* UKK    * Etsi

Tänään on 22.06.2018 14:47

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 141 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 24.05.2011 15:26 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Kahlasin koko tämän ketjun läpi ja paljon hödyllisiä vinkkejä keräilin ylös. Näitä lisää! :yep:

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2011 00:39 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

Vahingossa eksyin koko ketjuun ja se koukutti heti, oli pakko lukea läpi. Kiitos :worship: vinkeistä, niistä tulee olemaan paljon hyötyä omia häitä ajatellen.

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 31.05.2011 20:21 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Jaahas, muistelin kirjottaneeni tänne, mut muistin väärin! Tää krysanteemikko yrittää nyt sitten muistaa jotain häistä, joista on vuosi ja 8 kk.. :roll:

Plussaa

- Hääsuunnittelija (vapauduin lähes kaikesta askartelusta, ei oo mun juttu ja koristelu oli aivan upea)
- Syyshäät, oli mitä kaunein ruska (kuvista tuli aikas nättei!)
- Pellavapuku
- Harrastelijavalokuvaaja (tuttu kaveri, jonka kädenjälki oli tuttua ja taattua)
- Hääkuvaus vihkimisen jälkeen (aikaa ei mennyt paljoa, sulhanen ei "joutunut näkemään" pukua etukäteen..)
- Vieraskirjana toimineet irtolaput, jotka sitten häiden jälkeen kokosimme albumiksi (periaatteena oli saada lapun kirjoittaneesta henkilöstä häissä otettu kuva viereen)
- Juhlapaikka A-oikeuksilla (vaikka ei myöhään juhlittukaan)
- Hääsviitti
- Vain vähän ohjelmaa (eikä varsinkaan morsiuspariin kohdistuvaa, pyydettiin kaasoilta ja bestmanilta sellasta, ettei me jouduta stagelle)
- Aikaa seurustelulle, ei minuuttiaikataulua
- Hyvät kaasot ja bestman
- Huomenlahjakuvaus
- Häälehti (sisälsi paikkakortin, hääkarkin, menun, tietoa kirkosta ja juhlapaikasta, huumoria, Viiviä ja Wagneria ymym..)
- WC-korit + vessojen koristelu
- Limusiini hääautona
- Istumajärjestys (ystävät hääparin pöydässä)
- Ei orkesteria/tanssia, muutama musiikkiesitys
- Valokuvaushetki, jolloin otettiin erilaisia ryhmäkuvia (ne kun joskus tuppaa kuulemma jäämään vallan)
- Rento tunnelma
- Aivan huippu ruoka (ja muutenkin juhlapaikalla kaikki toimi superb!)
- Kampaaja ja meikkaaja teki taikoja (olin tosi tyytyväinen siihen, miltä näytin..:D)
- Floristi oli myös mahtava
-Häämatka vasta pari kk häiden jälkeen (eipä tullut kiire ja ressi pakkailun ym. kanssa)
- Ihana pappi ja ihana kirkko (kirkon koristelu olis ollut ihan turhaa, ei kannata nähdä vaivaa sellaiseen)
- Kiitoskortit lähti matkaan muutama viikko häiden jälkeen (kuten mielestäni kuuluukin)
- Juhlapaikalla juhlittiin n. iltakymmeneen asti, jonka jälkeen jatkot yökerhossa (toimi hyvin, vaikka vieraiden ikähaarukka oli laaja, baarivalinta oli onnistunut, kun kolmessa kerroksessa oli vähän erilaista musiikkia ym.)

Siinä nyt oli jotain! Mullakin on aika kullannut muistot, sillä en nyt saa mieleeni mitään miinusta.. :? No, meillä nyt sattu olemaan tosi ihanat häät! <3

Hääpäiväkertomus: http://keskustelu.amoriini.com/viewtopic.php?f=45&t=21760
Stiina 9.6.2011
Kreetta 13.11.2012

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 14.06.2011 05:21 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Minulla ei sitten aika taida kullata muistoja mitenkään vaikka kohta tulee vuosi täyteen! :(

Häät olivat kyllä "ihan ookoo", plussina mainittakoot, että häät olivat kauniit ja perinteiset, saimme ihania häälahjoja (meillä luojan kiitos oli lahjalista), ja tietysti se tärkein, että naimisiin päästiin. MUTTA on silti jäänyt vaivaamaan muutama itselle tärkeä seikka, joista äsken näin taas painajaista, jonka takia heräsin kirjoittamaan tätä itselleni erittäin epätyypilliseen aikaan:

- Kaaso ilmoitti viikkoa ennen, että hänen psyykkisen sairautensa takia hän ei pystykään hoitamaan hänelle suunniteltuja vastuualueita. Minulla ei varsinaisesti ole bestistä, ja mutta kaasoksi valittu sattui olemaan henkilö, jonka olen tuntenut häävieraista kaikista pisimpään. Noh, on häntä joskus hänen heikkona hetkenään tullut parhaaksi ystäväksikin nimitettyä. Jokatapauksessa, pettymys vastuuhaluttomuudesta oli suuri, sillä henkilö on lääkityksensä kanssa kuin kuka tahansa normaali ihminen, joten tämä tuli todella puskista, kuulosti minun korvaani tekosyyltä. Vastuitakin olisi ollut vain hurjat kolme: häämusiikki kirkossa kaason musiikkiharrastuksen takia, ohjelmalehtisten jakaminen kirkon ovella, ja lyhyiden tervetuliaissanojen lausuminen. Itselle tuli tunne, että kaaso oli vain taloudellisten etuuksien perässä! Häämme olivat suuret, mutta tehtiin mahdollisimman pienellä budjetilla. Kaaso asuu toisella paikkakunnalla ja ilmoitti vasta kuukausia kaasoksi suostumisen jälkeen, että hänellä ei sitten ole rahaa tulla omakustanteisesti ainuttakaan matkaa näiden häiden suunnittelun takia (vaikka ei edes eri puolella Suomea asuta vaan matka on hinnaltaan mielestäni kohtuullinen), joten hän jäikin sitten konkreettisista valmisteluista aikalailla pois, puhelinlinjan päähän. Hyvä ettei maksattanut meillä matkaa itse häihinkin. Majoitus meinattiin tarjota hotellista, mutta vedin senkin sitten takaisin, kun ei hän mitään sen ansaitsemiseksi tehnyt. Kaaso yritti myös moneen otteeseen vihjata etukäteen, että hänellä ei ole mitään päälle pantavaa, vaikka olin jo alun perinkin sanonut, että minä en hänelle mitään uutta lenkinkiä maksa, vaan hän saa laittaa päälleen mitä lystää. Oma häämekkoni maksoi alle sata euroa, joten ei ollut kiinnostusta alkaa kaasolle ostaa oletusarvoisesti samanarvoista kudinta. Hänellä ei ollut rahaa hankkia häälahjaakaan, eikä ilmeisesti mielikuvitusta askarrella edes korttia. Tiivistettynä: Kaasovalinta meni aivan hanurilleen! Emme juuri ole olleet yhteydessä häiden jälkeen. Vinkki: ÄLÄ OTA KAASOKSI PSYYKKISESTI SAIRASTA! Ja tee etukäteen selväksi mitä sinä odotat kaasolta ja mitä kaaso sinulta!

-Mekko oli nyöritettävä, ja todella valahtanut jo ensimmäisellä askeleella alttarille. Vaikka häissä oli hemmetisti porukkaa, niin kukaan, edes lähimmät, eivät tajunneet tai kehdanneet sanoa, että kannattaa vähän vippasta. Isänikään, jonka joskus jopa tökeröön suorasanaisuuteen luotin (sanoi aikoinaan ylioppilaspukuni nähdessään, että "Kiva yöpuku"). Sukuuni kuuluu muutenkin suorasanaista porukkaa ja sulhanen oli jopa nähnyt puvun ennakkoon päälläni pariin otteeseen, eli tiesi miten mekon olisi _pitänyt_ olla, ja hän näki minut myös ennen kirkkoon menoa, joten olen todella pettynyt ettei hänkään sanonut sanallakaan, että tissit näkyy todella epäedullisesti. Tarkoituksena oli muodostaa mekon avulla mukava tissivako, mutta tulos oli kaksi toisistaan kaukana olevaa roikuketta... :P Näin ollen lähes kaikki kirkosta ja hääkuvauksesta saadut valokuvat olivat käyttökelvottomia. Siis ei tietenkään kaikki, vain ne, joissa minä, morsian, olin. Ennen juhlaa kiinnitin irroitettavan halterneck-olkaimen, koska luulona oli, että meno yltyy vasta sitten sellaiseksi, että sille saattaisi olla käyttöä. Vinkki: Ota tai otata valokuva itsestäsi ennen häitä! Valokuvasta näkee peiliä paremmin onko kaikki kuten pitääkin!

-Koristeluvaiheessa paikalla oli useita auttajia. Minun ja sulhaseni ohjeistuksia epäiltiin, ja alettiin inttämään vastaan, että mitä missäkin järjestyksessä kannattaa tehdä. Siis mitä?! Kenen häät nämä olivatkaan? Kaikki valmistelut oli joka tapauksessa tehtävä jossain vaiheessa, joten mitä ihmeen väliä tekeekö ensin sisä- vai ulkokoristelun tai vastaavaa? Miksi siitä kannattaa alkaa väittelemään?

-Vanhempani ovat eronneet vuosia sitten, ja molemmilla on uudet kumppanit. Ovat keskenään sietoväleissä, mutta eivät vapaaehtoisesti tekemisissä keskenään. Olimme sijoittaneet heidät istumaan puolisoidensa kera saman pöydän eri päihin. Sen piti olla molemmille ookoo. Kuitenkin isäni ilmoitti edellisenä iltana klo 21 maissa, että hän haluaa että istumajärjestys muutetaan niin, etteivät he ole samassa pöydässä. Voiko isä vielä vittumaisempaa temppua ainoalle tyttärelleen tehdä häitä edeltävänä iltana?! Stressiä oli jo valmiiksi, kun seremoniamestari oli juuri ilmoittanut olevansa erittäin vahvasti vatsataudissa ja jäävänsä pois.

-Hääaamuna meidän piti olla sulhasen ja pienen vauvamme kanssa kahdestaan ja saada valmistautua rauhassa, mutta koska äitini ja sisarukseni kumppaneineen tulivat kaukaa ja heidän oli tarkoitus yöpyä valmistautumispaikassamme, annoimme heille luvan tulla tuomaan tavaroita tuntia ennen kuin heidän alun perin piti. Kukaan ei tuntunut tajuavan, että kyseessä on _meidän_ suuri päivämme, vaan kaikki kyselivät minulta turhanpäiväisyyksiä kuten mitä laittavat päälleen ja valittivat, että lapsemme on heidän tiellään. Kukaan ei auttanut minua vauvan ruokinnassa tai koiran ulkoiluttamisessa, vaikka sitä moneen otteeseen pyysin. Loppupeleissä ulkoilutin vielä viimeminuutteina koiraa häämekko päällä, kun ei kukaan muu ottanut pyyntöä kuuleviin korviinsa.
Vinkki: Pidä pääsi. Jos olet ajatellut valmistautua rauhassa ja tiedät sen tarvitsevasi, niin näin myös tee. Ei ole sinun vikasi, jos toiset eivät noudata sovittuja aikoja.

-Kutsuimme minun puoleltani vieraampiakin serkkuja ja perhetuttuja vanhempieni painostuksesta. Siis sellaisia "Kutsutaan nyt, ei ne varmaankaan tule". Lopulta paikalle tulikin noin 20-30 henkeä enemmän kuin olimme ajatelleet, joten tilasta tuli todella ahdas ja kaikkeen meni paljon enemmän aikaa kuin alun perin olimme ajatelleet. Kutsuja lähti niin paljon, että jouduimme karsimaan kavereita kutsulistalta pois. Ja sitten osa sukulaisista lähtikin jo ennen hääkaukun leikkaamista pois, ja ihmettelen edelleen, millä logiikalla on järkeä on ajaa juhliin toiselle puolelle Suomea 7 tuntia, olla itse häissä 3 tuntia, ja ajaa samana päivämä 7 tuntia takaisin? Olisivat jääneet kotiinsa! Vinkki: ÄLÄ KUTSU KETÄÄN KETÄ ET AIDOSTI PAIKALLE HALUA!

-Juhlapaikalla oli musiikkina kahden hengen yhtye. Yhtye oli sijoitettu meihinnähden sivuttain, ja musiikin volyymi kuulosti siihen ihan hyvältä. Jälkeen päin kuulin, että musiikki oli ollut edessä oleville aivan liian luja, eivätkä he olleet voineet keskustella keskenään. Alussa oli ohjeisettu, että jos jotakin tällaista tulee, niin sanovat bestmanille (bestman oli esitelty useaan otteeseen, joten kaikki tiesivät kuka se oli). Miksi kukaan ei sanonut liian kovasta musiikista? Mitä ideaa jälkeenpäin avautua asiasta?

-Häävalssi meni pilalle. Sulhasella ei luonnostaan ole rytmitajua, mutta koska ennakkoharkoitukset olivat menneet lopulta ihan hyvin, päätimme häävalssin tanssia. Itse pidän tanssista ja tämä oli minulle tärkeä ohjelmanumero. Noh, siinähän tietysti kävi niin, että sulhanen ilmeisesti jännitti liikaa ja tanssi aivan väärässä rytmissä, koko ajan kiihdyttäen valitun, melko hitaan valssin. Muuten tämä asia ei edes harmittaisi minua, mutta kun tietyt sukulaiset kuvasivat tämän videolle ja ovat nyt sitten esitelleet videota kaikille, niin tekisi mieli käydä polttamassa koko nauha!
Vinkki: Jos toinen osapuoli ei kertakaikkiaan osaa tanssia, niin parempi jättää tanssi kokonaan pois.

-Siivousporukasta jäi puolet pois ilmeisesti krapulan takia. Että kiitos vaan heillekin.

Kaiken tämän johdosta fiilis ei vain ollut kohdallaan. Karua kyllä, mutta minua vitutti omissa häissäni. Olen jälkein päin miettinyt ehkä tuhannen tuntia, että mistä se johtuu, koska vitutuksen jo alettua en vielä tiennyt puoliakaan näistä pileen menneistä asioista. En odottanut, että kaikki menisi täydellisesti, eikä mitään täydellista suunnitelmaa ollutkaan.

Olen tullut siihen tulokseen, että loppupeleissä varsinainen potutus muodostui sukulaisten ja ystäväksi luultujen epäkunnioittavasta asenteesta ja auttamishaluttomuudesta. Olen esittänyt itselleni satoja kertoja kysymykset kuten miksi kaaso ei kieltäytynyt kunniasta kun auttamishalua ei kerran ollut? Miksi päästin äitini ja muut hääaamuna paikalle? Miksi en käynyt sakastissa vielä autossa istumisen jälkeen tarkistamassa, että mekko istuu? Miksi kukaan ei sanonut mekosta mitään? Miksi aikuiset ihmiset eivät muka pysty sen vertaa nielemään erotuskiaan, että olisivat voineet tyttärensä mieliksi istua muutaman tunnin kolmen metrin päässä toisistaan? Miksi emme kehdanneet karsia vieraslistaa enemmän, kun pienemmät häät olisivat olleet enemmän meidän näköisemme? Miksi en vaan sanonut suoria sanoja kaikille jo silloin? Nyt taitaa olla liian myöhäistä.
Vinkki: Kun sinua pyydetään häihin avuksi, niin mieti kaksi kertaa mitä suostuminen tarkoittaa. Turha odottaa omiin häihin apua, jos oma auttaminen on ollut toisen häissä nollaluokkaa, tai pelkää parin suunnitelman vähättelyä ja arvostelua.

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 11.07.2011 12:43 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Ohhoh, kohta tulee vuosi täyteen meidän häistä, joten ehkäpä sitä voisi kaivella muistin sopukoista ne onnistuneet ja ei-niin-onnistuneet jutut. Olkaas hyvät, amosiskot! :bow:

:) Tehtiin ja suunniteltiin kaikki hyvissä ajoin ennakkoon. Mitään askarteluja sun muita juttuja ei jätetty viimeiseen iltaan, vaan hyvitettiin se rentoutumiseen. Hyvin nukkunut ja rentoutunut morsian on aina kauneimmillaan! (ainakin tässä iässä..) ;)
:) Säästäminen. Pienellä budjetilla saatiin silti upeat häät.
:) Loistava meikkaaja ja kampaaja! Se, että tuntee itsensä kauniiksi tekee päivästä vieläkin ihanamman!
:) Korsetti. Vaikka oonkin hoikka, niin korsetti antoi sen ihanan glamour-lisän puvun istuvuuteen.
:) Siunaaminen kirkossa. Vaikka Sulho ei kuulunutkaan kirkkoon, ja vastusti alunperin kirkkohäitä, myönsi hän myöhemmin että kyllä se kirkkosiunaaminen oli upea hetki!
:) Musiikkiesitys kirkossa. Loi upean tunnelman, ja jäi ihmisten mieleen.
:) Pienet häät. Häissämme oli vain meidän ihan läheisimmän ystävät ja sukulaiset. Oli ihanaa, kun tunsi kaikki vieraat hyvin ja ihmiset viihtyivät, kun ympärillä oli tuttuja.
:) Hyvin suunniteltu plaseeuraus. Vieraat saivat istua tuttujensa vieressä, joten juttua riitti yömyöhään asti. Hääparin vieressä istuivat kaaso & bestmanit puolisoineen, joten oli rento tunnelma itselläänkin.
:) Ruoka & Juoma. Älyttömän hyvä menu, vaikka olikin yksinkertainen. Juomaa oli riittävästi, ja monenlaista.
:) Juhlapaikka. Pieni, tunnelmallinen kellariravintola kokosi ihmiset ihanasti yhteen.
:) Puheet. Bestmanit ja Iskä piti sellaiset puheet, että niitä on mietitty useasti jälkikäteen.
:) Loistava bändi ja hyvä biisilista.
:) Todella rento tunnelma!
:) Musiikkiesitykset hääjuhlassa. Olivat tosi kauniita, ja saatiin fiilistellä niiden tahtiin meidän täydellistä päiväämme! Aina kun kuulen häissä esitetyn biisin, tulee kyyneleet silmiin, vieläkin!
:) Harjoiteltu ja persoonallinen häävalssi.
:) Harrastelijavalokuvaaja mukana koko päivän. Saatiin ihania muistoja päivästä, ja ihan älytön määrä kuvia edullisesti.
:) Hääjuhlan kohokohtien videointi. Videota voi katsella vaikka joka vuosipäivä, ja fiilistellä ihania häitä.
:) Häämatkalle lähtö heti häiden jälkeen. Hääfiilistely ei tökännyt heti seuraavaan maanantaihin.

Sitten niitä ei-niin-onnistuneita juttuja:

:no: Teknisten laitteiden pettäminen. Tarkistakaa jokaisen piuhan toimiminen ennen juhlan alkua! Se että jokin on toiminut "aina", ei tarkoita että se toimisi nyt! Meillä jäi loppudiskoilut CD:n varaan, kun DJ:n läppäriin tarkoitettu juhlapaikan johto teki tenän.
:no: Vieraskirja jäi aika tyhjäksi. Kaikki laittoi vain nimensä, ei niinkään mitään terveisiä. Joten jokin muu tapa olisi ehkä toimivampi!
:no: Kaasot unohtivat huiskutusleikin kysymykset kotiin. Leikki vedettiin sitten hihasta, jota tuskin vieraat huomasivat, mutta minä kyllä huomasin..
:no: Yhteinen kuvaushetki olisi pitänyt suunnitella paremmin. Kuvaaja oli unohtanut listan halutuista potreteista kotiin, joten aikaa meni liikaa ensimmäisten potrettien ottamiseen. Tällöin vieraat joutuivat odottelemaan turhan pitkään pihalla omaa vuoroaan, jos sitä edes tuli. Onneksi monilla vierailla oli omat kamerat, joilla räpsivät kuvia myös niistä, joista ei potrettia keretty lopulta ottamaan.
:no: Osa vieraista oli liian jurrissa. Tosin, minkäs sille voi jos kutsuu liian viinaan meneviä vieraita! :D Juomatarjoilun rajoittaminen tuskin on ratkaisu, aikuiset ihmiset ovat itse vastuussa omasta kunnostaan.

Miun mielestä meillä oli loppujen lopuksi tosi ihanat häät, ja pääasia oli se, että oltiin umpirakastuneita Sulhon kanssa koko juhlan ajan ja nautittiin täysin rinnoin! <3

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 07.10.2011 19:28 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

Häistä on nyt reilu kuukausi ja hyvällä minä niitä edelleen muistelen. En ole täydellisyydentavoittelija, joten suhtaudun varsin rennosti noihin kommelluksiini.

Hyvää oli paljon (osaankohan eritellä kaiken)...
- Yksityiskohtiin panostaminen kannatti, vaikka epäilinkin huomaisiko kukaan (huomattiin ja kehuttiin).
- Tarjoilu onnistui hyvin. Tarjottavat tehtiin itse, ja kaikki reseptit kokeiltiin hyvissä ajoin (jotta ne varmasti osaa tehdä ja tietää niiden olevan hyviä).
- Meille oli loistojuttu, että häät olivat pienet (onneksi ei annettu periksi pienelle painostukselle kutsua kaikki sukulaiset). Pidin kovasti siitä, että saimme vetäytyä hotelliin jo hyvissä ajoin ja olla vain kahden.
- Oli hyvä idea antaa oma kamera ystävälle. Sai heti jonkinlaisia kuvia katsottavakseen.
- Istumajärjestys oli hyvä idea, vaikka olikin pienet häät (muistaakseni meitä oli yhteensä 35). Nyt kenenkään ei tarvinnut arpoa paikkaansa tai pelätä juttukumppania. (Laitoimme ennestään tutut samaan pöytään. Parin tunnin kahvittelun takia ei edes yritetty tutustuttaa ihmisiä toisiinsa. Koko aika saattaisi suomalaisilla mennä pelkkään jäänmurtamiseen...)

Sitten niitä ei onnistuneita juttuja ja kommelluksia...
- Eniten minua harmittaa omaan ulkonäkööni liittyvät asiat. Mekkoni malli ei ollut täydellinen ja minun oli hankala kävellä siinä. Lisäksi ns. kiharat, joita minulle tehtiin, suoristuivat jo ennen kuin ehdin kirkkoon.
- Ihmiset eivät tienneet, miten pienet häät on kysymyksessä, joten kirkko täyttyi hyvin epätasaisesti: osa vieraista aivan takarivissä, osa eturivissä ja välissä ties kuinka monta tyhjää riviä. (En tosin huomannut ennen kuin näin kuvista, alttarille astellessa oli muuta mielessä)
- Unohdin neuvoa kaasolle, miten soitinta käytetään, joten aluksi taustalla soi väärä musiikki
- Lapsille olisi ilmeisesti ollut hyvä keksiä jotain omaa ohjelmaa (vaikka meidän häämme oli vain parin tunnin kahvihäät, ja se kerrottiin kutsussakin).

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 09.10.2012 18:29 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Nyt on häitä ehtiny makustelemaan ja tässä meidän plussat ja miinukset :)

:yep: Hääpuku - kävin sovittamassa kaksi kertaa ennen kuin tein päätöksen, sen jälkeen vielä kerran ja viimeseksi kaksi viikkoa ennen häitä. Olo oli varma ja turvallinen :) Hain puvun liikkeestä vasta häiden aattona jolloin sulho ei enää tullut kotiin niin säilyi piilossa ja ehjänä.

:yep: Pitopalvelu - valittiin edullinen tarjous yritykseltä jota pyörittää meidän tuttu. Palvelu oli todella hyvää ja ystävällistä, ehkä oli enemmän painetta kun oli tuttu kyseessä :) Ei se hinta aina siis laatua takaa!

:yep: Musiikki - Kiinnitettiin läppäri mun miehen bändin PA-vehkeisiin ja tehtiin sinne soittolistat häävalssia, päivä- ja iltamusiikkia varten. Illalla sai vieraat käydä meidän äänivastaavalta toivomassa haluamiaan kappaleita, hintaan 0 €

:yep: Tilat - Kaunis paikka järven rannalla, tilaa kaikkien olla sisällä siltä varalta jos sataa. Meidän tilat oli kahdessa kerroksessa, eli ruokailu tapahtui yläkerran ruokasalissa ja tanssit ja muu juhliminen (myös vihkiminen) alakerran tanssisalissa. Häissä oli noin 100 henkeä ja tuntui että kaikkien kanssa ehti jutustella eikä kenenkään tarvinnut hirveästi käyttää aikaa jonotteluun :)

:yep: Aikataulutus - oli ohjelmaa, mutta väljästi iltaa kohden. Jäi hyvin aikaa seurusteluun ja ruokailuun. Vihkimisestä häävalssiin meni muistaakseni 4 tuntia ja sitten ohjelmanumeroita pidettiin tämän jälkeen illalla.

:yep: Ystävät ja sukulaiset - kaikki auttoivat kovasti, myös siivoamisessa :)

:yep: Valokuvaus - Ystäväni otti viralliset valokuvat ja sen lisäksi molempien suvusta löytyi kaksi innokasta kuvaajaa joiden avulla koneeltani löytyy nyt oli 700 kpl hääkuvia :D Kuvia ei voi olla liikaa! Yksi ihminen myös otti videokuvaa "tärkeistä kohdista" joista teki koostevideon. Tosi ihanaa :)

:soo: Valokuvauksen suunnittelu - Viralliset kuvat meistä + vanhemmista saatiin otettua hyvin kun pyysin ystävääni ne ottamaan (toimittaja/friikkukuvaaja). Mutta muuten esim. kavereiden/sukulaisten yms. kanssa ei oltu erikseen suunniteltu niin jäivät ottamatta ne mihin minä en porukkaa organisoinut ja komentanut.. Eli olisi kannattanut suunnitella paremmin etukäteen että keiden kaikkien kanssa kuvia otetaan..

:soo: Kaksi vierasta toi avecit vaikka olin erikseen maininnut että vain ne joiden nimi kutsussa lukee :roll: Toisaalta, en tiedä miten tältä tilanteelta olisi voinut välttyä kun juuri näille ihmisille olin erikseen sanonut että valitettavasti avecceja ei ole laskettu meidän pöytäjärjestelyihin/pitopalvelubudjettiin...

:soo: Sulhasen isä - Lähti paikalta jo ennen hääkakun leikkaamista, eli ei myöskään tanssittanut minua tai päässyt kuvaan muiden vanhempien kanssa. Onneksi appipuoleni piti näistä asioista huolen hänen sijastaan :roll:

Mutta kaikenkaikkiaan aivan ihana päivä nyt jo takana päin <3

Kihloihin 29.2.2012
Naimisiin 1.9.2012

Maken ja Vilun matkaa

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.10.2012 14:39 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Tämä on aivan mahtava ketju! Kirjoitelkaa ihmeessä lisää listoja :) Ja on tosi kiva, kun laitatte että MIKSI jokin asia toimi tai ei toiminut, ja muutenkin kerrotte tarkemmin. :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 02.11.2012 06:17 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Häistämme jäi yksi asia harmittamaan:
Emme palkanneet ulkopuolista henkilöä hoitamaan videokuvaamisen vaan meillä sen teki sukulainen joka oli vieraana häissä. Kuvaaja ei ehkä keskittynyt niin paljon kuvaamiseen sillä esim. akku loppu kesken vihkimisen. :doh:
Onneksi "tahdon" ja sormus- osa tuli mukaan kuvaan.
Valitettavasti herra kuvaaja ei myöskään ottanut muita tärkeitä kohtia mukaan kuten sulhasen puhe morsiammelle (olisi ollut ihanaa saada se videopätkälle) tai oikeastaan kenenkään muunkaan puhetta.
Eikä kakun leikkausta saatu nauhalle...ja kun esiintyjät lauloi, soitti tai tanssi herra kuvaaja istui paikallaan ja laiskasti osoitti kameraa vähän sinnepäin joten usein päät puuttui esiintyjiltä. :doh: :doh:

ISO plussa kumminkin että sai nauhalle kun kävelimme yhdessä mieheni kanssa alttarille samoin koko meidän häävalssi. :yep:
Hyväähän sukulainen vain tarkoitti ja oma moka kun pyysimme häntä viime tingassa kuvaamaan.

Joten vinkkinä: Palkatkaa joku ulkopuolinen hoitamaan videokuvauksen. Ammattilainen osaa kuvata ja on motivoitunut siihen, ja vieraat saa keskittyä pelkästään juhlimaan eikä tarvitse huolehtia mistään velvollisuuksista.

:pic:

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 02.11.2012 22:45 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Kiitos kaikki ihanat rouvat, täältä saa oikeesti tosi hyviä vinkkejä ! :hug: Yksi hyödyllisimmistä ketjuista koko amoissa :nod:

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 03.11.2012 15:44 
Poissa
Administraattori
Administraattori

Pitäisiköhän munkin vähän listata :wink:
Ensin onnistumiset:

+ Valokuvaus. Tämä on pakko mainita ensimmäisenä, sillä en voisi olla enemmän tyytyväinen valokuvaajavalintaamme! :clap: Kuvat todella jäävät meille ikuisesti, niiden avulla muistan päivän paremmin ja niitä on ihana katsoa uudestaan ja uudestaan! Suosittelen jokaiselle morsiamelle hyvän kuvaajan hankkimista :yep:

+ Kakkubuffa. Vieraat (ja hääpari) tykkäsivät erilaisista kakuista ja varsinkin nuoret uskalsivat ottaa montaakin eri kakkua maisteltavaksi. Kakkubuffaa kiiteltiin eikä siitä jäänyt kahvittelujen lopuksi paljoa mitään jäljelle!

+ Drinkkibaari. Baarin ympärillä pyöri vieraita koko illan ajan ja valinnanvaraa oli varmasti jokaiselle tarpeeksi. Lapset tykkäsivät myös kun baarimikkomme (kaksi ystävää) laittoivat heillekin aikuisten mukeihin limsaa ja raitapillin vielä kaupan päälle :)

+ Vieraslista. Kutsuin omalta puoleltani juuri ne henkilöt, jotka halusinkin. Panostin enemmän ystäväpuoleen kuin sukulaisiin. Ja se kannatti! Oli mahtavat bileet enkä vieläkään harmittele kutsumatta jääneitä puolituttuja sukulaisia.

+ Bändi. Meillä oli tosi hyvä bändi, joka soitti vähän kaikkea kaikille. Oli perinteistä ja vähän menevämpää, myöhäisillan tanssipotpuri sai porukan todella juhlimaan ja taisi morsiamellakin hiki lentää kun piti tanssia niin paljon :D

+ Seremoniamestari. Bestmanimme toimi seremoniamestarina ja hän ohjasi juhlaa eteenpäin todella sujuvasti. Oli ihanaa, kun sai itse vain rentoutua ja tiesi, että homma on jollakin muulla hoidossa!

Sitten niitä vähemmän onnistuneita..

- Kirkko. Halusimme alunperin pienen, tunnelmallisen puukirkon, mutta emme saaneet sinne sopivaa aikaa. Jouduimme varaamaan ison, meidän häille ehkä jopa massiivisen kirkon, jossa ei ollut sitä tunnelmaa mitä pikkukirkossa olisi ollut. Tämä harmittaa vähän vieläkin. Jos jokin ei tunnu oikealta niin kannattaa tehdä asialle jotain ettei se jää myöhemmin kaivelemaan!

- Suunnittelemattomat potretit. Mun oli tarkoitus tehdä lista kenen kaikkien kanssa pitäisi saada potretit otettua, mutta en tehnyt listaa. Enkä hääpäivänä enää muistanut koko asiaa. Potretteja tuli jonkin verran otettua, mutta ei kaikkia mitä olisin toivonut.

Jatkan listaa myöhemmin, nyt pitää jo rientää! :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 05.05.2013 17:39 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

:) Ammattivalokuvaajan palkkaaminen, joka oli erikoistunut hääkuvien ottamiseen. Tuloksena iiiihanat kuvat!
:) Sormus! Häistä on kohta 2 vuotta ja yhä joka ikinen päivä sitä ihailen. Mietittiin, että ostetaanko keittiö vaiko sormukset molemmille. Ostettiin sormukset. Keittiö vasta 2 vuotta myöhemmin. Hehe!
:) Hyvä pitopalvelu.
:) Tehtävien delekointi kaasoille ja bestmanille -> välttyy itse liialta väkertämiseltä ja viimehetken stressiltä.
:) Puku. Sovitin lähes 50 eri pukua. Häitä suunniteltiin 1,5 vuotta ja unelmien puku löytyi puoli vuotta ennen häitä. Kävin sovittelemassa ja etsimässä pukua monen monta kertaa, mutta oli ihanaa, ettei sitä tarvinnut kiirehtiä, vaan sai todella harkita. Ja kun se unelmien puku sitten löytyi, niin se oli rakkautta ensisovituksella.
:) Vieraat. Kaikki laittoivat itsensä likoon hyvässä mielessä ja olivat täysillä mukana juhlien joka sekunti.
:) Lopuksi vielä se, että suunnitteleminen ja valmistelu kannatti aloittaa hyvinkin ajoissa. Ensinnäkin se oli ihanaa aikaa eikä minkään asian suhteen tullut kiire tai stressi, kun kaikki oli hoidettu jo niin hyvissä ajoin ja varasuunnitelmatkin tehty.

Huonoa sanottavaa en meidän häistä keksi. Miehelle harmittelin, että kumpa päivän voisi vielä elää uudelleen, johon mies vastasi "No ei todellakaan, koska sithän me ei voitais olla 100% varmoja, että kaikki menis niin hyvin, kun meni!" Ja se on kyllä aivan totta! <3

"En tahdo juhlasta arkea, vaan arjesta juhlaa!"

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 28.05.2013 14:18 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Oikeasti, kiitos tästä ketjusta! Täältä saa aivaan mahtavia ideoita omiin häihin kun ne joskus koittaa, ja myös kavereiden häihin osaa osallistua eri tavalla kun on näin paljon henkilökohtaista taustatietoa listattuna teiltä, kiitos :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 10.07.2013 10:07 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Näin yhdet häät järjestäneenä voin sanoa, että kaikkein isoin juttu juhlien onnistumisessa on:

<3 Älä stressaa. Yhtään. Järjestä etukäteen asiat niin hyvin kuin voit ja juhlissa sitten tapahtuu mitä tapahtuu, niin et sä niille enää mitään voi äläkä anna pikkujuttujen pilata teidän elämänne tärkeintä päivää. Meillä meni pikkuruisesti pieleen vaikka mitä, mutta niistä olankohautuksella ja naureskellen eteenpäin niin kukaan vieraista ei huomannut yhtään mitään ja meillä oli ihan älyttömän hauskaa. :)

<3 Ruokien valmistaminen itse oli meidän kohdalla ihan loistava veto. Mä itse järjestän työkseni ruokaa isoihin tilaisuuksiin, joten ruokapuoli hoitui vaivatta ja stressittä ja säästettiin pitkä penni, mutta JOS ei ole vankkaa tietämystä alalta ja omaa taipumusta stressiin, niin jätä homma ammattilaisten käsiin. :) Ja jos päätätte itse laittaa ruokaa, valitkaa juhlapaikka niin, että siellä on kunnollinen keittiö, riittävät astiastot kaikkine laseineen ja tarjoiluastioineen ja pöytäliinat!

<3 Bändi. Maksoi vähän enemmän kuin oltiin alunperin musiikkiin budjetoitu, mutta oli se sen arvoinen. Hyvää ei saa halvalla ainakaan tässä kohtaa, ammattimuusikoille kannattaa hyvästä työstä vähän maksaa! Häälahjaksi saatiin DJ vetämään loppuillan discot ja se se vasta hitti olikin! Meillä ei olisi ollut varaa palkata DJ:tä, mutta jos teillä on niin suosittelen, eipähän lopu bileet kesken illan! Nimimerkillä aamukolmelta omista häistään poistunut pari.. :D

<3 Hyvä kuvaaja. Meidän kuvaaja ei ollut varsinaisesti ammattilainen, mutta hyvin taitava kuitenkin ja nyt kun ollaan nähty muutama väläytys kuvauksista, niin ei voi kuin olla tyytyväinen jo nyt. En malta odottaa koko kuvapaketin saamista!

<3 Juhlapaikka. Hyvin valittu paikka säästää paljolta vaivalta, esim. jos rumaa tilaa ei tarvitse koittaa peittää kaikenmaailman koristeisiin. Meidän tilassa oli yksinkertaisesti katetut pöydät ja muutama pompom katossa, muuta ei tarvittu. Lisäksi sijainti keskustassa oli meille mieluinen, vieraiden oli helppo kulkea kirkolta juhliin ja hotelliin/koteihinsa ja yksikin käväisi kesken juhlien kotona vaihtamassa kengät. :) Juhlapaikan vahtimestari oli myös niin hyvä tyyppi, että heti ensimmäisestä puhelusta hänen kanssaan tiesin, että siellä hommat hoituu niinkuin on sovittu ja hoitui vielä paremminkin! Vaikka paikka oli varattu meille ke-su, niin maanantaina jo tuli soitto ettei talossa ole alkuviikolla toimintaa, tervetuloa laittamaan vaikka heti. :)

<3 Kampaaja ja meikkaaja. Taas kerran: luota ammattilaisiin. :)

Sitten miinuksia:

:? Varmista, että hääpäivän aamuna on oikeasti tarpeeksi aikaa valmistautua ja että kaasot tai muut, ketkä auttaa sua pukeutumisessa ei esimerkiksi lakkaa kynsiään samalla sekunnilla, kun pitäisi alkaa kiskoa mekkoa päälle. :D Meinattiin myöhästyä kirkosta, kun neidit kuivatteli kynsiään...

:? Päivä menee ohi todella nopeasti. Siis TODELLA. Kaikki pienet hetket vaan vilistää silmissä, joten varmistakaa että joku kuvaa kaiken. Juhlissa kannattaa yrittää seurustella mahdollisimman monen kanssa jo heti alkuillasta, ettei huomaa siinä kohtaa kun ihmiset tulee kiittämään juhlista ja ovat lähdössä, että ei hitto, nuo ajoi tänne 600km enkä mä ehtinyt vaihtaa niiden kanssa sanaakaan! :?

Oon vieläkin ihan fiiliksissä meijän kemuista, oli kyllä tosi kivaa. <3 :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 19.08.2013 19:37 
Tässäpä omien 03.08.2013 olleiden häiden plussat ja miinukset:

+ Yksinkertaisuus. Koristelu sujui nopeasti, joten siivoaminenkin sujui nopeasti. Samalla varsinaisen ohjelman vähyys antoi vieraille aikaa jutella keskenään, sillä se on se, mitä vieraat haluavat oikeasti juhlissa tehdä.

+ Oman pään pitäminen, vaikka vanhemmat (tai kuka tahansa muu) sanoisivat mitä. Halusimme tehdä vähän erikoisia valintoja, mitkä kummastuttivat etenkin miehen vanhempia, mutta lopulta ne olivat juuri niitä asioita, mistä vieraat meitä kiittivät. Ei kannata kangistua häiden perusmuottiin!

+ Etukäteisvalmistelut. Häidenalusviikko sujui kuin vettä vain, kun olimme tehneet paljon etukäteen. Alkuviikon lähinnä odottelimme perjantain saapumista, sillä meillä ei tosiaankaan ollut jäljellä muuta tehtävää kuin opastekyltit ja juhlapaikan koristelu. Tämän asian tajuaminen vähensi stressiä melkoisesti.

+ Kampaus ja meikki. Kyllä ammattilaiset osaavat asiansa. Itse valitsin liikkeen, josta sain molemmat kerralla. Valitsin liikkeen oikeastaan aika summassa ensivaikutelman perusteella, sillä se oli ensimmäinen liike, josta menin hintoja kysymään ja samalla varasin ajat. Koekampaus ja -meikki vahvistivat tunteen oikean paikan löytymisestä.

+ Vieraat. Kutsu vain ne, ketkä haluat oikeasti paikalle. Älä anna kenenkään vaikuttaa päätöksiisi. Itse en kutsunut isääni enkä toista mummoani, ja oli ihanaa viettää elämäni tärkein päivä ilman pelkoa siitä, minkälaisen shown nuo kaksi saavat pystytetyksi. Sen sijaan kutsuin vain ne henkilöt, joilla on ollut merkitystä elämässäni. Se oli hyvä päätös, ja saimme juhlista juuri niin ihanat kuin halusimmekin.

+ Hääpuku. Osta juuri se, mistä haaveilet, vaikka se maksaisi mansikoita. Se kannattaa. :)

+ Häämatkalle lähteminen heti häiden jälkeen. Oli ihanaa karata maailmalle kahdestaan miehen kanssa ja vain nauttia uudesta aviopuolisosta ilman ketään muuta!

- Seremoniamestariksi kannattaa valita noheva, aloitteellinen henkilö. Meillä bestman, joka tätä virkaa hoiti, ei ehkä ollut kaikista paras siihen hommaan, sillä meidän piti erikseen sanoa, mitä seuraavaksi tulisi kuuluttaa. Siinä meni aikaa hukkaan ja syntyi turhaa hässäkkää.

- Vieraskirjanaru. Emme saaneet vieraskirjaviestiä kaikilta vierailta. Meillä siis oli navetan ylisille viriteltynä pitkä pätkä narua, jolle vieraiden oli tarkoitus ripustaa tervehdyslappunen minipyykkipojilla. Vieraskirjasta ilmoitettiin kaikkien kuullen, mutta silti se ei kai tullut kaikkien tietoon tai oli liian outo idea. Se harmittaa, sillä olisin halunnut itse koota vieraskirjan vieraista otetuista kuvista ja heidän jättämistään tervehdyksistä. Kannattaa siis infota tarkemmin. Meillä tosin siihen vaikutti myös se, että osa lähti heti kahvin jälkeen, jolloin ei vielä ollut mahdollisuutta kirjoittaa vieraskirjaan, joka oli eri rakennuksessa kuin ruokailu ja kahvitilaisuus.

- Se, että juhlapaikka on samalla hotelli. Aina taukojen tullessa vieraat häipyivät huoneisiinsa. Erityisen ärsyttävää se oli silloin, kun olisi pitänyt ottaa valokuvia, vaikka siitäkin asiasta kuulutettiin kaikille.

- Dj. Saimme musiikkia koko illan ajaksi, mutta se oli ehkä vähän vanhemmalle väelle suunnattua melkein koko illan, vaikka olimme toivoneet enemmän nuorekasta menoa pakollisten valssien jälkeen. Tästä kannattaa käydä tarkka keskustelu dj:n kanssa, jos toiveet ovat erityisen rajoitetut.

- Valokuvaaja. Aina ei kannata valita halvempaa vaihtoehtoa. Otimme kuvaajaksi miehen sukulaisen, jo aika vanhan miehen, ja nyt pelkäänkin, että kuvat ovat sen mukaiset. Vaikka hän on ammattilainen, pelkään vanhan asenteen näkyvän kuvissa jollain tapaa. Ainakaan hänellä itsellään ei ollut esittää mitään uusia ideoita kuvaamiseen. Itse kuvia en ole vielä nähnyt, joten sitä odotellessa...

* * *

Kokonaisuutena kuitenkin hääjuhla oli onnistunut, ja siitä jäi hyvä mieli. :) Miinukset ovat aika pieniä noihin plussiin verrattuna. Noissa ei ole edes kaikki, vaan vai ne, mitä nyt äkkiseltään muistin ja oli suurimpana mielessä.

Ylös Etusivu

ViestiLähetetty: 09.02.2014 12:42 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Oho, häistä yli puoli vuotta, koitampa muistella vielä tähän jotain.

+ Juhlapaikka, joka hoiti kaiken. Ruuat, juomat, kattaukset, koristelut. Me vietiin vaan kamat ja ohjeet paikalle. Tosin minä olin tämän asian suhteen hyvin manjana. Esim. saapuessani juhlapaikalle vihittynä vaimona mieleeni juolahti ekan kerran sellainen asia kuin lautasliinat. Onneksi juhlapaikan pojat oli laittanut pöytään ihan sievän väriset liinat. :lmao2:

+ Tuo kyseinen juhlapaikka. Ravintoalaiva Wäiski. <3 Pojat hoiti kaiken ihan mahtavasti, ruoka oli HYVÄÄ, ja paikka meille sopivan rock ja kämänen. Tänne saa hienosti sellaista vähemmän siloista vintagehenkee aikaiseksi melko helpolla, vink, vink...

+ Omanlainen hääpuku. Ruskea, simppeli iltapuku. En olisi tuntenut itseäni kotoisaksi jossain perinteisessä.

+ Häämatkalle heti häiden jälkeen. Englantiin, jossa Lontoossa 4 päivää hyvässä hotellissa ja sen jälkeen telttaan mudan keskelle Download-festareille.

+ Papit ja morsiusmessu. Kaverit kehui jälkeen päin tuota morsiusmessua kokemuksena ja ei se meillä edes kestänyt kuin about 40 minuuttia. Pappeina oli siskoni ja miehen eno ja vihkipuhee aikana itki kaikki papista lähtien. Kanttori oli myös ihan mahtava! Hän opetteli meitä varten ihan uuden biisin, Throneroom Marchin Tähtien Sodasta.

+ Just oikea hääkakku. Suklaakinuskikakku konditoria ph7:sta. Sen kanssa tuoreita mansikoita ja erilaisia suklaakonvehteja.

+ Asenne. Tehtiin asiat just niinku haluttiin ja annettiin meidän persoonallisuuksien näkyä. Ketään ei haitannu puuttuneet perinteet tai tavallisuudet. Emme myöskään ottaneet mitään liian vakavasti tai edes ajatelleet mitään pikkuasioita.

- Meillä oli tarjoitus tarjota tuolla myös kaikki alkoholi, eli kuoharit alkuun, ruokajuomat, kahvin avecit ja ehkä drinkki jossain välissä ja illemmalla kun juhlien lapsivieraat poistuivat, oli taroitus avata varsinainen open bar, mutta kaverit oli sit heti aloittaneet omalla kiustannukselle tiukan viinan tilaamisen. Olisi pitänyt ohjeistaa tuo asia paremmin, mutta onneksi itseään känniin juoneet kaverit kumminkin osasivat käyttäytyä.

- Meillä oli kuvaajana kaveri, joka osaa kuvata, eli kuvat olivat kauniita, upeasti valotettuja jne, mutta mies ei katso missään kuvassa kameraan ja mulla erottuu alushameen vanne puvun helman läpi, eli kaveri ei osannut ajatella tällaisia juttuja, jotka enemmän häitä kuvanneelle olisi olleet täysin luonnollisia.

- Viimehetken peruutukset. Tosin mies sit kutsui peruuttaneiden tilalle uudet vieraat n. 14 tuntia ennen vihkimisen alkua.

- Ei muistettu jakaa hääkarkkeja.

- Se, että häät on vaan kerran elämässä. :evil:

Hääpäikky

Ylös Etusivu
 Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 141 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6

* UKK    * Etsi

Tänään on 22.06.2018 14:47