* UKK    * Etsi

Tänään on 20.08.2018 09:11

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.09.2005 12:36 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

xara kirjoitti:
Maija Meikäläinen + Avec

Juu, ehdottomasti ei kuulu mitkään lisämerkit tähän ilmaisuun.

Avec tarkoittaa seuralaisen kanssa, joten + kanssa se luettaisiin:

Maija Meikäläinen plus seuralaisen kanssa :doh:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.09.2005 16:15 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

kurpale kirjoitti:
Kertokaapa miten olette kirjoittaneet osoitetiedot kutsuihin?
Itsellä ei mikään tekstaajan unelma käsiala, ja ajattelimme tulostaa, mutta onko liimattu lappu tyhmän näköinen?
Ja koska valkoinen osoitetarra aivan kamala, on se ainakin poissa laskuista. :o

Meillä kuoret kermanväriset, muut värit kutsuissa ja häissä kulta ja viininpunainen, joten jos kullanvärisellä tussilla reunustaisi sen tulostetun viininpunaisen osoitepaperin, niin olisikohan enää kamalan näköinen?

kazu kirjoitti:
Mie tein tavalliselle ruutupaperille paksulla mustalla tussilla viivat ja laitoin sen aina kuoren sisään ennen osoitteen kirjoittamista. Kävin ostamassa ohuen mustan tussin tekstin kirjoittamiseen ja kun en osaa kaunoa, niin kirjoitin ihan tavallisesti tekstaten. Sitten vaan ruutupaperi pois ja kortti tilalle, hienot tuli!

Teksin voi vaikka kirjoittaa isoilla tikkukirjaimilla, ei sillä ole väliä. Käsinkirjoitettu on mun mielestä kivempi saada kuin osotetarralla varustettu.
+ Viininpunaisesta osoitetarrasta ei välttämättä näy osoite kunnolla.

ouskari kirjoitti:
Mä printtasin nimen ja osotteen suoraan kuoreen. Onnistui ihan hyvin, ei mitään ongelmia (paitsi että muutama kuori suttaantui, mutta sekin korjaantui kun vähän pyyhki printteriä sisältä...) :)

Toukomorsian2005 kirjoitti:
Minä kans tulostin suoraan kuoreen sievällä kaunolla. Lisäksi laitoin vielä vasempaan yläkulmaan pienen kuvan limittäisistä sydämistä! Samoin tein kiitoskorttikuoriin, eli "samaa sarjaa" ovat nyt sitten! ;)

Hide kirjoitti:
Meillä on joka paikassa (kutsut, menukortit..) pohjapaperiin liimatulla vaaleankellertävänrusehtavalla paperilla tekstit, ja niiden reunat poltettu. Samalla tyylillä ajattelin tehä osotteet kuoriin, eli samaa vaaleeta paperia, osote samalla fontilla kun kaikki muutkin tekstit ja reunat poltetaan ja liimataan kuoreen. Koekappaleesta tuli ainakin ihan nätti. :wink:

kurpale kirjoitti:
Joo, ja mä tein sitten koekuoren. Kermanvärisestä paksummasta paperista (ohuempaa kuitenkin kuin kartoni) tulostin paperin, johon osoitteet olin tehnyt wordilla...

Tyyliin:

Anelma ja Unto Virtanen perheineen
Hääjuhlakatu 1
01230 Kaupunki

Ja sitten leikkasin tulostuksen jälkeen kuviosaksilla (samoilla saksilla leikataan kutsujemme sisätekstipaperit) sen lapun sellaiseksi sopivan kokoiseksi, ja liimasin liimapuikolla kuoreen. Paperi ja kuori ovat miltei elleivät ihan samanväriset. Ja fonttina on sama kaunofontti Bradley Hand ja tuli niin kaunis että käsin en kyllä kirjoita. Jos joku siitä loukkaantuu eikä tule häihimme, niin eipä moista siellä tarvittaisikaan.

Koetan ottaa kutsuistamme kuvia kun saan ne viikonloppuna täysin valmiiksi, ja laitan sitten omaan päikkyyni. Musta se oli ainakin tosi hieno.

Hääpäivän onnea 30.7.2005
Juhannuspäivänä 24.6.06 kahdesta tuli kolme
Haikara tilattu vierailulle 24.9.2012

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.09.2005 16:18 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Rhiannon kirjoitti:
Semmoista tässä kiireellä pähkäilen, että kuinka kuoreen oikein tulisi laittaa nimet - eli jos esim. perhe, jossa vanhemmat & 2 teini-ikäistä, niin laitetaanko vaan Maija Meikäläinen & Kalle Kainulainen perh. Kannattaako perheineen ylipäänsä lyhentää "perh."?? Entäs jos tuoreet vanhemmat ja vauva, laitetaanko silloinkin perheineen? Vai vaan siinä tapauksessa kun on monta lasta? :oops: Ahistaa, kun ei näitä tiedä! :auts:

Entäs, kuinka paha etikettivirhe on, jos parikymppinen asuu kotona ja laittaa hänen nimensä vanhempien kutsuun? Kun ei millään viitsisi lähettää omaa erikseen, luulen, että kummeksuisivat sitä.

Osaako joku auttaa?

Admiina kirjoitti:
Vastauksia nimien rustailuun löytyy hääoppaan puolelta, täältä :)
http://www.amoriini.com/Sivusto/Osasto/ ... _frame.php :arrow: Tekstit & kutsuetikettiä

Pari muuta vastausta

Hääkutsuissa ei perinteisesti käytetä lyhenteitä, ellei se ole ehdottoman tarpeellista. Perh. ei taida olla sellainen. :o

Perheineen = enemmän kuin nimeltä mainitut, mutta saman perheen jäsenet. Mikään ei tietenkään estä laitamasta kuoreen Matti, Maija & Minna Meikäläinen tuon Matti & Maija Meikäläinn perhineen sijaan.

Jos ihan tiukkaan katsotaan etikettiä, 18 vuotiaalle tulisi lähettää oma kutsu, mutta etiketti ei ole yhtä kuin laki, se on vain ohje. Aika usein samassa taloudessa asuville lähetetään yhteinen kutsu huolimatta siitä, onko kyseessä nuori, mutta aikuinen lapsi tai elämänsä ehtoopuolelle ehtinyt isoäiti.

:bye: Ad

Hääpäivän onnea 30.7.2005
Juhannuspäivänä 24.6.06 kahdesta tuli kolme
Haikara tilattu vierailulle 24.9.2012

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.04.2006 11:45 
Poissa
Rouva Palstanhenki
Rouva Palstanhenki

Kumman nimi laitetaan kuoreen ensin, kun kyseessä on avopari, joista mies on sulhasen veli ja samalla bestman ja puoliso on kaaso? Vai onko sillä sitten mitään väliä?

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.04.2006 14:14 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Täällähän on Stareye ehtinyt ensin :D Minä nimittäin tänään kirjoittelin noita kuoria ja mietin samaa asiaa. Sitten vain päätin, että laitan naisen nimen ekaksi riippumatta siitä kumpi on läheisempi. Bestmaninkin kohdalla laitoin hänen tyttöystävänsä nimen ekaksi.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.04.2006 14:18 
Poissa
Rouva Palstanhenki
Rouva Palstanhenki

Andromeda, mä ajattelin ihan samaa! Ajattelin kyllä laittaa miehen nimen ensin niissä tapauksissa, kun mies on se varsinainen kutsuttu, siis esim. setäni ja hänen uusi naisystävänsä. Mutta ehkä tässä tapauksessa laitan kaason nimen ensin ja sitten vasta BM:n. Naisella kun on vielä lyhyempi nimikin kokonaisuudessaan. :D

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.04.2006 15:13 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Stareye kirjoitti:
Kumman nimi laitetaan kuoreen ensin, kun kyseessä on avopari, joista mies on sulhasen veli ja samalla bestman ja puoliso on kaaso? Vai onko sillä sitten mitään väliä?

Mutta toisaalta, mies on veli ja siksi mun mielestä kyllä "tärkeempi" kun on ihan sukuakin. :o

Pojat 9.2.08 ja 1.1.11

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.04.2006 21:25 
Poissa
Rouva Palstanhenki
Rouva Palstanhenki

Ouskari, tuotapa minä tässä mietinkin.. Jospa minä sitten laitan miehen ensin, yleensä on aina toisinpäin. Jos ei muuten, niin vaihtelu virkistää. :D

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.04.2006 11:57 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

andromeda kirjoitti:
Bestmaninkin kohdalla laitoin hänen tyttöystävänsä nimen ekaksi.

Nyt jo alan lainaileen ihtiäni.. :doh:

Mutta siis sitä vain ajattelin, että Bestman on sulhon veli ja hänen tyttöystävänsä on hyvin nuori ja hänellä on hieman ongelmia tuntea itsensä perheenjäseneksi, joten tähän vedoten laitoin hänen nimensä ensin. (Olipa pitkä lause..) Eipä mulla muuta :bye:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.04.2006 14:11 
Poissa
Rouva Palstanhenki
Rouva Palstanhenki

Seuraava asia, tuli mieleen aamuyöllä. :D Laitetaanko jo STD-kuoriin avec vai vasta varsinaisiin kutsuihin? :o

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.04.2006 18:40 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Me laitettiin avecit niiltä osin vasta varsinaisiin kutsuihin jos pari ei ole ns. vakiintunut. Puolessa vuodessa kun voi tapahtua mitä vaan suuntaan jos toiseenkin :wink:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.04.2006 21:14 
Poissa
Rouva Palstanhenki
Rouva Palstanhenki

Hmm.. Enhän minä tiedä että onko kaikki sulhon serkut vakiintuneita vaiko eikö, eikä taida tietää itsekään! Ehkä sitten laitetaan kaikille niille, joiden siviilisäädystä ei ole tietoa, avec vasta siihen kutsuun.. :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.04.2006 11:33 
Minä pähkäilen täällä miten osoitetaan kutsut sellaisille perheille, joissa kotona asuu vielä 2-3 18v tienoilla olevaa nuorta ja tarkoitus on, että hekin saavat tuoda seuralaisen mukaan.
Anoppi ehdotti, että laitetaan:

Maija ja Matti Meikäläinen,
Nuoret seuralaisineen

Miltäs se kuullostaa? Kun tuntuu, että näyttää hölmöltä jos luettelen erikseen kaikkien nuorten nimet ja laitan perään avec. Kun tosiaan on noita serkkujen perheitä, missä kaikki asuu vielä kotona ja on kuitenkin lähes täysi-ikäisiä.

Sitten jos on yksi lähes aikuinen lapsi kotona, olen laittanut nimen erikseen eli

Maija ja Matti Meikäläinen
Liisa Meikäläinen avec

Ja tietääkö kukaan miten laitetaan englanniksi kutsuun ilmaisu "perheineen"? Onko se vaan with family? Vai onko kutsun osoittamiseen amerikassa jotain muita käytäntöjä?

Ylös Etusivu

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.04.2006 16:39 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

rasberry_h kirjoitti:
Maija ja Matti Meikäläinen,
Nuoret seuralaisineen

En minä vieläkään oo ammattilainen, mutta minun mielestä tuo kuulostaa ja näyttää hyvältä! Mikset aiemmin kysynyt, olisin itsekin voinut käyttää :D

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.04.2006 17:15 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

rasberry_h kirjoitti:
Ja tietääkö kukaan miten laitetaan englanniksi kutsuun ilmaisu "perheineen"? Onko se vaan with family? Vai onko kutsun osoittamiseen amerikassa jotain muita käytäntöjä?

Etiketin mukaan vanhemmat laitetaan:

Mr. and Mrs. Miehen etunimi, Sukunimi. Naisen etunimeä ei laiteta lainkaan

Esim. Mr. and Mrs. Matt Sukunimi

Jos vanhempien lisäksi on vain alaikäisiä lapsia, esim Matthew, Mary ja May , laitetaan:

Mr. and Mrs. Matt Sukunimi
Matthew, Mary and May
Osoite

Jos lapsia on useita, esim. Mary, Matthew ja May, joista May on täysi-ikäinen ne laitetaan:

Matthew and Mary
Ms. May Sukunimi
Osoite

Jos perhe koostuu vanhemmista sekä ainoastaan aikuisista lapsista, siten että heitä on useampia: (Mary, May, Matthew ja Max)

Messrs. Matthew and Max Sukunimi
Misses Mary and May Sukunimi
Osoite

Lapsiksi lasketaan kaikki alle 18-vuotiaat. Jos perheen isällä on kaksi etunimeä, molemmat mainitaan. And family tai with family ei ole suositeltavaa. Britit ja amerikkalaiset ovat meitä huomattavasti tarkempia kuorien raapustelun suhteen :wink:

:bye:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.04.2006 09:45 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

Niin oon samaa mieltä. Pistä vaan Maija Meikäläinen avec
Tai Maija Meikäläinen + Miesystävä

Tai sitten vain suoraan kysyt heiltä että seurustelevatko vaiko eivät :D

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.06.2006 17:17 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

:o Mä oon kyllä jo jostain lukenu vastauksen mun kysymykseen, mutten löydä sitä enkä muistakkaan oikein...

Eli kyse avioparista...Matti Meikäläinen ja Maija Sievänen-Meikäläinen, niin voikos siihen kutsuun kuitenkin kirjoittaa, että Matti ja Maija Meikäläinen??

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.08.2006 20:03 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Jos kutsuu henkilön perheineen, esim eno perheineen, tarkoittaako se niitäkin lapsia jotka eivät enää asu kotona?? :o

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.12.2006 11:38 
Lainaa:
Ja sitten kysyisin taas tuosta "hääkutsu on aina avec", että mistä tämä tieto on peräisin? Se tuntuu jokseenkin käsittämättömältä, enkä minä ainakaan yhdestäkään etikettioppaasta sellaista väittämää löydä. Avec tarkoittaa seuralaista, ei seurustelukumppania tai puolisoa. Avec voi kyllä olla seurustelukumppani, mutta ei puoliso. Pointtini tässä on, että jos jokainen hääkutsu olisi avec automaattisesti, se sitten tarkottaisi sitä, että jokainen kutsuttu voisi ottaa mukaan seuralaisen. Eli Kummisetä, kummitäti ja heidän poikansa kun kutsutaan, jokainen heistä sitten voisi automaattisesti ottaa seuralaisen mukaansa. Kummisetä vaikkapa kalakaverinsa, kummitäti ystävättären ja poika, seurustelee tai ei, parhaan kaverinsa. Saivarteluahan tämä on, mutta kun tuota automaattista avecia olen nähnyt siellä ja täällä enkä hakemallakaan löydä siihen mitään viittausta etiketistä, olen ymmälläni - varsinkin kun etiketti yksiselitteisesti sanoo, että kutsu koskee vain kutsussa tai kuoressa mainittuja henkilöitä.. ja toisaalta jos kutsu olisi automaattisesti avec, miksi ylipäätään olisi tuo lisäliite avec? :?

Avec kutsussa on kyllä huomaavaista, kuten Emmi tuossa jo mainitsikin.

Pohtii jälleen kerran

Ad :) :bye:
[/quote]

miun mielest toi menee just niinku adi tuossa sanookin....avec on seuralainen jonka nimeä ei tiedetä, ja avec lisätään kutsuun vain jos hääpari niin haluaa, ei siis mikään etiketti sääntö,että kaikki tulee pareina.....(menihän vaikeeks, mut kuiteskin....) :o

Ylös Etusivu

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.12.2006 12:24 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

titti kirjoitti:
Eli kyse avioparista...Matti Meikäläinen ja Maija Sievänen-Meikäläinen, niin voikos siihen kutsuun kuitenkin kirjoittaa, että Matti ja Maija Meikäläinen??

Mä oon ainakin laittanut tuollaisessa tapauksessa Matti Meikäläinen ja Maija Sievänen-Meikäläinen. Itse oon ajatellut asian niin, että jos joku kerran käyttää kaksoisnimeä, sillä häntä sitten kutsuttakoon. Itse ainakin kokisin sen kohteliaampana.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.12.2006 12:36 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

-neitoperhonen kirjoitti:
Jos kutsuu henkilön perheineen, esim eno perheineen, tarkoittaako se niitäkin lapsia jotka eivät enää asu kotona?? :o

Kaikki täysi-ikäiset tulisi kutsua omalla kutksuillaan erityisesti jos he asuvat jo poissa kotoa. Eli perheineen tarkoittaa vain kotona asuvia alaikäisiä lapsia.

Toisinaan tässä kohtaa saa kyllä helposti kuokkavieraita juhliinsa... Ihmiset kun eivät tuota etikettiä useinkaan niin tunne. Perheineen merkitsee monelle erittäinkin laajaa käsitettä... :doh:

Itse teimme tuon asian kanssa siten, että kirjoitimme kutsuihin kaikkien kutsuttavien nimet. Siis myös niiden lasten nimet, jotka olimme kutsumassa. :wink:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.02.2008 16:02 
Poissa
Enkeli
Enkeli

outimaaria kirjoitti:
kurpale kirjoitti:
Kertokaapa miten olette kirjoittaneet osoitetiedot kutsuihin?
Itsellä ei mikään tekstaajan unelma käsiala, ja ajattelimme tulostaa, mutta onko liimattu lappu tyhmän näköinen?
Ja koska valkoinen osoitetarra aivan kamala, on se ainakin poissa laskuista. :o

Meillä kuoret kermanväriset, muut värit kutsuissa ja häissä kulta ja viininpunainen, joten jos kullanvärisellä tussilla reunustaisi sen tulostetun viininpunaisen osoitepaperin, niin olisikohan enää kamalan näköinen?

kazu kirjoitti:
Mie tein tavalliselle ruutupaperille paksulla mustalla tussilla viivat ja laitoin sen aina kuoren sisään ennen osoitteen kirjoittamista. Kävin ostamassa ohuen mustan tussin tekstin kirjoittamiseen ja kun en osaa kaunoa, niin kirjoitin ihan tavallisesti tekstaten. Sitten vaan ruutupaperi pois ja kortti tilalle, hienot tuli!

Teksin voi vaikka kirjoittaa isoilla tikkukirjaimilla, ei sillä ole väliä. Käsinkirjoitettu on mun mielestä kivempi saada kuin osotetarralla varustettu.
+ Viininpunaisesta osoitetarrasta ei välttämättä näy osoite kunnolla.

ouskari kirjoitti:
Mä printtasin nimen ja osotteen suoraan kuoreen. Onnistui ihan hyvin, ei mitään ongelmia (paitsi että muutama kuori suttaantui, mutta sekin korjaantui kun vähän pyyhki printteriä sisältä...) :)

Toukomorsian2005 kirjoitti:
Minä kans tulostin suoraan kuoreen sievällä kaunolla. Lisäksi laitoin vielä vasempaan yläkulmaan pienen kuvan limittäisistä sydämistä! Samoin tein kiitoskorttikuoriin, eli "samaa sarjaa" ovat nyt sitten! ;)

Hide kirjoitti:
Meillä on joka paikassa (kutsut, menukortit..) pohjapaperiin liimatulla vaaleankellertävänrusehtavalla paperilla tekstit, ja niiden reunat poltettu. Samalla tyylillä ajattelin tehä osotteet kuoriin, eli samaa vaaleeta paperia, osote samalla fontilla kun kaikki muutkin tekstit ja reunat poltetaan ja liimataan kuoreen. Koekappaleesta tuli ainakin ihan nätti. :wink:

kurpale kirjoitti:
Joo, ja mä tein sitten koekuoren. Kermanvärisestä paksummasta paperista (ohuempaa kuitenkin kuin kartoni) tulostin paperin, johon osoitteet olin tehnyt wordilla...

Tyyliin:

Anelma ja Unto Virtanen perheineen
Hääjuhlakatu 1
01230 Kaupunki

Ja sitten leikkasin tulostuksen jälkeen kuviosaksilla (samoilla saksilla leikataan kutsujemme sisätekstipaperit) sen lapun sellaiseksi sopivan kokoiseksi, ja liimasin liimapuikolla kuoreen. Paperi ja kuori ovat miltei elleivät ihan samanväriset. Ja fonttina on sama kaunofontti Bradley Hand ja tuli niin kaunis että käsin en kyllä kirjoita. Jos joku siitä loukkaantuu eikä tule häihimme, niin eipä moista siellä tarvittaisikaan.

Koetan ottaa kutsuistamme kuvia kun saan ne viikonloppuna täysin valmiiksi, ja laitan sitten omaan päikkyyni. Musta se oli ainakin tosi hieno.

minä kokeilin ihan suoraan tulostaa kirjekuoreen ,niin että sain tekstin oikeaan kohtaan tulostettua ja sekin onnistui.. kannattaa vaik leikata paperiata kirjekuorenkokoinen pala ja testata sillä,ellei ole vara törsätä kokeiluun itse kirjekuorta :D mutta itselläni se pienen kokeilu jälkeen onnistui :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: sinkkuna häissä
ViestiLähetetty: 23.05.2008 18:35 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Hellurei kesäjuhlijat!

Avec-asia häissä askarruttaa kovasti tätä sinkkua, joka koluaa parit häät kesän aikana. Kutsuista toinen on tullut avecin kanssa ja toinen ilman.

Mielestäni on todella kohteliasta kutsua sinkkuystävä häihin avecin kanssa. Silloin sinkkuystävä saa itse päättää tuleeko häihin yksin vai ottaako seuralaisen. Ja eiköhän tuota morsian pysty omiin ystäviin sen verran luottamaan, että ne ei nyt mitään yhden illan hoitoja häihin raahaa. Minulla on esimerkiksi entisen poikakaverin kanssa hyvät välit ja voisin ihan hyvin pyytää häntä minulle seuralaiseksi. Hän tuntee myös morsiammen.

Minulle avec-kutsun lähettänyt kaverini tietää, että tällä hetkellä kainalostani ei löydy vakituista seuralaista. Meidän kaveriporukassa olen ainoa, jolla ei ole vakituista kumppania. Avec-kutsu lämmitti mieltäni, sillä nyt minulla on mahdollisuus pyytää seuralainen mukaan. Sen sijaan ilman avecia tullut kutsu kyllä hieman pahoitti mieleni.

Sinkkuna olo häissä joko ihan tuntemattomien vieraiden seassa tai kaveripariskuntien "kolmantena pyöränä" on todella raastavaa. Lähinnä vain katselee kelloa, että milloin saisi lähteä takas kotiin suremaan tätä surkeaa sinkun elämään. Joten te häiden suunnittelijat, jos vain ikinä kykenette asettumaan sinkun asemaan, niin miettikää nyt pikkuisen jos vaikka sen avecin siihen kutsuun laittaisitte - se olisi teiltä äärimmäisen kohtelias ele ja ilahduttaisi sinkkuystävän mieltä kovasti!!

Ja sitten siihen kenet voi aveciksi ottaa. Käsittääkseni avec tarkoittaa seuralaista eli sen ei tarvitse olla virallisesti seurustelukumppani. Jo aikaisemmin mainitsin entisestä poikakaverista, jonka kanssa ollaan nykyisin hyviä ystäviä. Tosin itsellä on mielessä yksi ihminen, johon olen tutustunut talven aikana ja jonka kanssa olemme ainakin toistaiseksi vielä ystäviä. Ottaisin hänet kyllä mielelläni myös aviomieskokelaaksi, mutta sille asteelle emme ole vielä päässeet mutta toivoa siitä on olemassa. Tämä kyseinen mies ja morsian tietävät toisistaan, mutta eivät varsinaisesti ole tutustuneet toisiinsa. Ajattelin kuitenkin, että voisin häntä pyytää aveciksi... siis ihan kaveripohjalta. Nimittäin käsittääkseni myös hän on kesäjuhliin vailla avecia, niin se ois vähän niinkuin vaihtokauppa sitten :) !

Mitäs se kesämorsiot sanotte, onko tällainen tapaus lupa pyytää aveciksi häihin?

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Re: sinkkuna häissä
ViestiLähetetty: 26.05.2008 22:10 
Poissa
Arkkienkeli
Arkkienkeli

pääpyörällä kirjoitti:
Hellurei kesäjuhlijat!

Avec-asia häissä askarruttaa kovasti tätä sinkkua, joka koluaa parit häät kesän aikana. Kutsuista toinen on tullut avecin kanssa ja toinen ilman.

Mitäs se kesämorsiot sanotte, onko tällainen tapaus lupa pyytää aveciksi häihin?

Itse vieraslistaa laatiessamme jouduimme todella tarkkaan miettimään kenelle laitoimme avec kutsun ja kenelle emme. Isompia kaveriporukoita kutsuessa, esim. koulukavereita tai harrastuskavereita, jätimme avecin pois, koska emme heitä tunne ja osa otti tämän ihan hyvin, mutta taisi joku vähän nokkiinsakin ottaa. Lisäksi avec jätettiin pois esimerkiksi tänä vuonna eronneelta parilta, josta molemmat osapuolet kutsuttiin.

Mutta onpa tässä tullut kutsujen lähettämisen jälkeen luvattua muutama ylimääräinen avec, eli kolmesta koulukaveristani ainoastaan yksi on tulossa ja koska matka on pitkä niin sanoin, että hän saa ottaa poikaystävänsä mukaan jos haluaa, hänen siskonsa tulee mukaan niin ei tarvitse yksin matkustaa. Lisäksi tätini kysyi, saako hän tuoda avecin ja annoimme luvan, koska listamme oli supistunut niin paljon monien ei kiitosten jäljiltä ja olimme tätä miesystävää harkinneet listaa tehdessä, mutta koska kyseessä oli melko uusi tapaus niin emme sitten kutsuneet.

Tiedä sitten saako tuosta enää mitään selvää, tai onko tästä edes mitään apua ;) Mutta syitähän voi olla monia, juhlapaikka on pieni ja vieraita paljon, muiltakin on voitu jättää avec pois, vaikka ehkä seurustelevatkin... Mielestäni voit aivan hyvin kysyä ystävältäsi ovatko muut tulossa pariskuntina vai tuleeko muitakin yksin ja olisiko mahdollista että ottaisit seuralaisen mukaan, jos muutkin tulevat kaverin kanssa?? Tietysti tähän vaikuttaa myös se millaisesta ystävästä on kyse, joku ymmärtää ja toinen voi ymmärtää väärin, kun kysyy. Toivottavasti kuitenkin juhlissa on myös sinulla hauskaa, eikä tarvitse vain kelloa tuijottaa.. :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.05.2008 13:02 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Pakko tulla tänne keventämään:
Saimme mieheni kouluaikaiselta kaverilta hääkutsun. Itse olen tavannut tämän kaverin vain kerran (hänen morsiantaan en ikuna), eikä kaveri tainnut muistaa nimeäni, vaan kutsussa luki tyyliin "Matti Meikäläinen ja daami"! :D

Oli mielestäni hyvin herttainen! (Vaikken kyllä nyt kenellekään suosittele erikseen, kunhan tulin jakamaan iloa. :) )

Tiedä sitten, ovatko käyttäneet tuota daamia yleisesti kaikille, vai laittaneet "avec" sellaisille joiden seurustelusta eivät ole varmoja tms. Me kun mieheni kanssa ollaan jo vakipari. Eivät ole varmaan vain kehdanneet soittaa miehelleni että "niin, mikäs se onkaan sen sun tyttöystävän nimi jonka kanssa olet seurustellut jo 5 vuotta?" :D

Lisää häähöpötystä hääblogissani: AikaJana häihin

Ylös Etusivu
 Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 20.08.2018 09:11