* UKK    * Etsi

TÀnÀÀn on 18.07.2018 10:44

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiĂ€ ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ruotsinkieliset tekstit
ViestiLĂ€hetetty: 30.07.2004 10:58 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Nyt olis vÀhÀn kiire! PitÀis löytÀÀ joku kaunis ruotsinkielinen rakkausruno tai aforismi huomiseks... Eli hÀÀparin korttiin ja mahdollisesti vieraskirjan aloitussivulle (jonka lupasin kaason ominaisuudessa kirjoittaa). Kaunis kiitos jo etukÀteen :girl:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 30.07.2004 11:11 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

Runoja:
http://www.brollopstorget.se/Traditione ... dikter.php
http://www.argus.nu/lyriska/hjarta
http://www.informatik.umu.se/~svps9818/ ... dikter.htm
http://home.swipnet.se/~w-139791/karleksdikter.htm

:girl: Admiina

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 11.10.2004 16:32 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

amadeus kirjoitti:
Osaisitteko auttaa, tarvitsisin ruotsinkielisen version tÀstÀ kauniista ja suositusta vÀrssystÀ. Minua myös kiinnostaa tietÀÀ kenen teksti tÀmÀ on: TÀnÀÀn otan puolisoksi ystÀvÀni, jonka kanssa nauran, jonka keralla uneksin, jonka vuoksi elÀn.

Kiitos paljon!

cinnamon kirjoitti:
Terve amadeus :bye: En tiedÀ kenen tuo vÀrssy on, mutta tÀssÀ samma pÄ svenska:
Idag tar jag min vÀn till Àkta hÀlft, som jag kan skratta med, tillsammans drömma med, för vem jag lever.

t: cinnamonin kielipalvelut oy :wink:

amadeus kirjoitti:
Kiitos oikein paljon!!!

TÀstÀ on paljon hyötyÀ. Ja tuo Emilin kommenttikin menee harkintaan, josko kÀytettÀisiin jossakin....

Nyt, kun aloitin tÀmÀn kaksikielisten hÀiden puimisen, niin antakaapa vinkkejÀ niihin, mikÀli jotain hyödyllistÀ tulee mieleen. Ainakin vireen suhteen kaipaisin apua. MitkÀ virret löytyvÀt sekÀ suomeksi ettÀ ruotsisksi ja minkÀ numeroisina ruotsinkielisestÀ visrsikirjasta. Pappi ehdotti Jo joutui armas aika..., onko muita vaihtoehtoja?

Kiitos kaunis.

Admiina kirjoitti:
Amadeus :bye:

Pikkuserkkuni viime kesÀisissÀ hÀissÀ esitettiin virsi numero 239 (suomenkielisestÀ virsikirjassa). Se löytyy ruotsinkielisestÀ virsikirjasta numerolla 236. VirttÀ laulettiin ensin yhdellÀ kielellÀ yhden sÀkeistön verran, sitten toisella toisen sÀkeistön verran.

Sanat alkavat

Du Gud har skapat mÀnskan till
kvinna och till man.
I trohet och i kÀrlek vi tjÀna fÄr varann.
Till ett du nu förenar de tvÄ som
löftet ger, och trofast du dem följer.
Du hör den bön vi ber....

Virsikirja löytyy muuten myös verkosta
http://www.evl.fi/kkh/to/kjmk/virsikirja1986
PĂ„ svenska
http://susning.nu/Svensk_psalmbok_f%f6r ... _i_Finland

Tuo ruotsinkielinen on siis Svensk psalmbok, ei Suomen ruotsinkielinen virsikirja, mutta ehkÀpÀ sitÀ kannattaa vilkaista :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 20.12.2004 18:46 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Lainaa:
amadeus kirjoitti:
Osaisitteko auttaa, tarvitsisin ruotsinkielisen version tÀstÀ kauniista ja suositusta vÀrssystÀ. Minua myös kiinnostaa tietÀÀ kenen teksti tÀmÀ on: TÀnÀÀn otan puolisoksi ystÀvÀni, jonka kanssa nauran, jonka keralla uneksin, jonka vuoksi elÀn.

Kiitos paljon!

cinnamon kirjoitti:
Terve amadeus En tiedÀ kenen tuo vÀrssy on, mutta tÀssÀ samma pÄ svenska:
Idag tar jag min vÀn till Àkta hÀlft, som jag kan skratta med, tillsammans drömma med, för vem jag lever.

t: cinnamonin kielipalvelut oy

Ajattelin vain kertoa, ettÀ tÀstÀ runosta
TÀnÀÀn otan puolisoksi ystÀvÀni,
jonka kanssa nauran,
jonka keralla uneksin,
jonka vuoksi elÀn.

on olemassa ihan "virallinen" runo ruotsiksi, joka kuuluu seuraavasti
Idag gifter jag mig med min bÀsta vÀn,
den jag skrattar med,
drömmer om
och lever för.

Sointuu paremmin ruotsalaiseen korvaan.... :wink:

kuvia..

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 01.04.2005 22:01 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Muutama ruotsinkielinen aforismi

Allt du behöver Àr kÀrlek. KÀrlek Àr allt du behöver. / John Lennon

Att fÄ ett Àktenskap att fungera Àr som att jobba pÄ en bondgÄrd. Varje morgon ska man börja om frÄn början. / OkÀnd

Att uppleva den eviga kÀrleken tar inte lÄng tid. / Henrik Tikkanen

Av alla brev Àr kÀrleksbrev de lÀttaste att skriva: det enda som krÀvs Àr kÀrlek. / Francois de la Rochefoucauld

Av alla mÀnskliga passioner Àr kÀrleken den starkaste, ty den angriper tillfÀlligt huvudet, hjÀrtat och sinnena. / OkÀnd

De flesta flickor skulle inte drömma om att göra de saker de drömmer om. / Lars Forsell

De mÀnniskor som fÄtt mest ut av livet Àr inte de som levt ett sekel, utan de som levt varje minut. / Colette

Den högsta lyckan i livet Àr förvissningen om att vara Àlskad för sin egen skull, eller rÀttare sagt: att vara Àlskad trots en sjÀlv. / Victor Hugo

Den kÀrlek som har uppstÄtt plötsligt tar den lÀngsta tiden att bota. / Jean de la BruyÚre

Den ogifta kvinnan önskar sig mest av allt en Àkta man. NÀr hon fÄtt honom önskar hon sig allt annat. / Engelskt ordsprÄk

Den sanna kÀrleken liknar cirkeln, och cirkeln har inget slut. / Ryskt ordsprÄk

Den som inte kan hata kan inte heller Àlska. / Voltaire

Den vet föga om kÀrleken som alltid talar om den. / Italienskt ordsprÄk

Det finns inget bÀttre skönhetsmedel Àn lycka. / Blessington

Det sÀgs att kÀrleken inte kÀnner nÄgra grÀnser. Men grÀnserna Àr just det intressanta. / Jean-Luc Godard

Det Àr bÀttre att ha Àlskat och förlorat Àn att inte ha Àlskat alls. / Alfred Lord Tennyson

Det Àr inte den vackraste kvinnan som har de starkaste kÀnslorna. / IrlÀndskt ordsprÄk

Det Àr inte kÀrlek nÀr tvÄ mÀnniskor kryper ihop i ett hörn medan livet brusar förbi. / MÀrta Tikkanen

Det Àr med den Àkta kÀrleken som med spökena: alla talar om den, men fÄ har sett den. / Francois de la Rochefoucauld

Det Àr med sann kÀrlek som med spöken. Alla pratar om den men fÄ har sett den. / La Rochefoucauld

Det Àr omöjligt att vara förÀlskad och klok pÄ sammam gÄng. / Francis Bacon

Du kan ge utan att Àlska, men du kan inte Àlska utan att ge. / Ami Carmichael

EgenkÀrleken Àr den störste bland alla smickrare. / Francois de la Rochefoucauld

Egentligen finns vi till genom kÀrleken. Det Àr kÀrleken som bestÀmmer vad vi Àr. / William Sloane Coffin

En av mÀnniskans Àldsta behov Àr att ha nÄgon som undrar var man Àr nÀr man inte kommer hem pÄ kvÀllen. / Margaret Meed

En fru varar bara sÄ lÀnge Àktenskapet hÄller, men en ex-fru har man alltid. / Johnny Carson

En man vill alltid vara en kvinnas första kÀrlek - en kvinna vill alltid vara en mans sista Àventyr. / Oscar Wilde

En man Àr som regel en kvinnas sÀkra byte lÄngt innan han sjÀlv har en aning om det. / Walter Winchell

En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal. / Svenskt ordsprÄk

En vacker kvinna Àr vackrast utan smycken / OkÀnt ursprung

Ett hjÀrta som Àlskat Àr alltid ungt. / OkÀnt ursprung

Ett lyckligt Àktenskap krÀver att man förÀlskar sig mÄnga gÄnger och varje gÄng i samma person. / Mignon McLaughlin

Ett ord befriar oss frÄn livets tyngd och smÀrta - det ordet Àr kÀrlek. /
Sophocles, Oedipus

Fager mö bÀr hemgiften i ansiktet. / Svenskt ordsprÄk

Fattigdom och kÀrlek lÄter sig svÄrligen dölja. / Francois de la Rochefoucauld

Flirten Àr kÀrlekens akvarell. / Paul Bourget

För varje minut som Du Àr arg förlorar Du sextio sekunder av glÀdje. / OkÀnd

FörÀlskade sjunger av samma anledning som barn visslar i mörkret. / August Strindberg

Gifta par som Àlskar varandra berÀttar tusentals saker för varandra utan att öppna munnen. / OkÀnt ursprung

Gifta par som Àlskar varandra berÀttar tusentals saker för varandra utan att öppna munnen. / OkÀnt ursprung

Gud skapade mannen före kvinnan. Det Àr som nÀr jag skriver. Först gör jag en kladd. / Karen Blixen

Guld förblindar mÄnga; kÀrleken förblindar alla. / OkÀnd

HjÀrtat fÄr aldrig rynkor. / OkÀnt ursprung

HjÀrtat har sina fÀngelser som förstÄndet inte kan öppna. / Marcel Jouhandeau

I kÀrlek börjar man med att bedra sig sjÀlv och slutar med att bedra andra. / Oscar Wilde

I kÀrlek kör hoppet med sexspann, ÄtrÄn med fyrspann, förvÀntan med tvÄspann och verkligheten med en enda hÀstkrake. / Luise Bertram

Inget ont om mÀn. De Àr ju det bÀsta vi har, i den vÀgen. / Maj Fant

Kallt kaffe och heta kvinnor spar tid. / Jarl Kulle

Klok prÀst kort predikan. / Japanskt ordsprÄk

Kvinnor förlÄter sÀllan sin man att han Àr svartsjuk och aldrig att inte Àr det / OkÀnt ursprung

Kyssen Àr vad som har blivit kvar av paradisets sprÄk. / Joseph Conrad

KÀrlek bör vara ett trÀd med djupa rötter, men som harskott, som vÀxer in i himlen. / Bertrand Russel

KÀrlek föds ur glÀdjen att se pÄ varandra, fÄr nÀring ur behovet av att vara tillsammans och fullÀndas av det omöjliga i att vara Ätskilda. / José Marti

KÀrlek kan förflytta berg. / Nordiskt ordsprÄk

KÀrlek och snuva kan inte döljas./ Ryskt ordsprÄk

KÀrlek utan genkÀrlek Àr som en viktig frÄga utan svar. / Tyskt ordsprÄk

KÀrlek vid första ögonkastet Àr mÀnnens ursÀkt för att de har brÄttom. / Thomas Mann

KÀrlek vid första ögonkastet Àr ungefÀr lika tillförlitligt som en diagnos vid första handslaget. / Georg Bernard Shaw

KÀrlek Àr en energi som bestÄr av sig sjÀlv. Den Àr sitt eget vÀrde. / Thornton Wilder

KÀrlek Àr en resa utan kompass i ett vÀglöst land. Ett Àventyr. / Anne SwÀrd

KÀrlek Àr framför allt att man ger sig sjÀlv som gÄva. / Jean Anouilh

KÀrlek Àr som mÀssling, ju senare i livet den kommer, dess vÀrre. / OkÀnt ursprung

KÀrlek Àr som schack - ett feldrag och du Àr matt. / OkÀnd

KÀrlek Àr stimulans för hjÀrtat under samtidig lokalbedövning av förstÄndet. / Sacha Guitry

KÀrleken skapar ett "vi" utan att förstöra ett "jag". / Leo Buscaglia

KÀrleken Àr blind. / Svenskt ordsprÄk

KÀrleken Àr blind. Men synen kommer tillbaka genom giftermÄl. / OkÀnt ursprung

KÀrleken Àr för mannen bara en bisak. För kvinnan Àr den allt. / Lord Byron

KÀrleken Àr som en duva, hÄller man den för hÄrt kvÀvs den, hÄller man den för löst flyger den bort. / Danskt ordsprÄk

KÀrleken Àr som en trafikolycka. Man blir pÄkörd och blir liggande. Antingen överlever man eller ocksÄ överlever man inte. / Juliette Gréco

KÀrleken Àr störst, inget jobb, ingen karriÀr, bör sÀttas först. / OkÀnt ursprung

KÀrleken Àr vÄrt livs största glÀdje och vÄrt livs största sorg. Det Àr livet. / Franskt ordsprÄk

KĂ€rlekens blommor skall vattnas med vin. / CM Bellman op 13.

KÀrlekens dörr Àr svÄr att öppna och svÄr att stÀnga. / Kineskiskt ordsprÄk

Livet Àr inte de dagar som gÄtt, utan de dagar man minns /
Pjotr Andrejevitj Pavlenko

kuvia..

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 03.04.2005 21:50 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Osaisko joku kielinero auttaa malja/tervetulopuheen laatimisessa ruotsiksi? Olen auttamattoman surkea ruotsinkielen taidoiltani. :doh:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 21.04.2005 08:31 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

KÀypÀ katsomassa tÀÀllÀ http://www.brollopstorget.se/Festen/tal.php

(Olen vÀhÀn kÀÀntÀnyt sinulle nÀitÀ tekstinpÀtkiÀ tuolta sivulta ja lisÀnnyt muutaman sanan itse johonkin vÀliin.)

Esim. miten voisit aloittaa puheen

Rakas hÀÀpari, hyvÀt vieraat "KÀra brudpar, Àrade gÀster"

Kun saan nÀhdÀ teidÀn tÀnÀÀn juhlistavan rakkauttanne toisianne kohtaan saa minut ajattelemaan.... "Att se er idag fira er kÀrlek till varandra fÄr mig att tÀnka pÄ..."

SiinÀ vÀlissÀ voisi olla hieman siitÀ, miten pari on tavannut , esim. Muistan kun hÀÀpari tapasi toisena, se oli riemuista aikaa " Jag minns nÀr paret trÀffades, det var roliga tider"

Tai jos tunnet toisen paremmin, voisit kertoa siitÀ kun olitte lapsia/nuoria...

TÀssÀ esimerkkejÀ puheen lopettamisesta ruotsiksi...

Kun te kaksi nyt asetutte yhteen, haluan lausua kolme hyvÀÀ neuvoa teille "NÀr ni tvÄ nu blir ett, finns det tre rÄd jag slutligen vill ge er:

1. Vaalikaa rakkauttanne. MinÀ ja puolisonikin olemme tehneet niin ja olemme pÀrjÀnneet hyvin tÀhÀn saakka! Esim. ruusupuska silloin tÀllöin tekee ihmeitÀ "1. VÄrda er kÀrlek till varandra. Det har jag och min sambo gjort och vi har klarat oss bra hittills! Ett fÄng rosor dÄ och dÄ gör t.ex. underverk." sambo = avopuoliso, kihlattu

2. PitÀkÀÀ hauskaa yhdessÀ. KeksikÀÀ hauskaa tekemistÀ yhdessÀ, jotta kehittyisitte mielummin yhdessÀ kuin erikseen. "2. GlÀds med varandra. Hitta pÄ roliga saker att göra tillsammans sÄ att ni utvecklas och vÀxer tillsammans och inte var och en för sig. "

(Loppukevennys :) 3. Ja sulhaselle tiedoksi: Laita aina wc:n istuin takaisin paikoilleen "3. Och en sak jag vill sÀga till brudgummen: FÀll ned locket pÄ toalettstolen! "

Ja nyt kohotamme maljan hÀÀparille "SkÄl för brudparet!"

Sano, jos tarvit lisÀÀ apua, niin autan mielellÀni :bye:

kuvia..

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 18.09.2005 16:29 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Hide kirjoitti:
Tajusinpa sitte ettÀ onhan mulla mun rakas kaasoni joka oli Ruotsissa vaihdossakin.. :doh: :D
TÀssÀ siis jotain!

EXAKT VAD ÄR GIFTERMÅL?
"GiftermÄl Àr nÀr man fÄr behÄlla sin tjej och inte behöver lÀmna tillbaka henne till hennes förÀldrar." Eric, 6 Är
"Det Àr nÀr nÄgon har gÄtt ut ett tag och pojken friar till flickan. Han sÀger: 'Jag tar dig för att behÄlla dig i hela mitt liv, eller i alla fall tills vi fÄtt barn och skiljer oss, men du mÄste göra en speciell sak för mig.' Sedan sÀger hon 'ja', men undrar vad den dÀr speciella saken Àr, och om det Àr nÄgot oanstÀndigt. Hon Àr vÀldigt nyfiken." Anita, 9 Är

HUR BESTÄMMER SIG EN PERSON FOR VEM HAN/HON SKA GIFTA SIG MED?
"Du singlar slant. Krona betyder att du stannar med honom, och klave betyder att du prövar nÀsta." Kelly, 9 Är
"Min mamma sÀger att jag ska leta efter en man som Àr hygglig... Det Àr det jag gör... Jag letar efter en man som Àr hyggligt lÄng och hyggligt snygg." Carolyn, 8 Är

ANGÅENDE ÅLDERN DÅ MAN KAN FÅ GIFTA SIG.
"NÀr du Àr 84, för nÀr du Àr sÄ gammal jobbar du inte mer, och man kan ligga i sovrummet och Àlska varandra hela dagen." Carolyn, 8 Är
"NÀr jag Àr fÀrdig med förskolan ska jag hitta mig en fru." Bert, 5 Är

HUR MÖTTES DIN MAMMA OCH PAPPA?
"Min pappa gjorde nÄgot underligt arbete Ät min mamma. De vill inte berÀtta vad för sorts." Jeremy, 8 Är

VAD GÖR DE FLESTA PERSONER PÅ EN TRÄFF?
"PÄ den första trÀffen ljuger de bara för varandra, och det brukar vanligtvis fÄ dem sÄ intresserade att det blir en andra trÀff." Martin, 10 Är
"MÄnga Àter bara flÀskkotletter och pommes frites och pratar om kÀrlek." Craig, 9 Är

NÄR ÄR DET OKEJ ATT KYSSA NÅGON?
"Du bör inte kyssa en flicka om du inte har nog med pengar för att köpa henne en ring, och en videoapparat, för hon vill ha videofilmer frÄn bröllopet." Allan, 10 Är
"Kyss aldrig nÄgon i nÀrheten av andra. Det Àr vÀldigt pinsamt om nÄgon skulle se dig... Om ingen tittar skulle jag nog kunna pröva pÄ det med en snygg kille, men bara i nÄgra timmar." Kally, 9 Är

ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER ATT VARA GIFT?
"Det borde du frÄga de som lÀser VeckoRevyn." Kirsten, 10 Är
"Det Àr bÀttre för tjejer att vara singel Àn vad det Àr för killar. Killar behöver nÄgon som plockar upp efter dem." Anita, 9 Är
"Jag fÄr huvudvÀrk dÄ jag tÀnker pÄ sÄnt. Jag Àr bara ett barn. Jag behöver inte sÄnt krÄngel." Will, 7 Är

HUR BESTÄMMER MAN VEM MAN SKA GIFTA SIG MED?
"Du mÄste hitta nÄgon som tycker om samma saker. Liksom, om du tycker om sport, sÄ ska hon helst gilla att du tycker om sport, och hon borde se till att chipsen och dippet finns framme hela tiden." Alan, 10 Är
"Ingen bestÀmmer egentligen innan de vÀxer upp vem de ska gifta sig med. Gud bestÀmmer allt sÄnt i förvÀg, och du kommer pÄ senare vem du fÄr dras med." Kirsten, 10 Är

VILKEN ÅLDER ÄR DEN RÄTTA ATT GIFTA SIG?
"23 Àr den bÀsta Äldern, för dÄ har du kÀnt personen för ALLTID." Camille, 10 Är
"Ingen Älder Àr bra för att gifta sig. Du mÄste vara dum för att gifta dig." Freddie, 6 Är

HUR KAN EN FRÄMLING SE OM TVÅ PERSONER ÄR GIFTA?
"Gifta personer ser för det mesta glada ut att fÄ prata med andra personer." Eddie, 6 Är
"Du kanske mÄste gissa, beroende om de verkar skÀlla pÄ samma barn." Errick, 8 Är

VAD GÖR DE FLESTA MÄNNISKOR PÅ EN DATE?
"Dater Àr till för att ha kul, och mÀnniskor borde anvÀnda dem för att lÀra kÀnna varandra. Till och med pojkar har nÄgot att sÀga om man lyssnar lÀnge nog." Lynnette, 8 Är

VAD SKULLE DU GÖRA PÅ EN FÖRSTA TRÄFF SOM HÖLL PÅ ATT GÅ ÅT FANDERS?
"Jag skulle springa hem och spela död. Dagen efter skulle jag ringa alla tidningar och se till att de skrev om mig i alla dödsannonser." Craig, 9 Är

NÄR ÄR DET OKEJ ATT KYSSA NÅGON?
"NÀr de Àr rika." Pam, 7 Är
"Lagen sÀger att man mÄste vara 18, sÄ jag skulle inte bryta mot det." Curt, 7 Är
"Regeln Àr sÄ hÀr: om du kysser nÄgon sÄ ska du gifta dig med dem och skaffa barn med dem. Det Àr det enda rÀtta att göra." Howard, 8 Är

HUR SKULLE VÄRLDEN VARA ANNORLUNDA OM FOLK INTE GIFTE SIG?
"Det skulle finnas en massa barn att förklara, eller hur?" Kelvin, 8 Är

HUR SKULLE DU FÅ ETT ÄKTENSKAP ATT FUNGERA?
"SÀg till din fru att hon Àr vacker Àven om hon ser ut som en lastbil." Ricky, 10 Är

Hide kirjoitti:
LisÀÀ.. VielÀ kun ymmÀrtÀis mitÀ nÀissÀ joissain sanotaan! :lmao2:

VARFÖR DRABBAR KÄRLEK TVÅ SPECIELLA PERSONER?
"En person har frÀknar, och dÄ letar han upp en annan som har frÀknar." Andrew, 6 Är
"Ingen vet varför det hÀnder, men jag har hört att det har nÄgot att göra med hur du luktar... Det Àr dÀrför som parfymer och deodoranter Àr sÄ populÀra." Mae, 9 Är
"Jag tror att det Àr meningen att du ska bli skjuten med en pil eller nÄt, men resten ska inte vara sÄ smÀrtfyllt." Manuel, 8 Är

HUR KÄNNS DET ATT BLI KÄR?
"UngefÀr som en lavin dÀr du mÄste fly för ditt liv." John, 9 Är
"Om det tar lika lÄng tid att bli kÀr som att lÀra sig att stava vill jag inte vara med. Det tar alldeles för lÄng tid." Glenn, 7 Är

SPELAR DET NÅGON ROLL HUR MAN SER UT?
"Om du vill bli Àlskad av nÄgon som inte redan finns i din familj, Àr det inte fel att vara vacker." Anita, 8 Är
"Det hÀnger inte alltid pÄ hur du ser ut. Se pÄ mig. Jag Àr stilig som bara den, och jag har inte hittat nÄgon att gifta mig med Àn." Brian, 7 Är

HUR UPPFOR SIG KÄRA PERSONER?
"NÀr en person blir kysst för första gÄngen trillar han ner och reser sig inte pÄ minst en timme." Wendy, 8 Är
"Plötsligt fÄr de filmfeber sÄ de kan sitta i mörkret tillsammans." Sherm, 8 Är

VARFÖR HÅLLER KÄRA PERSONER VARANDRA I HANDEN SÅ OFTA?
"De vill vara sÀkra pÄ att deras ringar inte trillar av eftersom de betalade en hel del pengar för dem." Gavin, 8 Är

ÅSIKTER OM KÄRLEK
"Jag Àr för kÀrlek sÄ lÀnge det inte hÀnder nÀr det Àr nÄgot bra pÄ TV." Jill, 6 Är
"KÀrlek Àr löjligt... men jag kan tÀnka mig att pröva det nÄgon gÄng." Floyd, 9 Är
"KÀrleken hittar dig, Àven om du försöker gömma dig. Jag har gömt mig Ànda sedan jag var fem, men flickorna hittar mig hela tiden." Dave, 8 Är
"KÀrlek Àr det viktigaste som finns i vÀrlden, men baseboll Àr ganska kul ocksÄ." Greg, 8 Är

SÄTT ATT FÅ NÅGON ATT BLI KÄR I EN
"SÀg att du Àger en hel hög med godisaffÀrer." Del, 6 Är
"Skaka pÄ höfterna och hoppas pÄ det bÀsta." Camille, 9 Är
"VrĂ„la för allt vad du kan att du Ă€lskar honom eller henne
 och bry dig inte om att förĂ€ldrarna stĂ„r alldeles bredvid." Manuel, 8 Ă„r
"Ha inte pÄ dig gröna gympaskor som luktar. Du kan kanske fÄ uppmÀrksamhet, men uppmÀrksamhet Àr inte samma sak som kÀrlek." Alonzo, 9 Är

HUR SER MAN ATT TVÅ PERSONER SOM SITTER PÅ EN RESTAURANG ÄR KÄRA?
"Kolla om killen tar notan. DÄ ser man om han Àr kÀr eller inte." Bobby, 9 Är
"KÀrlekspar kan bara sitta och titta pÄ varandra och lÄta sin mat bli kall... Andra bryr sig mer om maten." Bart, 9 Är
"Se efter om mannen har lÀppstift i ansiktet." Sandra, 7 Är
"De Àlskar varandra om de bestÀller en sÄdan dÀr efterrÀtt som brinner. De tycker om att fÄ sÄdana eftersom deras hjÀrtan Àr sÄdana... de brinner." Christine, 9 Är

VAD TÄNKER DE FLESTA NÄR DE SÄGER "JAG ÄLSKAR DIG"?
"Man tÀnker: Japp, jag Àlskar honom verkligen. Men jag hoppas att han duschar minst en gÄng varje dag." Michelle, 9 Är
"En del mÀnniskor kan vara vÀldigt nervösa, sÄ de Àr bara glada att de fÄtt ur sig det sÄ att de kan börja Àta." Dick, 7 Är

HUR LÄR SIG EN PERSON ATT KYSSA?
"Du kan repetera med dina Barbie och Ken dockor." Julia, 7 Ă„r
"Det hjÀlper nog att titta pÄ sÄpoperor varje dag." Carin, 9 Är

NÄR FÅR MAN KYSSA NÅGON?
"NÀr de Àr rika." Pam, 7 Är
"Det Àr aldrig okej att kyssa en pojke. De dreglar över hela dig... Det var dÀrför jag slutade med det." Tammy, 10 Är
"Om det Àr din mamma kan du kyssa henne nÀr som helst. Men om det Àr nÄgon annan mÄste du frÄga först." Roger, 6 Är
"Jag ser pÄ det sÄ hÀr: Att kyssas Àr kul om du tycker om det, men det Àr ett fritt land och ingen borde tvingas till det." Trey, 8 Är

HUR FÅR MAN KÄRLEKEN ATT VARA?
"Älska i stĂ€llet för att gĂ„ till jobbet." Dick, 7 Ă„r
"Glöm inte din frus namn... Det stÀller verkligen till det." Erin, 8 Är
"Var en bra kyssare. Det kan kanske fÄ din fru att glömma att du inte tog ut soporna." Dave, 8 Är
"SÀg inte att du Àlskar nÄgon och sedan Àndra dig... KÀrlek Àr inte som att vÀlja ut vilken film du vill se." Natalie, 7 Är

HÀÀpÀivÀn onnea 30.7.2005
JuhannuspÀivÀnÀ 24.6.06 kahdesta tuli kolme
Haikara tilattu vierailulle 24.9.2012

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 18.09.2005 18:18 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

amadeus kirjoitti:
Kaipaisimme kahdella kielellÀ tÀydennystÀ kÀsiohjelmaan, jossa on ohjelman kulku, ruokalista ja hÀÀrauhan julistus...olisiko ideoita, vaikka jotain hauskaa kevennykseksi....

VielÀ, useampi pappi on suositellut,ettÀ kun kirkossa lauletaan virsi, se tehtÀisiin kahdella kielellÀ samaan aikaan...itsestÀ tuntui vÀhÀn kummalta ajatukselta, mutta olemme jo alkaneet kÀÀntyÀ sen kannalle, kun moni eri pappi on nÀin suositellut.

Kiitos kullankalliista neuvoista, sillÀ armonaikaa on enÀÀ pari viikkoa....

Admiina kirjoitti:
Amadeus :bye:

Pikkuserkkuni viime kesÀisissÀ hÀissÀ esitettiin virsi numero 239 (suomenkielisestÀ virsikirjassa). Se löytyy ruotsinkielisestÀ virsikirjasta numerolla 236. VirttÀ laulettiin ensin yhdellÀ kielellÀ yhden sÀkeistön verran, sitten toisella toisen sÀkeistön verran.

Sanat alkavat

Du Gud har skapat mÀnskan till
kvinna och till man.
I trohet och i kÀrlek vi tjÀna fÄr varann.
Till ett du nu förenar de tvÄ som
löftet ger, och trofast du dem följer.
Du hör den bön vi ber....

Virsikirja löytyy muuten myös verkosta
http://www.evl.fi/kkh/to/kjmk/virsikirja1986
PĂ„ svenska
http://susning.nu/Svensk_psalmbok_f%f6r ... _i_Finland

Tuo ruotsinkielinen on siis Svensk psalmbok, ei Suomen ruotsinkielinen virsikirja, mutta ehkÀpÀ sitÀ kannattaa vilkaista.

apua löytyy myös Amoriinin hÀÀoppaasta:

Amoriinin hÀÀopas :arrow: HÀÀpÀivÀ :arrow: Ohjelmaa hÀÀpÀivÀksi :arrow: Monikieliset hÀÀt

Admiina kirjoitti:
TÀssÀ lisÀksi herttainen hÀÀruno

I nöd och lust
litar vi pÄ varandra
om vi i lyckans land vill vandra.
Vi skall bli ett
pÄ alla de sÀtt.

Trogna vi ska vara
för att kÀrleken bevara.
Sedan tar vi varandra i hand
och reser till kÀrlekens land.
Lyckans blomma och frukt kommer dofta
för att vi ska visa kÀrleken ofta.
Den mÄ vÀxa och gro
som en kÀrleks bro.

Marie Högberg

HÀÀpÀivÀn onnea 30.7.2005
JuhannuspÀivÀnÀ 24.6.06 kahdesta tuli kolme
Haikara tilattu vierailulle 24.9.2012

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 16.10.2005 21:02 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

KÀrleken kommer och kÀrleken gÄr,
ingen kan tyda dess lagar.
Men dej vill jag följa i vinter och vÄr
och alla min levnads dagar.

Mitt hjÀrta Àr ditt, ditt hjÀrta Àr mitt
och aldrig jag lÀmnar det Äter.
Min lycka Àr din, din lycka Àr min
och grÄten Àr min nÀr du grÄter.

KÀrleken Àr sÄ förunderligt stark,
kuvas av intet i vÀrlden.
rosor slÄr ut ur den hÄrdaste mark
som sol över mörka gÀrden.

Mitt hjÀrta Àr ditt, ditt hjÀrta Àr mitt
och aldrig jag lÀmnar det Äter.
Min lycka Àr din, din lycka Àr min
och grÄten Àr min nÀr du grÄter.

DenhÀr dikten hade jag tÀnkt ha med i inbjudan, de tvÄ första verserna och sedan hela i festprogrammet Den Àr bara sÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ vacker

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 16.10.2005 22:09 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Oi herran jumala... tuo olisi suomeksikin niin kaunis!! Hiukka kaipaisi mukailua, mutta oih :faint:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Tackkortstext
ViestiLĂ€hetetty: 17.12.2005 22:53 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Tackkortstext? Har fÄtt hjÀlp med att översÀtta denhÀr frÄn finska till svenska.. den behöver lite finslipning Ànnu men den Àr ganska gullig :)

"Hand i hand, hjÀrta i hjÀrta.

HÀr börjar en ny resa i vÄrt liv.
FĂ€rden gĂ„r genom gröna skogar, över hav som glittrar i solen. Den bestiger mörka berg och korsar sĂ€desfĂ€lt som böjer sig för vinden. Även om vĂ€gen Ă€r lĂ„ng och ingen Ă€nde stĂ„r att finna Ă€r fĂ€rden lĂ€tt tillsammans med den allra kĂ€raste och trognaste av vĂ€nner, den viktigaste personen i ens liv.

PÄ den gemensamma fÀrden genom livet tÀcks marken inte alltid av
mjuka rosenblad utan ibland Àr vÀgen vÄt av regn och hal av snö.
DÄ rÀcker vi varandra handen och hÄller hÄrt. Ifall hindren pÄ vÀgen vore ett kullfallet trÀd eller forsande vatten, kan man dÄ man gÄr tillsammans alltid överkomma det, lyfta undan trÀdet eller stiga med starka vingar mot den blÄ himlen och lÀmna forsens virvlar bakom sig. KÀrleken finner alltid vÀgen, kÀrleken Àr kartan för ett lyckligt liv.

Vi tackar er vÄra kÀra vÀnner för att ni förgyllde vÄra minnen
och gjorde vÄr dag underbar!"

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLĂ€hetetty: 17.12.2005 22:55 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

"I ljuva sommartider
vi framÄt altaret skrider
önskar att er som gÀster fÄ
hoppas att ni det kan förstÄ
av skÄlar och vaser vi har en massa
dock en liten och skral kassa
SĂ„ om ni oss en present vill ge
lite pengar till bröllopsresan
kan vi be.."

För att inte fÄ dubletter
av vaser, dukar Ä gröna assietter.
Ber vi er att strunta i paketen
och istÀllet ge oss möjligheten
att fÄ Äka till grannland
och vandra pÄ tillsammans hand i hand.
NÄgra cent hjÀlper mycket
skÀnk en slant efter eget tycke.

"I vÄra hyllor klirrar glas,
byrÄn pryds av farmors vas.
SkÄpen fylls av vitt porslin,
bordet tÀcks med duk av lin.
Hitta present blir inte lÀtt,
vi tÀnkt till och fann ett sÀtt.
Önskelista vi nu upprĂ€ttat,
hoppas det för er underlÀttat.
Även öppnar konto i sommarhetta
dÀr ni valfri slant kan sÀtta.
Summan sedan ger oss bÀttre grund
att pÄ bröllopsresa fly bort en stund!

Vi tÀnkte ge er ett litet tips
pÄ hur ni problem med bröllopsgÄva löser vips
Vi har tÀnkt och funderat
och vÄrt innehav av husgerÄd studerat
Vi har redan brödrost, silverfat och vasar
och allt annat man kan tÀnkas behöva i klasar
Man kan snabbt konstatera
att vi inte behöver mera
VÄr högsta önskan Àr att pÄ bröllopssemester resa
men efter bröllopsfinansiering Àr vÄra bankkonton ganska glesa
Vi skulle dÀrför hellre mottaga
ett litet bidrag till denna saga
Vill du hjÀlpa oss att vÄrt bröllop extra förgylla
sÀtt dÄ in en slant sÄ att vi vÄr önskan kan uppfylla
Kontonr:

Den 8 juli bjuder vi till bröllopsfest
och det skulle oss hedra ifall ni vore vÄr gÀst.
VÀlkommen till XXX kyrka kl 16:00 för att se oss sÀga ja.
PÄ XXX vÀgen nrXXX fortsÀtter sedan festligheterna.
Vill ni hjÀlpa oss att vÄrt bröllop extra förgylla
bidra dÄ med en liten slant sÄ vi vÄr resedröm kan uppfylla
Det gÄr en buss till stan efter middag och partaj.
OSA den 20/5 och klÀdseln Àr kavaj.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: "Ordningsregler"
ViestiLĂ€hetetty: 17.12.2005 22:56 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Ordningsregler...

· Trivs du inte med bordsplaceringen, flytta dÄ bordet.
· Var och en Àter pÄ sin egen tallrik, blir den tom, lÄna gÀrna frÄn höger.
· De Àr strÀngt förbjudet att lÄta maten tysta munnen.
· Intagen mÄltid Ätertages ej.

· Överdriv gĂ€rna dina hyllningar till brudparet.
· Den som hÄller tal skall efter talets slut se till att alla sovande vÀcks.
· SkÄl fÄr ej utbringas knÀstÄende.

· KlÀdsel rekommenderas.
· HÀngslena fÄr under inga omstÀndigheter anvÀndas som slangbella.
· Kasta ej slÀngkyssar eller andra föremÄl.
· Undvik trÀngsel under bordet, störst gÄr först gÀller.
· Det Àr strÀngt förbjudet att hÄlla sitt goda humör för sig sjÀlv.
· Vill man röka inomhus fÄr man gÄ ut.

· Kolla att grannarna inte nyttjar rusdrycker sÄ de blir suddiga i ansiktet.
· Luta dig ej över grannen nÀr rummet Àr i gungning.
· Är du pĂ„ rĂ€tt bröllop? KĂ€nner du Linda och Magnus?

· Bordsdamerna ÄterlÀmnas vid festens slut (med undantag för bruden).
· Rekommenderas att man gÄr hem med samma person man kom med.
· Kvarglömda gÀster kan ÄterfÄs mot beskrivning.
· För bortkomna gÀster ansvaras ej.

· Men fram för allt, kÀnn dig vÀlkommen och ha en trevlig kvÀll!

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Ei lahjaa vaan rahaa!
ViestiLĂ€hetetty: 22.01.2006 19:19 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

TepÀ nÀytÀtte olevan oikeita kieliniekkoja.. :)
kyselempÀ teiltÀ apua kun ei ruotsinkielisiltÀ sivuilta apua saa.. :(

Kun suomeksi on se upponalle runo , jolla pyydetÀÀn rahaa lahjan sijasta..niin onko kellÀÀn tiedossa tai sitten jos jonkun runosuoni sykkisi..miten voisi sanoa kauniisti, jotta raha on tervetullutta..

KIIIIIITOSS :worship:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 22.01.2006 21:24 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Tuossa Linda79 viestissÀhÀn on muutama "rahanpyyntö" runo jo valmiiksi.. haetaanpas se uppo nalle tÀnne, jos sen vaikka kÀÀntÀisi:

Ihmiset tahtovat kaikenlaista,
Vieraita tavaroita vieraista maista.
Pian ovat kaapit tÀynnÀ kamaa,
ElÀmÀ on kuitenkin yhtÀ ja samaa.
Iloon ei tarpeen tavaraa hankkia.
Onneen ei tarvita edes pankkia.
(Uppo-Nalle)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 17.06.2007 12:00 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Auttakaahan, miten tÀmÀn sanois nÀtisti ruotsiksi, samma pÄ svenska tack:

Juhlapaikalla vanhempien kÀttelyt,
hÀÀparin onnittelut,
onnittelumaljan kohotus

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 19.06.2007 15:01 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Mathilda kirjoitti:
Auttakaahan, miten tÀmÀn sanois nÀtisti ruotsiksi, samma pÄ svenska tack:

Juhlapaikalla vanhempien kÀttelyt,
hÀÀparin onnittelut,
onnittelumaljan kohotus

:note:

PÄ festplatsen kan du skaka hand med förÀldrarna,
sÀga grattis till brudparet
och skÄla med alla...

Se vÀhÀn riippuu ettÀ minkÀlaisessa muodossa tÀn tekstin haluaisit.. :o

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 20.06.2007 08:58 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

nath :worship: kiitos kovasti, tuo on oikein hyvÀ, sopii meille tÀllainen rennompi ohje. Ideana oli juuri ettÀ nuo on alekkain kirkko-ohjelman lopussa ettÀ vieraille selviÀÀ mitÀ seuraavaksi, siis ettÀ ei jÀÀ epÀselvÀksi ettei kirkon eteen jÀÀdÀ hÀÀparia tai vanhempia kÀttelemÀÀn vaan se tapahtuu juhlapaikalla.
Kiitos kiitos!

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 18.05.2008 17:59 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Apua! Onko oikein kirjoitettu: VÀlkommen o bevittna nÀr vi sÀger "ja " tillvarandra, jos suomeksi Tervetuloa todistamaan kun sanomme toisillemme "tahdon"??? Auttakee! :o

Kuulostaa jotenkin tönköltÀ... tosi vaikea keksiÀ perus kutsutekstiÀ, joka kuulostaa hyvÀltÀ molemmilla kielillÀ...

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLĂ€hetetty: 19.05.2008 10:40 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Ruotsiksi kirjoitetaan yleensÀ "VÀlkommen att övervara vigseln mellan X och Y" ... :bye:

Pikkutrolli 20.5.2012
Bebe LA 27.4.2014

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: ruotsinkielentaitoiset apua
ViestiLĂ€hetetty: 27.08.2009 13:20 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

vappu74 kirjoitti:
Hei tarvisin kÀÀnnöstÀ seuraavaan tekstiin

Olette tervetulleita todistamaan,