* UKK    * Etsi

Tänään on 22.06.2018 05:29

Alueen säännöt

Tällä foorumille saa jättää mainoksiksi luokiteltavia viestejä ainoastaan yhteistyökumppanimme. Liity hääyrityshakemistoon. http://www.amoriini.com/fi/PALVELUHAKEMISTO/

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viesti√§ ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiL√§hetetty: 28.09.2005 09:30 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Hitsin vaikea keksiä tuota otsikkoa :o .

Olemme menossa tänään tapaamaan valokuvaajaa jonka olemme alustavasti varanneet hääpäiväksemme 15.7.2006.
Olemme alustavasti varanneet hänet koko päiväksi.

Mitä kaikkea minun tulisi ottaa esille keskustelussa jo nyt?
Halusimme tavata hänet, koska hänellä on varausmaksu 100,- enkä mielellään ala makselemaan tälläistä summaa ihan tuiki tuntemattomalle henkilölle pelkän sähköpostin perusteella.

Onko minulla vara vaatia myös enemmän kuvia katsottavakseni kuin mitä ko. kuvaajalta löytyy kotisivuiltaan?

Ajattelin, että voisin sitten laittaa sähköpostilla kuvauslistaa kun ajankohta lähenee sekä kuvia mitä olen itse bongannut netistä ja hääfoorumeilta ja minkälaisia itse haluaisin meistä otettavan :)
Samoin kiitoskortti kuvasta, millaisen haluaisimme otettavan.

Oletteko tehneet kuvaajan kanssa kirjallisen sopimuksen ja minkälaiset seikat siinä oli huomioitu? Tuleeko siinä olla, että kuvaajan mahd. estyessä tulemasta paikalle hääpäivänä hänellä tulisi olla sijainen ?

Auttakaa, jos ehditte vielä tänään :?
Olen myöhässä liikkeellä, koska tossa viiden aikaan tosiaan meillä on tämä tapaaminen hänen kanssaan.

Meille ei tule studiokuvia ollenkaan; ainoastaan miljöökuvia :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.09.2005 09:33 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

Hyvä otsikko tuo on :nod: Ja hyvä idea pohtia tuota ennen kun lähtee tapaamaan kuvaajaa.

Pyydä ihmeessä nähtäväksi aitoja kuvia :nod: Tuo pointti "mitä tapahtuu esteen sattuessa" onmyös hyvä ottaa esille. Onko heillä sopimusta toisen kuvaajan kanssa esim. sairastapauksen varalle.

Joitain vinkkejä pohdiskelun avuksi löydät täältä
www.amoriini.com :arrow: Hääpäivä :arrow: Valokuvaus ja videointi

:bye:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.09.2005 09:43 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Kuten kokemuksesta on huomattu tässä aikojen saatossa, kannattaa todella tehdä tärkeitä asioita koskevat sopimukset kirjallisina.
Onhan sinulla tietysti nuo sähköpostikeskustelut, mutta loppukädessä parasta on laittaa selvästi paperille mitä sovitaan ja kenen kanssa.
Varmasti siinä samassa paperissa olisi hyvä sopia myös siitä miten toimitaan, jos kuvaaja onkin sitten estynyt häidenne aikaan.
Ja varmaan kannattaisi myös sopia aikatauluista, että mihin mennessä mikäkin asia pitää olla sovittuna.

Olen ymmärtänyt, että kuvaajat, kuten pukuompelijat sun muut palvelualan ihmiset pitävät siitä, että asiakkaalla on selkeä mielikuva siitä mitä haluaa. Joten etsi siis ihmeessä kaikenlaisia kuvia kuvaajalle malliksi. Voihan hän sitten ilmoittaa, jos jonkinlaisen kuvan ottaminen ei häneltä onnistu, mutta jos olet ajoissa asiasi kanssa, niin kuvaaja saattaa jopa järjestää asian onnistumaan.

Ja tietysti sinulla on varaa vaatia nähtäville muitakin esittelykuvia kuin netissä olleet. Yleensä ammattikuvaajilla onkin näytettävää enemmän kuin mainoksissaan ja he tuovat kuvia mieluusti näytille kysymättäkin.

Tässä näitä mun pohdintoja. Toivottavasti oli jotain apua, vaikka aika sanahelinää onkin... :D

Rouvana 30.7.2005 lähtien, Poju syntyi 25.7.

√Ąl√§ ota el√§m√§√§ liian vakavasti: et koskaan selvi√§ siit√§ hengiss√§.
- Elbert Hubbard

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.09.2005 09:49 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

Jatkan omalta osalta..

Kannattaa saada "mustaa-valkoisella"

HINTA

- Mitä kuvaus maksaa
- Mitä se tarkalleen sisältää
- Sisältääkö annettu hinta alvin vai ei
- Entä mahdolliset kilometrikorvaukset
- Entä kuvien muokkauksen tarpeen mukaan
- Mitä lisäkuvat maksavat
- Saako asiakas negat vai pitääkö kuvaaja ne (kuvat ovat lain mukaa kuvaajan omaisuutta - eivät kuvattavien)
- Jos kuvaaja pitää negat, kauanko hän niitä säilyttää

Muuta

- Koska asiakas saa koevedokset nähtäville ja missä muodossa
- Koska lopulliset kuvat toimitetaan ja miten
- Onko kuvia mahdollista saada tarvittaessa myös cd:lle

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.09.2005 10:42 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Kiitos jo näistä! Lisää kommentteja ja kokemuksia odottaen...

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.09.2005 16:36 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Minä tulen kertomaan sitten siitä kun ei ole tehty sopimusta, häihin kaksi viikkoa aikaa ja kuvaaja on tehnyt päälläin buukkauksia. :doh:

Varasin kuvaajan ottamaan meistä studiokuvat yli puoli vuotta ennen häitä, kaikki oli siis ok.
Viisi kuukautta ennen häitä tein varmistussoiton kuvaamoon, esitin asiani näin... Minttura tässä hei, varmistaisin että onhan meille varattuna studiokuvaus lauantaina 6.8.05 klo 12.00? Sieltä sanottiin että kyllä on, joten ei siis mitää hätää ollu.
Kolme viikkoa ennen häitä soitin varatakseni suunnittelu tapaamisen, eli mitä kuvia ja millä taustalla, esitin taas asian näin... Minttura täällä hei, meille oli varattu hääkuvaus lauantaina 6.8.05 klo 12.00, olisimme tulossa palaveriin tässä lähipäivinä...
No pari viikkoa ennen häitä me menimme siihen palaveriin kuvaamoon. Siellä sitten selvisi että he olivat luulleet että olen varannut kuvauksen perjantaille 5.8. :shock: Kuvaajalla oli miljöö-kuvaus 6.8. klo 13.00 jossakin 50 kilometrin päässä, joten kuvaaja ei voinnu olla molemmissa paikoissa kuvaamassa. Mulla meinasi tulla paniikki! :faint: Kuvaaja yritti sysätä vähän syytä mun niskoille että olisin muka sanonu väärän päivän, mä sanoin että kyllähän minä hääpäiväni tiedän ja olen soitellu tänne monta kertaa ja aina vaan se meidän varaus on löytynny kirjasta. :x
Onneksi loppujen lopuksi kaikki meni hyvin, eli kuvaajan pari varakuvaajaa meni tekemään miljöö-kuvauksen ja hän itse kuvasi meidät.

Eli kannattaa tehdä heti se kirjallinen sopimus asiasta ja varmistella moneen kertaa, se ei ole ollenkaa vainoharhasen toimintaa vaikka minäkin ennen niin kuvittelin. :D Kannattaa kysellä kuvaajalta että onko hänellä varakuvaaja sitten jos hänelle itselle tulee esteitä. :nod:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 29.09.2005 11:47 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

No niin...eilen oli tapaaminen valokuvaajan kanssa. Tämä oli ensimmäinen, kenen kanssa sovin tapaamisen muutaman vaihdetun sähköpostin sekä puhelinkeskustelun (mieheni oli soittanut hänelle) perusteella.

Olin myöskin kävellyt muutamaan otteeseen hänen studionsa ohitse ja tiesin paikan. Tietenkin vaikutti myös se, että studio on lähellä vihkikirkkoa ja juhlapaikkaa, näin säästämme kilometrikuluissa ja mahd. sateen yllättäessä pääsisimme studiolle helposti ottamaan kuvat, joita suunniteltu nyt miljöössä otettavaksi.

Aikaisemmin olin lätrännyt läpi kymmeniä valokuvaajien kotisivuja ja miettinyt hintaa, millaisen haluaisin ja mitä voisimme maksaa.
Hänellä on edulliset hinnat, koko päivä kanssamme 500,-

Tapasimme nuoren mukavan pojan. Esitteli portfolionsa sekä kyseli millaisia kuvia haluaisimme sekä kertoi, että tarvitsemme erikseen sitten lähemmin suunnittelupalaverin.
Kaikkiin kysymyksiimme hän vastasi miettimättä ja iloisesti.
Portfoliossa olleet hääkuvat olivat hienoja! Mutta niitä oli yhteensä vain kolme kpl.
Kysyessäni tästä hän sanoi, että kaikki kuvat ovat hänen koneellaan. Ihan ok, eihän nyt muotikuvaajan portfoliossa voikaan olla kymmeniä hääkuvia...mutta silti, olisin halunnut, että hän olisi meitä varten varautunut esittelemään enemmän kuviaan. No, ehkä menee nuoruuden piikkiin...

Ehdottaessani kirjallista sopimusta hän kertoi, ettei toimi näin.
Voisin säilyttää vaihtamamme sähköpostit. Hänellä on varausmaksuna 100,- ja tämän maksettuamme on varaus sitten saletti.
Lopun summan hän haluaa hääpäivänämme kuvauksen loputtua käteisellä ja hänellä on samantien antaa meille kuvat CDnä.
Mietin vaan sitäkin, että miten ihmeessä me voisimme silloin hääpäivänämme tarkistaa CDn ja kuvat ja missä muka? Entä jos mahd. häämatkan jälkeen tai seuraavana päivänä häistä kotosalla katsoisimme CDn kuvat ja ne olisivatkin huonoja?
Panikoinko turhaan? Panikoisinko jokaikisen valokuvaajan kanssa samanlailla? Entäs ennen vanhaan kun ei ollut mitään netin keskustelupalstoja joissa pystytään nikin takaa kommentoimaan ketä tahansa? Olisinko luottanut silloin?

Hän toivoi minulta paljon kuvia malliksi, että millaisista tykkäämme.
Sekä kuvauslistaa.

Kysyin , entä varahenkilö jos hän on estynyt esim. sairastunut? Hän kertoi ystävällisesti ettei niin ole koskaan tapahtunut, mutta jos tapahtuu, hän hoitaa sijaisen.

No myöhemmin illalla ihan huvikseni aloin katsella naikkareiden keskustelupalstalla osiossa hääkuvaus / kuvaajat ja siellä oli aika rankkaa tekstiä tästä kuvajasta, että hän oli aiemmin unohdellut hääpäiviä ja vedonnut kovalevyn tuhoutumiseen ja asiakkaiden tietoja oli kadonnut. Oli kyllä itsekin pahoitellut ja tarjoutunut hoitamaan häät ja antamaan lahjakortteja tms. mutta kuitenkin, ei ollut itse soittanut asiakkaalle koskaan ja aina kun asiakas oli soittanut oli ollut, että koskas se nyt olikaan tms.

Nuori mies hän oli ja toiv. oppinut jotakin. Todella rento ja mukava ja helppo lähestyä. Hän vitsailikin, että tarvittaessa kiipeää vaikka juhlapaikan katolle, että saa porukkaa samaan kuvaan :D

Mutta tuota, miten tuolla naikkarin keskusteluissa oli hänet dumattu täysin ja mm. siitä oli siellä puhetta, että laittelee itse kehuskelevia viestejä sinne itsestään salanikeillä? :x
En tiedä mitä uskoa :?

Avauduin nyt tänne ja avaudun tämän saman vielä päikkyyni jos tämä vuodatus on täällä liikaa :(

Voi että kun juuri ajattelin löytäneeni hauskan ja rennon kuvaajan joka ei maksa tuhatta euroa. Niin sitten saan lukea hänestä huonoa :(

Ps. mies sanoi, että voimmehan me pyytää häneltä referensseinä joidenkin asiakkaiden yhteystietoja ja ottaa heihin yhteyttä ja kysyä, olivatko tyytyväisiä kuviin ja kuvaajaan. Mutta mielestäni tämä on kamalaa, ihan kuin emme arvostaisi häntä yhtään :(
Ja epäilisimme jopa omia varjojamme :o

Laitoin hänelle aamusella sähköpostia, että mitäs nämä tälläiset keskustelut netissä ovat ja miten meidän tulisi suhtautua Teihin näiden perusteella? Voimmeko luottaa ja näin. Katsotaan mitä vastaa. Emme ole vielä varanneet häntä, siis varausmaksua maksaneet.
Kirjoittelin myös valmiiksi meiliini luonnoksia uusista tarjouspyynnöistä. Ellen saa selvyyttä asiaan laitan niitä menemään :?
Harmi, oli niin mukava nuori mies kyseessä ja itsekin olisin mielelläni antanut hänelle mahdollisuuden. Saas nähdä! Mutta toivotaan, että kaikki menee kuitenkin parhainpäin.

En viitsi kirjoittaa täällä nimillä, kun en tiedä saako niitä mainita :?

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 29.09.2005 12:40 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

Mun mielestä teit ihan oikein :nod: Katso mitä hän vastaa. Ainahan voi sattua virheitä ja niistä oppia. Eri asia on tietty jos mitään ei opi :wink:

Sitten näistä eri foorumeitten kokemusviestien luotettavuudesta lähteenä.. Itse suhtaudun niihin pienellä varauksella. Ihan taatusti voi joku yrittäjä itseään kehua usealla nickillä, mutta samalla tavalla huonoa palvelua saanut tai muuten hampikolossaan jotain kantava voi kirjoitella negatiivisia kokemusviestejä usean nickin takaa. Se, kuinka paljon sitä voi tehdä, riippuu sivuston ylläpidosta ja kirjoittajan vimmasta. :wink:

Jos samasta iipasta tulee samaa yritystä koskevaa, saman linjan viestiä usealla eri nickillä, sen perusteella voi epäillä, että kyseessä on joko yrityksen ruusutus tai risutus, jonka takana on yksi ja sama henkilö.

Tuolla palvelupalautteissa esim. katsomme tätä puoleta useasti. Siellä on jo kertaalleen poistettu samasta iipasta lähetetyt usean eri nickin "yhden-kahden viestin" postaukset pois. Tietysti jos yksi käyttäjä pommittaa foorumeita usean yhteyden takaa, sille ei edes ylläpito voi mitään. Sitten on ollut sellaisiakin tapauksia, jossa yhden epäonnistuneen palvelu perusteella "puoli sukua" on värvätty kirjoittelemaan negapalautetta omanaan, jolloin muodostuu ulospäin kuva siitä, että ko. palvelu on aina ja laidastaan ihan kamalan huonoa. Eli kun ei olla saatu haluamaansa palvelua - usein ihan oikeutetusti- ollaan katkeroiduttu ja sitten alkaa "yhdenmiehen" kosto useiden nickien turvista.

En tässä ota nyt lainkaan kantaa lukemiisi palautteisiin, sillä en tiedä niistä mitään, mutta kuvaamani kaltaista fooruminakuttelua kyllä tapahtuu.

Mitä tulee tuohon rahat heti kuvauksen jälkeen ja kuvat käteen siinä samalla - en ole koskaan vastaavasta kuullut kyllä :o Sekään ei tarkoita mitään muuta, kuin sitä, ettei kukaan ole moista käynyt mun korvaani kuiskuttelemaan. :D

Siinä ei tosiaan jää aikaa katsella kuvia... Ehkäpä hänellä on kuitenkin joku ajatus tästä, että miksi näin tehdään? Toisaalta se, että hän antaa kuvat heti mukaan cd:llä, ei välttämättä ole huono juttu. Se millaiset kuvat ovat, ei kuitenkaan muutu siitä näkeekö ne heti tai vasta häämatkan jälkeen koevedoksina. Itse voisin kuvitella käytäväni jotain tuollaista mahdollisuutta hyväkseni siten, että laittaisin kuvat heti näytille hääjuhlassa kannettavan kautta :D

Yleisemmin kuitenkin lienee niin, että kuvaajalle maksetaan varausmaksu ja sitten häiden jälkeen nähdään koevedokset ja kun asiakas päättää mitä kuvia ottaa, sitten maksetaan loput. Jotkut kuvaajat ottavat kaiken etukäteen, jotkut jälkilaskuttavat :?

Pyydä tätä kuvaajaa laittamaan sähköpostissa kaikki valokuvaukseen liittyvät hinnat ja muut tiedot yhteen, eli kirjaamaan ne kaikki asiat postiin, mitkä ovat teille tärkeitä :)

Ja saa mainita nimen :) Tässä ketjussa voi myös tiedustella muiden kokemuksia ko. kuvaajasta
http://www.amoriini.com/amoriinibb/viewtopic.php?t=8103

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 20.11.2005 20:56 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

london kirjoitti:
Kuvaa omalla nimellaan tai Kaarikuva, tai Studio Kuva Timo Porissa, Tampereella ja Turussa. Han otti kuvat ja hyvat ottikin, mutta ikina valmiita kuvia ei olla saatu. Vedokset loytyy, olen vienyt asian eteenpain saa nahda miten kay.
Mutta alkaa tehko meidan virhetta ja palkatko tuota miesta!!!!!!!!!!!!

Siirrän tämän tänne :) -Megis

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 20.11.2005 22:10 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Ninamaria, tama kommentti tulee vahan myohassa, mutta kirjoitan sen kuitenkin. Se, etta kuvaaja antaa CD:n teille heti juhlien lopussa, taitaa tarkoittaa sita, ettei han tee kuville mitaan. Eli digikameralla kuvia tulee varmaan tuhat, jolloin joukossa on hyvia ja huonoja otoksia. Tama teidan kuvaaja jattaa siis teidan hommaksi valita joukosta ne hyvat. Monen kuvaajan hintaan sisaltyy kuvien 'esikasittely' (eli ainakin taysin epaonnistuneet deletoidaan ja osittain jopa joidenkin kuvien muokkaus). Tama jalkityo vie varmasti paljon aikaa, ehka jopa enemman kuin mita kuvien ottamiseen on kaytetty. Eli kuvaajan pitaisi antaa teille edullinen tarjous, koska jalkityohon kaytetty aika saastyy hanelta.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 28.11.2005 18:03 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

kuvien jälkikäsittely vaatii ammattilaisen. Pelkästään kuvankäsittely ohjelman käyttö opettelu vie kauan ja kun harjoitus tässäkin asiassa tekee mestarin. Jos sulholla on silmät kiinni ja muuten kuva on täydellinen kiitoskortiksi niin ammattilainen saa tämän asian korjattua.
Voi olla että kuvaaja ei vain osaa käsitellä kuvia paremmaksi.

Yhden kuvan käsittely vie aikaa riippuen mitä kaikkea kuvasta pitää korjata mutta edelleen puhutaan tunneista, ei sekunneista taikka parin minuutin hommasta.

Anteeksi vuodatus mutta tänään tuli ylemmältä taholta kommentti minulle että toihan on sulle niin helppo nakki et palautatko ennen töistä lähtöä, ja siihen oli aikaa 20min. Näin punaista ja pistin kyseisen henkilön istuutumaan viereeni ja näytin mitä se touhu oikein on. Hän vaatii enemmän kuin täydellisyyttä ja en ole 3kk saanut kiitoksen kiitosta. Nyt hän arvostaa eikä vähättäle työpanostani taas vähään aikaan kunnes ylihuominen tulee ja uudet vaatimukset.

Mä olen lukenut ja kauhistellut aina mitä hintoja morsmaikut maksavat videokuvauksesta ja valokuvauksesta.

tietenkin oma valokuvaus kertomus unohtui:
Meillä oli kuvaajana arvostettu ja moninkerroin suomessa ja kansainvälisesti palkittu ammattilainen. Hän käsitteli meidän miljöö kuvat joita onnistuneita oli yli 60 ja sitten niistä piti valkata. Hän sitten vielä käsitteli lisää valitsemiamme kuvia, väriä lämpimämmäksi, kiiltoa pois sulhon nenästä ja otsasta jne jne. miljöö kuvaus oli 90euroa ja 5h valokuvaus, jonka suoritti kuvaajamme "valo ja varjo assistentti" joka toimii ammattivalokuvaajana lahdessa muistaakseni klo 14-19 maksoi meille 160euroa ja ne kuvat ovat joka sentin arvoisia. valokuvauksesta ei kannata säästää.

Kannattaa katsoa mitä kuvia on jo ottanut, joko ne kuvat ovat sitä massaa, mitä kaikilla muillakin on ollut sitten 80 luvun tai sitten ne vievät sinut mukanaan ja tuijotat niitä haltioituneena ja ihmettelet miten joku voi vangita sen täydellisen hetken.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 04.01.2006 09:56 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Hups! En ole muistanut käydä täällä ketjussa kurkkimassa ja tännehän on kirjoituksia tullut :)

Hyvä pointti sinänsä, kun olette kommentoineet tuota seikkaa, että kuvaaja antaa meille CD:n. Hintaan kyllä kuuluu seuraavaa:
"koko päivän kuvaus sisältää siis valmistelut aamusta (esim kampaajalla
käynti) + potrettikuvat studiossa tai milijössä + kuvauksen kirkossa +
jatkot klo 23.00 saakka. Kuvia tulee yhteensä n. 1200-1500 kpl. joista 30
parasta kuvaa käsitelllään digitaalisesti mahdollisimman edustavan
näköisiksi".

Kun tapaamme lähemmin suunnittelupalaverissa täytyy urkkia lisää infoa miten hän meinaa kuvat sitten käsitellä jos antaa meille CD:n? :shock:

Kiitos kommenteista! :)

Hääpäiväkertomus 15.7.2006
Poika 2000, tyttö 2008

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 03.09.2006 12:05 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Nyt kun häät ovat ohitse voisin kirjoittaa tänne, että olemme kaikin puolin tyytyväisiä kuvaajaamme ja hänen ottamiinsa kuviin.

Saimme tosiaan kaksi kappaletta levyjä täynnä kuvia samaisena hääpäivänämme.
Kuvat olivat niin hyviä, että ajattelin hänen jo jotenkin "käsitelleen" niitä, koska istui kannettavansa kanssa loppuillasta juhlapaikkamme narikassa :) ...mutta kun kiittelin häntä kuvista sähköpostitse myöhemmin, hän vastatessaan minulle kirjoitti, että nyt vain valitsemaan kuvat, jotka haluamme hänen käsittelevän :shock: :lmao2: ...

Se tosin on totta, että kuvien selaaminen ja epäonnistuneiden otosten karsiminen pois jäi täysin meidän tehtäväksemme :?

Jos jollain teistä ei tämmöiseen ole lainkaan aikaa tulee valokuvaajalta varmistaa se, että sisältyykö kuvien lajitteleminen ja epäonnistuneiden otosten karsiminen hintaan.
Minä en tätä älynnyt kysyä.

Pyysin käsittelemään muutaman potrettimme sekä halusimme mustavalkoisia muutamista ihanista otoksista. En kaivannut muuta :girl:

Hääpäiväkertomus 15.7.2006
Poika 2000, tyttö 2008

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.05.2007 20:15 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Mä taas mietin noita hintaan sisältyviä juttuja, muutamalta valokuvaajalta pyytänyt tarjouksen ja kylläpä ovat erilaisia! :o

Se nyt vielä menee jakeluun että hinnat joko sisältää alv:in tai ei, mutta...
Ilmeisesti pitää olla tosi tarkkana niiden kopiointioikeuksien kanssa, toiset sanoo suoraan että asiakas saa täydet oikeudet ilman lisähintaa ja toiset ei mainitse asiasta mitään.

Ja toisilla taas tarjoukseen kuuluu se ja se määrä sen ja sen kokoisia kuvia, tai kiitoskorttikuva, tai vedokset.

Tosi selkeästi tulee taas selitettyä :wink:
Mutta lähinnä mietin noita teettämisiä ja vedoksia jne. Eikös vedokset ole ne että saat valokuvaamosta jonkin määrän teetettyjä pieniä kuvia joiden päällä lukee jotain tyyliin vedos tms ja niistä valitaan sitten mistä teetetään ne varsinaiset hääkuvat tai kiitoskortit??

Perusteista lähdetään :D

Mä kun olen ainakin tässä vaiheessa sitä mieltä, että jos saan kuvat cd:llä, mielellään kiitos käsiteltyina, niin se on siinä.
Ja sitten valitsen liikkeen jossa haluan teettää sanotaan nyt vaikka hääkuvat ja kiitoskorttikuvat, menen sinne ja kerron myyjälle että kiitoskorttikuvia tästä kuvasta tämä määrä, ja hääkuvat näistä kuvista.

Vai onko siihen sitten joku ihan järkevä syy miksi kuvaaja valitsee kiitoskorttikuvan tai hääkuvat? Ja ilmeisesti myös muokkaa ne oikeaan kokoon. Eikö niitä voi muokata vaikka kiitoskorttikokoon siinä liikkeessä missä ne teetetään?

Mulle pitäis jonkun vääntää tää rautalangasta...
Mutta olenko nyt tyhmä jos haluan vain kuvat käsiteltyinä cd:llä, vapaalla teettämisoikeudella?

Huoh, että pitikin mennä pyytämään niitä tarjouksia niin ettei tiennyt asiasta yhtään mitään, olisin voinut ihan kättelyssä jo laittaa siihen viestiini että haluan näin, en mitään vedoksia tai teetettyjä kuvia tai kiitoskortteja.
Nyt joudun sitten varmaan palaamaan asiaan vielä uudestaan ja tarkentamaan mitä oikeastaan halusinkaan ja kysymään uutta hintaa sille :auts:

Mistäs näitä tietää ellei ensin hakkaa päätään seinään... Näköjään.

Niin joo, ja kiitoskortit ajattelin askarrella ihan itse, eli niihinkin haluan vain kuvat enkä kortteja ja kuoria...

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 14.05.2007 20:50 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Aina kannattaa ottaa selvää kelle kuvat kuuluu keikan jälkeen. :nod: Me saatiin kanssa monta tarjousta, se kuvaaja joka valittiin, anto kuvat levyllä. Yks tarjous oli että teetätys hänen kauttaan euron per kuva. No ei kiitos! :shock:

Vedos on siis tosiaan se kuvakasa, josta te saatte valita ne kuvat, mitä kuvaaja teettää oikeiksi kuviksi asti. Teidän pitää siis valita kuvaaja joka ei näin tee. Kuvaaja voi haluta pitää oman työnsä oikeudet itsellään, ja tietenkin tienata siinä sivussa vähän lisää kun teille se teetätys maksaa enemmän. ;) Eihän se kuvaaja siis valitse teidän kuvia, vaan hoitaa teetätyksen teidän valitsemista. Moni kuvaaja tekee näin, mutta moni toisinkin! Teidän pitää vaan löytää siitä toisesta joukosta joku hyvä kuvaaja. :)

Onnea metsästykseen! :bye:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 15.05.2007 07:04 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Pienenä tarkennuksena vielä: Kuvan oikeudet säilyvät (lähes poikkeuksetta) kuvaajalla. Kuvien tilaaja voi kuitenkin saada oikeuden teettää kuvia, eli yleisimmin saa kuvat cd:llä.

Oikeuksilla tarkoitetaan siis yleensä tekijänoikeuksia, jotka ovat lähtökohtaisesti kuvaajalla, ei kuvattavilla. Niinpä kuvattavat eivät periaatteessa saa julkaista kuvia missään ilman mainintaa kuvaajasta :wink:

Ja vielä: Monet kuvaajat eivät suostu luovuttamaan kuvia cd:llä, vaan haluavat teettää kuvat itse. Mutta vedoksista saa kuvien tilaaja valita itse, mitä kuvia teetetään ja kuinka paljon.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 15.05.2007 16:40 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Joo, hyvin tarkennettu alannee! :girl:

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 20.10.2008 17:15 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Verticia kirjoitti:
Valokuvaus -> Kuinka aikaisin sellainen pitää etsiä / varata? Kaik kirkot ja juhlapaikat meni niin täpäräl, ku vuot ennen varas et ei tahtois tätäki missat..

//Outi

white lily kirjoitti:
Valokuvaus -> riippuu kuinka suosittu hääpäivä teillä on mutta jos ei oo pakko saada jotain tiettyä kuvaajaa ja kuvaajia alueella on useampia niin kolme kuukautta aiemmin kannattaa vrata. Kyselemään kannattaa alkaa puoli vuotta ennen häitä jotta on aikaa vertailla hintoja jms.

Tahtova kirjoitti:
Itse pistin sulhasen hoitamaan tämän kyselyn ja se tais varata kuvaajan ihan muutamaa viikkoa ennen. Hyvin sai tuollonkin ajan, kun meillä ei ollut mitään väliä minne studiokuviin mentiin. Niin, tässä on tietenkin se ero, että me käytiin vaan studiokuvissa. Jos te haluatte kuvaajan kokopäiväksi mukaan pyörimään, niin sillon pitää varmaan olla hyvissä ajoin.

Hääpäivän onnea 30.7.2005
Juhannuspäivänä 24.6.06 kahdesta tuli kolme
Haikara tilattu vierailulle 24.9.2012

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 17.03.2010 01:59 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Ihmiset!

Jos saatte tarjouksen, ett√§ "koko p√§iv√§ 500e, kuvat heti p√§iv√§n p√§√§tteeksi CD:ll√§ ja maksu k√§teisell√§" √ĄLK√Ą√Ą IKIN√Ą OTTAKO VASTAAN!

Jos tyyppi on kuvaamassa vaikka teillä 7h ja maksu on 500e ja kuvat heti käteen, silloin hänen tuntipalkkansa on noin 72e.

Hääkuvauksen "kallis" hinta muodostuu siitä, että
a) kuvataan se sovittu aika
b) kuvaaja käy läpi kaikki otokset ja karsii sieltä ne täysin epäonnistuneet pois
c) kuvaaja k√§sittelee kuvia, jokaisen kuvan erikseen, enemm√§n tai v√§hemm√§n, riippuen kuvasta. T√ĄM√Ą VAIHE VIE V√ĄHINT√Ą√ĄN SAMAN VERRAN KUIN ITSE KUVAUS, YLEENS√Ą JOPA 2x enemm√§n!

(On tärkeää tietää minusta, että:
On ihan tavallista että kuvia käsitellään, kenen tahansa valokuvaajan "raa-at" otokset eivät ole vielä parhaita mahdollisia, kaiken maailman valosäätöjä ja näpyn poistoja ja kasvojen hikikiiltoja poistavat ihan kaikki ammattilaiset!
Se ei ole mitään ihme "ylimääräistä", minkä voi jättää väliin. Kuvaajalla on oikeus tehdä kuvia koko ammattitaidollaan kauniita, eihän kukaan kirjoittajakaan halua että hänen kirjassaan on kirjoitusvirheitä, siksi ne puhtaaksi kirjoitetaan.
Samalla tavalla ennen vanhaankin vedostettiin kuvia, niistä poistettiin virheitä ja valotettiin vähän eritavalla eri kohdasta...)

Se, että joku tarjoaa "raa-at" kuvat heti kuvauksen päätteeksi tarkoittaa sitä että teitä huijataan ja lujaa!

Kuvauksen hinta määrittyy pääosin siis ajasta, jonka kuvaaja tekee töitä vielä sen jälkeen kun kuvat on otettu ja tilaisuus ohi!

Esim. Järkevä jako tuon 500en kanssa olisi:
8h kuvaukset + 2h kuvien läpikäyntiä + 20h kuvien jälkikäsittelyä
+ kuvien toimitus + matkat
= n. 15e/h

Tähän kun lisätään vielä KUNNON AMMATTITAITO ja ylimääräiset käsittelyt 10h, ja kalustokustannukset (kyllä vain, valokuvaajan hinta määräytyy myös kaluston mukaan, sillä valokuvaajan kalusto on pitänyt jostain jollain rahalla hankkia, ja ne voi olla jopa 10 000e luokkaa!)...
Siksi on ihan tavallista että valokuvaaminen maksaa sen 1000e!

:)

Että kannattaa tosiaan miettiä mitä ostaa ja keltä, ja millaisilla tarjouksilla....
Eli tuo 70e:n tuntipalkka ei nyt ole ihan realistista :D

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 30.03.2010 12:24 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

hanska kirjoitti:
Tähän kun lisätään vielä KUNNON AMMATTITAITO ja ylimääräiset käsittelyt 10h, ja kalustokustannukset (kyllä vain, valokuvaajan hinta määräytyy myös kaluston mukaan, sillä valokuvaajan kalusto on pitänyt jostain jollain rahalla hankkia, ja ne voi olla jopa 10 000e luokkaa!)...
Siksi on ihan tavallista että valokuvaaminen maksaa sen 1000e!

:)

Että kannattaa tosiaan miettiä mitä ostaa ja keltä, ja millaisilla tarjouksilla....
Eli tuo 70e:n tuntipalkka ei nyt ole ihan realistista :D

Yhdyn kokonaisuudessaan hanskan kirjoitukseen!

Kun vertailette kuvaajien ja "kuvaajien" tarjouksia, huomioikaa tosiaan että (liian) usein tuette harmaata taloutta jos otatte kuvaajan, joka "rahat käteen 300e"-systeemillään kuvaa juhlanne.

Jos ajatellaan että hääpäivän kuvaamisesta veloitetaan vaikkapa tuo mainittu 1000e, koostuu se monen monesta asiasta ja kuvaajalle jää loppujen lopuksi käteen melko pieni siivu. Tuo tuhat euroa koostuu/kuluu tyypillisesti seuraavasti:
- Jos ja yleensä kun tuo summa sisältää arvonlisäveron, menettää yrittäjä sen osuuden sellaisenaan valtion kirstuun. Jäljellä noin 820e.

- Ammattimaisen työskentelyn ja lopputuloksen mahdollistava kalusto maksaa tosiaan hunajaa, esimerkiksi itsellä kulkee häissä mukana roinaa lähemmäs 10000e arvosta, tätä summaa siis maksetaan kaikkien kuvausten hinnoissa pois

- Yrittäjällä on paljon pakollisia kuluja (mm. yrittäjäeläkemaksut, pakollinen tapaturmavakuutus ja käytännössä pakolliset muut vakuutukset, kirjanpitokulut), mitkä syövät osuutensa liikevaihdosta

- Ja sitten pitää vielä toki maksaa normaalit verot (mikä henkilökohtainen veroprosentti sitten onkaan, luokkaa 20-35%) siitä rahasta, minkä haluaa saada "palkaksi", eli se raha millä voi sitten ostaa perheelle leipää pöytään.

10h kuvauspäivän päälle tulee valmistelupalaveri, mahdollinen kuvauspaikkaan ennalta tutustuminen, työvaatteiden (tumma puku) ylläpito (pesut, silitykset), autokulut, kuvankäsittely (kun jälkikäsittelyn tekee kunnolla, kuluu siihen aikaa melkeinpä saman verran aikaa kuin mitä kuvaamiseen meni - hankalissa olosuhteissa kuvattuna jopa enemmän)..

Eipä näillä hommilla rikastumaan pääse. En nyt halua edes laskea, paljonko saan "tuntipalkkaa" yhdestä perushääkeikasta. :) Mutta homma on kivaa ja sitä pääsee tekemään paljon hyvää ja luomaan oivallisia muistoja hyvien valokuvien muodossa. Kai se korvaa sitten niitä hetkiä kun pankkitilin saldo näyttää masentavalta. :D

Pimeästi toimivat ovat asia erikseen ja ne ryökäleet voivat päästä hyvillekin tuntiansioille - saatika tapaukset jotka toimittavat huonosti (tai jopa ei ollenkaan) viimeisteltyjä kuvia, jolloin työmäärä on tunteina reilusti pienempi.
Tehkää kaikille palvelus, ja pitäkää huolta että kuvaajanne hoitaa yhteiskunnan velvoitteet ja sitä kautta kaikilla toimijoilla on tasapuoliset mahdollisuudet kilpailla asiakkaista.
Kaverit yms. lähipiirin "tuttukuvaajat" ja heidän halvat kaveridiilit katson toki läpi sormieni, mutta "ammattimaista harmaata taloutta" harjoittavat voisi puolestani viedä saunan taakse..

Anteeksi jos meni avautumisen puolelle. :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 23.07.2010 10:06 
Poissa
Kerubi
Kerubi

---

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 23.07.2010 10:16 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

-maya- kirjoitti:
Miltä tämä teistä kuulostaa? Kallis vai kohtuuhintainen? Nettisivujen perusteella henkilö osaa kuvata erittäin laadukkaasti, mutta tuo hinta mietityttää. Siinä toisaalta tulisi aivan kaikki tarvittava. Vai tuleeko? Unohdanko jotakin tärkeää?

Mihin suuntaan hinta mietityttää? Tuolle kokonaisuudelle tuo 800e (oletettavasti sisältää arvonlisäveronkin?) on ihan käypä hinta, itse veloittaisin ehkä jopa hieman enemmän kun on noita paperikuviakin mukana kuviossa. :)

Ihan hyvä kokonaisuus tuo on. Varmista, että paperikuvat (hääkuvat) ovat "aitoja valokuvia", ei kuvaajan kotonaan mustesuihkutulostimella tulostamia. Ne näyttävät toki hyviltä ja ovat laadultaan verrattavissa "oikeisiin" valokuvalabrassa tehtyihin kuviin, mutta kotitulosteet tuppaavat edelleen (musteiden kehittymisestä huolimatta) haalistumaan nopeasti ainakin jos ovat alttiina auringon valolle. Minä en nykyään toimita hääpotretteja(kaan) paperikuvina, vaan luovutan nekin sähköisessä muodossa asiakkaalle (ellei asiakas toisin toivo). Tällöin asiakas voi teettää itse juuri haluamansalaisia paperikuvia hääkuvasta.

Mutta summa summarum, hinta on ihan kohdillaan jos kuvien tyyli ja laatukin kerta miellyttää.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiL√§hetetty: 24.07.2010 15:57 
Poissa
Kerubi
Kerubi

^juu, sisältää ALV:n. Ja me nyt sitten varattiin tuo kuvaaja :) kävi ilmi, että mun kummi tuntee sen tosi hyvin, joten on vähän sitten niinkuin tuttu kuvaaja :D
Tuo hinta mietitytti, ett√§ onko se liikaa. 800‚ā¨ on paljon rahaa, mutta luulen, ett√§ se on sen arvoista :) Tuo valokuva-asia pit√§√§ viel√§ tarkistaa, kiitos vinkist√§ :)

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

ViestiL√§hetetty: 12.12.2011 09:50 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Uskoisin että tämä viestini sopii hyvin tähän ketjuun.

Kuluvan vuoden aikana olen havainnut, että kuvaajavarauksia tehdään koko ajan aikaisemmin ja aikaisemmin. Ainakin itselläni tilanne on se, että vuoden 2012 kesäsesonki on ollut täynnä jo jonkin aikaa (tosin muutama viikonloppu on vielä vahvistumatta). Olkaa siis ajoissa liikkeellä kun jätätte tarjouspyyntöjä kuvaajille - ja tehkää varauskin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa!

Lähtökohtaisesti suosittelen olemaan kesähäiden kuvausvarausten kanssa liikenteessä reilua vuotta etukäteen. Minulle ei ole vielä alkanut tipahdella tarjouspyyntöjä vuodelle 2013, mutta mikäli vanhat merkit pitävät paikkaansa, on kesäseonki 2013 myyty täyteen juhannuksen 2012 paikkeilla. En toki osaa sanoa kuinka yleispätevää tämä on koko kuvaajakunnan keskuudessa, mutta näin ajoissa ainakin omat asiakkaani minua yleensä varailevat.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

ViestiL√§hetetty: 14.06.2013 21:32 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

- Omistusoikeudet: Minäkin kiinnittäisin huomion oikeuksiin - löysin jopa yhden valokuvaajan jonka kaikissa kuvissa on vesileima, jopa hääparille annetuissa kappaleissa! Sovimme oman hääkuvaajamme kanssa, että hän saa käyttää kuviamme referenssinä ja me saamme käyttää valokuviamme ihan missä tahansa ilman viittauksia.
- Alkuperäiskuvat: Olen myös törmännyt moneen kuvaajaan, joilla on ollut turhan "omaleimainen" kuvankäsittelytyyli. Siksi kannattaa varmistaa, että saat alkuperäiset, värilliset kopiot myös kaikista muokatuista kuvista.
- Ei referenssikuvia hulppeissa puitteissa: Tiputimme pois ne valokuvaajat, joiden portfolio koostui pääosin upeista, näyttävistä kirkoista ja juhlatiloista. Omat juhlatilamme kun olivat vaatimattomammat halusimme sellaisen valokuvaajan, joka ottaa mitättömässäkin ympäristössä kauniit kuvat ja osaa ympäristön sijaan huomioida ihmisten ilmeet.
- Kuvauslista: Hääpäivää ajatellen kannattaa antaa kuvaajalle lista kaikista kuvattavista asioista etteivät tärkeät poretit unohdu. Itse unohdin esimerkiksi kokonaan pyytää valokuvaajaa ottamaan minusta kuvaa kaason kanssa, eikä sulhasesta ja bestmanistakaan ole yhteisotosta.

Yl√∂s Etusivu
 Profiili  

N√§yt√§ viestit ajalta:  J√§rjest√§  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viesti√§ ] 

* UKK    * Etsi

Tänään on 22.06.2018 05:29