* UKK    * Etsi

Tänään on 22.08.2018 03:42

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 51 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 17.05.2004 14:04 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

jotain sinistä? Aiotteko siis käyttää tätä vanhaa traditiota pukeutumisessa?
Eikös siinäkin ollut joku uskomus takana? Itse ajattelin tätä traditiota toteuttaa, vaikken kovin taikauskoinen olekaan. Uutta on esim. huntu, tiara, kengät ja "pussukka", vanhaa korvakorut, lainattua morsiuspuku (vuokrattu) ja kaulaketju sekä sinistä sukkanauhassa.
Laitetaanpa huvin vuoksi gallup kyseisestä asiasta kehiin! :grouphug:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.05.2004 15:26 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

:o Tälle en kyllä ole hirveästi uhrannut ajatusta vielä... Sukkanauhaan ei tule sinistä... hmm... jospa nappaan ennen alttarille menoa mynthonin...kajahtaa se tahdon sitten hyvin :lmao2:

"Ilmeisesti me keksimme vastauksen SIIHEN kysymykseen..."

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: jotain uutta...
ViestiLähetetty: 17.05.2004 15:53 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Mä ainakin yritän pitää vanhoja perinteitä yllä!
Se on eri asia miten siinä onnistun?

Ajattelin: Lainattua kolikko kengässä, sinistä sukkanauhassa, uutta puku ja vanhaa korut...

Ellei sitten tule jotain uutta :idea2:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.05.2004 08:42 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Mä ajattelin tuota jotain uutta, lainattua, vanhaa ja sinistä -kaava toteuttaa, mutta en sitä kolikkoa kengässä.
Mulla uutta on puku, lainattua kengät (jos loppujen lopuksi ostankin ne omaksi, ne saavat olla sitä vanhaa) sinistä on todennäköisesti se perinteinen sukkanauha mutta vanhaa en vielä tiedä. Ehkä joku koru eli korvikset varmaankin.
Lisäksi onnea tuomaan tulee mummoni synnyinsijoilta poimittu myrtinoksa, joka piilotetaan kimppuun.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.05.2004 09:16 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Kyllä mä ajattelin noudattaa vanhaa traditiota pukeutumisessa.Uutta on puku,sinistä sukkanauhassa ja puvussakin on vähän,vanhaa on korut (jotka on tosin muuton jäljillä hukassa... :doh: ).Se lainattua on hakusessa.Mun piti lainata tiara tutulta,mut se halusikin myydä sen mulle.Eli pitäneekö sitten laittaa lainattu kolikko kenkään :o

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.05.2004 09:26 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Mulla oli suurin osa jotain uutta (tiara, huntu, puku...), vanhaa oli kengät , sinistä oli mm. puvussa ja lainattua oli äidiltä helmisormus, jota pidin vihkimisen ajan.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.05.2004 11:14 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

enköhän minäkin tuohon perinteeseen hurahda.....vielä vain ei ole selvillä mitkä ne ovat, uusi on varmaan puku, lainattua...jaa a en tiedä....sinistä...öööö.... jaaha...kerron sit vaikka häitten jälkeen miten nämä meni :lmao2:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.05.2004 11:24 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Kyllä kyllä kyllä :D
Tosin vielä vähän kateissa esim. mitä vanhaa... Äidillä olisi kaunis huntu, mutta se ei ihan täsmää mun puvun kanssa, tiedustelu vaiheessa saisko sitä hieman muutella :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.05.2004 14:44 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Joo yritän ainakin haalia kaiken kasaan, mutta mutta. uutta on vaikka kuink apaljon, mutta ei mitään aavistusta siitä mikä olisi vanhaa tai lainattua. Sinistä tulee varmaan kukkiin. Lasketaanko jos vanha ja lainattu on sama? Esim. anopilta lainatut korvalorut, jotka ovat siis myös vanhat?

:?

Jumala ei rakasta meitä siksi että olemme kauniita.
Me olemme kauniita siksi, että Jumala rakastaa meitä

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.05.2004 16:41 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

Uutta: Kaikki, jotka eivät olet "lainattua" tai "vanhaa"
Lainattua: Joku hiuspinni tms. (Kaveri ehdotti, että voisi lainata aivojaan minulle, mutta olin kuulevinani jonkinlaisen sarkasmin siitä, ei se varmaan oikeasti lainaisi niitä :o ... :lmao2: )
Vanhaa: Ajattelin kysäistä mummini vanhaa sellaista aivan upeasti teemaamme sopivaa rintaruusua :)
Sinistä: Kts. "Lainattua"

-May-

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.05.2004 20:06 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

tessu81 kirjoitti:
:o Tälle en kyllä ole hirveästi uhrannut ajatusta vielä... Sukkanauhaan ei tule sinistä... hmm... jospa nappaan ennen alttarille menoa mynthonin...kajahtaa se tahdon sitten hyvin :lmao2:

Mulla menee samalla linjalla... Toi mynthon juttu sai mut kyllä hekottamaan! :D "tahdoooon!" :lmao2: :lmao2: :lmao2:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.05.2004 08:18 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Niin olis tarkoitus. Uutta on puku, kengät, body ja stay-upit. Vanhaa korut. Lainattua pussukka ja sinistä sukkanauhassa. Tosin toinen sukkanauha on uusi, jos laitankii kaks :o

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.05.2004 20:23 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

meillä sulho haluaa vanhalla tavalla joten meille tulee jotain sinistä(sukkanauhani ja alusvaatteet), jotain vanhaa(mummini helminauha), joatin lainattua(tiara) ja joatin uutta olisi morsiuspukuni :)
ettäpä näin......

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.05.2004 20:51 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Tottakai! :clap:

Uutta: Puku ja siihen liittyvät romppeet on kaikki uusia.
Lainattua: Lainaan isoäitini hienoa rukousnauhaa, joka kuului hänen ranskalaiselle isoäidilleen. Tää on tosiaan vanha ja aivan ihana :faint:
Vanhaa: Korvikset. Nekin on isoäidin peruja, mutta sain ne konffarilahjaksi muinoin.
Sinistä: Rukousnauhan ristissä on keskellä sininen kivi.

Rukoisnauhaa aion riiputtaa mukana.
Kuva

Choko :bye:

Yksi heistä! - Choko -

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.05.2004 10:27 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Tietääkö kukaan mistä tämä perinne on lähtöisin? Minulle se on tuttu lähinnä amerikkalaisista elokuvista, ja jos tämä on jenkki-perinne en taida siihen sortua. No, uutta ja vanhaa ja lainattua tulee joka tapauksessa, mutta sinistä (ei lempiväri) vältän kyllä viimeiseen asti.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.05.2004 10:53 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

Lainaa:
Tietääkö kukaan mistä tämä perinne on lähtöisin? Minulle se on tuttu lähinnä amerikkalaisista elokuvista, ja jos tämä on jenkki-perinne en taida siihen sortua. No, uutta ja vanhaa ja lainattua tulee joka tapauksessa, mutta sinistä (ei lempiväri) vältän kyllä viimeiseen asti.

Jenkkiperinne se ei ole. Kyseessä on englantilainen tarkemmin sanottuna viktoriaaninen hääloru/-loitsu.

Hyvin, hyvin, hyvin (sanoinko tarpeeksi monta kertaa :D ) harvat häätavat tai häihin liittyvät perinteet ovat amerikkalaisia. Kaikki nämä yleisimmät hääjutut häämakeisista kimpun heittoon, konfetit, hääkakut, kaasot, morsiuslapset, bestmanit ym. ovat ihan jostain muualta lähtöisin ja Amerikkaan rantautuneet vasta yleismaailmallisesti katsottuna historian ehtoopuolella :wink: Amerikkalaiset ovat kyllä Hollywoodanneet hääjuttuja, eli tuoneet niitä esille elokuvissa ja sarjoissa.

Ylläty ja lue! Täältä löytyy amoriinin hääoppaan historiapuolen juttuja:
Hääperinteiden historiaa (täältä löytyy mm. tuosta lorusta ja sen symboliikasta)
http://www.amoriini.com :arrow: Hääperinteet ja -tavat :arrow: Häätapojen historia

:girl: Admiina

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.05.2004 11:09 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Kiitos vastauksesta! Olisin ehkä voinut vähän perehtyä asiaan, ennekö paljastin tyhmyyteni :auts:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.05.2004 11:23 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

Höpsis! :)

Mistäs sitä muuten tietää ellei kysy. Sitä paitsi ajatus siitä, että vallalla olevat häätavat olisivat amerikkalaisia, on todella yleinen.

:)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko: Kolikko kengässä???
ViestiLähetetty: 24.05.2004 18:40 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Mikäs tuon kolikko kengässä -perinteen idea/uskomus on? Semmosesta en oo kyllä kuullutkaan... :oops:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.05.2004 18:51 
Poissa
Sivustovastaava
Sivustovastaava

Heinähäät :bye:

Alkuperäiskielellä loru menee näin

Something old, something new
Something borrowed, something blue
And a silver sixpence in her shoe.

Kolikko kengässä oli tuo sixpence, eli alunperin hopeinen kuuden pennyn raha, jota tehtiin Englannissa vuosina 1551 - 1967. Sujauttamalla kolikon kenkäänsä vihkimisen ajaksi, morsian pyrki varmistumaan siitä, että talosta tulisi vauras.

Kolikko kengässä kuulostaa ihan kamalan epämukavalta, mutta siihen aikaan kun kolikkoa laitettiin kenkään, hääkengät olivat hieman erilaisia ja usein hieman liian isoja. Siihen aikaan taikausko oli sen verran voimakasta, että epämukavuuksista ei välitetty :wink: Ei tuo kolikko kuitenkaan kuulosta ihan niin epämukavalta kuin kotoinen tapamme tunkea villaa ja/tai ruista poveen.. tämä jotta povi pysyisi pehmeänä ja talossa riittäisi leipää... :D

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.05.2004 15:40 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Ahaa, taas vähän viisaampi, kiitos admiina! :clap:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.05.2004 15:15 
Poissa
Pikku-amoriini
Pikku-amoriini

Ihan pieni lisäys tähän aiheeseen, kun haalin kasaan tarpeita sukkanauhaan täällä ruotsissa (tulemme siis suomeen kesällä vihityttämään itsemme) niin keskustelin kangaskaupan myyjän kanssa ja hän kysyi että joko kaikki gammalt, nytt, lånat, blått ja fått on kasassa, eli siis ruotsissa lisätään myös jotain saatua tähän listaan, ajattelin kyllä varmistaa itse että mukana sitten on jotain saatuakin... liekö sulholta saatu helminauha vai mikä sitten :o [/b]

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.09.2004 16:43 
Poissa
Palstanhenki
Palstanhenki

joo aika perinteistä täälläkin.
uutta on puku, huntu, tiara, kengät, lainattua korut, mutta vanhaa ei vielä ole. korut kun on vähän liian uudet.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.10.2004 17:21 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Mulla varmaan näin...
Jotain uutta:alusvaatteet, kengät, pussukka
jotain sinistä: no se sukkanauha, ja mahd. kukat.
jotain lainattua ja vanhaa:jotkut anopin hienot korut tms.
hääpuvun saan lahjaksi tädiltäni, siis jo se puku mua miellyttää. Meen sitä sovittaan ens viikon launtaina. Vähän jänskättää se...Se on semmonen perinteinen prinsessa mallinen, jollaista olin kyllä aikonut välttää...No pitää kokeilla kumminkin.

Ylös Etusivu
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.10.2004 17:53 
Poissa
Enkeli
Enkeli

Hmm... olenko tosiaan ainoa, joka ei aio tätä perinnettä mukaan ottaa? Jos vahingossa sattuu tulemaan, niin mikäs siinä mutten ala asiaa sen kummemmin miettimään. Eipä sillä, että muutenkaan meidän juhlissa perinteille kumarrella (=otetaan vaan ne perinteet, joista todella tykätään itse ja muut heitetään romukoppaan) :clap:

Ylös Etusivu
 Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 51 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

* UKK    * Etsi

Tänään on 22.08.2018 03:42