hetkell√§ kell√§√§n suomalaisella.. Mieheni √§iti on eronnut √§Rr√§n is√§st√§ melkein heti √§Rr√§n syntym√§n j√§lkeen, joten kovin v√§h√§n on nimeen sill√§ tavalla kenell√§k√§√§n heill√§ siteit√§. Mahdollisesti my√∂s √§itins√§ ja velipuolensa (jolla ei siis ole mit√§√§n sidoksia ko. sukuun) ottavat tuon nimen jossain vaiheessa, joten sittenh√§n meit√§ olisi jo nelj√§ Suomessa ja lis√§ksi lapset, joita toivottavasti tulee sek√§ meille, ett√§ √§Rr√§m veljelle.
Ja mikä parasta, oma sukunimeni sopii myös tuon mahdollisen kokonaan uuden sukunimen kanssa kaksiosaisena... HEH! :bounce:

Suosittelen lämpimästi, että mietitte todella tarkasti näitä nimiasioita. Meillä päädyttiin äRrän äidin tyttönimeen ja nyt meitä on siis 4 Suomessa. Silti mua kaduttaa aika rankasti, etten pitänyt päätäni yhdysnimen suhteen. Nyt en vaan jaksa alkaa vaihtorumbaan ja toisaalta mietin myös, että jos alan vaihtamaan, niin vaihtaisko kokonaan omaksi takaisin :o Ja se mitkä ihmettelyshowt siitä tulis, ni no thanks. Siispä, miettikää, pohtikaa ja muistakaa, että joku mikä tuntuu ennen häitä itsestäänselvyydeltä tai maailman ihanimmalta asialta, ei ehkä olekaan sitä viiden vuoden päästä ;)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

ViestiL√§hetetty: 21.06.2011 00:04 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

Meillä on se harvinainen tilanne, että kumpikaan meistä ei halua pitää omaa sukunimeään. Toisaalta taas molempien äitien tyttönimetkään ei tunnu omilta ja mitä kauemmaksi mennään sitä vähemmän. Minä en missään tapauksessa halua pitää omaani, koska minulla ei ole mitään muita siteitä isääni kuin sukunimi ja haluan siitäkin vähästä eroon. Mies taas jonkinlaisissa väleissä isänsä kanssa on, mutta ei haluaisi hänen sukunimeään pitää. Asian ratkaisi kuitenkin se, että miehen lapsella on miehen sukunimi. Pidämme siis sen. Ja sairaalla tavalla koen suunnatonta mielihyvää siitä, että miehen lapsen biologisella äidillä ei koskaan tule olemaan samaa sukunimeä lapsensa kanssa ja minulla sen sijaan tulee olemaan :lmao2: Buahhaahhaa, voi kuulostaa hullulta, mutta odotan innolla kuinka se muija repii hiukset päästäään tajutessaan asian... :evil:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

ViestiL√§hetetty: 21.06.2011 10:39 
Poissa
Kerubi
Kerubi

AINA ennen ajattelen, että naimisiin mennessäni otan miehen sukunimen, sillä mulla on hieman ristiriitaiset suhteet isäni sukuun, josta oman nimeni on lähtöisin. Nyt kuitenkin miehen nimi tuntuu todella vieraalta ja olen viime aikoina ajatellut, että ehkä naimisiin mennessäni pitäisinkin oman nimeni. Mahdolliset lapset toki voitaisiin nimetä isänsä mukaan, mutta minä en sitä nimeä ottaisi. Tällä ajatuksella mennään toistaiseksi, mutta saa nähdä muuttuuko ajatus ensi kevääseen mennessä...

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 276 viesti√§ ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 22.06.2018 15:00