* UKK    * Etsi

Tänään on 16.07.2018 20:25

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 09.07.2013 13:22 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Jea, naimisissa ollaan! :) <3 Juhlat meni tosi nopeasti ohi, mutta oli kyllä vuosisadan kemut! Syötiin, juotiin, tanssittiin, naurettiin... ruokaa kehuttiin vuolaasti, kaikki riitti, bändi oli loistava, ihmiset iloisella mielellä, ei vaan ois voinut yksinkertaisesti sanottuna enää hauskempaa olla! Ihan mitättömiä asioita meni vähän pieleen, mutta lopputuloksessa niillä ei ollut kyllä yhtään väliä!

Naputellaanpas hääpäiväkertomus kokonaisuudessaanki tähän nyt sitten. :)

Saatiin tosiaan juhlapaikka jo alkuviikosta käyttöömme, joten keskiviikkoiltaan mennessä meillä oli juhlasali ja muut rakennettuna valmiiksi. Torstai meni ruokakuorman, kauppareissujen ja muiden juoksevien asioiden parissa, kävin työpaikalla veivaamassa lihapullamassat valmiiksi jne.

Perjantaina aloitin varsinaisen ruoanvalmistuksen: Keitin kastikepohjat ja niistä punaviini- ja pippurikastikkeet, paistoin ja viipaloin possunfileet, tein lihapullat (normaaleja lihapullia ruokapöytään ja mausteisempia paholaisenpullia iltapalalle), tein pastasalaatin, chilibroilerin ja currymajoneesin valmiiksi maustumaan ja täytin kakut. Ei kuulosta kovin paljolle tekemiselle, mutta mulla meni siihen kuitenkin koko päivä, kun isolle porukalle tehtiin ja mun apukädet olikin täynnä lastenhoitoa, kun hän ei saanutkaan lapsenlikkaa.. no, ukon sisko tuli sitten mua vähän jeesailemaan, niin saatiin hommia eteenpäin. Kello oli noin 22, kun pääsin juhlapaikalta lähtemään, vielä oli tavarat pakkaamatta evakkoyötä sekä hääyötä varten, viimeiset lainatavaroidenhakemiset hoitamatta (kun en saanutkaan työpaikalta 100 kupin kahvinkeitintä, lämpöhauteita, leipäkoreja ja lämpölaatikoita vaikka oli luvattu, kun kukaan ei ollut ottanut huomioon perjantaina järkättyjä 350 hengen kemuja, joita varten tarvittiin koko arsenaali käyttöön.. onneksi yksi työkaveri lupasi ne lauantaina aamupäivän aikana järkätä juhlapaikalle!), Helsingistä tulleet kaverit näkemättä, syömättä... no, ei muuta kuin hihat heilumaan, hommat valmiiksi, pyörähdin nopeasti kaupungilla moikkaamassa kavereita ennenkuin menin puolen yön maissa isän luo evakkoon yöksi. Uni tuli kuin oltais lekalla tainnutettu. :)

Hääpäivän aamuna heräsin hyvin levänneenä klo 6:30 ja painelin ensimmäiseksi piiiitkään suihkuun vähän itseäni hemmottelemaan. Edellisinä päivinä oli ollut niin paljon tehtävää, että kauneudenhoitopuoli oli jäänyt vähän huonommalle... Siinä sitten aamusella nypiskelin kulmat ja leikkasin/viilasin kynnet yms. ja kahdeksalta isä vei mut juhlapaikalle vielä koristelemaan kakut ennen lopullisia valmistautumisia. Kaikki sujui niinkun pitikin, olin aikataulussa ja sain kaiken valmiiksi, hermostumisesta ei ollut tietoakaan paitsi kun mun kokkini tuli kymmenen aikaan hommiin, hän tärisi hermostuksesta ja mä rauhoittelin. :D

Noin 10:45 lähdin kävellen meikkiin ja kampaukseen, matkaa ei ollut kuin pari korttelia. Meikkaajan ja kampaajan ihmetellessä mun rauhallisuuttani saatiin nassu ja tukka kuntoon, musta tuli tosi nätti! <3 Hiuksista tehtiin iso nuttura, joka ympäröitiin kukka- ja helmipinneillä, yksinkertainen ja tyylikäs kampaus. :) Kampauksessa meni sen verran aikaa, etten enää ehtinyt käydä oikein kunnon lounaalla niinkuin olin suunnitellut, joten hain viereisestä valintatalosta katkarapusalaatin ja soitin taksin viemään mut ukon siskolle, jossa puku odotti käyttöön pääsyä. :) Mun sisko oli tulossa sinne myös, kumpikaan ei ollut vielä paikalla, joten söin rauhassa ja lakkasin varpaankynsiä.

14:30 totesin, että on pakko aloittaa pukeutuminen, että ehditään kirkkoon (kummastakaan ei tosin ollut siinä kohtaa vielä juurikaan apua, kun molemmat oli just lakannut kynnet fiksusti, niin ei voinut pidellä mitään). Nyörityksessä meni todella kauan aikaa, ukon sisko nyöritti ja sillä välin mä lakkasin sormenkynnet ja sisko liimasi koristeet mun selässä olevaan tatskaan.. kun oltiin valmiita, kello oli 15:40! :shock: Siinä vaiheessa iski hätä, että nyt on liikuttava tai myöhästytään kirkosta! En tiedä miten sekä oma että ukon sisko oli jotenkin kovin avuttomia siinä kohtaa, meikit oli kesken ja jotain piti syödä ja mitä kaikkea, joten mä soitin taksin, pakkasin kamppeet, huolehdin mukaan kukat, riisit ja kirkko-ohjelmat ja hätistin kaikki ulos ovesta ja matkaan. Siinä tohinassa mun kynsilakat oli sitten menneet vähän rullalle, mutta totesin että yksi lysti, ei niitä kukaan huomaa kuitenkaan. :D

Kun taksi kaarsi kirkon pihaan klo 15:53, oli ulkona vielä kourallinen vieraita, jotka kyllä älysivät siirtyä sisätiloihin, kun näkivät meidät. Kasattiin siskojen kanssa kamat morsiuskamariin ja likat lähtivät juoksujalkaa kiikuttamaan kirkko-ohjelmia vieraille, jotka istuivat tietenkin jo penkissä kun kukaan ei ollut ovella vastassa ohjelmien kanssa. Klo 15:55 mä puuteroin nenääni ja lisäsin huulikiiltoa, kun pappi ja suntio tulivat katsomaan, onko kaikki valmista. Kaikki oli valmista, isä oli paikalla, kuvaaja kävi varmistamassa oman roolinsa, pappi kehui että näytän säteilevän kauniilta ja mua ei hermostuttanut vieläkään. Siirryttiin isän kanssa ulkokautta kirkon eteiseen odottamaan, kauaa ei ehditty paikoillamme seistä kun musiikki alkoi pauhata ja kirkon ovet aukesivat.... siinä vaiheessa se iski, jännitys ja tunteenpurkaukset ja kaikki! Olin todella, todella todella hermostunut ja piti pidätellä oikein huolella, etten olisi pillahtanut hillittömään itkuun, etenkin kun tein sen virheen, että katsoin heti ekana näkyviä kavereitani silmiin. No, ei muuta kuin katse suoraan eteenpäin ja hitaita askelia iskän käsipuolessa pitkin kirkon käytävää. En tainnut onnistua hymyilemään yhtään vähääkään ja käytävä oli piiiiitkä.. mutta ukon tullessa mua alttarilta vastaan, huomasin, etten ollut ainoa hermostunut. :D

Päästiin alttarille ja ensimmäisenä ohjelmassa oli meijän lauluyhtyeen esittämä Minä sinua rakastan. Voi hyvänen aika, että iski sitten niin suoraan sydämeen, että meinasin haljeta! Kyyneleet silmissä ja naama edelleen peruslukemilla katselin, kuinka äidit ja tädit yleisössä pyyhkivät silmiään ja mä toivoin, että oisin jemmannut itellenikin nenäliinan johonkin. :) Tahdottiin, sormustettiin, suudeltiin ja kyllä se olo siitä pikkuhiljaa rentoutui. :) Oli ihan käsittämätöntä tajuta olevansa naimisissa. Kun lähdettiin yhdessä poistumaan pitkin kirkon käytävää, irtosi meistäkin jo hymyjä taas. :) Livahdettiin morsiuskammariin odottamaan vieraiden poistumista, suntio tuli hakemaan riisikorit ja vei niitä tytöille oven pieleen, mutta tytöt tulikin sinne kammariin niitä hakemaan. :D Hetken sekoiltuaan korit löysivät oikeat henkilöt ja paikat ja me lähdettiin ulos kirkosta. Riisisateen ja onnitteluhurrauksen keskellä juostiin meidän IHANALLE hääautolle! Kaverit oli tehny niin hyvää työtä, se oli tosi upea! Kun päästiin istumaan, kuskina toiminut kaveri ojensi meille yllärinä kuohuviinilasit sekä pienen sangon, jossa oli kuoharipullo ja vaahtokarkkeja. Kilisteltiin siinä sitten vielä ihmisten ottaessa kuvia ennen kuin lähdettiin liikkeelle. Tehtiin pieni rundi kaupungilla, ihmiset hymyili, vilkutti ja pari teinipoikaa vihjaili jotain näyttämällä härskejä käsimerkkejä. :D

Sitten kurvailtiin Kirjurinluotoon ottamaan kuvia. Kuvaaja oli tehokas ja saatiin aika nopsaan paljon hyviä otoksia, mahtuipa mukaan pari humorististakin versiota meidän hääauton kyltin kanssa (näette, kun saan kuvat itselleni ja jaettua teidän kanssanne :D ). Sää näytti aamulla harmaalta, mutta juuri ennen kirkkoon menoa selkeni ja kuvat saatiin ottaa jo ihan täydessä auringonpaisteessa. :) Alushameen tyllit täynnä oksanpätkiä ja lehtiä lähdettiin kohti juhlapaikkaa. Ihmiset odotti meitä ulkona ja taas hurrattiin! Onnittelujono oli pitkä, kerkesin jo ihmetellä että näinkö paljon väkeä me kutsuttiin, vai onko täällä kuokkavieraita. :D Kyllähän ne kaikki sitten tuttuja oli. Bestman piti tervetuliaispuheen, jossa hän kertoi yhteisestä historiastaan ukon kanssa noin ala-asteen ekalta luokalta asti ja kuinka on ollut ilo katsella, kun ukko on mut tavannut ja meidän suhde on kehittynyt ja vahvistunut ja siinä sitä sitten oltiinkin jo naimisissa. :) Ja mä olen kuulemma meidän suhteessa se järjen ääni.... :D Siinä kohtaa oli kyllä pakko olla eri mieltä, mutta kiva jos joku asiat näkee niinkin päin. :D Mä oon huithapeli ja taivaanrannan maalari, ukko enemmänkin järkevä ja käytännöllinen... mutta on se ihan kiva edes muiden silmissä vaikuttaa järkevältä. :oops:

Sitten päästiin ruokapöytään. Ovelta jo haistelin, että haiseepas palaneelle ja sitten selvisi syy: Pippurikastike oli poltettu pohjaan, mutta kukaan muu kuin mä ei huomannut hajua eikä ainakaan makua! Mulla jäi puoli lautasellista syömättä, kun en kestänyt sitä palaneen käryä, muut kehui että hyvää oli. :D Kun muita ei haitannut, ei haitannut muakaan ja hain itselleni uuden lautasellisen. En ihan kauheesti ehtinyt syödä, kun bändi alkoi näyttää siltä, että kohta alkaa soitto ja näin ollen häävalssikin. Äkkiä pistelin ruokaa poskeeni ja sitten tanssittiin. Valssi meni ihanasti ja upeasti. <3 Sitten tanssin isän kanssa ja kolmannen valssin appiukon kanssa, sen jälkeen en edes muista keiden kaikkien kanssa tuli tanssittua, mua pyöritettiin 45min niin tehokkaasti! :D Bändin ensimmäisellä tauolla leikittiin Tuttu juttua, saatiin melkein kaikki vastaukset oikein. Yksi kysymys oli, että minkä asusteen valitsen, kun menen illalla sänkyyn: Jättimäisen epäeroottisen puuvillayökaavun, One Piecen, puuvillanarun ( :D ) vai villasukat. Mä vastasin, että valitsen viidennen vaihtoehdon, eli en pue päälleni mitään. Se ei kelvannut, joten valitsin villasukat, ja ukko sitten vuorollaan vastasi, että mun valinta ei ole mikään noista vaan viides vaihtoehto: ei mitään. :D Sekään ei käynyt joten villasukkiin hänkin päätyi.

Sitten kahvia ja kakkua. Mentiin leikkaamaan kakkua ja huomasin, että kakut oli kyllä nätisti telineessä, mutta kakunkoristetta ei ole missään. Pistin pääni keittiöön ja kysyin, missä se on, muttei kuulemma kukaan ollut nähnyt sitä missään. No, ilman koristetta sitten mentiin. Mua harmitti aika tavalla, kun oltiin sovittu ettei mitään jalanpolkemisia, mutta ukon serkut ja setä oli sitten ukkoa yllyttänyt ja ukko meni ja polkaisi. Mä kyllä vähän aavistin, että se saattaa sen silti tehdä vaikka kuinka mitä sovittaisiin, mutta toivoin että oisin ollut väärässä ja harmistus oli aikamoinenkin siinä kohtaa. Ukko sen aika äkkiä mun naamastani näki ja oli kovasti pahoillaan, ei ollut aatellut että se olis ollut mulle niin tärkee juttu, mutta oli se kun ihan vartavasten oltiin sovittu, että jätetään polkaisut kokonaan pois. Emmä sille kauaa ollut kiukkuinen kuitenkaan, kun se oli niin silminnähden pahoillaan, ja muuten oli niin hyvät fiilikset, niin äkkiä unohtui. :) Kakku oli hyvää ja bändi aloitteli toisen setin siinä kahvien lomassa.

Ihmiset tanssi ihan hulluna! Mun isä, ukon isä ja sedät pisti jalalla koreesti rock'n rollia ja ikivihreitä, olin ihan yllättynyt. Loppuillasta mukulatkin innostui tanssimaan, lattialla nähtiin ihmisiä ikähaarukalla 3-75v. vetämässä letkajenkkaa Dirlandaan tahtiin, koko joukosta vain kolme teinipoikaa istui paikoillaan, muut veti letkistä. :D Morsiamenryöstön suoritti mun äiti, joka kaipasi vakuuksia siitä, että ukko on mulle sitten varmasti sopiva puoliso. Ukon polttaripoppoo keräsi yleisöstä adjektiiveja täyttämään tarinaa, joka ukon piti sitten lukea ääneen. Tarinassa oli mm. haiseva morsian ja raikas anoppi, "ihan hyvää" ruokaa (mä VIHAAN, jos mun ruokiani luonnehditaan latteasti "ihan hyviksi" :D ) ja muuta, pienen anopinylistyksen jälkeen mä sain mennä takaisin mieheni luo. :)

Ilta meni tosi tosi tosi nopeasti, ei ehditty kaikkia vieraita edes kunnolla jututtaa! Kaikki kuitenkin viihtyivät ja ruokaa kehuttiin varmaan kaikilla ylisanoilla, mitä voi keksiä. :D Ja suurta ihmetystä herätti se, että mä olin tehnyt ruoat ja kakut itse. Lapsillakin oli hauskaa, uusia kavereita löytyi jokaiselle ja karkkipöytä oli ihan älytön hitti. :) Bändiä kehuttiin ja bändi kehui tunnelmaa, ihan mahtavin biisi oli ehdottomasti Leonard Cohenin Hallelujah. Tanssittiin ukon kanssa ja siihen kohtaan petti mun itsehillintäni ja kyyneleet sai vallan joksikin aikaa. <3 :( Supatettiin vaan toisillemme, miten onnellisia ja ollaan jne., ja nyt tulee itku taas uusiksi kun muisteleekin. :)

Bändin jälkeen alkoi disco, DJ villitsi yleisöä ja sitten lapset vasta innostuikin tanssimaan. :) Ukon 11v. poika ja mun 12v. veljeni yllättivät tosissaan tanssitaidoillaan, 3v Milla tanssi kuin viimeistä päivää, ja kaikki muutkin pirpanat siltä väliltä. :) 3v. Milla oli kuulemma yöllä unissaankin vielä hihkunut, että "äiti mä meen tanssimaan!" ja ukon poika oli jorannut vielä papan luona nukkumaan mennessä, ei ollut meinannut vaatteiden riisumisesta tulla mitään. :D

Pikkuruisen pienet asiat, kuten että aluksi ei ruokailun taustalla soinut musiikki lainkaan, mutta hyvin pian huomasin ja asia korjattiin, hääkakun koristeen puute ja se, että tarjoilijat eivät huomanneet tulla lainkaan kaatamaan meille viinejä yms., menivät vähän pieleen ja unohtuivat saman tien. :) Suosittelenkin kaikille rentoa asennetta ja tärkeimpiin keskittymistä, niin juhlista tulee ikimuistoiset eikä kukaan muista pikkukömmähdyksiä, jos ei niistä itse tee numeroa. :)

Päivä oli ihana ja sotku sen jälkeen melkoinen. :D Poistuttiin juhlista viimeisten joukossa kolmen jälkeen yöllä, mutta vielä jaksettiin sviitissä saunoa ja.... no, mitä hääyönä nyt kuuluukaan tehdä. ;) Seuraavana aamuna nukutti oikein huolella, onneksi hotellissa oli tarjolla aamiaisen sijaan sunnuntaibrunssi jota sai klo 13 saakka. Klo 12:30 kömmittiin ylös ja syömään, sitten vielä takaisin nukkumaan. :D Huomenlahjaksi sain kauniin setin, jossa on sydänkaulakoru ja korvikset. Ei oikein kumpikaan keksitty mitään "järkevää" huomenlahjaa, joten sovittiin ettei pistetä sille liikaa painoa, hommataan jotain kivaa jos keksitään. Mä annoin ukolle yhden toiveen, joka on voimassa koko loppuelämän, sen saa käyttää koska vain ja se voi olla mitä vain ja mä teen parhaani sitten toteuttaakseni sen (ja jos se on jotain isompaa rahallista panostusta vaativaa, esim. moottoripyörä tai vene, niin en luvannut toteuttaa sitä saman tien, mutta että pyritään sit yhdessä sitä kohti).

Käytiin sunnuntai-illalla sitten vielä hoitamassa omat tavarat ja ruoat pois juhlapaikalta, siivouspartio oli hoitanut päivällä kaiken muun. Eilen ukko piti vielä vapaan, mä tein meille jättiläismäisen brunssin, katseltiin leffaa jne., sitten mentiin käymään mun äidillä Eurajoella. Oon soittanut ensimmäisen puhelun uudella sukunimellä, joka tuntuu tosi vieraalta sanoa.. soitin isännöitsijälle, että mun entinen sukunimi meidän ovessa on turha, tulkaa ottamaan se pois. :)

Nyt on siis fiilikset hyvät ja nyt ehtii nauttia vielä muutamasta lomapäivästä. <3 Laitan kuvia kun niitä saan!

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 16.08.2013 12:06 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva