* UKK    * Etsi

Tänään on 24.06.2018 16:56

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 24.05.2012 20:03 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Hei, huomasin tällaisen blogitekstin, miten reagoitte näihin ajatuksiin?

http://www.lily.fi/juttu/terveisia-haaparille-t-pastori

Mun mielestä tässä oli paljon hyviä vinkkejä. Ja siis itsehän en ole pastori, vaikka tuolla vihkimisforkalla välillä hääräänkin, joten kommentoikaa ihan rauhassa. :) Itse olen ainakin eri mieltä siinä, etteikö hääteemaväreillä olisi merkitystä, sillä edelleen amoystäväni muistavat mut sinisen ystävänä... :D

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 24.05.2012 20:29 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Ihan hyviä vinkkejä. :) En kyllä todellakaan itse ainakaan tykkäisi, jos ukko heittäytyisi alttarilla humoristiksi ja "empisi" tahtomisen kohdalla. :x Näen jo sieluni silmin juurikin noi mainitut tulevaisuuden riidat, joissa vähänkään tilanteen kärjistyessä vedän joka kerta kortin "olisit vaan jättänyt sen "tahdon" sanomatta, niinkuin silloin meinasitkin!!" :D

Pitääkö morsiusparin olla yhdessä siellä sakastissa 15min ennen tilaisuuden alkua? Ei kai? Kun eihän sulho saa morsiantaan nähdä etukäteen? Vai nähdäänkö molemmat siellä eri aikaan? Vai miten? :o Polttarit viimeisenä iltana ennen häitä on kyllä oikeasti huono idea, mutta miksi "mieluummin kahta viikkoa ennen"? Eikai kellään krapula yli viikkoa nyt sentään kestä... :)

Ja selvisipä nyt sekin, ettei vihkimistä kirkossa voi saada ilman Jumalasta puhumista. :D No, oon mä sen aina tiennyt ja tavallaan hyväksynyt, mutta ajattelin että voisikohan jonkun rukouksen tms. vaihtaa vaikka runoon. Mulle kävis vaikka T.Tabermannin Rakastavaisten rukous, joka on runo mutta kuitenkin rukous, vaan ilman Kaikkivaltiasta ja Isää meidän, ja olisi kaunis ja sopisi häihin ihan maailmanparhaiten. No, se selviää sitten aikanaan kysymällä papilta. :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 24.05.2012 21:26 
Poissa
Kunnia-Amoriini
Kunnia-Amoriini

Joo, ei mun mielestä oo pakko tavata pappia sakastissa yhdessä, jos haluaa odottaa siihen, että morsiuspari näkee toisensa hääpäivänä vasta alttarilla (tai sulhasen ollessa alttarilla ja morsiamen kulkiessa sitä kohti). Me kyllä nähtiin jo kuvaustakin varten kirkossa ennen vihkimistä ja tavattiin myös pappi ennen vihkimistä yhdessä, joten parempaa kokemusta tästä ei mulla ole. Kai tuolla blogin papilla on ollut se ajatus, että haluaa nähdä molemmat ennen vihkimistä, en tiedä. :o Nämä asiat tulevat toivottavasti puheeksi toimituskeskustelussa tai vihkiharjoituksissa.

Mä uskon, että polttareita aika harva enää järjestää häitä edeltävänä päivänä... Tosin luulen, että joillain papeilla voi olla myös se kokemus, että jompikumpi vihittävistä on hieman krapuloissaan tai jo humalassa juhlapäivänään, joten ei varmaan tunnu hyvältä toimittaa kyseisten henkilöiden elämän yhtä tärkeimmistä toimituksista niin, että toinen/molemmat on hieman epäilyttävässä tilassa.

Mulle on aina ollut selkeys se, ettei kirkossa voi vihkiä ilman rukouksia, virsiä, Raamattua ja Jumalan mainitsemista. Kai se kirkkoasetelmakin jo kertoo sen? Ehkä olen aivan hoopo, kun uskon, että mun mielestä kirkolliseen vihkimiseen (tai avioliittoon siunaamiseen ja toisaalta myös kirkon jäsenyyteen) kuuluu aina Jumalan siunaus ja usko Jumalaan. Jos ei halua Jumalaa omiin häihinsä, niin pitää omanlaisensa vihkimiset maistraatissa tai juhlapaikalla.

Ja jos olen provosoiva, saa provosoitua takaisin, mutta mielellään hyvässä hengessä ja perustellen, kuten foorumin henki on. :)

Ai niin, vielä alkuperäiseen blogitekstiin liittyen: mun mielestä meidän häissä oli just kiva, että kaaso ja bestman luki tekstejä ja mun sisko ja miehen veli oli lukemassa esirukousta. Koko tilaisuus tuli jotenkin lähemmäksi, kun oli rakkaat ihmiset rukoilemassa meidän puolesta (vaikka pääosin rukous olikin valmiiksi kirjoitettua, sitä ei tarvitse välttämättä kenenkään läheisen kirjoittaa valmiiksi), vaikka toki pappikin oli tuttu.

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2012 21:08 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Siis tottakai Jumalasta puhuminen kuuluu kirkkoon, tiedänhän mä sen, tuo oli ihan semmonen puolihumoristinen heitto. :) Onhan vihkiminenkin jumalanpalvelus eikö ookin? Minä henkilökohtaisesti en ole uskova, mutta pitkien keskustelujen jälkeen suostuin liittymään seurakuntaan häitä varten. Miehelle on todella tärkeää avioitua nimenomaan kirkossa, ja pitäähän häiden olla myös hänen näköisensä, joten "pienempi paha" oli mun suostua kirkon jäseneksi. Tavallaan joudun pyörtämään omat periaatteeni, kun en ole kirkkoa tai Jumalaa vastaan (agnostikko olis kai oikea termi), mutta tapauskovaisuutta vastaan, ihan vaan kunnioituksesta uskovia kohtaan.

Jumalasta puhuminen siis ei saa mun niskakarvojani pystyyn, mutten tahtois sitä myöskään alleviivattavan. Vihkiminen on kuitenkin (mun mielestä) kahden ihmisen rakkauden täyttymys, ja joissain toimituksissa ei ole juurikaan sanottu sanaakaan itse vihittävistä tai "maallisesta rakkaudesta", vaan ainoastaan Jumalasta, synnistä ja katumuksesta. Se on se, mitä mä en halua. Onneksi niitä puheita voi olla monenlaisia. :) Raamatusta löytyy kyllä paljon kauniita sanoja. Ja tuo Rakastavaisten rukous kohdistuu kuitenkin Jumalalle (tai sananmukaisesti Korkeimmalle: "Korkein, sinä joka annat meille leivän ja viinin, ja mahdollisuuden liittää rakkautemme yhteen.. jne.), joten mielestäni se olisi enemmän kuin sopiva vaikka sen onkin kirjoittanut runoilija eikä pappi tai muu hengenmies. :)

Joten Jumala on ihan tervetullut mun häihini, kunhan ei varasta koko show'ta! ;)

Ylös Etusivu
 Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2012 21:11 
Poissa
Rouvasenkeli
Rouvasenkeli

Ja täytyy ehdottomasti tehdä "note to self" tuosta sakastiasiasta ja kysäistä sitten, kun meillä on aika käydä papin juttusilla! Jos meitä ei kuvata ennen vihkimistä, niin en halua miehen näkevän mua ennenkuin vasta matkalla alttarille. :)

Ylös Etusivu
 Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

* UKK    * Etsi

Tänään on 24.06.2018 16:56