* UKK    * Etsi

Tänään on 22.08.2018 09:59

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 56 viesti√§ ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.04.2006 00:36 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Kertokaapa olenko käsittänyt oikein ainakin näin maistraatin sivuilta:
- Muutan oman sukunimeni miehen sukunimeksi joten joudun maksamaan 91e
- Meillä on 3 yhteistä lasta ja näköjään jokaiselle pitää täyttää oma nimen muutoshakemus koska he ovat minun sukunimelläni ja vaihtuvat käyttämään miehen tai siis silloin meidän yhteistä sukunimeä. eli 3 x 91e

Joudunko siis maksamaan yhteensä 4 x 91 e eli 364e nimenmuutoksesta?! :shock:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.04.2006 01:47 
Et joudu, jos lapsille nimenmuutos on ensimmäinen se on ilmainen. Ja lasten nimen muutos voidaan hakea samalla hakemuksella kuin omasi. Maksat vain omastasi, mikäli olet nimeäsi vaihtunut enemmän kuin kerran. Ymmärtääkseni ensimmäinen kerta on vieläkin ilmainen.. Tälläisessa luukossa olen minä..

tuskis

Yl√∂s Etusivu

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.04.2006 07:30 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Ei naimisiinmenon yhteydessä tarvitse nimenmuutoksesta maksaa. Vai pitääkö, jos on aiemmin nimeä muuttanut? Mutta käsittääkseni jos muuttaa muulloin, niin se maksaa. :o

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.04.2006 07:42 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Mäkin oon käsittäny niin, että naimisiin mennessä nimenmuutos ei maksa. :nod:

Lainaa:
Nimenmuutoksesta peritään yleensä maksu. Maksua ei kuitenkaan peritä ilmoituksesta tapahtuvista nimenmuutoksista. Tarkempia tietoja siitä, milloin maksu peritään, saa maistraatista.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.04.2006 11:14 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

En munkaan käsitykseni mukaan naimisinnmennessä vaihtuvasta nimestä peritä maksua, eikä myöskään lasten muutoksesta. :o

Maistraatti:
Alaikäisen lapsen sukunimen muuttamiseen riittää ilmoitus, jos vanhemmat haluavat muuttaa lapsen sukunimen isän sukunimeksi siinä tapauksessa, että vanhemmilla ei lapsen syntyessä ollut yhteistä sukunimeä ja isyyttä ei ollut vahvistettu ja merkitty väestötietojärjestelmään lasta rekisteröitäessä.Alaikäisen lapsen sukunimen voi muuttaa ilmoituksella vanhempien yhteiseksi sukunimeksi, jos vanhemmat solmivat keskenään avioliiton ja ottavat yhteisen sukunimen. Aviopuolisoilla on myös mahdollisuus antaa yhteinen sukunimensä toisen puolison alaikäiselle lapselle.Lapsen huoltajien on oltava lapsen nimenmuutoksesta yksimielisiä. Kaksitoista vuotta täyttäneen lapsen sukunimeä ei voi muuttaa ilman hänen omaa suostumustaan.

Ilmoituslomakkeita saat sivujemme Lomakkeet-osiosta tai maistraatista. Ilmoitus on maksuton.

Eli käsitän tämän niin, että teidän kaikki nimenmuutokset on ilmoituksia, ja sellaisina maksuttomia. Varmista kuitenkin maistraatista vaikka puhelimitse.

:bye:

Jumala ei rakasta meitä siksi että olemme kauniita.
Me olemme kauniita siksi, että Jumala rakastaa meitä

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.04.2006 11:40 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Tietääkö kukaan meneekö pankkiin automaattisesti tieto nimenvaihdoksesta?

Ajattelin vaan että me ollaan menossa rapakon taakse häämatkalle noin kaks kuukautta häiden jälkeen ja matkatoimiston täti sanoi että mun passissa ja luottokortissa pitää olla sama nimi kuin varauksessa, joka on siis tyttönimeni.

Voinko siis muuttaa nimeni jo naimisiin mentäessä vai pitääköhän se tehdä vaikeamman kautta ja vaihtaa sitten vasta häämatkan jälkeen?

Passia ei kuitenkaan tarvitse muuttaa sitä ennen kun se on voimassa vielä usean vuoden.

Onpas sekavaa... :auts:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.04.2006 12:36 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Louhi mikäs pankki teillä on?
Mulle tuli uusi passi kolmessa viikossa ja uusi pankki- ja luottokorttiyhdistelmä 6 viikossa, kun menin heti häiden jälkeisellä viikolla pankkiin virkatodistuksen kanssa. Eli nopeutin tuota projektia itse. Nordeasta sanottiin, että nimenmuutos olisi tullut heille, mutta en muista sanoiko peräti että uusi kortti on aina tilattava :o :o

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.04.2006 14:23 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Nordea. Täytyy varmaan soittaa sinne ja kysellä asiaa, ettei sitten vaan käy niin että ollaan jenkkilässä täysin kullan luottokortin varassa...

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.04.2006 14:31 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

:o Kyllähän pankki/luottokortti toimii, vaikka nimi olisi muuttunut, eikä sitä olisi ehtinyt ilmoittaa. Oleellista ulkomailla on se, että kaikissa asiakirjoissa (siis matkalipuissa, passissa, maksukorteissa, vakuutuskorteissa...) on SAMA nimi, oli se sitten entinen tai nykyinen.

Ainakin itse ilmoitin pankkiin virkatodistuksen kanssa nimenmuutoksen, ja samalla tilasin uudella nimellä kortit, mutta vanhat toimivat niin pitkään että uudet tulivat.

Kun teillä on tuohon matkaan kuitenkin jonkin verran aikaa, kannattaa ehkä tehdä niin, että tilaa uudet kortit pankista vähän myöhemmin, ja lähtee vanhojen kanssa ulkomaille. Kannattaa ehkä kuitenkin kysyä vielä tosiaan pankista.

Sittenhän jos sinulla on jokin muu henkilöllisyystodistus kuin passi, jossa olisi siis uusi nimesi, niin silloi ei käsittääkseni pitäisi olla ongelmaa uusien maksukorttienkaan kanssa. Tärkeintä on, että matakalipuissa ja passissa on sama nimi.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.04.2006 14:46 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Tuossa kai lähinnä on ongelma siinä, jos ostosrajat ylittyy ja aletaan tarkistella henkkarista onko kortin omistaja todella se kortin omistaja. Ulkomailla on hieman vaikeampaa selittää, että juujuu menin naimisiin ja vaihdoin nimen, mutta kortti ei ehtinyt tulla. :o

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.04.2006 15:35 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Yks asia mikä pitää muistaa kaupoissa jne on se, että kun maksaa vanhalla kortilla, pitää myös allekirjoittaa vanhalla nimellä. Muuten tulee sanomista.. :wink:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.04.2006 16:11 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Ulkomailla kortilla maksaessa henkilöllisyys täytyy esittää aina. Tai ainakin toisin päin, silloin kun ite olin kaupassa ja maksettiin ulkomaisella kortilla, niin passi piti tarkistaa. Tää oli siis kyllä jo 5 vuotta sitten, mutta kuitenkin. :?

Mulla on kanssa Nordeassa tilit ja sinne soitin jotain pari viikkoo häitten jälkeen (kun muistin... :oops: ) ja nimi oli automaattisesti muuttunut. Uusi kortti tuli tilaamalla ja vanha toimi ihan hyvin siihen asti ja vähän kortin tulemisen jälkeenkin, eli ihan rauhassa voit tyttönimellä mennä reissuun, kun passi ja matka ja pankkikortti on samalla nimellä. Virallisesti sukunimen voit vaihtaa heti. :)

Pojat 9.2.08 ja 1.1.11

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.04.2006 17:31 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Mä kyllä allekirjoitin uudella nimellä jo ennen häitä, eikä siitä kukaan koskaan huomauttanut mitään...

Niin ja opiskelijakorttia en ole uusinut vieläkään (häät oli elokuussa 2004) ja tenteissä aina todistan olevani Xx Vanhanimi vaikka kaikissa tenttipapereissa lukee Xx Uusinimi eikä kukaan ole vielä puuttunut asiaan. Ekalla kerralla tein se vahingossa ja huomasin asian vasta jälkikäteen ja siitä pitäen olen tehnyt niin ja odotellut että koska joku tentinvalvoja huomaa. Eipä ole vielä huomannut :D

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 06.04.2006 21:14 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

teurokoski kirjoitti:
Mä kyllä allekirjoitin uudella nimellä jo ennen häitä, eikä siitä kukaan koskaan huomauttanut mitään...

Sulla on sattunut sitten kassat, jotka ei välitä asiakasturvallisuudesta.. ei kun palautetta kehiin vaan niin alkaa uusi koulutus :wink:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.04.2006 18:14 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Lapsen ensimmäinen sukunimenmuutos on ilmainen, mutta mikä luetaan ekaksi sukunimenmuutokseksi. Eli, kun kasteessa tytölle annettiin miehen sukunimi, oliko se eka muutos? Meillä on nyt tarkoituksena ottaa minun sukunimeni perheen nimeksi, vaikka häistäkin on kohta vuosi. Järki voitti :D

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 18.04.2006 09:20 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Käsittääkseni ei, eihän antaminen voi olla muutos - miten voi muuttaa olematonta?? >eli ensimmäinen muutos on ainakin logiikan ja suomen kielen kieliopin mukaan se, kun jo olemassaoleva nimi muutetaan. Maistraatti kuitenkin tietänee tämänkin paremmin kuin me täällä amoisa, vaikka kaikin puolin fiksuja olemmekin :wink:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 18.04.2006 13:15 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Ensimmäinen nimenmuutos on se, kun syntymänimi vaihdetaan toiseen hakemuksella. Kasteen yhteydessä saatu nimi tai maistraattiin rekisteröity nimi on ensimmäinen, mutta sen nimen muutoksesta ei makseta.

Esimerkki:

Jos kastatte lapsenne tänään Anna Eerika Virtaseksi ja myöhemmin ilmenee tarve vaihtaa lapsen sukunimi vaikkapa Keräseksi on tämä ensimmäiseksi luettava vaihdos ilmainen. Jos taas vaihtaisitte myöhemmin lapsen nimen takaisin Virtaseksi se taas maksaisi ne käsittelykulut.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 15.06.2008 19:25 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

panikoija kirjoitti:
Pitääkö minun siis ottaa yhteyttä poliisiin, pankkiin, kelaan kun sukunimeni muuttuu, vai meneekö tieto "automaattisesti" näille tahoille? Plussakortin ja kaikki muut kortit täytyy varmaankin muuttaa itse... :?:

iitukka kirjoitti:
panikoija: Minä olen tehnyt seuraavaa listaa siitä, mihin sukunimen muutos täytyy ilmoittaa. En tosin ole aivan varma, meneekö jonnekin näistä muutos automaattisesti... :o Varulta lähetän varmaan kuitenkin kaikille sähköpostilla ilmoituksen muutoksesta, eihän se ole kauhean iso homma:
- vakuutusyhtiö
- lehtitilaukset
- sähköyhtiö
- puhelinyhtiö
- nettiliittymäyhtiö
- isännöitsijä
- pankki

Kortti vaihdettava (jolloin nimenmuutoksen ilmoitus hoituu tietenkin samalla):
- passi
- ajokortti
- kela-kortti (tämä tulee ilmeisesti automaattisesti!)
- kirjastokortti
- pankkikortit
- etukortit (plussa, s-bonus, ykkösbonus, apteekin uniikki-kortti... minäkö muka hamstraisin näitä :oops:)
- verenluovutuskortti (tällainenkin löytyy, tosin riittää varmaan, että ilmoittaa seuraavan luovutuksen yhteydessä)

Lisäksi eri nettipaikat, joihin on kirjautunut (minulla niitä ainakin riittää...). Minulla muuttuu myös sähköposti, joten senkin muutos on ilmoitettava aika moneen paikkaan: kaikille osoitekirjan ihmisille ja niiden lisäksi kaikkiin noihin nettipaikkoihin, joihin on kirjautunut.

Chihiro kirjoitti:
kiitos iitukka, hyvä lista.
Kai tässä mullakin tuntuu olevan tuo homma edessä.. katotaan paljon menee rahaa nimen vaihtoon.. Ajokortti, passi.. :o

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.07.2008 18:44 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Jaahas, osaisiko joku auttaa...

Häät oli siis lauantaina ja nimen muutos ei vielä ainakaan näyttäisi menneen rekisteriin (internetpankkia olen käynyt välillä kurkkimassa :) ) ja haluaisin sen passin hakea tällä viikolla kun olen vielä lomalla. Voiko uuden passin ja ajokortin hakea vihkitodistuksella vai pitääkö odottaa, että näkyy virallisesti koneella??

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 04.08.2008 11:46 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Mulla oli passia hakiessa sellanen todistus, en mä ajatellu mitään virallisia muutoksia ollenkaan kun oli olevinaan niin hätä! :D

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 19.08.2008 09:39 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Nimenmuutokset hoituu tässä ihan omalla ajallaan - ei kiirettä.

Eniten vaivaa ovat tuottaneet sähköpostiosoitteiden ja muiden tietokoneisiin liittyvien asioiden muuttaminen uusiin nimiin. Pitäisi vielä muistaa minne ilmoittaa uusi sähköposti ja millä postituslistoilla on väärällä osoitteella vielä.

Häät 9.8. eikä mitään postia ole vielä tullut uudella nimellä :) Sitä odotellessa...

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 27.03.2009 07:26 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

auli41 kirjoitti:
Kun neiti Nieminen ja herra Virtanen menevät naimisiin ja neiti pitää oman sukunimensä, niin onko hän sitten jatkossa rouva Nieminen vai rouva Virtanen? Esim. kutsussa lienen Herra ja Rouva Virtanen, mutta muissa yhteyksissä, ilman herraa...???

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 30.03.2009 07:17 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Rouva Nieminenhän se on jos kerran naimisiin menee. :)
Ja mä kyllä laittaisin kutsuihinkin että Rouva Nieminen ja Herra Virtanen, tosin ihanihan virallisesta etiketistä en tiedä, mut tuntuu että toi miehen mukaan puhuttelu on enemmänkin tyyliin jenkkiläisten hommaa. :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 02.07.2009 08:54 
Poissa
Enkeli
Enkeli

laitoin just netin kautta lasten sukunimen vaihdos jutut menemään..sai pankkitunnuksilla tehtyä :)

onpahan sekin sitten jo alta pois,omansa vain muuttaa sitten myöhemmin :)

*25.7.2009*

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 12.09.2009 08:05 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Tiistaina vihitty ja otin kaksoisnimen...
Pankissa vielä vanhalla nimellä, mut KELAn sivuilla näkyy jo uusi nimi :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 56 viesti√§ ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 22.08.2018 09:59