* UKK    * Etsi

Tänään on 19.06.2018 14:36

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 56 viesti√§ ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Nimenmuutosasiat
ViestiL√§hetetty: 23.08.2004 12:44 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Soittelin tuossa maistraattiin, eikä nimeni muutos näy vieläkään. Uusi ajokortti pitäisi tilata, olis mukava pystyä todistamaan kuka on. Mutta! Kotiseurakunnassani on lomalla se tyyppi, joka muutokset kirjaa. Hätyyttelyni jälkeen tiedot on kuulemma nyt kirjattu, mutta ei niitä maistraatissa näy. Ottaa jo päähän :x

Kauanko muilla on kestänyt?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 23.08.2004 13:06 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

no mullakaan ei vielä ole tullut, mä olen jo epäillyt että pappi on unohtanut koko jutun (mikä oliskin aika hauskaa koska tänään on menny koko työpäivä vaihtaessa nimeä joka paikkaan...) mutta olkaamme kärsivällisiä.. kirkkoherran viraston tädin mielestä kun kyseessä on vain pelkkä muodollisuus, että ehtiihän sen.. :x niinpä niin.. :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 23.08.2004 19:48 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Pari päivää se vaan kesti!

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 24.08.2004 13:34 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

mä en ole vielä tehnyt mitään asian hyväksi, siis ajokortin tai passin uusimisen suhteen. Häämatkan jälkeen (eli noin kahden viikon päästä häistä) tuli postiluukusta kuitenkin uusi kelakortti, ja plussakortti :D
En nyt tiedä olisinko sitä ensimmäiseksi kaivannut mutta tulipa kuitenkin.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 24.08.2004 18:31 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

KAUAN! Ainakin joissakin paikoissa. Mieheni ei ole vieläkään saanut uutta kelakorttia (vihkiminen oli 9.7.), sama juttu plussa- ja muissa bonuskorteissa. Täytynee alkaa soitella ja kysellä perään. Kaupassa ikävää, kun pankkikortissa on oikea nimi, mutta 'kylkiäiskortissa' edelleen väärä...

- 9.7.2004 -

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 24.08.2004 22:38 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Mulla näkyi väestötiedoissa häitä seuraavan viikon ke, vaikka siis vihkijä, joka paperit täytti on eri srk:ssa töissä, eli ne oli kulkeneet postissakin jonkun aikaa.

Uus kelakortti tuli alkuviikosta (häät 14.8 ), ja viime perjantaina soitin joka paikkaan nimenmuutosta. On muuten hassu soittaa "tässä on X Z päivää, niin tai siis oikeastaan X X tai siis tarkoitan että nimeni on muuttunut...hirveää sekoilua... :oops: )

Jumala ei rakasta meitä siksi että olemme kauniita.
Me olemme kauniita siksi, että Jumala rakastaa meitä

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 25.08.2004 07:44 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Eilen se sitten tapahtui :clap: Menin laittamaan ajokorttia tilaukseen, ja se ystävällinen täti soitteli maistraattiin. Tiedot oli kyllä mennyt eteenpäin mutta epätäydellisinä, maistraatista puuttui meidän vihkipäivä! Maistraatista lupasivat soitella seurakuntaamme ja pyytää faksaamaan meidän vihkitodistusta, jotta saivat itse laittaa tiedot ajan tasalle. Se mukava täti poliisilaitokselta soitti vielä perääni että nyt sun uusi sukunimi näkyy! Meinas hermot mennä ensin, mutta se täti pelasti päiväni!

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 25.08.2004 14:11 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mulla se kesti noin viikon. Kelakortti tuli postissa puolentoista viikkoa vihkimisen jälkeen. Maistraattiin soitin viikko vihkimisen jälkeen ja uusi sukunimi oli silloin jo rekisterissä.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 27.08.2004 18:30 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mulla näkyi uusi sukunimi pankin tiedoissa häitä seuraavan viikon loppupuolella, joten eipä siinä kauan kestänyt. Nyt on jo uusi kela-kortti ja plussakortti kotiutuneet.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 07.09.2004 11:05 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mulle tuli ajokortti tilauksen jälkeen parissa päivässä, kelakortti tuli heti häiden jälkeen. Eli siis poliisilaitokselle oli tieto mennyt heti häiden jälkeen. Kävin häiden jälkeisenä maanantaina tai tiistaina tilaamassa uuden passin ja ajokortin. S-ryhmän bonuskortin tulo kestää n. 3vkoa niin kuin normaalistikin. Hehän voivat tilata kortin vasta sitten, kun tietävät varmasti henkilöllisyyden. Joten ymmärrän heitä kyllä loistavasti. :) Oon tosi tyytyväinen, kun omalla kohdalla kaikki korttiasiat hoituivat nopeasti, kaikki oleellisimmat siis. Bonuskortissa meni tosiaan n. 3vkoa, mutta mitäpä väliä sillä on? :o :D

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 07.09.2004 11:54 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mulla ei ollut uusi nimi vielä häiden jälkeisenä torstainakaan kelalla tiedossa.Käväsin sitten kysymässä kirkkoherranvirastossa ja heidän tietoihin oli päivitetty mutta maistraattiin asti tieto ei ollut jostain syystä kulkeutunut.Kaikki kortit on vielä vanhalla nimellä. :oops:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 11.01.2005 18:26 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Maistraattivihkimen helpotti siis tätä asiaa. Tietoni on muuttunut heti ja automaattisesti kaikkiin paikkoihin. Verohallinnossa tiesivät ja nettipankista huomasin, että nimi on vaihdettu.

Nyt täytyisi vaan itse tilata uusi passi, ajokortti, plussa ja bonuskortit, kirjastokortit jne.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 12.08.2005 19:47 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Eniten odotan, että saan uuden ajokortin!
Kävin tänään otattamassa passikuvat, ja toivottavasti saan jo ensi-viikolla tehdä hakemuksen uudesta ajokortista.

Muutoin olen hoidellut korttiasioita ja muita aika hissukseen: pankki-ja automaattikortit kirjastokortti, bonuskortit jne olen pistänyt ajantasalle, ja mm. ovesta ovat poistaneet entisen sukunimeni.

Passia en aio uusia, kun emme ole lähiaikoina minnekään lähdössä.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 12.08.2005 21:14 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Onkos se niin, ettei voi hakea uutta ajokorttia ennen kuin uudet tiedot ovat talletettu väestörekisteriin? Näin olen ymmärtänyt. Kun mun tyttönimisiä on edelleen nimipalvelussa saman verran kuin ennen vihkimistä, kylläpä kestää, jo kaksi viikkoa mennyt! Haluisin hoitaa jo nää pankki-, opiskelija- ja ajokorttiasiat... Megis, mäkään en hanki vielä ainakaan uutta passia... Ollaan kyllä sitä Jenkkilän matkaa mietitty, mutta saa nyt nähä kun on se asuntolainakin tulossa... Vanha passi on vielä 2,5 vuotta voimassa.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 12.08.2005 21:20 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Joo, ei saa uutta ajokorttia ennen kuin muutos on väestörekisterissä. Valitettavasti. Hakemuksen kuitenkin voi jättää ennenkin, mutta se makaa sitte poliisilaitoksella kunnes muutos näkyy. Mulle sanoivat, että näin kesäaikaan on mennyt parikin viikkoa ja vähän yli että muutos näkyy, kesälomat vaikuttaa...

Ite vien loman viimeisenä päivänä uuden ajokorttihakemuksen, oli nimi virallisesti muuttunut tai ei, koska se taitaa olla mun viimeinen mahdollisuus olla kaupungissa virka-aikaan... Uutta passia en meinaa hakea ennen kuin sitä tarvitsen, vaikka se olis vielä melkein 3 vuotta voimassa... :?

Pojat 9.2.08 ja 1.1.11

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Maksaako nimen muutos?
ViestiL√§hetetty: 16.09.2005 16:46 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

white kirjoitti:
Siis ihan itsessään sukunimen vaihtaminen, maksaako se? Jos maksaa, kuinka paljon?

Mihin paikkoihin nimenmuutoksesta täytyy ilmoittaa, ja mitkä niistä on maksullisia ilmoituksia? Ajokortti nyt luonnollisesti ainakin.

hellikki kirjoitti:
:bye:

Sukunimen muutos avioliiton yhteydessä on maksuton. Lisää voit lukea aiheesta maistraatin sivuilta http://www.maistraatti.fi/ :arrow: nimiasiat (löytyy vasemmanpuolen aihevalikosta keskivaiheilta).

niinaonni kirjoitti:
En minä ole maksanut muusta kuin uudesta ajokortista ja passista...

Kela-kortti tuli automaattisesti kotiin ja kirjastokortin, etukortit ja pankkikortit sai vaihtaa uudelle nimelle maksutta.

Ilmoitusta ei periaatteessa ole pakko tehdä mihinkään, väestörekisteriin tieto nimen muutoksesta menee automaattisesti ja aika monet muut päivittävät tietonsa sieltä... Minä kuitenkin olin nin kärsimätön, että soittelin kaikkialle jo heti kun tultiin häämatkalta kotiin :) .

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 21.09.2005 15:26 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Pankkikortista, ainakin Visa Electronista, joudun maksamaan nyt 5 euroa, kun haluan kesken "kauden" uuden kortin uudella sukunimellä. Näin Nordeassa.

Hääpäiväkertomus Onnenpäivästä

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 21.09.2005 16:45 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Tänään hain uuden ajokortin! :bounce: On kyllä paljon rumempi kuva kuin edellisessä, kun piti kiireessä hikipäissä silloin ottaa se kuva, mutta on ainaski uudella nimellä.

Kannattaa muuten pyytää vaikka siitä vihkitodistuksesta kopio itselle. Meillä äiti otti sen, vaikkei sitä sitten tarvittukaan. :wink:

Pankkikortti tuli ekana, kun käytiin heti maanantaina häiden jälkeen hoitamassa yhteisiä pankkiasioita. Ei maksanut, tosin uuden pitikin olla jo tulossa. Tuli sitten vähän myöhemmin vielä vanhalla nimelläkin uusi pankkikortti. Mitähän sille pitäis tehdä? :o

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.09.2005 07:23 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Paluta vanhalla nimellä oleva kortti pankkiisi. Hoitavat asiat sieltä sitten kuntoon eli kuolettavat kyseisen kortin ja sen sopimukset ym. Ilmeisesti kukaan ei sitten ollut "tajunnut" perua vanhalla nimellä olevaa korttitilausta. Se on kuitenkin voimassa oleva kortti ja jos joutuu vääriin käsiin niin joku voi tyhjentää sun tilin nopeesti.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.09.2005 07:27 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Se on vielä kirjekuoressakin! :D Mutta onkohan ihan sama minne pankkiin vien? Siis saman ryhmän? Kun oma pankki on tuolla kaukana kaukana...

Sitä mäkin ihmettelin, että kun sanoin, että kohtahan uusi kortti mulle tuleekin, mutta et saisko sen uudella nimellä, niin sitte tulee kuiteski sekä uudella että vanhalla... :? Joo, pitääpä käydä pankissa. :girl:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.09.2005 07:28 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Juu voi viedä mihin tahansa saman ryhmän pankkiin! :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.09.2005 14:32 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Eikös se riitä, että sen vanhan kortin vaan katkaisee saksilla, niin kuin kaikki muutkin kortit? :o En mä ainakaan nää mitään järkeä siinä, että kortti vietäis takaisin pankkiin.

Pojat 9.2.08 ja 1.1.11

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 23.09.2005 07:03 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Sinänsä riittää, että kortin katkaisee, mutta sitten melkein tarvii kuitenkin soittaa, jos vanhalle kortille ja uudelle kortille on erilliset korttisopimukset eli uusi kortti ei korvakkaan vanhaa vaan on tehty kokonaan uusi korttitilaus, niin jos vanha tilaus jää voimaan saattaa niitä vanhalla nimellä olevia kortteja tulla myöhemmin uudestaan. Mutta siis tod. näk. riittää että sen vaan katkoo, mut olen tullu näissä pankkiasioissa siihen tulokseen, että parempi aina tarkastaa ja varmistaa kaikki.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Lapsen nimenmuutos
ViestiL√§hetetty: 27.09.2005 09:21 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

naan kirjoitti:
hei
kertokkaa nyt mulle "blondille" :auts: kun mä en tajuu tota nimen muutos lapselle kohtaa.minulle on kaksi lasta aijemmasta avoliitosta joilla on isän sukunimi,nyt olemme menossa nykyisen mieheni kanssa naimisiin ja haluaisin lapsillekkin nykyisen miehen sukunimen.valitettavasti minulle ja lasten isällä on yhteihuoltajuus jota en ole saanut aikaansaamattomuuden vuoksi muutettua (vaikka lapset eivät ole olleet missään tekemisissä oikean isänsä kanssa vuosiin) ,,,,nin kun meillä on voimassa siis tuo yhteihuoltajuus niin pitääkö minun kysyä häneltä joku lupa lasten sukunimen muuttamiseen vai onnistuko nimi muuttaa avioon menon yhteydessä? :?
kiitän jo valmiiksi vastauksistanne.
epäilen että lasten isä ei anna muuttaa nimiä jos häneltä kysytään..ihan vaan kiusatakseen.
t:naan :bye:

Admiina kirjoitti:
Naan, Lasten yhteshuoltajuus tarkoittaa juuri tuota, mitä arvelitkin, että lasten isän suostumus tulee olla lapsia koskevissa päätöksissä. Nimeä ei siis voi vaihtaa ilman hänen suostumustaan.

Yhteyshuoltajuuden purkaminen tapahtuu oikeusteitse mikäli oikeus katsoo sille lapsen kannalta oleellisia perusteita.

:girl: Admiina

Heinäkuu 2005 kirjoitti:
Yhteishuoltajuuden voi purkaa myös ilman oikeusteitä, mikäli isä siihen suostuu. Hän vain allekirjoittaa yhden paperin sosiaaliviranomaiselle ja asia on selvä.
Mieti myös ihan samaa asiaa..
Meillä vaan pojalla on minun tyttönimeni ollut aina ja nyt haluaisin hänelle myös tulevan mieheni sukunimen.
Olin 5 vuotta lapsen syntymästä yksinhuoltaja, vaikka yhdessä oltiin ja asuttiin. Erossa annoin isälle yhteishuoltajuuden, olihan hän ollut läsnä lapsensa elämässä ja aikoi olla jälkeenkin.
En uskoisi olevan niin suuri asia, kun pojalla ei hänen nimeään ole koskaan ollutkaan.
Varmasti yrittää tahallaan estää, ettei perheemme saa samaa nimeä.
Hölmöä sinänsä.. Silloin otamme minun nimeni :kiss:

Admiina kirjoitti:
Tuo on totta heinäkuu :yep:

Tuli ilmaistua purku-oletuksella, että siihen ei olisi suostumusta :doh:

:girl: Admiina

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 18.10.2005 18:32 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

angel kirjoitti:
milloin uutta sukunimeä voi alkaa virallisesti käyttämään?? ja pitääkö kirkolta tai vastaavasta hakea vihkitodistus?? vai tuleeko se kotiin? :? :?

Axelle kirjoitti:
Hmm.. varmaankin virallisesti sitten kun se on virallista? :o :D Ja meille vihkitodistus annettiin maistraatista mukaan kun siellä meidät vihittiin. :)

Emma kirjoitti:
Tajusin just, et me ei olla vieläkään saatu vihkitodistusta :o Täytyy varmaan soitella perään...... Sukunimeä aloin kyllä käyttää heti :)

aramanda kirjoitti:
Tervehdys pitkästä aikaa...
Ei meillekään ole vihkitodistusta saapunut/ei olla saatu sitä...sukunimeä olen kyllä käyttänyt ja kortit on uusittu(myös ajokortti+kela-kortti) ainakin ne tarkistetaan väestörekisteristä

angel kirjoitti:
kiitos kiitos!!!! minä kävin poliisiasemalla tuossa yhtenä päivänä ja siellä kertoivat että sitä pitää käyttää heti, mutta jos jossain kysytään sun henkkareita ja sulla on vielä ne omalla tyttönimellä niin kannattaa käyttää vanhaa nimeä... mutta vaikeeta tuo uuden opetteleminen on ajallaan kaikki..... mutta kiitos vielä :girl: :girl: :girl:

Xenia kirjoitti:
Hei, tyhmä kysymys... :oops:
otin netistä esteettömyystodistuksen (siis sen lomakkeen, millä sitä haetaan) ja siellä oli samassa paikassa myös nimenmuutos naimisiin mennessä -lomake. Pitääkö tuommoinen siis täyttää myös? Ole luullut että riittää pelkkä suullinen ilmoitus papille, joka kirjaa sen sitten siihen vihkitodistukseen, joka kai menee suoraan rekkariin...? Apua..?

angelika_84 kirjoitti:
Se sukunimilappunen viedään ennen vihkimistä vihkijälle ja hän siitä sitten kirjaa väestörekisteriin tulevat sukunimet. En tiedä toimiiko suullisesti, vai pitääkö viedä toi lappu kirjallisena, et se on "virallinen"...?

Ang :)

Xenia kirjoitti:
No olipas hyvä, että kysyin, en olis varmaan tajunnu täyttää sitä lomaketta. Pitänee siis täyttää vaikka varmuuden vuoksi.. Tai ehkä kysyn siltä papilta sitten kun tapaamme, tarvitseeko sen lomakkeen vai mikä on käytäntö.

emppu kirjoitti:
mun mielestä siinä oli siinä esteettömyystodistuksessa (eli siinä mikä tulee kun on esteet tutkittu :) piti selventää kun säkin olit selventänyt :D ) on kohta nimenmuutokseta, johon mun ymmärtääkseni vihkijä sen kirjaa. me haettiin esteiden tutkinta suoraan kirkkoherranvirastosta eikä ne rouvat siellä mitään sanonu vaikka muuten kovin avuliaita olivatkin, joten ainakin jos teillä on kirkollinen vihkiminen niin uskon että menee hääpäivänä.. mutta eikös siviilit mee samalla tavalla mitä lappuihin tulee.. no, ehkä joku rouvasenkeli tulee tänne meitä valistamaan :)

Kastelukannu kirjoitti:
Ei tarvitse täyttää erikseen mitään sukunimi paperia. Pappi kysyi minkä nimen kukin ottaa ja se oli siinä. :)

angelika_84 kirjoitti:
No ehkä se on sitte eri homma siviili-kuin kirkkovihkimisessä.
Siviilivihkimisessä ainakin pitää viedä erillinen lappu täytettynä vihkijälle ennen vihkimistä, josta hän sitten kirjaa ylös väestörekisteriin sukunimen muutokset.
Näin mulle sanottiin maistraatista.

Ang :)

nicepastori kirjoitti:
Kirkollisessa vihkimisessä riittää, kun pappi kysyy sukunimiasian ja kirjaa sen vihkitodistukseen. Kirkollisesta vihkimisestä ei lähetetä minkäänlaista vihkitodistusta. Nimenmuutosta varten osa viranomaisista haluaa virkatodistuksen, osa ei. Tieto vihkimisestä näkyy erilaisissa tiedostoissa sen jälkeen, kun pappi on kiikuttanut todistuksen virastolle ja kanslisti on ehtinyt viedä tiedot rekistereihin. Parhaimmassa tapauksessa jo vihkimisen jälkeisenä maanantaina.

AnZu kirjoitti:
Mä tässä kehittelin yksi päivä jälleen oikein kunnon dilemman mieleeni, pohdiskelija kun olen..

Eli, kirkollinen vihkiminenhän toimitetaan usein lauantaisin. Tai yleensä. Kuinka pian tieto nimenmuutoksesta lähtee virallisia teitä eteenpäin?
Eli esimerkiksi, olenko maanantaiaamuna klo 8 vielä tavallaan virallisesti tyttönimeni niminen? Uutta nimeähän voin käyttää tottakai heti vihkihetkestä eteenpäin, mutta.... :o

teurokoski kirjoitti:
Anzu: virallisesti olet sen niminen kuin olet päättänyt olla -> tässä tapauksessa ilmeisesti siis miehesi niminen, mutta papereilla ja tiedostoissa, henkkarissasi ym. olet tietenkin vielä tyttönimelläsi. Mutta sen jälkeen kun pappi on teidät puolisoiksi julistanut olet saanut uuden nimen itsellesi, ja virallsiesti olet sen niminen (groteski esimerkki: jos vaikka kuolisit niin kuolleeksi merkittäsiiin Anzu Uusisukunimi, ei Anzu Tyttönimi).

Käytännön syistä ainakin itse jouduin kikkailemaan ensin vielä tyttönimelläni (en viitsinyt kaupan kassalla selitellä, joten allekirjoitin korttioston vielä vanhalla nimellä ja näytin vanhaa henkkaria), aika pian siitä kuitenkin pääsee eroon, tosin en ole uusinut passiani, enkä uusikaan ennenkuin vanhenee, joten tyttönimellä täytyy matkustaa vielä.

Ronja kirjoitti:
Mulla oli sama juttu, että kikkailin hetken tyttönimellä just noiden väärinkäsityksien vuoksi. Yhtäkkiä kyllä huomasin kirjoittelevani kuitteihin myös uutta nimeäni eikä kukaan kysellyt mitään :shock:

Tuo passi-asia varmaan mietityttää myös monia, mutta valitettavasti sitä vanhaa passia ei saisi käyttää! Kysyin asiaa ennen häämatkaa ja poliisitäti sanoi että passin tulee olla aina oikealla nimellä! Tietysti vanhaa passia saa pitää jos menee häämatkalle heti vihkimisen jälkeen eikä ehdi saada uutta. Ihmettelen kyllä mistä nää eri käytännöt johtuu...Eri puolilla Suomea tietysti ihan eri säännöt :D

Sokrate7 kirjoitti:
Me lähdetään häämatkalle reilun kehden viikon kuluttua häistä ja meille suositeltiin että hankin liput ja matkustan vielä vanhalla nimellä, koska uusi passi ei ehdi ehkä vielä häämatkalle....

JohannaEmilia kirjoitti:
Tilasin itselleni uuden pankkikortin uudella nimellä parisen viikkoa sitten. Pankintäti sanoi, että sen voi sitten noutaa infopisteeltä kun häät on juhlittu. Ja ilmoitin tietysti häiden ajankohdan, eli juhannus. No, äsken kävin verkkopankissa maksamassa laskua ja kun kirjauduin sisään, näytölle tulikin jo tuleva nimeni :shock: Jäi suu auki kun katoin että kukas toi on, mutta sit tajusin, että tuleva minähän se siinä :D Mutta aika hassua kun se on nyt jo muutettu sinne tietoihin, vaikka häihin on reilu viikkoa aikaa...

Kamomilla-81 kirjoitti:
^ Jep... Lähetin kaverille sähköpostia työpaikan osoitteesta ja hän oli ihmeissään että kukakumma kirjottelee, minulle kun tehtiin uudet käyttäjätunnukset jo hieman näin etukäteen, työpiireissä olen siis jo "rouva"...

Toukomorsian2005 kirjoitti:
Kikkailen vanhalla nimelläni vielä niin kauan, kun saan uuden pankkikortin ja uudet henkkarit. Enhän mä millään voi olla kaupassa eri niminen kuin mun pankkikortti, sillonhan oisin väärinkäyttäjä... :D

mamabear kirjoitti:
Tässä suora lainaus poliisin sivuilta ajokortin ja passin uusimisesta nimen vaihdoksen jälkeen:

Ajokorttiasetuksessa todetaan, ett√§ jos ajokortin haltijan nimi tai henkil√∂tunnus on muuttunut, ajokortin haltijan on haettava ajokortin kaksoiskappaletta. Nimen tai henkil√∂tunnuksen muutoksesta johtuva hakemus on teht√§v√§ kolmen kuukauden kuluessa muutoksesta. Ajokortin kaksoiskappale maksaa 41.30 ‚ā¨ Lis√§√§ tietoa kaksoiskappaleen hakemisesta. Passilains√§√§d√§nt√∂ ei sis√§ll√§ samanlaista velvoitetta passin vaihtamiseen. Kuitenkin ottaen huomioon se seikka, ett√§ passin tarkoitus on osaltaan osoittaa haltijansa henkil√∂llisyys, voi k√§yt√§nn√∂ss√§ aiheutua joissain tilanteissa ongelmia siit√§, ett√§ passin tiedot eiv√§t ole ajanmukaisia. Suomen viranomaiset tarvittaessa tarkistavat henkil√∂n henkil√∂llisyytt√§ koskevat tiedot v√§est√∂tietoj√§rjestelm√§st√§ ja passin tietojen tulisi olla samat kuin henkil√∂st√§ on v√§est√∂tietoj√§rjestelm√§ss√§. Siten vaikka velvoitetta sin√§ns√§ laissa ei ole passin vaihtamisesta, niin k√§yt√§nn√∂n ongelmien v√§ltt√§miseksi sen vaihtaminen on tarpeellista. Yli vuoden voimassa olevan passin hinta on 40 ‚ā¨.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 56 viesti√§ ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 19.06.2018 14:36