* UKK    * Etsi

Tänään on 19.08.2018 05:45

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 160 viesti√§ ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 21.01.2008 00:43 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

On puhuttu että tulee. Sovittiin että mies hoitaa asian kun mä hoidan näitä hääjärjestelyitä. Saas nähä millon hää rupee sen eteen jotain tekemään...

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 25.01.2008 13:41 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Just puhunu miehen kanssa aviohdosta. Meille tulee sellainen.. Mietin vain, kun täälläkin ollut puhetta, että vanhemmat rajaa lasten puolisot pois perintöä jaettaessa, niin kuinkas sitten kun tämä perinnön saanut lapsi kuolee? jos parilla ei ole avioehtoa niin jakaantuuko se kuolleen peritty osuus muille sisaruksille vai puolisolle vai lapsille?? Ja erittäin vaikeesti selitetty!! :lmao2:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 25.01.2008 13:49 
Poissa
Ylienkeli
Ylienkeli

eiköhän se mee lapsille? :o mun vanhemmilla on tuollainen testamentti,mutta se kai koskee vaan erotilannetta :o

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.02.2008 12:04 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

amaranth: Lapsille se menee sitten :nod:

Me käytiin edellispäivänä tekemässä kanssa avioehto ja testamentti.
Meinattiin tehdä ensin oikein yksinkertainen avio ehto, jolla siis pois suljetaan ihan kaikki, mutta tultiin onneksi järkiimme :worship:

Avioehdon mukaan nyt siis avioehto on voimassa, jos eroamme, mutta kuoleman sattuessa avioehtoa ei huomioida.

Naimisiin 1.2.2008
Kahden seuraan liittyi kolmas 24.1.2009

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 29.02.2008 10:58 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Heissan kaikille!

Meille on tulossa avioehto - olen tiennyt sen seurustelumme alusta alkaen (8 vuotta), sillä yrittäjä sulhaseni on kertaallee eronnut erittäin kalliisti ja siitä edelleen katkera. Rouva käveli ulos miljoonien kanssa (markkoja) ja oli kaataa firman mennesään. Olen aina sanonut, että allekirjoitan mitä herra haluaa, mutta kun nyt paperi oli edessä tuntui se aivan kamalalta. Avioehdossa on se peruslause, jota niissä käytetää, eli kaikki nykyinen, tuleva ja kaikki tuotto suljetaan täydellisesti ulkopuolelle. Jotenkin olin ajatellut, että avioehto koskee vain eroa, mutta nyt opin, että se voi koskea myös kuolemaa. Herra Susi esitteli samalla myös testamentin, jossa sitten minulle luvataan yhteinen omaisuutemme, mutta mikä ei ole kauppakirjoissa merkitty yhteiseksi menee hänen edellisen avioliittonsa lapsille.

Tunnen itseni jotenkin petetyksi ja t√§st√§ tuntuu olevan todella vaikea nousta yl√∂s. puhuminen on my√∂s vaikeaa, sill√§ heti leimautuu rahanahneeksi nartuksi. H√§√§suunnittelut katkesivat kuin sein√§√§n. √Čn osaa innostua koko asiasta. Onneksi teemme avioehtoa nyt kun h√§ihin on viel√§ 5 kuukautta eik√§ viikkoa ennen!

Rouva Susi

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 29.02.2008 11:59 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

rouva susi: Voisko ajatella, että avioehdossa sinua ei suljettaisi täysin pois?

Meillä avioehto muotoiltiin tosian noin kun tuossa ylempänä mainitsinkin,
eli
Avioehto on voimassa eron sattuessa. Jos jompikumpi kuolee avioehto raukeaa ja henkiin jäänyt osapuoli perii aviopuolisonsa.

Testamentilla voi sitten erotella, jos haluaa tietyn omaisuuden testamentata esim edellisen liiton lapsille tai mahdollisesti tuleville yhteisille lapsille.
Me meinasimme ensin tehdän kaiken pois sulkevan avioehdon (eli juuri niin että kuolemantapauksessakaan kumpikaan ei peri toista osapuolta), mutta sitten "tulimme järkiimme", sillä ajatuksella, että eihän toista voi vielä lisäksi "rankaista" siitä jos toinen kuolee... Ajatella nyt, että siinä tilanteessa joutuisi vielä muuttamaan uuteen kotiin ja mahdollisesti jäisi muutenkin tyhjän päälle jos sattuisi olemaan se "köyhempi" osapuoli.

Ei tuo avioehdon tekeminen ihan helppoa ollut, kun sitä alettiin oikein pohtimaan.
Kirjasimme paperille oman "tahtotilamme" ja annoimme sen työstettäväksi asianajajalle, ja hän muotoili siitä sitten meille sopivan.
Itse olen sitä mieltä, että tuo avioehto on ihan hyvä juttu, siitäkin huolimatta, että jos meille tulisi ero, minä olisin se osapuoli joka jäisin "tyhjän päälle köyhempänä osapuolena".
En haluaisi nimittäin erotilanteessa "viedä mukanani" mitään muuta kuin sen mikä minulle kuuluu...
Onhan se aika outo ajatus nimittäin, että nettoaisi eroamalla...

Tsemppiä sinne, ja toivottavasti pääsette samoille linjoille asiassa.

noniin... lopetan... tuli sekavaa tekstiä... pyydän anteeksi :D

Naimisiin 1.2.2008

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 04.03.2008 12:53 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Maar-i kirjoitti:

Avioehto on voimassa eron sattuessa. Jos jompikumpi kuolee avioehto raukeaa ja henkiin jäänyt osapuoli perii aviopuolisonsa.

Testamentilla voi sitten erotella, jos haluaa tietyn omaisuuden testamentata esim edellisen liiton lapsille tai mahdollisesti tuleville yhteisille lapsille.

Sen verran tarkennan tätä tekstiä, että kuoleman tapauksessa vähintään puolet omaisuudestahan menee omille lapsille joka tapauksessa, oli avioehtoja tai testamentteja tai ei.

Meillä edelleen työn alla, kun sais joskus aikaseks.. :?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 04.03.2008 14:54 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Hide kirjoitti:
Maar-i kirjoitti:

Sen verran tarkennan tätä tekstiä, että kuoleman tapauksessa vähintään puolet omaisuudestahan menee omille lapsille joka tapauksessa, oli avioehtoja tai testamentteja tai ei.

Meillä edelleen työn alla, kun sais joskus aikaseks.. :?

paitsi, että täyden hallintaoikeuden voi määrätä testamentilla puolisolleen.

Naimisiin 1.2.2008

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 05.03.2008 12:06 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Maar-i kirjoitti:
paitsi, että täyden hallintaoikeuden voi määrätä testamentilla puolisolleen.

:o Mitä se tarkottaa?

Meillä on tää nyt lähipiirissä aika pinnalla oleva asia, ja mun käsityksen mukaan lapsia ei voi rajata kokonaan pois.

Lainaa:
Rintaperillisellä on perintökaaren mukaan aina oikeus lakiosaan. Vainajan jäämistö voidaan ajatella jaettavaksi kahteen osaan, ns. vapaaosaan ja lakiosaan. Lakiosan suuruus on lähtökohtaisesti puolet jäämistöstä. Lakiosasta vainaja ei voi rintaperillisiä sitovalla tavalla määrätä. Testamentti on tehoton siltä osin kun se estää rintaperillistä saamasta lakiosaansa jäämistöstä tai rajoittaa rintaperillisen oikeutta määrätä lakiosana tulevaa omaisuutta.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 05.03.2008 12:39 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Rintaperillisiä ei voi mitenkään rajata pois edes testamentilla, mutta
hallintaoikeudella voi määrätä, että eloon jäänyt osapuoli saa hallinnoida kaikkea omaisuutta täysin siihen asti,
kunnes itse päättää siitä luopua rintaperillisten eduksi tai kunnes itse kuolee, jolloin molempien omaisuus siirtyy rintaperillisille.
Korjatkaa nyt hyvät ihmiset jos olen väärässä, mutta jotenkin näin meidän testamentissa kuitenkin lukee.
Voisin vaikka vielä yrittää illalla lukee sen uudelleen läpi ja kertoa, että
miten se meni sanasta sanaan.

Naimisiin 1.2.2008

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 05.03.2008 12:45 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Mun mielestä joo, ellei rintaperilliset vaadi osuuttaan.

Lainaa:
Perillisen vaatiessa jakoa toimitetaan ensin ositus, jossa puolisoiden välinen aviovarallisuussuhde puretaan. Osituksessa vähemmän omistavalla puolisolla on oikeus saada enemmän omistavalta puolisolta omaisuutta ns. tasinkona niin paljon, että kummallakin puolisolla on osituksen toimittamisen jälkeen yhtä paljon omaisuutta. Vasta osituksen jälkeen selviää kuolleen puolison ns. jäämistö, joka sitten perinnönjaossa jaetaan vainajan perillisten kesken.

Lainaa:
Leski saa hallita vainajalle kuulunutta omaisuutta ja on oikeutettu saamaan omaisuuden tuoton, esimerkiksi talletusten korot tai vuokratuotot. Jos puolisoilla on keskinäinen hallintaoikeustestamentti, voivat rintaperilliset eli lapset vaatia perinnönjakoa vain siltä osin, kun hallintaoikeustestamentti loukkaa rintaperillisen oikeutta ns. lakiosaan.

Lainaa:
Rintaperillisellä on aina oikeus vaatia lakiosaansa vastaava määrä vainajan omaisuudesta. Vaatimus voidaan tehdä jo ensiksi kuolleen puolison jälkeen. Vaikka testamentissanne olisikin määräys siitä, että omaisuus tulisi jakaa vasta lesken kuoleman jälkeen, on testamenttiehto tehoton siltä osin kun se loukkaa lakiosaa.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 05.03.2008 16:21 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Joo... mä taidan tarkistaa mitä siinä meidän paperilappusessa lukee :)

Naimisiin 1.2.2008

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 22.03.2008 18:57 
Poissa
Enkeli
Enkeli

Meille avioehto aina ollut selviö ja tehtiin se täysin poissulkevaksi, siis koskemaan sekä kuolemaa että avioeroa. Minä kannan mukanani jo suvun perintöjä ja niiden joutuminen väärille, sitä ansaitsemattomille ihmisille on estettävä. Sulhanen onneksi ymmärtää tämän. Tosin lopulta todennäköisesti päädytään tilanteeseen jolloin minulla ei ole niitä oikeita perijöitä siis niitä jotka ansaitsevat periä suvun perinnön. Tämä johtuu siitä että meille tuskin tulee omia yhteisiä lapsia. Eli todella karua sitten kun ei ole oikeasti ketään jolle tämä kuuluisi. Ehkäpä sen on sitten kuuluttava lapsipuolilleni vaikka ne eivät nyt sitten verisukulaisia olekaan :o. Mutta eipä tämä perintöasia taida kuitenkaan olla riittävä ja pätevä syy tehdä omia lapsia...

sun luokses nyt mä jään."

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.06.2008 07:52 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Rouva Susi kirjoitti:
Heissan kaikille!

Avioehdossa on se peruslause, jota niissä käytetää, eli kaikki nykyinen, tuleva ja kaikki tuotto suljetaan täydellisesti ulkopuolelle. Jotenkin olin ajatellut, että avioehto koskee vain eroa, mutta nyt opin, että se voi koskea myös kuolemaa. Herra Susi esitteli samalla myös testamentin, jossa sitten minulle luvataan yhteinen omaisuutemme, mutta mikä ei ole kauppakirjoissa merkitty yhteiseksi menee hänen edellisen avioliittonsa lapsille.

Tunnen itseni jotenkin petetyksi ja t√§st√§ tuntuu olevan todella vaikea nousta yl√∂s. puhuminen on my√∂s vaikeaa, sill√§ heti leimautuu rahanahneeksi nartuksi. H√§√§suunnittelut katkesivat kuin sein√§√§n. √Čn osaa innostua koko asiasta. Onneksi teemme avioehtoa nyt kun h√§ihin on viel√§ 5 kuukautta eik√§ viikkoa ennen!

Rouva Susi

Avioehdoissa ei ole mitään peruslauseita tai vakiolauseita. Avioehto on sopimus, jonka pariskunta voi tehdä mieleisekseen. Ainoa edellytys on, että molemmat allekirjoittavat sen.
Teille on tulossa molemminpuolinen kaiken omaisuuden ja sen tuoton poissulkeva avioehto. Se koskee kaikkea omaisuutta, ennen avioliittoa ollutta ja avioliiton aikana hankittua tai saatua omaisuutta.
Jos hankitte yhteistä omaisuutta, se jaetaan avioliiton päättyessä omistussuhteiden mukaisesti. Omistussuhteet löytyvät yleensä kauppakirjoista.
Avio-oikeudesta vapaan omaisuuden sijaan tuleva omaisuus on automaattisesti myös avio-oikeudesta vapaata.
Lähtökohtaisesti eli jos mitään muuta ei sovita, avioehto on voimassa aina avioliiton päättyessä, päättyi avioliitto sitten avioeroon tai toisen puolison kuolemaan.
Avioehtoa, joka olisi voimassa vain avioliiton päättyessä eroon, on pidetty oikeuskäytännössä pätemättömänä aina vuoteen 2000 asti, jolloin KKO antoi ennakkopäätöksen, jonka mukaan voidaan sopia, että avioehto on voimassa myös vain avioerossa.
Tälläisiä avioehtoja on varmaan ennenkin tehty, mutta v. 2000 siitä tutkittiin ensimmäistä kertaa oikeudessa tuolla lopputuloksella.
Testamentti on ihan kiva juttu, mutta tulee muistaa, että miehesi lapset perivät hänet, ovat sitten mistä avioliitosta tahansa tai avioliiton ulkopuolelta. Rintaperillisten perintöoikeutta voi rajoittaa testamentilla, mutta joka tapauksessa he ovat oikeutettuja lakiosaan, joka on puolet perintöosasta. Teidän tapauksessanne et kerro, kuinka paljon yhteistä omaisuutta teillä on/tulee olemaan ja paljonko vain miehesi omaisuutta. Oman omaisuutesi saat tietenkin pitää, eli siitä yhteisestä omaisuudesta puolet on sinun, jos omistus jakautuu tasan. Miehesi voi uusia muuten sitten testamenttinsa ihan kuinka usein haluaa ja sinä kuulet siitä mahdollisesti vasta hänen kuoltuaan. Eli pelkän testamentin varaan ei kannata tuudittautua eikä vilauteltu testamenti ole välttämättä voimassa enää huomenna.
Avioehdolla säädellään avioliiton purkautumisen jälkeen tapahtuvaa ositusta eli tuleeko köyhemmälle tasinkoa vai ei. Jos avioehto on töydellinen, köyhempi leski ei saa tasinkoa ollenkaan. Ei tehdä ositusta vaan omaisuuden erottelu.
Testamentilla säädellään sitten oman omaisuuden kohtaloa oman kuoleman jälkeen, muistetaan kuitenkin, että rintaperillisillä on lakiosaoikeus.
Sinun kannattaa olla luottamatta liikaa testamenttiin, jonka voi muuttaa koska tahansa. Sen sijaan sinun kannattaa varmistaa, että avioliiton aikana myös sinun tulojasi käytetään sinun omaisuutesi kartuttamiseen. Typerää on yksin maksaa esim. perheen jokapäiväisiä elantokustannuksia tilanteessa, joissa avioehto on täydellinen ja toinen käyttää tienestinsä vain oman (avio-oikeudesta vapaan) omaisuutensa kartuttamiseen.

Et kertonut, miksi tunnet itsesi petetyksi.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.03.2009 18:24 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

Meille on tulossa avioehto, joka on voimassa avioeron sattuessa ja jolla halutaan rajata yhteisestä omaisuudesta pois perintönä saatu/saatava omaisuus sekä ennen avioliittoa hankittu omaisuus.

Kuoleman tapauksessa toiselle jää sitten kaikki ellei ole lapsia ja sitten, jos lapsia, niin 50/50 puolisolle ja lapsille. Lapsethan sitten kuitenkin aikanaan perivät kummatkin vanhempansa.

Niin miten se menikään tuo lasten puolisoiden pois sulkeminen testamentista, onko edes mahdollista?

Hentiiran maja

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.03.2009 21:43 
Poissa
Rouva Palstanhenki
Rouva Palstanhenki

lasten puolisot voi sulkea pois. nehän ei verisukuun kuulu. :?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 30.03.2009 11:33 
Meille on tulossa avioehto, se on ollu selvää alusta alkaen, jo ennen kun edes hääpäivää on päätetty. Miekkosen jo peritty omaisuus on tarkoitus siirtää suoraan meidän lapsille tai jos niitä ei saada, hänen veljen lapsille. Tämä ihan vaan siksi, että ne pysyy suvussa. Mä en koe sitä mitenkään ongelmalliseksi, ne ei ole koskaan ollu mun eikä mulla mun mielestä ole niihin mitään oikeutta. Yhteinen omaisuus, joka käsittää jo nyt kaiken muun paitsi nykyisen asunnon, on siis yhteistä ja kuolemantapauksessa se siirtyy toiselle ja erossa siitä tapellaan. Me siis tiedetään suurinpiirtein mitä avioehtoon tulee mutta sitä ei vielä ole tehty. Tulemme tekemään sen tutun varatuomarin avustuksella varmaan ensi syksynä, jottei se sitten jää tai ole juuri siinä häähässäkässä. Kaikki tuon ehdon koukerot ei eivät ole minulle selvät, mutta kun se ei nykyistä tilannetta mitenkään muuta. Jos jompikumpi voittaa lotossa, on sillä toisellakin oikeus siihen voittoon koska yhteisistä rahoista se kuponki on ostettu. Eikä kummallakaan ole tulossa mitään suuria perintöjä, ellei amerikantätejä ilmesty jostain. :wink:

Musta nykyaikana on vaan fiksua turvata esim. peritty omaisuus, joka on tarkoitus pitää suvussa. Jos mulla olis joku arvokas peritty sukukalleus, ei mun mielestä ukolla tai sen suvulla olis mitään oikeutta siihen helyyn. Ja varmasti tarkistaisin, että se siirtyis lasten puuttuessa joko siskolle tai serkulle. :)

Lyra

Yl√∂s Etusivu

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 30.03.2009 11:38 
Poissa
Rouva Palstanhenki
Rouva Palstanhenki

nii'in. Samaa mieltä. tosin mies ei ollu :doh: se melkeen loukkaantui, kun toin ton asian esille. sitten koitin selittää, että entäs jos kaikki päättyykin pahimmalla mahdollisella tavalla ja toinen rupee vittuillakseen havittelemaan osuuttansa joka ei sille niin kuulu. :? ehkä kauhea tapa ajatella, mutta ei oo aina menneet suhteet kohdilleen. mut saas nähdä nyt. testamentti miehen pitäis ainakin tehdä jo nyt, kun ei olla vielä naimisissa, ettei sen muksu peri kaikkea. 20% se vetäsee kuitenkin, mutta loput kuuluis sit kuulemma mulle.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 30.03.2009 19:54 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

Mä olin jotenkin käsittänyt, että rintaperillisten lakiosa on aina puolet omaisuudesta. Eli kun aikanaan kuolen, mun lapset saavat vaatia puolet mun omaisuudesta, vaikka olisin vanhuuden höperyyksissäni testamentannut koko omaisuuteni ties mille lahkolle tai järjestölle. Tämä osuushan tulee sitten lapseni omaisuudeksi ja periaatteessa avio-oikeuden piiriin eli hänellä pitäisi olla myös avioehto, jotta minun jälkeeni jättämä omaisuus ei hänen mahdollisessa erotilanteessa siirtyisi pois suvusta. Tulipas sekavasti esitettyä asia mutta sitä siis mietiskelin, kun kyselin tuossa, että voiko testamentilla edes sulkea lasten puolisoita pois, jos lapsella ei ole avioehtoa :o Ehkä aikaista miettiä näitä, kun ei ole vielä edes lapsia saati heillä puolisoita :D

Hentiiran maja

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 31.03.2009 00:38 
Poissa
Rouva Palstanhenki
Rouva Palstanhenki

mun 20% tulee norjasta. se on siis norjalainen juttu käsittääkseni. suomessa voikin olla se 50% :o ei tietoa.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: ...
ViestiL√§hetetty: 14.04.2009 19:55 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Meille tulee avioehto. Siita ollaan jo paatetty ajat sitten. :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 07.07.2009 22:01 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Hei!

Mua on ruvennut tässä vaivaamaan eräs asia..meillä on häihin aikaa n. 2,5kk ja ollaan tekemässä avioehto. Se on minulle täysin selviö,miehelläni on enemmän omaisuutta / perintöyritys. Mieheni on tekemässä testamenttia niin,että lapsemme / hänen edellisestä suhteesta oleva lapsi perii yrityksen,niin että jos lapsemme ovat alle tietyn iän niin heillä on edunvalvojana eräs toinen hlö.

Mitä tarkoittaa edunvalvoja? Enkö minä saa firman osakkeita ollenkaan? Eli toisin sanoen minä perin ja saan ainoastaan oman osuuteni talostamme,en muuta. Mieheni selitys on se,että hän haluaa pitää firman osakkeet perheessä..enkö minä ole perhe???
Minähän saattaisin kuulemma avioitua vuoden kuluttua hänen kuolemasta ja myydä osakkeet seuraavalle miehelleni jolloin muut menettävät firman osakkeet. Tai sitten vaan muuten kiusakseni myydä tuntemattomalle hlölle rahantarpeessani.

Onko reilua? :? Minä joudun elättämään / hoitamaan lapseni silloin yksin,minä joutuisin edellisestä suhteesta olevan lapsen maksaa ulos yhteisen talomme osilta, jolloin saattaisin joutua pahimmassa tapauksessa myymään oman kotini sen takia tai joudunko pyytämään kuittia vastaan edunvalvojalta rahaa lasteni koulutarvikkeisiin / jatko-opiskeluihin??? :o
Mä loukkaannuin mieheni syyhyn evätä minulta oikeus kaikkeen hänen / meidän omaisuuteen ollessa kyseessä KUOLEMA! Avioero on ihan eri juttu minusta kuin KUOLEMA.

Vai olenko minä itsekäs ajatellessani näin / se kevytkenkäinen rahanahne nainen joksi minä hänen puheensa ymmärsin. Minusta tuntuu,että minä jään heitteille..Mä en ymmärrä noista lakijutuista mitään ja oon tällähetkellä aivan pihalla mitä pitäis tehdä. Vai täytyykö mun vaan niellä kaikki ja antaa asian olla.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 09.07.2009 04:09 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Hei Browneyebride!

Koitan vastata sulle parhaan taitoni mukaan, kysy toki lisää jos joku jäi vielä häiritsemään!

Lainaa:
Edunvalvojan tehtäviin kuuluu tavallisesti päämiehen omaisuuden hoitaminen. Edunvalvojan on huolehdittava päämiehensä omaisuudesta sillä tavoin, että omaisuus ja sen tuotto voidaan käyttää päämiehen hyödyksi ja tämän henkilökohtaisiin tarpeisiin.

Edunvalvojan on muun muassa pidettävä huolta siitä, että päämies saa varoistaan riittävästi rahaa henkilökohtaisiin menoihinsa. Yleensä edunvalvoja ei saa myydä sellaista omaisuutta, jolla on päämiehelle erityistä arvoa tai jota päämies tarvitsee edunvalvonnan aikana tai myöhemmin.
Lähde

Kertomasi mukaan et saa siis osakkeita, vaan oman osuutesi muusta omaisuudesta johon tietenkin kuuluu talon lisäksi muu irtaimisto ja omaisuus, myös autot ym. En usko että miehesi pahalla tuota tekee, eli ei tarkoita ettetkö myös kuuluisi perheeseen. Tarkoittanee yrityksensä kohdalla vain sitä, että jos ero/kuolema tulee, osakkeet pysyvät verisukulaisilla joihin tapahtumat ei luonnollisestikaan vaikuta. En tiedä minkä alan yrityksestä on kyse, ja oletko siinä mukana tällä hetkellä, mutta ellet, mitä osakkeilla tekisitkään? Vai oletko suunnitellut että voisit jatkaa miehesi työtä, jos jotain sattuisi tapahtumaan?

Mitä asumiseen tulee, leskellä on oikeus jäädä yhteiseen asuntoon asumaan. Aiheesta lisää täällä. Toki poikkeuksia on esim. velkatilanteessa. Et siis tule jäämään tyhjän päälle.

Muuten, olettaen että yrityskin on toimiva ja pystyy pyörimään vaikka miehellesi tapahtuisikin jotain, en usko että sinun kannattaa huolehtia. Edunvalvoja nimen omaan katsoo, että lapset saavat yrityksestä myös tuottoa esimerkiksi osinkojen muodossa. Jota luonnollisesti tulee käyttää yhteisen lapsenne elättämiseen, myös niihin koulutarvikkeisiin jne. :) Miehesi ratkaisu tekee ainoastaan sen, ettei sinulla ole oikeutta tehdä päätöksiä osakkeiden suhteen ja tällä juuri vältetään tilanne, jossa ne saattaisivat päätyä muun kuin perheenjäsenen haltuun. Useille perheyrityksille tämä on itsestäänselvyys.

Toivottavasti sain edes vähän selvennettyä ajatuksiasi, vaikeita juttujahan nämä on!

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 25.07.2009 03:59 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Maar-i kirjoitti:
Rintaperillisiä ei voi mitenkään rajata pois edes testamentilla, mutta
hallintaoikeudella voi määrätä, että eloon jäänyt osapuoli saa hallinnoida kaikkea omaisuutta täysin siihen asti,
kunnes itse päättää siitä luopua rintaperillisten eduksi tai kunnes itse kuolee, jolloin molempien omaisuus siirtyy rintaperillisille.
Korjatkaa nyt hyvät ihmiset jos olen väärässä, mutta jotenkin näin meidän testamentissa kuitenkin lukee.
Voisin vaikka vielä yrittää illalla lukee sen uudelleen läpi ja kertoa, että
miten se meni sanasta sanaan.

Perintökaari "Testamentti on tehoton siltä osin, jos se estää perillistä saamasta lakiosaansa tai rajoittaa hänen oikeuttaan määrätä lakiosana tulevasta omaisuudeseta."

Tuo koskee myös hallintaoikeustestamenttia. Rintaperillinen saa vaatiessaan lakiosansa omistukseensa ja voi määrätä siitä eli hallintaoikeuskin on hänellä.

Testamenttiin (ja avioehtoon) voi kirjoittaa mitä tahansa. Avioehto rekisteröidään maistraatissa. Rekisteröinti ei tarkoita sitä, että avioehto olisi lain mukainen.

Samoin testamentti: rintaperillinen voi moittia testamenttia, jossa hänen lakiosansa on evätty tai siihen kohdistuisi jonkun muun hallintaoikeus. Jos testamenttimääräykset ovat lainvastaisia ja testamenttia moititaan, testamentti on tehoton siltä osin.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 31.10.2009 12:41 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Siis häh... täällä on puhuttu, että vanhemmat voivat estää lastensa puolisoja saamasta jättämäänsä perintöä testamentilla... Onko näin? Voiko siis näin tehdä, esim. vanhempani tekisivät testamentin (olen ainoa lapsi), että jättävät perintönsä minulle, mutta puolisollani ei ole oikeutta siihen? Siis ohittaako testamentti avio-oikeuden? Ymmärsiköhän kukaan kysymystäni...?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 160 viesti√§ ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 19.08.2018 05:45