* UKK    * Etsi

Tänään on 25.09.2018 09:31

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kirjekuorien tekstit
ViestiLähetetty: 26.04.2004 20:11 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Kun laitetaan kutsu sellaiselle ihmiselle, josta ei tiedetä seurusteleeko hän vai ei, niin miten se ilmaistaan, että hän voi tuoda seuralaisen häihin? Kutsut ovat nimittäin jo valmiit... :oops: Nyt vasta tuli asia mieleen...!!
Onko kenelläkään hyviä ideoita?

Kiitos jo etukäteen!
Nipsu :girl:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.04.2004 21:00 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Pistä vaikka kuoreen "Maija Meikäläinen avec" tai "Maija Meikäläinen ja seuralainen". Kutsuunkin tietysti voi kirjoittaa sinne v.p:n yms. viereen avec, mutta kuoren päältä sen havaitsee varmaankin parhaiten.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.04.2004 18:14 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mitenkähän , jos laittaa kutsuun avec, mutta tietää, että kutsuttu saattaisi ottaa aveciksi semmoisen henkilön, jota ei ainakaan halua juhliin, mitäs sitten? Sanotaan, että avec,mutta ei sitä yhtä :o :D Ala-astemeinikiä :lmao2:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.04.2004 10:30 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

wendy :bye:

olen miettinyt hiukan samankaltaista juttua.
sulhasen ystäväkatras on villiä sinkku-porukkaa ja mietinkin, että
jos ne tuo häihin "senhetkisen" ns. "tyttöystävän". siis fakta on se että siinä porukassa tytöt vaihtuu vauhdilla..... ja tuntuis oudolta jos joku ihan tuikituntematon tytteli tulee onnittelemaan ja me siinä sitten että:"ööö,ketäs sinä mahdat olla...?"

ok, hieman kärjistettyä mutta kuitenkin.... :o

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.04.2004 18:48 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Me ollaan ajateltu tuota samaa avec ongelmaa ja tultiin siihen tulokseen, että serkuille laitetaan avec, yhdeltä ystävältä se jää pois, juuri sen vuoksi etten halua "uutta naista" pilaamaan meidän päivää.... valitettavaa mutta totta ja hän tietää sen... kaikki muut seurustelevatkin ns.vakavasti ja kutsun laittaminen on helpompaa :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.04.2004 19:45 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Oon aatellu semmosta ratkaisua, että ne jotka seurustelee, niin heille avec kutsuun, mutta jos ei seurustele tiettävästi niin sitten ei avecia. Toki voi kysyä sitten, jos tilanne muuttuu.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02.05.2004 16:57 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Miettikääpä asiaa myös sen sinkun näkökulmasta. Varsinkin jos hänellä ei ole juhlissa oikein paljon tuttuja tai tutut tapaavat olla vaan hyvin tiiviisti pariskunnittain, on häihin tuleminen todella orpoa ilman seuralaista. Itse olin aika kauan sinkkuna ja sain yleensä aina avecillisen kutsun, mikä oli mielestäni erittäin kohteliasta. Itse en tosin lähtenyt etsimään itselleni varta vasten puolituttua aveccia häitä varten vaan menin yleensä yksin. Olo oli kuitenkin juhlassa joskus aika ulkopuolinen... Pointtini oli kuitenkin siinä, että koin avecillisen kutsun sinkkuna todella kohteliaaksi eleeksi.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.05.2004 21:46 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Me laitetaan aika paljon kutsuja ilman avecia.Pari sulhon kaveria on ruvennut hiljan seurustelemaan ja ne tyttöset ei oikein ole vakuuttaneet minua.
Toinen on sellainen shown varastaja:kukapa sellaisen tahtoisi omaan suureen päiväänsä.
Ja toinen taas on ollut melkein kaikkien sulhon kavereiden kanssa, noloa..
Omana suurena päivänään, ainakin meikäläinen haluaa että paikalla on läheisiä ihmisiä ja kaikilla on hyvä tunnelma.
Toivottavasti pojat tulevat itse vaikka tyttöystäviä ei kutsutakaan... :yep:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.09.2004 18:40 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Etiketin mukaan hääkutsu on aina avec. Sen mukaan mä olen omat häävieraani laskunut.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.10.2004 17:39 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Minäkin olen tahollani miettinyt tuota avec-asiaa ja tullut siihen tulokseen, että kavereista ne jotka asuvat saman katon alla kumppaninsa kanssa kutsutaan avec ja muut sinkkuina. Tämä on mahdollista, koska kaikki kaveripiirini sinkut tuntevat toisensa ja viettävät muutenkin aikaa yhdessä, eli heidän ei tarvitse olla yksin häissä parien keskellä.

Itselläni on erittäin positiivinen kokemus opiskelukaverin häistä, jonne ei oltu yhtäkään meidän vakiopoppoosta kutsuttu avec, vaikka pari ihmistä oli jo kerennyt naimisiinkin. Tämä sen vuoksi, että kaikkien kumppanit olisivat olleet toisilleen jonkin verran vieraita. Meillä oli vanhassa opiskeluporukassa todella hauskaa keskenään eikä ketään tuntunut häiritsevän, että oli joutunut jättämään puolisonsa kotiin.

Kavereiden osalta mulle on toi avec-asia selvä, mutta eronneet kummivanhemmat arveluttaa. En ole juurikaan heidän kanssa ollut lapsuuden jälkeen tekemisissä ja kumpikin on nykyään tahoillaan uusissa naimisissa. En millään haluaisi kutsua näiden ihmisten uusia puolisoja, joita en ole kumpaakaan koskaan edes tavannut! Äiti on sitä mieltä, että täytyy kutsua ja tavallaan ymmärän, mutta miten ihmeessä istutan heidät? Onko korrektia pistää huonoissa väleissä eronneet ihmiset samaan pöytään uusien puolisojensa kanssa vai olisikohan turvallisinta pistää mahdollisimman kauas toisistaan, mikä sekin tuntuu vähän hassulta, ehkä. :?

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.02.2005 17:37 
Olen Emmin kanssa samaa mieltä. Avec kutsun lähettäminen sinkulle on kohteliasta. Minua ainakin sinkkuaikoina ärsytti, jos kutsu ei ollut avec. Yleensä en ketään juhliin raahannut paitsi sen kerran, kun olin kaasona eikä hääparilta meinannut tulla avec kutsua vaan sitä piti erikseen pyytää :evil:

Me lähetämme kaikille sinkkukavereille avec-kutsun. Uskomme että heillä on sen verran tyylitajua etteivät raahaa mukaan sen hetkistä hoitoa. Sitä paitsi vp. on kolme viikkoa ennen häitä joten silloin pitäisi jo olla nimi tiedossa. :D

Anmar: Avec-kutsu lähetetään silloin, kun vastaanottajan mahdollisen seuralaista ei ole tietoa. Avoparit tai seurustelevat kutsutaan omilla nimillään. Tällöin ei ole kyse avec-kutsusta. Kohteliasta olisi myös selvittää kumppanien sukunimet ennen kutsujen lähettämistä. Hieman outoa oli avoparina saada kutsu tyyliin Maija Meikäläinen + Matti

Ylös Etusivu

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.02.2005 17:47 
Meillä on tällä hetkellä (asiathan saattaa tietty muuttua ennen häitä) sen verran paljon sinkkuystäviä, että vieraslista räjähtäis jos kaikille laskettais avecit. Ei oikeen onnaa, vaikkei se rahassa tuntuiskaan (siis sillä että paljon pitopalvelu tulis maksaa muutamalta ihmiseltä lisää), ni istumapaikat alkaa loppumaan kesken. Kaikki sinkut tuntevat kyllä toisia vieraita, sinkkuja ja pareja, ja tarkotus olis vielä ennenki häitä järkätä jotain illanistujaisia missä porukka tutustuis paremmin.. uskon ettei asiasta tuu ongelmaa. ..niih, paitsi että yks mun kaveri on niin etikettihirmu että se varmaan loukkaantuu ellei saa avec-kutsua. Hassua kun ihmiset on niin erilaisia, mun kaaso taas päinvastoin ilmotti ettei sille tarvii laskee avecia vaikka se jonkun löytäiski ennen häitä, kun se tietää miten tiukalla tila on jo nyt. :) Ehkä se toinenkin kaveri ymmärtää kun selittää.. :sweat:

Ylös Etusivu

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.02.2005 22:03 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Nava, meillä on ihan sama tilanne. Ei avecien kutsuminen ruuan maksamisen kannalta haittais, vaan tilanpuutteen takia. :? Ja oon kyllä jo sanonu sinkkukavereille etten ajatellut laittaa heille avec kutsua, ja ymmärsivät hyvin.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.02.2005 22:44 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Ajatuksena vois laittaa tähän, että voishan sitä aatella, että yhteiskutsu niille, jotka a) asuvat yhdessä tai b) ovat kihloissa. Aviopareille tietty ilman muuta yhteinen kutsu! :D

Mä en ainakaan halua ketään edellisen illan pokaa mun häihini kenenkään seuralaiseksi. Ajattelin myös, että vaikka sinkkuja on tulossa moniakin kavereita, niin ainahan sitä voi siellä häissäkin lempi leimahtaa, kun tunnelma on kuitenkin muutenkin niin "lempeä"! :wink: Että jos yks sinkku tulee ilman aveccia, niin miksei hän löytäis esim. tanssiseuraa siitä toisesta kiinnostavasta avecittomasta sinkusta! :?

Me laitetaan "vakavasti" seurusteleville ihmisille ihan molempien nimellä kutsut. Sinkuille omat vaan, jos ei ole ketään pokaa just sillä hetkellä!

Rouvaksi 210505
Ă„idiksi 311006
Kaasona 250807 ja 280608
Tuplaäidiksi 150409

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.03.2005 13:12 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Apua, ongelmia kutsuttavien ilmaisussa! :o

Eli kyseessä on avopari, joilla on kummallakin omia lapsia. Naisella yksi, joka muutti vähän aikaa sitten pois kotoa, ja miehellä eli sulhon enolla kaksi, jotka toistaiseksi asuvat kotona. Hääoppaan puolelta löysin tällaisen:

Avopari, lapset, eri sukunimet:
Minna Meikäläinen & Matti Mattila, Jenni & Juha Meikäläinen

Voiko sen pojan, joka ei enää asu kotona, kutsua samalla kutsulla, vai lähetetäänkö hänelle oma?

Kaikille haluamme tarjota myös tilaisuuden aveciin. Miten se tässä tapauksessa ilmaistaan? Jokaisen lapsen jälkeen sana avec, vai Matti ja Maija Meikäläinen aveceineen? Tästä katraasta tulisi nimittäin tällöin yhteensä kahdeksan ihmistä. Kuoreen ei kohta mahdukaan nimien lisäksi muuta! :D

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.03.2005 14:16 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

Hazel, voi :nod: Pääasiahan on, että viesti menee perille. Tiukasti etikettiä noudattaen tälle kotoa poismuuttaneelle lapselle pitäisi laittaa oma kutsu, koska hän asuu eri taloudessa, mutta ei etikettiä tarvitse noudattaa kirjaimellisesti. Teillähän ei muistaakseni ole mitkään ultra-etikettiä noudattavat häät muutenkaan?

Eli laittaisin sen yksinkertaisesti näin (ilman lasten sukunimiä):
Minna Meikäläinen & Matti Mattila sekä
Jenni, Juha & Markus seuralaisineen

Matti & Maija aveceineen olis jo 10 ihmistä :wink: Aveccia yksi kullekin :wirn:

Ja sitten kysyisin taas tuosta "hääkutsu on aina avec", että mistä tämä tieto on peräisin? Se tuntuu jokseenkin käsittämättömältä, enkä minä ainakaan yhdestäkään etikettioppaasta sellaista väittämää löydä. Avec tarkoittaa seuralaista, ei seurustelukumppania tai puolisoa. Avec voi kyllä olla seurustelukumppani, mutta ei puoliso. Pointtini tässä on, että jos jokainen hääkutsu olisi avec automaattisesti, se sitten tarkottaisi sitä, että jokainen kutsuttu voisi ottaa mukaan seuralaisen. Eli Kummisetä, kummitäti ja heidän poikansa kun kutsutaan, jokainen heistä sitten voisi automaattisesti ottaa seuralaisen mukaansa. Kummisetä vaikkapa kalakaverinsa, kummitäti ystävättären ja poika, seurustelee tai ei, parhaan kaverinsa. Saivarteluahan tämä on, mutta kun tuota automaattista avecia olen nähnyt siellä ja täällä enkä hakemallakaan löydä siihen mitään viittausta etiketistä, olen ymmälläni - varsinkin kun etiketti yksiselitteisesti sanoo, että kutsu koskee vain kutsussa tai kuoressa mainittuja henkilöitä.. ja toisaalta jos kutsu olisi automaattisesti avec, miksi ylipäätään olisi tuo lisäliite avec? :?

Avec kutsussa on kyllä huomaavaista, kuten Emmi tuossa jo mainitsikin.

Pohtii jälleen kerran

Ad :) :bye:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.03.2005 12:44 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Meijän ratkasu on se, että vain ja ainoastaan kihloissa olevat kutsutaan aveceinä. Jos on avoliitossa, mutta ei kihloissa, though luck. Myöskään pitkäaikaisessa seurustelusuhteessa olevat eivät tuu seuralaisten kanssa vaan yksin. Naimisissa oleville lähtetään molempien nimillä varustettu kutsu.

Meijän ratkasu johtuu siitä, et suurin osa meijän kavereista on sinkkuja ja ilmeisesti aikoo ollakin vielä häiden aikaan. Toi avec ongelma koskee ainoastaan serkkuja ja niitä yritetään karsia muutenkin. :wink: :D

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.03.2005 18:52 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Meille tuo avec "asia" ei onneksi tuota päänvaivaa...meillä on vain muutama sinkku kaveri, kaikki muut joko seurustelevat, asuvat kimpassa tai ovat jo naimisissa!
Perheet tai ns. yhteiset taloudet kutsutaan ilman muuta häihin! Sinkut (jotka eivät siis seurustele!!!!) eivät saa avec-kutsua!

ps.jokainen tekee omat päätökset, mutta hieman mietityttää jos ei kutsu häihinsä esim yhdessä asuvaa pariskuntaa (=avoliitto)? Miltä mahtaa siltä toisesta osapuolesta tuntua, joka ei saa kutsua häihin? Jääkö hän esim. siivoamaan kotiin kun "elämän kumppani" lähtee tuttaviensa hääjuhlaan?
Itse en ole vielä "virallisesti" kihlautunut tulevan mieheni kanssa, koska syksyiset häämme ovat yllätys suurelle osalle tuttaviamme. Minusta tuntuisi aika kurjalta :( jos saisin kutsun ystäväni häihin, mutta avopuolisoni ei olisi tervetullut juhlaan, koska emme ole naimisissa emmekä kihloissakaan....vai ymmärsinköhän ihan oikein kun lueskelin tätä ketjua ja mielipiteitä aveceista??? :o

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.03.2005 19:19 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Niin, ja kaikki ihmisethän ei edes mene naimisiin, vaan elää avoliitossa!

Mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi katsoo...

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22.03.2005 10:45 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Samoilla linjoilla meillä kuin monilla muilla. Eli pitkään seurustelleet, kihlautuneet, avot mukaan. Sinkut saa tulla yksin, mutta onneks on niin paljon sinkku-kavereita, että ne saa kyllä seuraa toisistaan.. Istumajärjestyksetikin sen mukaan, ettei kenellekään tule ns. kolmas-pyörä-olo. :nod:

Mutta mites sitten tämmönen tilanne:
Kaaso erosi pitkästä suhteesta ja ero oli aika likainen. Kerittiin ystävystyä hyvin myös miehen (olkoon vaikka Pekka) kanssa ja hän onkin ukkoni hyvä ystävä nykyään.
No Pekka sitten löi hynttyyt yhteen Kaasoni silloisen "parhaan ystävän" kanssa (vaikka Noora) (tiedossa ei ole, kuinka suunniteltua tämä oli Nooran taholta).
Tilanne kärjistyi siten, että Kaasoni ollessa todella maassa ja masentunut, päättivät Pekka ja Noora muuttaa yhteen "ihan vaan kämppiksinä". Kuten varmaan saattaa arvata, Pekka ja Noora ilmeisesti seurustelevat nykyään ja Kaasoni on suht hyvin päässyt asiasta yli.
Nyt on sitten kuitenkin pieni dilemma sen kanssa, että kutsutaanko Nooraa häihin. Kaaso sanoi, että hänen on vain kestettävä se, ja että on kohteliasta kutsua Noora, mutta itse en ole ollenkaan varma siitä kestääkö Kaasoni sitä...
Ikävä tilanne. En ole pitänyt Noorasta oikeastaan koskaan ja minusta olisi ihan jees, ettei hän tulisi, mutta samalla asetan kaikki hiukan outoon asemaan. Kuten Kaasoni sanoi, mikäli Noora ei ole tervetullut, tietävät kaikki, että se johtuu Kaasosta (kovin moni ei tiedä minun suhtautumisestani), ja sitä hän taas ei halua.
Sanokaa nyt mitä teen... Ei mua toisaalta haittaa vaikka Noora tulisikin, on mulla muutakin mietittävää. Harmillinen tilanne. :?

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.03.2005 13:54 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Lennu Miten hyvä kaveri sinä ja miehesi olette tämän Nooran kanssa? Jos ette ole väleissä, etkä oikeastaan edes pidä hänestä, niin miksi kutsua? Tietysti jos kyläilette vähän väliä ja istutte iltaa jne, voi tuntua vähän hassulta mikäli Nooraa ei kutsuta. :? Vähän hankalaa... Jos sen taas kutsuu, niin voihan kyseisen parin laittaa mahdollisimman kauas kaasostasi, jottei hänen tarvitse kärsiä hirveästi.

Mitä tulee avec kutsuihin, niin meillä raja vedettiin siihen kuinka hyvin tunnetaan tyttö/poikaystävä. Muutamalta jäi kutsumatta, mutta kaikki ymmärsivät tilanteen, eikä meidän korviin ole suurempia ihmettelyjä kantautunut. Itse en välttämättä edes haluaisi mennä roikkumaan jonkun tuntemattoman häihin avecina, mielummin vaikka omien kavereitten kanssa baariin! Yksissä häissä olen ollut joisa en tuntenut kuin mieheni (ulkonäöltä ja nimeltä tunsin muutamia) ja voi että oli tylsää...

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.03.2005 18:31 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Tellu kirjoitti:
Lennu Miten hyvä kaveri sinä ja miehesi olette tämän Nooran kanssa? Jos ette ole väleissä, etkä oikeastaan edes pidä hänestä, niin miksi kutsua? Tietysti jos kyläilette vähän väliä ja istutte iltaa jne, voi tuntua vähän hassulta mikäli Nooraa ei kutsuta. :? Vähän hankalaa... Jos sen taas kutsuu, niin voihan kyseisen parin laittaa mahdollisimman kauas kaasostasi, jottei hänen tarvitse kärsiä hirveästi.

No, itse en juurikaan hänestä perusta, mutta mies sitten on hänen kanssaan enemmänkin ollut tekemisissä. Ihan mukava hän on ja halutessani tulen kyllä hyvin toimeen, ei siinä mitään.
Ehkä tässä suurinpana ongelmana on se, että Kaason ja Pekan vielä seurustellessa olimme ns. parhaat pariskunta-kaverit, joten uusi nainen tuntuu aika pahalta, vaikkei itse henkilössä sinänsä olisikaan vikaa.. :que:
Pitää nyt katsoa mihin suuntaan tilanne etenee... Jos saisin päättää, niin Noora ei tulisi ja kaikilla olisi silti hauskaa ja kiva olla.. Ei vaan todennäköisesti ole niin, mikäli hän jää pois... Ja mies hänet sinne haluaisi... :? Katsotaan miten lopulta käy...

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.05.2005 19:57 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Sisi kirjoitti:
Pistä vaikka kuoreen "Maija Meikäläinen avec" tai "Maija Meikäläinen ja seuralainen". Kutsuunkin tietysti voi kirjoittaa sinne v.p:n yms. viereen avec, mutta kuoren päältä sen havaitsee varmaankin parhaiten.

Rupesin tänään miettimään, että mites tohon kuoreen kirjoitetaan toi avec-juttu, mutta täältähän kaikki selviää (niin kuin aina)! :clap:

Niin jotta kiitosta vaan! :girl:

Pojat 9.2.08 ja 1.1.11

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.05.2005 17:43 
Poissa
Amoriini
Amoriini

Maija Meikäläinen + Avec

kun käsikädessä kulkea saa.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.05.2005 16:57 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Ei kun "Maija Meikalainen avec"
Ei tarvita enaa mitaan ja-sanaa tai +- tai &-merkkeja.
:bye:
uni

Ylös Etusivu
 Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 25.09.2018 09:31